Sari la conținut
Forum Roportal
Adrian_Daniel_Tm

MAMALIGA mancare romaneasca

Postări Recomandate

Cea mai delicioasă reţetă de mămăligă din România 

 

Cum se prepară celebrul bulz moldovenesc

 

Reţeta de mămăligă nu s-a schimbat de secole.  Bulzul, mămăliga cu păsat sau mămăliga cu cartofi sunt şi astăzi apreciate pe masa românilor, gustul depinzând foarte mult de priceperea gospodinei. Reţetele, spune etnograful Claudia Balaş din cadrul Muzeului Judeţean Olt, sunt aceleaşi de peste două secole, chiar dacă ritualul de servire s-a schimbat.

 

Specifică zonei de sud a ţării, în special Olteniei, este mămăliga cu păsat, mai moale, dar mai gustoasă, spune etnologul.  

 

Iată şi reţeta: 

 

„se pune apă la încălzit, în funcţie de porţiile dorite, se potriveşte de sare şi, când apa este destul de încinsă, dar nu clocotind, se pune o treime din făina de porumb (sau mălaiul).

Se amestecă să nu facă cocoloaşe şi se fierbe la foc iute câteva minute bune. Pe măsură ce acest păsat se îngroaşă, se adaugă treptat restul de mălai. Se amestecă în continuare

cu făcăleţul (un băţ gros şi neted – n.r.) şi ne dăm seama că este coaptă atunci când în timpul amestecării mămăliga se desprinde de pe ceaun.

Mămăliga cu păsat este cea mai gustoasă şi poate fi păstrată două zile fără să se altereze. 

 

În zona Moldovei, pe lângă reţeta clasică de mămăligă se mai pregăteşte mămăliga cu cartofi. „De obicei această mămăligă se pregăteşte cu cartofi noi. Reţeta nu este nici aceasta complicată.

 

Se curăţă cartofii de coajă, se spală şi se pun la fiert în ceaunul de mămăligă. Când cartofii au fiert se zdrobesc şi peste ei se adaugă mălaiul. Nu se pune o mare cantitate de mălai o dată, ci se adaugă treptat, până se îngroaşă. La sat mămăliga încă se mai răstoarnă pe masa de lemn şi se taie cu aţa mămăligii, cum era numită, de fapt o sfoară subţire care îşi avea locul bine stabilit, la corlată“, ne lămureşte etnograful.

 

În Transilvania, unde oieritul era printre principalele ocupaţii, se mai păstrează şi astăzi reţeta de bulz. Se face o mămăligă tare, mămăliga de consistenţă mai moale fiind specifică, aşa cum spuneam, zonei Olteniei. Din această mămăligă tare se formează bulgări, iar în mijlocul lor se pune brânză de burduf. Aceşti bulgări se pun pe grătar sau direct pe jar şi se lasă la copt până când la exterior se rumenesc, iar la interior brânza se topeşte“, a explicat Balaş. Deşi astăzi mămăliga se mănâncă „la zile mari“, în vechime pentru ţăranul de rând era alimentul principal.

 

„Făina, implicit pâinea, era produs de lux pentru ţărani. Lor le era peste mână să-şi procure sămânţa şi să cultive ogorul. De aici şi consumul mare de mămăliga. Mai trebuie spus că mitul că din cauza mămăligii făceau pelagră este doar în parte adevărat. De fapt, din sărăcie, nu completau regimul zilnic şi cu proteine şi tocmai lipsa proteinei le slăbea organismul.

 

Există dovezi scrise că porumbul se cultiva în Câmpia Banatului încă din secolul al XVII-lea.  Domnitorul Şerban Cantacuzino îşi îndemna boierii să cultive porumb «spre hrana norodului, (...) cât şi spre hrana dobitoacelor»“, a mai spus etnograful Muzeului Judeţean Olt.

646x404.jpg

http://adevarul.ro/locale/slatina/cea-mai-delicioasa-reteta-mamaliga-romania-prepara-celebrul-bulz-moldovenesc-1_563b3d8bf5eaafab2c5309da/index.html?utm_source=wowbiz&utm_medium=http://adevarul.ro/locale/slatina/cea-mai-delicioasa-reteta-mamaliga-romania-prepara-celebrul-bulz-moldovenesc-1_563b3d8bf5eaafab2c5309da/index.html&utm_campaign=CrossPromo

  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Tu stiai asta? Ce se intampla daca mananci mamaliga

 

 

Mămăliga este considerată de mulți mâncarea săracilor, dar puțini știu că aceasta ne ajută foarte mult să ne menținem sănătatea. 

 

Nutrioniștii ne îndeamnă să consumam mămăligă. Preparatul tradițional, obținut din făină de porumb, ne poate aduce mai multe beneficii decat credeam. Printre efectele benefice ale acestui aliment se numără protejarea stomacului, detoxifierea ficatului și creșterea duratei de viață. 
 
Porumbul este singura cereală care conține caroten (provitamina A), un puternic antioxidant. În timp, cercetatorii au constatat că porumbul, ca cereală alimentară, rezolvă problemele biliare și este un protector împotriva cancerului. 
 
Protejează stomacul
 
Specialiștii in biologie celulară vegetală de la Universitatea din Koln au descoperit recent prezența în boabele de porumb a unor substanțe derivate ale acizilor arahidic și palmitic, extrem de importante pentru sănătatea organismului. Acești acizi ignoră legile chimiei și biologiei clasice, absorbindu-se în intestin cu mare ușurință, fără a suferi transformări chimice decât în proporție de 22-28%.

 

Detoxifică ficatul
 
Efectul detoxifiant al substanțelor din porumb ușurează efortul ficatului de neutralizare a substanțelor toxice, reducând considerabil riscul la insuficiențe și ciroze hepatice, potrivit. La populațiile care consumă zilnic terci de mălai, incidența bolilor hepatice este de 10 ori mai mică, iar copiii se dezvoltă mai bine. Gastrita și ulcerul sunt ameliorate de consumul de mămăligă caldă în loc de pâine, mălaiul având efect de reducere a acidității și de calmare.
 
Crește durata de viață
 
Cercetatorii endocrinologi consideră că un consum zilnic de mămăligă scade cu 60% riscul de boli psihice generate de disfuncții tiroidiene. De asemenea, consumul de mămăligă reglează concentrația de glucoză în sânge, fiind de folos diabeticilor. Reduce cantitatea de colesterol din sânge, scazând astfel riscul de ateroscleroza și, implicit, de infarct.
 
Dezvoltă musculatura
 
Fiziologul spaniol E.A. Rodriguez a observat, întâmplător, că cei mai apți copii pentru sporturi de performanță din Ecuador și Columbia au o bogată alimentație în  „terciuri de porumb". Pe baza acestei observații, el a inițiat un amplu program de cercetare în medicina sportivă, descoperind că aceleași substanțe derivate ale acidului palmitic și arahidonic au rol în dezvoltarea fibrei musculare, prin modificarea modalității de acțiune a hormonilor tiroidieni.

 

Nu îngrașă
 
Preparatul din porumb este util și celor care suferă de obezitate deoarece oferă o senzație de sațietate extrem de rapidă, datorită fibrelor alimentare din compozitia sa.
 
Trebuie să avem totuși în vedere că mămăliga "sănatoasă" trebuie preparată din făină integrală de porumb și nu din mălai grișat, care este mult mai sărac în substanțe nutritive.


http://stirile.rol.ro/tu-stiai-asta-ce-se-intampla-daca-mananci-mamaliga-931470.html#ixzz3wAjsmGoZ
 

  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Mămăliga, cel mai ieftin leac TRADIȚIONAL! 

 

  Mămăliga este o sursă importantă de fibre, protejează împotriva artritei și scade colesterolul. Acestea sunt doar câteva dintre efectele consumului de mămăligă. 

 

 

Nutriționistul Mihaela Bilic susține că e o decizie înțeleaptă chiar să înlocuiți pâinea cu mămăliga. ”Spre deosebire de painea proaspata care e facuta cu drojdie si fermenteaza, mamaliga nu baloneaza. In plus nu contine gluten, acea proteina din cereale care e tolerata mai greu de unele persoane. In boabele de porumb exista multi carotenoizi (de unde si culoarea galbena) pigmenti din care se sintetizeaza vitamina A. Prin urmare mamaliga face bine la piele si la vedere iar continutul mare de fibre o recomanda pentru problemele de tranzit intestinal.”, adaugă Mihaela Bilic.
 
Protejează stomacul
 
Specialiștii in biologie celulară vegetală de la Universitatea din Koln au descoperit recent prezența în boabele de porumb a unor substanțe derivate ale acizilor arahidic și palmitic, extrem de importante pentru sănătatea organismului. Acești acizi ignoră legile chimiei și biologiei clasice, absorbindu-se în intestin cu mare ușurință, fără a suferi transformări chimice decât în proporție de 22-28%.
 
Gastrita hiperacidă și ulcerul sunt ameliorate de consumul de mămăligă caldă în loc de pâine, mălaiul având, pe lângă efectul de reducere a acidității, și o acțiune ușor calmantă, sedativă.
 
Carbohidrații cuprinși în porumb dau energie și nu permit depunerea grăsimii. Un consum moderat poate duce chiar la scăderea în greutate pentru că anumite molecule din compoziția porumbului grăbesc degradarea grăsimilor. Totodată, vitamina A, conținută în porumb, este un antioxidant natural foarte important pentru sănătatea ta și funcționarea corectă a organismului, pentru un metabolism rapid, care te ajută să slăbești ușor.
 
Protejează împotriva cancerului de colon
 
Datorită bogăției în fibre, porumbul reglează tranzitul intestinal. Este și un bun diuretic și, consumat în mod regulat, poate preveni retenția de apă în organism. Pentru detoxifiere este indicată și mătasea de porumb, consumată sub formă de ceai.
 
Mai multe studii au aratat ca porumbul ajuta la dezvoltarea unor bacterii bune in intestinul gros, care protejeaza colonul de dezvoltarea celulelor canceroase.
 
Detoxifică ficatul
 
Efectul detoxifiant al substanțelor din porumb ușurează efortul ficatului de neutralizare a substanțelor toxice, reducând considerabil riscul la insuficiențe și ciroze hepatice, potrivit. La populațiile care consumă zilnic terci de mălai, incidența bolilor hepatice este de 10 ori mai mică, iar copiii se dezvoltă mai bine. Gastrita și ulcerul sunt ameliorate de consumul de mămăligă caldă în loc de pâine, mălaiul având efect de reducere a acidității și de calmare.
 
Crește durata de viață
 
Cercetatorii endocrinologi consideră că un consum zilnic de mămăligă scade cu 60% riscul de boli psihice generate de disfuncții tiroidiene. De asemenea, consumul de mămăligă reglează concentrația de glucoză în sânge, fiind de folos diabeticilor. Reduce cantitatea de colesterol din sânge, scazând astfel riscul de ateroscleroza și, implicit, de infarct.
 
mamaliga-leac-natural_w700_h800_q90.jpg

 

ortodoxia.rol.ro

  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

De cateva zile nu se mai gaseste malai in alimentara organica din cauza postului cred.  Locul este foarte curat, aspirat, spalat cutia mare de plastic in care se tine la vrac marfa.   Azi voiam mamaliga cu lapte acru, dar a fost bun si laptele acru cu orez lipit de cratita.   Pofteam la astea, nu tin post.

Doar acest fel de malai pot sa-l mananc, nu cel mexican sau la cutii mici ca ba sint ca faina de grau macinate sau ca pentru animale si nu-mi place gustul de terci.  

  • Upvote 1

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Mămăliga, miracol pentru sănătate! Iată DE CE străbunicii noștri trăiau 100 de ani

 

 ... mălaiul NU conţine gluten şi poate fi consumat şi de către cei care au intoleranţă la gluten ...  :chef: 

 

https://www.exquis.ro/7730-2/

Editat de The Unknown
  • Upvote 1

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Mai apar secrete miraculoase si se recomanda odata pe zi mamaliga calda de consumat, scade riscul de boli psihice, având si efect de reducere al acidității gastrice!!!

 

Acum sau niciodata ca-i si timp de post, motiv doar de tinut un pic de regim.   Secretul mare este ca nu spunem cu ce-l mancam in post  :haha:  (eu cu ciulama de pui)  

  • Upvote 1

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Mai apar secrete miraculoase si se recomanda odata pe zi mamaliga calda de consumat, scade riscul de boli psihice, având si efect de reducere al acidității gastrice!!!

 

Acum sau niciodata ca-i si timp de post, motiv doar de tinut un pic de regim.   Secretul mare este ca nu spunem cu ce-l mancam in post  :haha:  (eu cu ciulama de pui)  

 

Mie-mi place foarte mult mamaliga. Recent am mancat cu "papa" (noi asa-i zicem la omleta), cu branza de vaci si smantana ! Este foarte buna mamaliga cu "culama de pui", cu tocanita de oaie(bunicii mei aveau o reteta excelenta de-a prepara carnea de oaie) , de vitel, de ciuperci , mamaliga cu sarmle, mamaliga cu branza framantata (sau cu urda sarata) langa ciorba de salata, mamaliga cu varza calita dulce, acra, mamaliga cu sarmale, mamaliga langa varza rosie calita si friptura de gasca(este un deliciu), mamaliga prajita (cu ochiuri si branza langa) , mamaliga "paturi", cum zicem noi, cu branza de burduf, cu bucatele de slaninuta afumata (optional se pot adauga si "jumeri" si carnacior afumat prajit), mamaliga cu carnita de porc si usturoi (atunci cand se serveste "cina porcului", adica in momentul cand se participa la "taierea porcului") si cred ca mai sunt si alte combinatii minunate, delicioase, da, acum mi-am amintit si de delicioasa fasole frecata cu mamaliga si cu varza murata (sau altfel de salata).

Io, marturisesc ca sunt "o mamaligara" ! :lol:

Editat de LuciaD
  • Upvote 1

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

×