Sari la conținut
Forum Roportal
Geta Hutanu

Copilul vesel si terapia ABA

Postări Recomandate

Psih. Andreea Matauan – Analist comportamental si Director Educational AITA

ABA este o stiinta care are o aplicabilitate vasta pentru diferite tipuri de beneficiari. In autism, are rezultate dovedite empiric prin numeroase studii. Rata de recuperare a copiilor este de aproximativ 50% (Lovaas, 1987), dar mai multi copii reusesc sa dobaneasca abilitati functionale cu ajutorul ABA (McGee, 1999).

Un copil cu autism intra linistit in centrul AITA (Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism), isi vede terapeutul si zambeste ducandu-se spre el, urca in sala de terapie unde incepe ceea ce pentru el pare o joaca. Este in a doua luna de terapie. Din camera se aud incurajari: “bravo”, “super”, “ai raspuns foarte bine”, “hei, grozav”. Terapeutul este constient de importanta acestei ore, este timp pretios pentru recuperarea acelui copil. El are in minte foarte multe obiective pentru a desfasura o ora eficienta de terapie care sa ajute copilul sa avanseze cat mai mult. Lucreaza la a dezvolta abilitatile de care s-a constatat ca este nevoie in urma evaluarii comportamentale, insa are grija ca totul sa para cat mai distractiv pentru copil. Este un scenariu de inceput de zi foarte des intalnit la AITA. Foarte rar copiii care vin de mai mult de o luna plang la despartirea de parinti. Dar chiar si ei sunt linistiti cand ajung in camera de terapie.

Uneori parintii sunt surprinsi de schimbarile comportamentale ale copilului dupa o luna de terapie si afirma ca s-a obisnuit mai bine cu terapeutii de aici, fata de alte persoane cu care plangea si protesta. In realitate, este vorba de multa tehnica pentru a ajunge la aceste rezultate. Copilul depaseste repede faza de proteste si se adapteaza la terapie. Iata cateva dintre principiile pe care le folosim pentru a creste cooperarea copilului:

  • Facem din noi o recompensa (pairing). In etapa de preterapie, terapeutul se asociaza cu o varietate de activitati placute pentru copil, fara a-i adresa cereri. In acelasi timp lauda copilul pentru mici succese in cadrul activitatilor placute.
  • Invatam copilul sa invete (learn to learn). Una dintre cele mai mari dificultati ale copilului cu autism este ca el nu stie cum sa invete, nu stie cum sa isi ia informatii din mediu. De aceea, dezvoltam abilitatea de a fi atent unde i se arata, de a amana primirea obiectului dorit, de a raspunde de fiecare data cand persoana i se adreseaza. Odata ce copilul a invatat cum sa invete, el va deveni mai atent la mediul sau, la adultii din jurul sau si va incepe sa arate mai des cunostintele sale. Astfel, parintii observa o schimbare semnificativa dupa prima luna de terapie. Apoi, progresul este mai rapid sau mai lent, in functie de gradul de afectare.
  • Pastram un ritm de recompensare motivant. Daca initial recompensa se ofera dupa fiecare raspuns corect, treptat programul de recompensare se subtiaza, iar copilul primeste recompensa dupa 2-3 sau mai multe raspunsuri corecte. Esential este sa facem situatia de invatare cat mai naturala si in acelasi timp sa sustinem achizitiile prin recompensare.

Doua lucruri sunt foarte importante pentru noi: copilul sa se simta cat mai bine si sa progreseze cat poate de mult. Suntem foarte centrati pe a dezvolta abilitati functionale inca de la inceput, credem ca un copil fericit este un copil cat mai independent, iar experienta cu micutii de la AITA ne-a intarit aceasta convingere. Bucuria din ochii copiilor cand reusesc sa spuna “apa”, sa fie intelesi, si chiar sa primeasca apa este foarte mare. Ei ajung sa aiba putere asupra comportamentului adultilor folosindu-se de acum de cunostintele lor, nu mai sunt nevoiti sa planga sau sa se tranteasca pe jos ca unica forma de comunicare. ABA aplicata corect este o terapie centrata pe nevoile copilului, o forma de interventie profund individualizata.

AITA este un ONG, avem in permanenta nevoie de sprijin prin sponsorizari si donatii pentru a-i putea ajuta pe copiii cu autism la standarde inalte de calitate. Puteti directiona 2% catre AITA completand formularul: http://www.autism-aita.ro/library/files/formular-230-2-la-suta-2014-anaf-aita.pdf si ducandu-l la Administratia Financiara de care apartineti sau trimitandu-l scanat la asociatia.aita@yahoo.com.

 

Bibliografie:

Lovaas, O. I. (1987). Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 3-9.

 

McGee, G. G., Morrier, M. J., & Daly, T. (1999). An incidental teaching approach to early intervention for toddlers. The Association for Persons with Severe Handicaps,24, 133-146.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

×