Zborurile deasupra Rusiei, mai periculoase ca in Africa

Zborurile deasupra Rusiei, mai periculoase ca in Africa

Detalii

CategoriiTurism
TaguriCatastrofe, Rusia
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2562

Voteaza & Distribuie

Descriere

Zborurile deasupra Rusiei au fost marcate de o serie de catastrofe aeriene, declansate fie din cauza unor erori umane, fie datorita unor probleme tehnice grave. Acestea apar tot mai des in cursele aeriene ale companiilor rusesti deoarece aparatele cu care opereaza ele sunt foarte vechi, majoritatea carpacite ca sa mai poata lua o decolare si n-ar fi admise sub nici o forma deasupra spatiului aerian european.


Poluante si foarte zgomotoase, aparatele de tip Yak-42, Tu-154 si vechile Iliusin sunt destinate catastrofelor prin lipsa pieselor de schimb si a mentenantei de proasta calitate. Unii experti atrag atentia ca, din aceasta cauza, o calatorie cu avionul in Rusia, cu o companie aeriana locala, a devenit mai riscanta decat un zbor in Africa.




Yak-42


aparatul de zbor Yak-42




Presedintele Rusiei, Dmitri Medvedev, a promis ca toate aparatele vechi ale companiilor rusesti vor fi inlocuite „in cel mai scurt timp", insa sansele de revigorare a industriei aviatice din Rusia sunt compromise tocmai prin succesiunea destul de rapida a catastrofelor aeriene. Numai in acest an au avut loc opt accidente grave, care au secerat viata a 119 persone. Spre comparatie, in acelasi interval de timp, companiile aeriene occidentale nu au inregistrat nici un accident.


Aparatul Yak-42, implicat in ultimul accident aerian din Rusia, este in mod special „predispus" la catastrofe. Construit la uzinele Yak din Saratov si Smolensk in mai mult de 180 de exemplare, in perioada 1979-2002, aparatele nu inspira nici o incredere, iar compania aeriana Yak-Service a fost introdusa pe lista neagra a Agentiei Europene de Siguranta Aeriana si nu are permisiunea de a efectua zboruri in Europa datorita problemelor se siguranta zborurilor si cele legate de documentatie. Zborurile deasupra Rusiei au devenit riscante din aceste motive.



„Este deprimant pentru o natiune atat de mandra de aviatia sa",



afirma Jan Richter, statistician specializat in date despre siguranta zborurilor, aflat la Hamburg. Industria aviatica rusa a produs cateva aparate remarcabile, intre care cel mai mare elicopter de transport din lume, Mi-12, si cel mai mare avion cargo, faimosul Antonov 225. Insa de la o productie de 350 de aparate comerciale pe an, la aceasta ora industria aviatica rusa nu mai scoate din halele de productie decat sapte aparate anual. Kremlinul isi pune speranta in noul aparat de pasageri pentru curse regionale, Suhoi Superjet 100.


Deja s-au comandat 170 de aparate, inclusiv cateva din Statele Unite, primele trei fiind deja livrate. Este doar o raza de lumina intr-un peisaj aviatic post sovietic, compromis de carpeli si mentinerea in zbor a aparatelor care ar fi trebuit sa fie retrase demult. Supranumite „Lade zburatoare", aceste avioane sunt harazite catastrofelor aeriene si compromit sansele de revigorare ale industriei aviatice rusesti. Numai ca industriei, candva mandria URSS, ii lipsesc echipamentele moderne, personalul calificat si cercetatorii.


Varsta medie a inginerilor din uzinele aviatice din Rusia este de 56 de ani. Un mare scandal a adus reflectoarele presei pe uzinele de la Komosomolsk, candva un oras secret, inchis strainilor. Aici se fabricau aparatele de vanatoare Suhoi. Scandalul a izbucnit cand a reiesit, la un control de la „centru", ca 70 de specialisti si-au obtinut locurile de munca fraudulos, dupa ce cumparasera diplomele universitare. Acesti oameni nu aveau nimic in comun cu aeronautica si cu studiile politehnice in general, dar erau prin halele de productie sau la planseta.


Noul avion de pasageri, Suhoi Superjet 100 este un hibrid: interiorul, rotile si partea electronica este produsa in SUA, sistemul de control in Germania, scaunele pilotilor, in Marea Britanie, iar motorul este o cooperare ruso-franceza. Se spera ca noul aparat va cuceri piata internationala, insa pana ce companiile rusesti sa ajunga sa opereze cu acest tip de avion, zborurile deasupra Rusiei vor ramane un risc permanent, amplificat de starea tehnica a avioanelor.