The Taking of Pelham 123 (123 S-a furat un tren)

Detalii

Categorie
Filme la cinematografe
Modificat
acum 10 ani si 7 luni
Vizualizari
486

Voteaza & Distribuie

Descriere

Saptamana 28 august - 3 septembrie





The Taking of Pelham 123

123 S-a furat un tren (N-15)





Vineri-Joi 13:50 19:10 21:30


















SONY PICTURES Releasing International


COLUMBIA PICTURES si METRO-GOLDWYN-MAYER prezinta in asociere cu RELATIVITY MEDIA o productie SCOTT FREE/ESCAPE ARTISTS




1 2 3 S-a furat un tren


(The Taking of Pelham 1 2 3)


2009, color, format scope, 106 min



cu


John Travolta


Denzel Washington


John Turturro


Luis Guzman


Michael Rispoli


si James Gandolfini



Muzica – Harry Gregson-Williams


Costumele – Renee Ehrlich Kalfus


Montajul – Chris Lebenzon, A.C.E


Scenografia – Chris Seagers


Imaginea – Tobias Schliessler, ASC


Producatori executivi – Barry Waldman, Michael Costigan, Ryan Kavanaugh


Dupa un roman de John Godey


Scenariul – Brian Helgeland


Producatori – Todd Black, Tony Scott, Jason Blumenthal, Steve Tisch



Regia – Tony Scott


N-15 – Nerecomandat sub 15 ani Premiera : 7 August 2009

Vizionarea pentru media : Marti, 28 iulie, orele 10.30 , Hollywood Multiplex (Mall Vitan)



In Bucuresti : Hollywood Multiplex, Movieplex Plaza, CinemaPro, Light Cinemas, Starplex (Auchan Hipermarket), CityPlex


In Cluj,Timisoara, Iasi si Bacau : CinemaCity Multiplex



In Oradea: Cinema Lotus



Distribuit de InterComFilm


www.intercomfilm.ro



1 2 3 S-A FURAT UN TREN


(THE TAKING OF PELHAM 1 2 3)



Productia



In 1 2 3 S-a furat un tren, Denzel Washington interpreteaza rolul impiegatului de metrou din New York City, Walter Garber, a carui zi obisnuita de lucru este aruncata in haos de o fapta criminala: deturnarea unui tren. John Travolta interpreteaza rolul lui Ryder, mintea criminala aflata in fruntea unei bande de patru infractori inarmati, care ameninta ca vor executa pe pasagerii trenului daca intr-o ora nu vor primi o rascumparare uriasa. In timp ce tensiunea creste pana la incandescenta, Garber se foloseste de faptul ca stie fiecare detaliu din subteran ca pe propriile buzunare, incercand sa-l pacaleasca pe Ryder si sa-i salveze pe ostateci. Dar o intrebare ramane fara raspuns chiar si pentru Garber: in conditiile in care talharii ar obtine banii, pe unde ar putea scapa?



DESPRE FILM



Regizorul Tony Scott imagineaza deturnarea trenului de metrou si inclestarea ce a urmat intre politisti si infractori ca pe un joc sinistru de-a soarecele si pisica, in care un impiegat obisnuit, interpretat de Denzel Washington, trebuie sa lupte cu un killer periculos, interpretat de John Travolta in actualul thriller de actiune 1 2 3 S-a furat un tren..



Washington afirma ca a fost atras de acest action-thriller pentru ca in centrul actiunii sale se afla un personaj neobisnuit. "El nu este politist, ci un simplu angajat la metrou," explica actorul.



In mod similar, John Travolta a descoperit ca personajul sau, Ryder, este plin de valente nebanuite. "Daca ai un rol negativ te simti eliberat, pentru ca tipii din rolurile pozitive trebuie sa fie retinuti," explica Travolta. "Cand ai un rol negativ, poti sa-i construiesti singur structura morala, extrem de diversa, si de obicei iesita din tiparele obisnuitului. Intr-un asemenea rol pot sa fiu salbatic si totodata calm, sau dur, sarmant, sau oricum vreau eu."


The Taking of Pelham 1 2 3 a fost la inceput un roman de succes al lui John Godey. Intrebarea esentiala a romanului ii tine pe cititori in tensiune. Cine ar putea deturna un tren de metrou? Ar trebui sa fii nebun sa faci asa ceva – metroul este un sistem inchis. Chiar daca obtii banii, nu ai pe unde sa scapi. Romanul a fost transpus pe ecran pentru prima data in 1974, avandu-l pe generic pe Walter Matthau si Robert Shaw, iar astazi este considerat un film clasic. De data aceasta realizatorii au facut o noua adaptare – Scott, scenograful Brian Helgeland, si producatorii Todd Black, Jason Blumenthal, si Steve Tisch – nu considera ca au realizat un remake al filmului clasic, ci mai degraba un film cu identitate proprie. Ei s-au intors la romanul de baza, reluand povestirea ca pe un thriller contemporan si reinventand-o pentru un New York modern, din ziua de azi. "Este o poveste extraordinara, dar nu este cunoscuta noii generatii de spectatori de film," spune Scott. "Lumea, si in special New York City, s-au schimbat extrem de mult din 1974."



Aceasta noua interpretare a povestirii difera esential fata de prima adaptare si in mai multe privinte. "Pe mine m-a interesat sa dezvolt mai mult relatia dintre impiegat si talhar," recunoaste Helgeland. "Mi s-a parut ca nici romanul si nici prima adaptare a lui nu i-au fortat pe Garber si pe Ryder sa se puna unul in pielea celuilalt, pentru a-si da seama de intentiile inamicului."



Impiegatul Garber incearca sa-si spele reputatia: el fusese acuzat de luare de mita, iar asta cauzase retrogradarea sa din functia de administrator in cea de dispecer de miscare. Pata aceasta il face sa se lupte cu toate puterile cu atacatorul. "El crede ca daca va reusi sa-i ajute pe oamenii din tren, in felul acesta va rascumpara raul facut," spune Helgeland. "Garber vrea sa-si spele pacatele."



La polul opus, Ryder vrea razbunare. Ryder, intruchipat de Travolta este fantastic de inteligent, dar in acelasi timp un maniac coleric, care in unele momente arata indurare, pentru ca intr-o fractiune de secunda sa explodeze intr-o criza de furie oarba. In viata sa anterioara, el a lucrat pe Wall Street si a fost inchis pentru delapidare; acum, printre motivatiile lui ascunse se afla dorinta de a se razbuna pe New York City.



Personajele se afla la poluri opuse, la fel ca si mediile din care provin. "Garber lucreaza la directia de miscare, MTA NYC Transit, care se afla la suprafata,iar atunci cand noi am vizitat-o, am constatat ca este extrem de tehnologizata, de parca ne aflam la NASA," spune Scott. "Am prezentat aceasta lume, linistita, curata si cu tehnologie avansata si am pus-o in contrast cu lumea intunecoasa si periculoasa a tunelurilor din maruntaiele metroului new-yorkez."



Regizorul a sustinut ca nu exista decat o singura modalitate de a-si transpune viziunea. "Tony a tinut foarte mult sa filmeze pe viu tunelurile, cand am decis sa facem filmul," isi aminteste Barry Waldman, producatorul executiv. "El vroia sa obtina zgomotul specific si senzatia de teama pe care ti-o dau trenurile gonind pe sine, astfel incat metroul sa devina un al treilea personaj alaturi de Denzel si John."



Scott a filmat timp de patru saptamani, cea mai lunga perioada de filmare in reteaua de metrou de la New York care a fost realizata vreodata. Productia a obtinut accesul in zona NYC Transit, drept care n-a mai fost acordat niciunei echipe de filmare pana acum, nici macar echipei care turnase filmul initial.



Filmarile in tunel sunt o experienta extrem de stresanta datorita colosilor de 400 de tone care trec zanganind pe langa tine la numai cateva zeci de centimetri, in timp ce contactorii electrici de sina se afla la numai cativa centimetri de tine, cu cei 600 de volti ai lor. "Cand te afli pe peron nu-ti dai seama de dimensiunea uriasa a trenurilor," explica Washington. "Dar cand te afli jos, pe sine, trenurile sunt niste monstri care gonesc cu viteze de 60 - 80 de kilometri pe ora. Suflul lor poate sa te darame daca nu te tii bine pe picioare."



Angajatii NYC Transit i-au supravegheat indeaproape ca sa le asigure securitatea; totusi actorii si echipa de filmare au fost preveniti, ca si toti cei care intra in tunel, ca trenurile pot aparea pe orice sina, oricand si din orice directie…



CASTINGUL


In momentul in care realizatorii s-au hotarat sa faca o noua adaptare a romanului The Taking of Pelham 1 2 3, ei il aveau deja in minte pe eroul principal. "Numai un actor ca Denzel Washington, cu prezenta lui electrizanta si imensul lui talent putea transforma un personaj obisnuit, care sta la panoul de comanda, intr-un erou plin de suspans, pe care sa-l urmaresti cu sufletul la gura," afirma Helgeland.



In pregatirea acestui rol, Washington a stat de vorba cu muncitorii cu experienta de la metrou, inclusiv cu un lucrator care tocmai se pensionase dupa o activitate de 60 de ani. El s-a si imprietenit cu Joseph Jackson, un dispecer de miscare de la Centrul de control al caii de rulare. Ca si personajul interpretat de Washington, Jackson isi incepuse cariera ca mecanic de metrou. Avand raspunderea celor 5 milioane de pasageri care calatoresc de-a lungul si de-a latul unei retele de metrou mare cat orasul, un dispecer trebuie sa aiba o calitate esentiala – sa-si pastreze calmul, daca apare vreo situatie de urgenta..



Urmarind miscarile dispecerului, Washington era "ca un fel de computer, care absorbea toate informatiile, secunda de secunda," rememoreaza producatorul Todd Black. "Denzel il urmarea in tacere, dupa care il bombarda cu intrebari. El stie sa intrupeze oameni obisnuiti , sa le capteze gesturile, sau lucrurile pe care le-ar putea spune. Nu face nimeni mai bine ca el lucrul asta."



Pentru distribuirea rolului aflat in antiteza, lista actorilor care ar fi putut sa tina piept prezentei dinamice a lui Washington era extrem de scurta. Rolul lui Ryder reclama un actor care sa hiperbolizeze dimensiunile personajului. John Travolta s-a potrivit acestei cerinte. "Cand il distribui intr-un rol mare, Travolta stie sa-i dea culoare si energie, cum niciun alt actor n-ar putea s-o faca," afirma Black.



Ryder isi indreapta razbunarea impotriva New York-ului, ca impotriva unei fiinte, a unei entitati capabile sa distruga vietile oamenilor. "El are resentimente fata de oras pentru ca se simte tradat si nedreptatit," spune Travolta. "M-am hotarat sa-i confer un oarecare echilibru, dar in acelasi timp, el trebuia sa fie un tip extrem de irascibil, ceea ce insemna ca raspundea foarte prompt la stimuli. Daca spuneai un cuvant gresit, el exploda imediat."



Pentru rolurile secundare, realizatorii filmului au ales dintre numeroasele talente care traiesc si se simt atasate de New York City, care-i includeau pe actori ce lucrasera anterior cu Washington, Travolta, sau Scott. James Gandolfini mai aparuse in filmele regizorului, True Romance sau Crimson Tide, inainte de a deveni capul crimei organizate din "The Sopranos." In acest film el a devenit din mafiot, primarul New York-ului.



Tony Scott vroia de mult sa lucreze cu John Turturro si, in cazul unora dintre proiecte chiar ajunsese aproape de acest deziderat, dar colaborarea lor nu s-a concretizat pana acum. Regizorul l-a selectat pe actor – favoritul fratilor Coen (Barton Fink si O Brother, Where Art Thou) si al lui Spike Lee (Do The Right Thing and Mo’ Better Blues) – pentru a-l interpreta pe locotenentul Vincent Camonetti, seful echipei de negociatori pentru cazuri de rapire, din Departamentul de Politie al New-York-ului.



New-yorkez prin nastere, Turturro fusese un mare fan al filmului din1974. El subliniaza faptul ca in versiunea originala, personajul sau nu aparea in film. "Pe atunci, NYPD nu avea un negociator pentru rapiri," explica Turturro. "Aceasta functie a aparut ulterior."



Scenaristii s-au inspirat pentru acest personaj din personalitatea actualului comandant al Echipei de negociatori a NYPD, Lt. Jack Cambria. "Aproape toate replicile lui John vin direct de la Cambria. El ne-a spus exact ce i-ar spune unui terorist," spune Helgeland.



Lt. Cambria, care a fost si consilier tehnic, il felicita pe Turturro pentru ca a fost un elev extrem de receptiv. "Noi stim ca in cazul unei descinderi avem sanse de 50 % sa-i scoatem teferi pe oamenii de acolo, dar ostatecii cred ca noi putem salva omenirea. Asa ca, pentru a face treaba asta, trebuie sa emani un aer de incredere, iar John Turturro a prins excelent treaba asta."



Este interesant, desi de loc surprinzator, felul in care Turturro face distinctia intre a juca rolul unui politist si a fi politist cu adevarat. Daca interpretarea unui astfel de rol inseamna sa redai emotia unei secvente, spune el, "a fi cu adevarat politist, inseamna sa-ti separi propriile sentimente de ceea ce faci la locul faptei. Am interpretat mai multe roluri de politisti, am facut investigatii, si am ajuns la concluzia ca munca aceasta merita respect. E o slujba foarte grea."



Washington spune ca atunci cand s-a intalnit cu Turturro si Gandolfini, a suferit o alta transformare. "John, Gandolfini si cu mine, suntem de la New York, asa ca a fost foarte placut sa jucam aici. Nu trebuia decat sa stau cu ei de vorba si pe data deveneam italian ca si ei."



In subteran, Ryder se bazeaza pe Ramos (Luiz Guzman), un fost mecanic de metrou, foarte pansiv si critic, pe care-l intalnise in inchisoare si a carui experienta prin tunelurile metroului era extrem de importanta pentru deturnare si mai ales pentru evadare.


Guzman a inteles cum a reusit Ryder sa-l convinga pe Ramos sa colaboreze la o asemenea fapta. "Ryder este d-l Vorba - dulce, sau D-l Vinde - tot, iar Ramos e naivul care inghite momeala," spune Guzman. "Deindata insa ce banda pune stapanire pe tren si incepe sa ucida ostatecii, el are remuscari. In timpul filmarilor, m-am tot gandit in sinea mea ‘Ce naiba caut eu aici, cum sa ies basma curata?’"


Talentul si diversitatea actorilor din rolurile secundare nu face decat sa accentueze puterea cuplului Washington - Travolta. "Daca vor sa traiasca tensiunea, spectatorii trebuie sa vada acest film unde doi actori de mare calibru se joaca ca soarecele cu pisica, timp de doua ore," spune Black.



DISTRIBUTIA



De doua ori laureat al premiului Academiei, actorul DENZEL WASHINGTON (Walter Garber) este in permanenta miscare. Refuzand sa-si reediteze rolurile de succes, Washington este permanent in cautarea altor provocari, iar diversele si numeroasele sale roluri de film sau teatru sunt o dovada a acestei permanente cautari. De la rolul lui From Trip, un sclav fugar din Glory, si pana la luptatorul sud-african pentru libertate, Steven Biko, din Cry Freedom; De la figura istorica tragica a lui Richard III, de Shakespeare si pana la detectivul Alonzo din Training Day, Washington ne-a uimit si captivat permanent cu o paleta ampla de personaje care poarta in mod distinct amprenta lui inconfundabila.



In Noiembrie 2007, Washington a jucat, alaturi de Russell Crowe in filmul lui Ridley Scott, American Gangster. In martie 2006 el jucase in filmul lui Spike Lee, Inside Man. La sfarsitul lui 2006, Washington a incantat spectatorii cu rolul din filmul casei Touchstone Pictures, Déjà Vu, reinnoindu-si colaborarea cu regizorul Tony Scott.


In 2004, Washington colaborase cu regizorul Tony Scott pentru filmul Man on Fire. In acelasi an, Washington a putut fi urmarit in The Manchurian Candidate, un remake modern al filmului clasic din 1962 al casei de filme Paramount Pictures.


Washington a fost rasplatit cu premiul Academiei pentru interpretarea sa extraordinara din Training Day, film in regia lui Antoine Fuqua.



In decembrie 2002 Denzel Washington si-a facut debutul regizoral o data cu filmul Antwone Fisher. Bazat pe o poveste reala si inspirata dupa autobiografia de mare succes, Finding Fish, filmul ni-l prezinta pe Fisher, un tanar marinar tulburat de amintiri, interpretat de incepatorul Derek Luke, intr-un segment de viata in care reuseste sa se impace cu propriul sau trecut. Filmul a obtinut aprecierile criticii de specialitate si premiul Stanley Kramer din partea Producers Guild of America, ca si premiile NAACP pentru cel mai bun film si cel mai bun rol secundar, interpretat de Washington.



In septembrie 2000, el a jucat in filmul lui Jerry Bruckheimer, Remember the Titans. La inceputul acestui an, el a jucat in filmul studiourilor Universal, The Hurricane, facand din nou echipa cu regizorul Norman Jewison. Pentru rolul din acest film, Washington a obtinut un Glob de aur pentru cel mai bun rol masculin si o nominalizare la premiul Academiei (cea de-a patra sa nominalizare ) la aceeasi categorie.


Printre alte filme in care a jucat Denzel Washington se numara:The Bone Collector, Fallen,The Siege, Courage Under Fire, The Preacher’s Wife, Crimson Tide, Devil in a Blue Dress.


Un alt rol care i-a adus aprecierea criticii a fost cel al lui Malcolm X din filmul biografic al regizorului Spike Lee, Malcolm X. Pentru interpretarea acestui rol, Denzel a primit un mare numar de distinctii, inclusiv o nominalizare la premiul Academiei la categoria cel mai bun actor dintr-un rol principal.



Nascut in Mt. Vernon, New York, Washington isi orientase proiectele de cariera spre medicina, urmand cursurile universitatii Fordham. In timpul cat lucra intr-o tabara de vara, el a aparut intr-una dintre productiile teatrale ale studentilor; Washington s-a contaminat de morbul actoriei. Dupa ce a absolvit universitatea Fordham, Washington a fost acceptat la prestigiosul American Conservatory Theater din San Francisco. El a urmat un curs intensiv de actorie si apoi s-a reintors la New York, dupa o mica escala la Los Angeles.



Washington a fost remarcat de cei de la Hollywood cand a fost distribuit in 1979 in filmul de televiziune "Flesh and Blood." Dar rolul lui din teatru, in piesa "A Soldier's Play" a fost cel care i-a convins pe producatorii serialului "St. Elsewhere," de la televiziunea NBC, sa-l distribuie in serial, in rolul doctorului Phillip Chandler. Printre alte roluri ale sale din televiziune se numara "The George McKenna Story," "License to Kill," si "Wilma."



In 1982, Washington a reluat rolul din "A Soldier's Play" pentru versiunea cinematografica a regizorului Norman Jewison intitulata de data aceasta A Soldier's Story. Interpretarea rolului soldatului Peterson a fost foarte bine primita de critica. Washington a mai jucat in Power, Cry Freedom, pentru care a primit prima sa nominalizare la Oscar, For Queen and Country, The Mighty Quinn, Heart Condition, Glory, pentru care a obtinut un premiu al Academiei, la categoria cel mai bun actor dintr-un rol secundar.


Printre alte creatii ale sale se numara adaptarea cinematografica a piesei Much Ado About Nothing in regia lui Kenneth Branaugh, filmul controversat al lui Jonathan Demme, Philadelphia cu Tom Hanks, si The Pelican Brief, filmul bazat pe romanul lui John Grisham.



JOHN TRAVOLTA (Ryder) a fost rasplatit de doua ori cu nominalizari la premiul Academiei, ultima dintre ele fiindu-i acordata pentru pistolarul filozof din pelicula lui Quentin Tarantino, Pulp Fiction. De asemenea el a obtinut nominalizari la BAFTA si la Globul de aur pentru rolul sau din acest film si a primit titlul de cel mai bun actor din partea Los Angeles Film Critics Association,printre alte distinctii si premii.



Travolta a obtinut recunoastere si ca producator al comediei de senzatie cu mafioti Get Shorty, primind totodata un Glob de aur pentru cea mai buna interpretare dintr-un muzical sau comedie. In 1998 Travolta a fost laureat al premiului Britannia, distinctie oferita de catre British Academy of Film and Television Arts; in acelasi an el a mai primit si premiul pentru toata activitatea sa cinematografica la Festivalul de film de la Chicago. Travolta a mai obtinut si prestigiosul premiu Alan J. Pakula din partea US Broadcast Critics Association pentru interpretarea sa din A Civil Action, un film bazat pe best-sellerul cu acelasi nume, in regia lui Steve Zailian. El a fost din nou nominalizat la Golden Globe pentru interpretarea din Primary Colors, in regia lui Mike Nichols, iar in 2008, a primit cea de-a patra nominalizare la Globul de aur pentru rolul Edna Turnblad din hit-ul Hairspray; ca urmare a realizarii sale actoricesti din acest film, Chicago Film Critics si Santa Barbara Film Festival au decis sa-i acorde lui John premiul pentru intreaga sa cariera cinematografica.



Anterior, el a jucat in unul dintre cele mai monumentale filme ale contemporaneitatii, obtinand primele sale nominalizari la Oscar® si Golden Globe pentru rolul din blockbuster-ul Saturday Night Fever, care a lansat fenomenul disco in anii 1970. El a jucat apoi in muzicalul Grease si in Urban Cowboy, filme care au influentat de asemenea preferintele muzicale ale publicului. Printre celelalte filme ale sale se numara Carrie, Blowout, Look Who's Talking , Michael, Phenomenon, Broken Arrow, Face/Off The General's Daughter. Travolta a reluat rolul lui Chili Palmer din Get Shorty in urmarea sa, Be Cool. Pe langa acesta, el a mai jucat alaturi de Scarlett Johansson in filmul independent de mare succes A Love Song for Bobby Long, care a fost lansat la Festivalul de film de la Venetia, unde atat Travolta cat si filmul au obtinut critici extrem de laudative.


Printre alte filme mai recente interpretate de el se numara: Ladder 49 , Basic, Domestic Disturbance , Swordfish , Battlefield Earth, Wild Hogs. In curand el va aparea din nou pe ecrane, alaturi de Robin Williams si Kelly Preston in filmul casei Disney, Old Dogs.




JOHN TURTURRO (Lt. Camonetti) a studiat la Yale School of Drama, iar debutul sau in teatru, cu rolul principal din piesa lui John Patrick Shanley, "Danny and the Deep Blue Sea", i-a adus un premiu Obie si un premiu Theater World. De atunci, el a jucat pe scena teatrala in "Waiting for Godot," "The Resistible Rise of Arturo Ui," si mai recent in piesa lui Eduardo De Filippo, "Souls of Naples," pentru care a fost nominalizat la premiul Drama Desk.



Turturro a jucat in mai mult de 60 de filme, printre care pelicula lui Martin Scorcese, The Color of Money, Five Corners de Tony Bill, Do the Right Thing si Jungle Fever de Spike Lee, Quiz Show, de Robert Redford, Fearless de Peter Weir, Box of Moonlight deTom DiCillo, La Tregua de Francesco Rosi, sau filmele fratilor Joel si Ethan Coen Miller’s Crossing, The Big Lebowski, si O Brother, Where Art Thou. Pentru rolul principal detinut in filmul fratilor Coen, Barton Fink, el a obtinut premiul pentru cea mai buna interpretare la Festivalul de film de la Cannes si premiul David di Donatello. De asemenea el a mai jucat si in filmul lui Robert De Niro, The Good Shepherd si in debutul regizoral si scenografic al lui Anthony Hopkins, Slipstream.



In 2007, Turturro si-a extins priza la public catre spectatorii mai tineri, datorita unor filme ca Transformers. Printre alte roluri recente se numara cele din: Miracle at St. Anna ,You Don’t Mess with the Zohan , What Just Happened? , Margot at the Wedding.


Turturro poate fi urmarit in prezent in filmul fantastic Nutcracker: The Untold Story, de Andrei Konchalovsky.



Pentru debutul sau regizoral, Mac, Turturro a obtinut Camera d’Or la Festivalul de film de la Cannes. El a regizat si alte doua filme intitulate Illuminata si Romance & Cigarettes.



JAMES GANDOLFINI (primarul) si-a conturat cariera printr-o varietate de roluri din peste douazeci de filme sau programe de televiziune. In prezent el joaca pe scenele de pe Broadway in productia God of Carnage . In curand el va putea fi urmarit in In the Loop, filmul independent difuzat de IFC Films, sau in Where the Wild Things Are, adaptarea povestii clasice pentru copii a lui Maurice Sendak, in regia lui Spike Jonze.


Pe micul ecran, el a asigurat productia executiva a documentarului HBO, nominalizat la premiul Emmy, Alive Day Memories: Home From Iraq, un documentar impresionant despre impactul nefast al razboiului asupra starii fizice si morale a soldatilor, care-si dezvaluie amintirile traumatizante din Irak. Gandolfini a realizat interviuri cu acesti soldati, care si-au impartasit preocuparile in legatura cu viitorul lor, si-au dezvaluit atat ranile cat si dragostea fata de patrie. Gandolfini a mai jucat si in drama HBO, premiata cu Emmy, "The Sopranos," unde a interpretat rolul principal al liderului mafiot Tony Soprano. Interpretarea mafiotului Tony Soprano din aceasta serie dramatica, i-a adus lui Gandolfini trei premii Emmy si un Glob de aur. Pentru "The Sopranos" el a mai obtinut patru premii Screen Actors Guild, dintre care doua pentru cel mai bun rol masculin dintr-un serial dramatic si doua, impreuna cu ceilalti actori, pentru cea mai buna distributie.



Printre celelalte filme ale lui Gandolfini se numara:Romance & Cigarettes, Lonely Hearts , All the King's Men,Surviving Christmas, The Man Who Wasn't There; The Last Castle, The Mexican, Eight Millimeter , A Civil Action, The Mighty, She's So Lovely, Fallen, Night Falls on Manhattan, The Juror, Get Shorty, Crimson Tide, Angie, True Romance.



REALIZATORII



Tony Scott (regia/productia) a creat o intreaga pleiada de filme de actiune care constituie repere pentru acest gen de film, stapanind perfect echilibrul dintre virtuozitatea tehnica si un tempo exuberant. Scott, membru al clubului exclusivist de regizori care au depasit pragul de incasari de miliarde de dolari, este unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati regizori de film de actiune de la Hollywood, inca de la mijlocul anilor 1980. Incheind un proiect de mare anvergura si avand multe altele in pregatire, Scott nu dovedeste ca ar incetini de loc ritmul profesional.


Anterior lui1 2 3 S-a furat un tren, Scott a regizat Déjà Vu. Filmul a marcat cea de-a treia colaborare a regizorului cu Denzel Washington . Scott mai regizase in 2004 action- thriller-ul Man on Fire, avandu-l pe generic tot pe Washington.


Scott si-a facut debutul regizoral in 1983 o data cu povestirea moderna cu vampiri The Hunger. In 1986, Scott i-a coordonat pe Tom Cruise si Kelly McGillis in mega-blockbuster-ul Top Gun; secventele aeriene senzationale ale filmului au facut din el un succes international.



Abilitatea lui Scott de a scoate aur din piatra seaca, printr-o combinatie unica de tehnica si talent, a devenit evidenta in filmul Touchstone Pictures, Enemy of the State. Cooperand din nou cu Gene Hackman si producatorul Jerry Bruckheimer, thriller-ul politic in care a jucat si Will Smith, a devenit unul dintre hiturile anului 1998. In 2001, Scott a regizat Spy Game, un thriller ambitios, care a reunit pe generic nume gigantice ale cinematografiei ca Robert Redford si Brad Pitt. Printre alte filme realizate de Scott se afla: Revenge (1988), Days of Thunder (1990),; The Last Boy Scout (1991), filmul apreciat de critica True Romance (1993), si The Fan (1996).



Nascut in Newcastle, Tyne and Wear, England, Scott a urmat cursurile Sunderland Art School, de unde a obtinut licenta in pictura. In timp ce-si completa studiile cu un curs post-universitar la Leeds College, el a devenit interesat de cinematografie si a realizat One of the Missing, un film de jumatate de ora, finantat de British Film Institute si inspirat de nuvela lui Ambrose Bierce. Apoi el a obtinut masteratul la Royal College of Arts, realizand un alt film sub egida British Film Institute, Loving Memory, dupa un scenariu original finantat de Albert Finney.



In 1995, impreuna cu fratele sau Ridley Scott, el a pus bazele companiei de film si televiziune Scott Free. Avand sedii la Los Angeles si Londra, casa de filme a fratilor Scott a produs filme ca In Her Shoes, Tristan + Isolde, si filmul nominalizat la premiul Academiei, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, cu Brad Pitt. De asemenea casa lor de productie a asigurat productia executiva a serialului de succes al CBS "Numbers", care se afla acum in cel de-al cincilea sezon de difuzare.



Laureat cu Premiul Academiei, BRIAN HELGELAND (Scenariul) se reintalneste cu regizorul Tony Scott, dupa ce cei doi mai conlucrasera la filmul Man on Fire, cu Denzel Washington, in 2004.



Helgeland a scris sau participat la scenariul a 16 filme, printre care L.A. Confidential, pentru care a obtinut premiul Academiei, la categoria cea mai buna adaptare, sau Mystic River, pentru care a fost nominalizat la Oscar, pentru cea mai buna adaptare pentru marele ecran.



Helgeland a scris scenariul filmului Conspiracy Theory, cu Julia Roberts si Mel Gibson, si a scris si regizat filmele A Knight's Tale, cu Heath Ledger, si Payback, cu Mel Gibson. Helgeland este de asemenea scenaristul filmului care va aparea in curand pe ecrane, Green Zone, cu Matt Damon in regia lui Paul Greengrass.



JOHN GODEY (autorul romanului) este numele de scriitor al lui Morton Freedgood.


Primul sau roman The Wall-to-Wall Trap a fost publicat sub numele sau real in 1957. Mai tarziu, Freedgood s-a hotarat sa foloseasca numele de John Godey, imprumutat dintr-o publicatie pentru femei din secolul XIX, pentru a diferentia romanele politiste de scrierile sale mai literare.



Sub numele de John Godey, el a dobandit recunoastere si succes pentru volumele: A Thrill a Minute With Jack Albany, Never Put Off Till Tomorrow What You Can Kill Today si The Three Worlds of Johnny Handsome. The Taking of Pelham One Two Three, a devenit best seller in 1973 si a fost adaptat cu mare succes pentru marele ecran in 1974, avandu-i pe generic pe Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, si Hector Elizondo.



Godey a mai scris inca patru alte thriller-e: The Talisman, publicat in 1976, The Snake (1978), Nella (1981), si Fatal Beauty (1984). Thriller-ele lui Godey au fost traduse in multe limbi ale globului.



TOBIAS SCHLIESSLER, ASC (imaginea) a filmat de curand action-drama Hancock pentru regizorul Peter Berg. Anterior el a mai colaborat cu Berg pentru drama cu liceeni Friday Night Lights, si action-drama The Rundown. Printre alte filme realizate de Schliessler se numara si Dreamgirls, sau Bait.



Originar din Germania, Schliessler a studiat cinematografia la Simon Fraser University din British Columbia, Canada. El si-a inceput cariera filmand documentare, dupa care a trecut la filme independente, filme de televiziune, clipuri video-muzicale sau publicitare.



CHRIS LEBENZON, A.C.E. (montajul) a facut de mai multe ori echipa cu Tony Scott, si a primit de doua ori nominalizari la premiul Academiei pentru filmele aceluiasi regizor: Crimson Tide si Top Gun.


Lebenzon a mai colaborat cu Scott si pentru filmele Déjà Vu, Enemy of The State, Days of Thunder, The Last Boy Scout, Revenge, si Beverly Hills Cop 2.



Lebenzon a mai realizat montajul si pentru multe dintre filmele regizorului Tim Burton, cum ar fi: Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Charlie and the Chocolate Factory, Corpse Bride, Big Fish, Planet of the Apes, Sleepy Hollow, Mars Attacks, Ed Wood, Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas, si Batman Returns. Printre alte realizari ale sale se numara Pearl Harbor, Gone in Sixty Seconds, Armageddon, si Con Air, toate pentru producatorul Jerry Bruckheimer, ca si filmele Eragon, Radio, XXX, Midnight Run, sau Weird Science.



HARRY GREGSON-WILLIAMS (muzica) este unul dintre cei mai cautati compozitori de muzica de film, de la Hollywood, avand in portofoliul propriu o varietate de proiecte renumite, inclusiv de animatie. In ultimii ani, Gregson-Williams a compus muzica pentru unele dintre cele mai mari blockbuster-e cum ar fi: Shrek the Third, The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and The Wardrobe (pentru care a obtinut nominalizari la premiile Globul de aur si Grammy), Shrek (pentru care a obtinut o nominalizare la premiul BAFTA), Shrek 2, si Chicken Run. Anterior el a compus muzica pentru Gone Baby Gone, care a constituit debutul regizoral al lui Ben Affleck, si pentru The Chronicles of Narnia: Prince Caspian.



Gregson-Williams a colaborat la mai multe filme ale regizorului Tony Scott printre care se numara Man on Fire, Domino, Spy Game and Déjà Vu, cat si la trei dintre filmele lui Joel Schumacher – thriller-ul Phone Booth, Veronica Guerin si The Number 23. Printre alte filme la a caror coloana sonora a contribuit se numara Seraphim Falls, Kingdom of Heaven (nominalizat la premiul Classical Brit si castigator al premiului Golden Satellite), Bridget Jones: The Edge of Reason, Enemy of the State, The Replacement Killers, Smilla's Sense of Snow, si Antz.