Concert Simfonic - ora 19

Detalii

Categorie
Petreceri / Concerte
Modificat
acum 6 ani si 7 luni
Vizualizari
314

Voteaza & Distribuie

Descriere

Vineri, 25 ianuarie 2008

CONCERT SIMFONIC

Dirijor: ECKART HUBNER (Germania)

Solist: DÁVID MATHÉ (Germania)

Program:

C. Maria von Weber: Uvertura la opera “Freischütz”

C. Maria von Weber: Concertul pentru fagot si orchestra in Fa major

op. 75

J. Brahms: Simfonia nr. 1 in do minor op. 68

FILARMONICA „BANATUL” TIMISOARA

VINERI 25 Ianuarie, 2008, ORA 19

SALA DE SPECTACOLE „CAPITOL”

Vineri, 25 ianuarie, iubitorii muzicii din Timisoara vor putea asista la un program simfonic alcatuit din lucrari reprezentative ale doi mari compozitori germani. Unitatea programului este intarita si de faptul ca principalii protagonisti ai concertului provin tot din Germania. Este vorba despre dirijorul Eckart Hubner si fagotistul David Mathé.

In prima parte a concertului simfonic al Filarmonicii „Banatul” pot fi audiate Uvertura la opera „Freischütz” si Concertul pentru fagot si orchestra in fa major op. 75, ambele lucrari fiind compuse de Carl Maria von Weber.

Nascut in noiembrie 1786, dintr-o familie de muzicieni, Carl Maria von Weber, care a mostenit titlul de baron de la tatal sau, nu se stie pentru ce merite, a fost unul dintre reprezentantii de seama ai romantismului in Germania. A fost nu numai compozitor dar si dirijor, pianist, si critic muzical. Trebuie sa amintim ca romantismul timpuriu al carui reprezentant a fost s-a oglindit si in viata sa destul de aventuroasa. Cheltuia peste posibilitati, savura viata din plin, fapte care-l determina pe rege sa-l arunce in inchisoarea datornicilor. Chiar si articolele critice pe care le scria erau marcate de dominatia sentimentelor si de hiperbolizarea trairilor sufletesti. Probabil ca lui i se datoreaza obiceiul de a se scrie note explicative in programele de sala in legatura cu lucrarile ce vor fi cantate. Ca dirijor, dorea sa formeze si sa informeze publicul. In special datorita creatiei sale, opera „Freischütz” — cea mai cunoscuta si iubita dintre lucrarile sale — a fost si este socotit creatorul operei romantice germane. Traditia initiata de el a fost dusa mai departe de Richard Wagner. Succesul colosal avut la premiera se repeta si atunci cand uvertura la aceasta opera este interpretata pe scenele de concert.

In mod excelent, parcursul muzical al serii de vineri se va incheia cu prima simfonie a lui Johannes Brahms, Simfonia in do minor, op 68, pe care unii muzicieni, in special Hans von Bűlow, o denumeau a zecea simfonie beethoveiana. Ea a avut un lung proces de gestatie, din 1855 pana in 1876. Simfonia I nu a fost rezultatul unei actiuni artistice demonstrative, ci un genial proces de ilustrare sonora a framantarilor romantice, un efort creator de comunicare artistica a noilor idealuri romantice. Brahms foloseste un ansamblu orchestral de tip romantic, in schimb se mentine echilibrat din punctul de vedere al sonoritatilor, de multe ori preferand expresivitati clasice. De remarcat este faptul ca procesele conflictuale, atat de indragite spiritului romantic, se desfasoara cu predilectie in partile extreme ale lucrarii.

Prima auditie a Simfoniei in do minor, a avut loc la Karlsruhe, in 4 noiembrie 1876, sub conducerea dirijorului Otto Dessof, dupa trei zile fiind dirijata de Brahms la Mannheim. Simfonia a avut peste tot un binemeritat succes. Redam in incheiere doar o fraza din cele multe care subliniau valoarea si reusita primei simfonii brahmsiene: „Este de necontestat — scria criticul muzical G. Bernsdorf in revista Semnale — ca masura entuziasmului a fost enorma si ca succesul Simfoniei a fost unul din cele mai rar inscrise in analele concertelor Ghewandhaus”1.

Concertmaestru dr. Mircea Tataru Filarmonica „Banatul” Timisoara

1 Citat preluat din MAY FLORENCE, The life of Johannes Brahms, Londra, 1905, p.173.