Jump to content
Forum Roportal
Sign in to follow this  
5 o'clock

Experienta copilariei si exprimarea potentialului genetic

Rate this topic

Recommended Posts

Dedic acest topic acelei persoane din acest mediu virtual, a carei "foame" de structurare m-a impresionat.

 

 

Tranzitia speciei umane, precum si "revolta" sa impotriva naturii este permisa datorita creierului uman. Activitatea si maniera de structurare a complexei si vastei retele neuronale ne confera noua capacitatea de a gandi, simti si actiona. Putem spune ca de fapt creierul mediaza umanitatea , sau nu. Primul driver al creierului uman este supravietuirea speciei.

 

Sistemul nervos uman simte,proceseaza, stocheaza si actioneaza utilizand informatiile din mediul intern cat si extern in vederea perpetuarii speciei umane.

 

Supravietuirea speciei noastre depinde de existenta a trei procese fundamentale, mediate de creierul nostru : supravietuirea individuala, procrearea, protejare si ingrijirea celor dependenti.Orice esec in oricare dintre aceste procese poate duce la extinctia speciei umane. Ca atare, creierul uman a dezvoltat un sistem nervos de importanta cruciala dedicat : 1. raspunsului la stres si la orice amenintare perceputa ca atare si venita din mediul intern sau extern; 2. procesul de selectionare al partenerului si reproducere; 3. protejarea si ingrijirea celor dependenti si in speciala copiilor

 

Strategia primara de atingere a acestor obiective este aceea de a crea relatii, care ne permit sa ne atasam,sa ne afiliem, sa comunicam si sa interactionam in vederea supravietuirii.

 

Creierul este cel care ne permite sa stabilim relatii, sa ne afiliem unor grupuri, ca atare sa supravietuim.

 

De aceea, cea mai importanta componenta a sistemului nostru nervos este dedicata afilierii sociale si comunicarii, Ea insa, nu se poate dezvolta fara existenta unei experiente.Sistemul nervos, ca atare, se creeaza, se organizeaza si se modeleaza ca raspuns al tuturor experientelor traite. Insa, perioada in care creierul este cel mai susceptibil la toate aceste evenimente, si ca atare cel mai usor de influentat in maniera pozitiva sau negativa este perioada de nou nascut si cea a copilariei.

 

As putea spune ca ele reprezinta atat perioada marilor oportunitati , dar si cea a marii vulnerabilitati in exprimarea potentialului nostru genetic.

 

Etapele majore ale dezvoltarii neuronale.

 

Neurogeneza – acum are loc dezvoltarea miliardelor de neuroni si triliardelor de celule gliale din celulele nediferentiate embrionare ,aparute in primele saptamani dupa conceptie. Majoritatea proceseor neurogenezei au loc in Trim II si III de viata intrauterina, astfel incat la nastere suntem deja "echipati" cu majoritatea neuronilor ce vor ramane pe tot parcursul vietii ( unele studii ,prin 1999 arata ca mai au loc unele mici procese de neurogeneza si in cursul vietii de adult)

 

Migrare – neuronii, ghidati de celulele gliale, si sub influenta unor makeri chimici, migreaza alcatuind variatele structuri corticale.

 

Diferentiere - cand are loc diferentierea functiilor neuronale

 

Apoptoza - neuronii redundanti sau cei prea putin activati/stimulati sunt distrusi. In multe zone ale creierului, exista mai multi neuroni decat sunt necesari alcaturii unui sistem functional. Asadar,in functie atat de stimuli primiti din mediul de viata ( inconjurator) cat side nevoile individuale, o parte dintre ei raman, ceilalti sunt distrusi.

 

Arborizare - caracterizata de aparitia prelungirilor neuronale dendritice cu ajutorul carora se vor stabili legaturile interneuronale. Acest proces depinde asisderea de stimuli primiti din exterior( mediul de viata)

 

Sinaptogeneza - are loc aparitia sinapselor, prin care neuronii se interconecteaza. In acest moment factorul genetic joaca si el un rol determinant, alaturi de mediul exterior.

 

Modelare sinaptica - in care reteaua sinaptica avand o structura dinamica, se va modela continuu, sub influenta neurotransmitatorilor, astfel incat o slaba activitate, determina literlamente o dizolvare a sinapselor.

 

Mielinizare - aparitia tecii de mielina, care ajuta la cresterea vitezei de transmitere a impulsurilor in retea. Si acest process este puternic influentat atat de factorii genetici cat si de influenta stimulilor din mediul inconjurator.

 

Toate aceste procese au loc majoritar in primii 3 ani de viata, in urmatorii 4 ani ele incetinesc ritmul, apoi pana la 10 ani, procesele devin tot mai lente, astfel incat "modelarea" creierului adult devine extrem de mica (aproape absenta)

 

Dupa cum se observa, stimulii primiti din mediul inconjurator/ mediul de viata (psihologic exprimat – "ceea ce copilul traieste inca de la nastere"- ) are o influenta determinanta si decisiva in maniera in care viitorul adult va functiona, va "forma" emotiile ( care nu reprezinta decat un"cocktail" de anume substante chimice, secretate intr-o proportie determinata in esenta de modul in care structura corticala s-a format in primii 10 ani de viata ).

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Creierul este cel care nepermite sa stabilim relatii, sa ne afiliem unor grupuri, ca atare sa supravietuim.

 

Si pentru a gandi nu se mai foloseste acest organ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si pentru a gandi nu se mai foloseste acest organ???

 

Gandirea vine in episodul 2.

Intai omul suge la tzatza mamei, dupa aia gandeste.

Si mai inainte de a gandi, se reproduce....iar in acest scop, bantuie in cautarea perechii potrivite, postand ineptii pe roportal.

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si mai inainte de a gandi, se reproduce ...

 

 

Ai cam incurcat borcanele acolo ca eu cel putin inainte sa ma reproduc m-am gandit!!! la nimic special doar daca-mi place de el, restul n-are sens in acele clipe si asa :crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gandirea vine in episodul 2.

Intai omul suge la tzatza mamei, dupa aia gandeste.

Si mai inainte de a gandi, se reproduce....iar in acest scop, bantuie in cautarea perechii potrivite, postand ineptii pe roportal.

 

si nu o gaseste

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai cam incurcat borcanele acolo ca eu cel putin inainte sa ma reproduc m-am gandit!!! la nimic special doar daca-mi place de el, restul n-are sens in acele clipe si asa :crazy:

 

Aici, aproape ca ne-ai pacalit.

  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excelenta idee de topic, multumesc! Consider ca era si necesar o sintetitizare si integrare a ideilor provenite din medicina/neurologie si psihologie. Astept cu interes dezvoltarile.

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excelenta idee de topic, multumesc! Consider ca era si necesar o sintetitizare si integrare a ideilor provenite din medicina/neurologie si psihologie. Astept cu interes dezvoltarile.

 

Next episode.

Acum, eu am inteles ca suntem clone, dar te rog frumos sa nu incerci sa profiti de aceasta pozitie privilegiata.

Nu de alta, insa unele persoane dotate cu un fin simt psihologic, se vor simti obligate sa deschida un nou topic in care sa se mire precum curca in lemne.

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astept cu interes dezvoltarile.

Sunt multe. In timp , voi sintetiza in special pe cele care arata de ce oamenii formeaza anume sentimente si nu altele, de ce adoptam un anume pattern emotional si nu altul, de ce unii oameni pot iubi iar altii nu, cum pot empatiza sau nu, de ce gandirea logica se dezvolta la unii, iar la altii este sublima insa lipseste aproape cu desavarsire, cum apare psihoza si care este legatura cu ceea ce am trait in copilarie, iar in final....de ce parintii/mediul initial, cumulat cu potentialul nostru genetic, sunt chiar responsabili de maniera in care vom reactiona/trai emotiile la viata adulta, adica tipologia noastra comportamentala.

 

post-153374-0-14405000-1350365307_thumb.png

 

Am postat o imagine CT , care arata cam ce probleme de dezvoltare a cortexului ( atrofii severe) apar in creierul unui copil de 3 ani, care a avut parte de neglijare emotionala profunda.

Sentimentele se vor forma diferit la aceste persoane ajunse la viata adulta, iar procesul va fi ireversibil. Ei vor dezvolta anume emotii si, ca atare, isi vor lua deciziile, in maniera complet diferita de cei care au avut parte de afectiune si ingrijire corespunzatoare in perioada critica a micii copilarii.

 

Pentru a stabili la final legatura cu psihologia, pentru a intelege si substratul somatic al formarii sentimentelor umane, trebuie sa fie dezvoltate ceva mai multe elemente legate de modelarea/organizarea SN sub influenta factorilor de mediu in perioada de vulnerabilitate care caracaterizeaza toate fiintele umane...primii 3 ani de viata ( cand "plasticitatea" creierului este maxima) si apoi, urmatorii 7.

Edited by 5 o'clock
  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

In timp , voi sintetiza in special pe cele care arata de ce oamenii formeaza anume sentimente si nu altele ...

 

Acum am terminat de vizonat un episod din morga, unde Dr. G a avut un pacient cu membrana de pe creier cu pete albastre pe care si ea le-a vazut pentru prima oara!!! Un defect de nastere care s-a transformat in cancer la 50 de ani. Surprize vor fi cat traim, poate nu aflam niciodata de ce apar la unii si la altii ba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×