Jump to content
Forum Roportal
mario03

bobinaj

Recommended Posts

am cumparat acum citeva luni o pompa de scos apa cu motor asincron.s-a ars.am lasat-o prea aproape de apa,nivelul apei a crescut,a intrat in pompa si.....surprizaaa!!! s-a ars.eu de meserie sunt bobinator,dar n-am mai profesat de mai bine de opt ani.am desfacut motorul si am vazut ca a fost bobinata cu aluminiu.din ce imi aduc eu aminte era un raport de transformare din aluminiu in cupru dar nu mai stiu care era.nr de spire parca raminea acelasi,dar stiu cu siguranta ca era diferenta la grosimea conductorului.va rog daca ar putea sa ma ajute cineva ca am zapacit cautind pe net.aaaa era sa uit pompa este a lu' soacaramea si ma disperat nevastamea.multumesc anticipat

Share this post


Link to post
Share on other sites
am cumparat acum citeva luni o pompa de scos apa cu motor asincron.s-a ars.am lasat-o prea aproape de apa,nivelul apei a crescut,a intrat in pompa si.....surprizaaa!!! s-a ars.eu de meserie sunt bobinator,dar n-am mai profesat de mai bine de opt ani.am desfacut motorul si am vazut ca a fost bobinata cu aluminiu.din ce imi aduc eu aminte era un raport de transformare din aluminiu in cupru dar nu mai stiu care era.nr de spire parca raminea acelasi,dar stiu cu siguranta ca era diferenta la grosimea conductorului.va rog daca ar putea sa ma ajute cineva ca am zapacit cautind pe net.aaaa era sa uit pompa este a lu' soacaramea si ma disperat nevastamea.multumesc anticipat

numai e nevoie l-am aflat.roportul este de 65%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut!

 

Am si eu nevoie de niste sfaturi, vreau sa stiu cum se poate calcula un motor electric asincron cu rotorul in scurt circuit? Cum pot sa calculez numarul de spire/bobina, si ce sectiune trebuie sa aiba conductorul. Am niste motoare care nu mai au bobine in ele, si vreau sa le bobinez la 220V. Eu am mai bobinat, dar am facut totul babeste, m-am inspirat din notitele unui nene mai batran care este bobinator, si care si-a notat la fiecare motor pe care l-a bobinat numarul de spire/bobina si sectiunea conductorului, dar nu stie sa calculeze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut!

 

Am si eu nevoie de niste sfaturi, vreau sa stiu cum se poate calcula un motor electric asincron cu rotorul in scurt circuit? Cum pot sa calculez numarul de spire/bobina, si ce sectiune trebuie sa aiba conductorul. Am niste motoare care nu mai au bobine in ele, si vreau sa le bobinez la 220V. Eu am mai bobinat, dar am facut totul babeste, m-am inspirat din notitele unui nene mai batran care este bobinator, si care si-a notat la fiecare motor pe care l-a bobinat numarul de spire/bobina si sectiunea conductorului, dar nu stie sa calculeze.

Exista multa literatura de specialitate asupra motorului asincron cu privire la dimensionarea corecta a infasurarilor, si nu doar.

Banuiesc ca atunci cand spui rotor in scurtcircuit te referi la rotor in colivie.

 

Avand profilul crestaturii statorice in care se fixeaza infasurarile, tii cont ca in suprafata unei crestaturi trebuie sa incapa un nr. determinat de conductoare, de o anumita sectiune fiecare.

Mai trebuie sa tii cont si de factorul de umplere a crestaturii, care in practica se ia intre 0.7-1. Astfel ca, inmultind suprafata crestaturii cu acest factor, se determina suprafata utila a crestaturii,in care practic vor 'intra' conductoarele.

 

Suprafata utila a crestaturii va fi = Nc*Sc

Nc=nr de conductoare din crestatura (care in acest caz eu am sa le impun in functie de cerintele motorului)

Sc = sectiunea unui conductor

 

Numarul de conductoare se calc. in fctie de numarul de spire pe faza (presupunand un singur strat):

 

Nc = 2*m*w/Z; - valoare pe care o rotunjesti in sus, Z - nr dintilor statorici; m- nr de faze a motorului

 

w - numarul de spire pe faza si se determina din:

 

w=k*Uf/pi*radical(2)*f*kw*Flux

 

unde: k - (se ia intre 0.75-0.96), dar depinde mult de destinatia motorului...este factorul de forma al t.e.m induse

f -frecventa nominala, in cazul tau banui ca cea de la retea de 50 Hz

kw -factorul de infasurare sau de bobinaj(in functie de nr de poli ai masinii si nr de crestaturi din stator..daca vrei, iti pot da formula exacta, dar e putin mai complicat in caz de raport fractional - sfatul meu e sa iei o valoare intre 0.5 si 1)

Flux = fluxul pe pol

 

Flux = alfa * Sp * B

 

alfa = factorul de acoperire polar (pt maisnile de putere sub 1KW, se ia intre 0.6-0.98)

Sp = suprafata unui pol statoric, Sp = t*L, L - lungimea tolelor statorice (a masinii, fara carcasa) si t - pasul polar statoric, t = pi*D/2*p, cu D - diametrul interior statoric

B - inductia in intrefier, al carui calcul exact este anevoios si lung - asa ca sfatul meu este sa cauti tot in literatura de specialitate, valorile uzuale impuse pentru tipul tau de motor, de o anumita putere activa nominala.

 

De aici poti sa scoti si nr de spire pe bobina:

 

wb = w/nb

 

unde nb - numarul de bobine pe faza , nb=Z/(2*m)

 

Asadar, ai deja Nc. Ai si suprafata utila a crestaturii. Prin urmare poti determina sectiunea conductorului, care este un conductor izolat.

 

Su = Nc*Sc, deci Sc = Su/Nc. de aici, diametrul conductorului va fi (daca are profilul rotund) : d'=radical(4*Sc/pi);

scazi izolatia din dc si iti rezulta diametrul calculat al conductorului, d'c.

 

Stratul de izolatie a conductorului..acuma depinde cat il iei; de obicei se ia intre 0.35-5 mm..dar poti sa utilizezi si formula estimativa:

 

gros. izolatiei = 0.025+0.0185*d si de aici determini si sectiunea cond. izolat.

 

In tabelele cu profilele conductoarelor de Cu/Al, tot in literatura de specialitate - sau direct din oferta firmelor cu destinatie, cauti un conductor cu un diametru (d1) apropiat ca si valoare (dar mai mare, nu mai mic) cu d'c calculat; tot de acolo gasesti si sectiunea acestuia (Sc1);

 

La final poti verifica daca ai calculat corect , desenand suprafata crestaturii si incercand sa plasezi toate cele Nc conductoare in ea. Daca incap toate, indiferent de spatiul dintre ele - totul este ok.

 

Recomandarea mea e sa verifici in aceasta etapa, valoarea densitatii de curent, sa nu depaseasca valoarea impusa la inceput J..sau sa nu o depaseasca considerabil, pentru ca asta poate duce la supraincalzirea conductoarelor cand trece curent prin ele.

In primul rand trebuie sa determini curentul nominal (In) care este prevazut la functionarea motorului in regim normal.

In = Sn/(m*Uf),

unde Sn=puterea nominala aparenta a motorului (VA); Uf = tensiunea de faza , care la tine banuiesc ca este 220 V..desi daca alimentezi de la retea de JT, acum s-a trecut la 230 V.. ; iar m - nr de faze;

 

Densitatea de curent va fi : J = In/Sc1

 

 

Acuma am si eu o intrebare. ai fixat deja o schema a infasurarii? conteaza la calitatea campului electromagnetic al masinii...

Edited by stupid_me
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×