Web design

Detalii

CategoriiIT
Taguricreare site, Webmasteri
Ultima actualizareDuminica 22 aprilie 2018
Vizualizari12211

Voteaza & Distribuie

Descriere

Introducere
Internetul este intr-o expansiune continua, dar majoritatea paginilor sunt de calitate foarte slaba atat ca design cat si ca structura cu toate ca continutul poate fi de calitate. Va prezentam in continuare cateva sfaturi care speram sa va ajute sa aveti un site peste medie.

Design si culoare
Culori folosite si designul trebuie sa fie aceleasi in tot site-ul. Selectati o combinatie de culori si tineti-va de ea. Nu folositi cate o culoare pentru fiecare pagina a site-ului. Culorile selectate pentru text si pentru fundal trebuie sa ofere un contrast suficient pentru a nu obosi ochii. Combinatia negru pe alb este cea buna dar sunt si alte combinatii pe care le puteti folosii.
Folositi culorile calde: rosu, galben sau portocaliu pentru a evidentia partile mai importante din pagina.

Navigare facila
Incercati sa faceti bara/meniul de navigare cat mai usor de folosit.
Aratatii utilizatorului locul din site in care se gaseste.
In principal sitemele de nevigatie se gasesc in partea superioara a site-ului sau partea stanga. Incercati sa pastrati aceste pozitii.
Daca aveti un site mare, o harta a site-ului este folositoare.

Formatarea textului
In cazul in care pe pagina aveti mult text formatarea lui este foarte importanta. Ganditi-va cum ar fi aratat articolul acesta daca nu ar fi existat subtitluri si paragrafe. Deci incercati sa impartiti textul in subgrupuri pe care le sintetizati in cateva cuvinte sub forma unui subtitlu. In felul acesta vizitatorul are posibilitatea sa vada in cateva secunde care este partea care il intereseaza.
De asemenea formatarile speciale: majuscule, text inclinat, ingrosat sau subliniat trebuie folosite cu masura si numai pentru a accentua partile mai importante din text.

Cascading Style Sheets (CSS)
Folosti fisiere css pentru formatarea textului. Puteti schimba astfel foarte usor formatarea intregului site iar marimea paginilor se micsoreaza. Detalii veti afla in articolele urmatoare.

Diferentierea link-urilor
Persoanele cand navigheza pe internet se grabesc sa obtina o anumita informatie de aceea ele trebuie sa stie care este link si care nu. Este bine ca link-urile sa fie subliniate si sa aiba o alta culoare decat textul normal.

Link-uri externe
Link-urile externe deschideti-le intr-o fereastra noua. Veti beneficia si dumneavoastra (nu pierdeti vizitatori) si vizitatorii (pentru a ajunge din nou la dumneavoastra nu trebuie sa tot apese 'back' ci doar sa inchida fereastra noua).
Codul html: <a target="_blank" href="http://www.roportal.ro">Apasati aici</a>

Pagina principala
Este una din cele mai importante pagini din site deoarece prima impresie conteaza foarte mult iar indexul este de cele mai multe ori poarta de intrare in site.
Folositi-o pentru a explica utilizatorului ce servicii oferiti sau care este scopul site-ului.

Marturii
O pagina de marturii este foarte importanta mai ales daca site-ul dumneavoastra este un magazin online. Ea poate creea incredere in site-ul dumneavoastra.
Ex.: 'Am gasit site-ul folosind google si am fost surprins in mod placut de design-ul deosebit si usurinta in folosire. Am comandat un calculator si in ziua urmatoare l-am primit acasa. Preturile foarte bune si calitatea serviciilor m-au facut un clint fidel al site-ului si il recomand cu caldura.'

Date de contact
In general este bine sa aveti datele de contact pe fiecare pagina a site-ului. Astfel, daca utilizatorul va salveaza pagina va putea gasi un numar de telefon sau o adresa fara sa fie nevoit sa se conecteze din nou la internet.
Multe site-uri afiseaza adresa de mail. Nu va recomand. Folositi in loc un formular de contact sau urmati cateva sfaturi din articolul nostru referitor la SPAM pentru a vedea cum puteti scadea riscurile de a primi SPAM.

Optimizarea paginilor
Trebuie sa aveti in vedere ca majoritatea utilizatorilor conectati la internet (cel putin cei din Romania) folosesc o conexiune dial up. De aceea paginile trebuie optimizate astfel incat sa se incarce cat mai repede.
Imaginile pot fi optimizate reducand dimesiunile (taiati spatiul alb din jurul lor), numarul de culori (puteti folosi gifuri in cazul imaginilor cu putine culori: logouri, butoane etc.), si calitatea (in cazul fisere jpg trebuie sa obtineti un raport marimea fisierului/calitatea imaginii cat mai bun).
De asemenea nu folositi animatii in flash daca nu sunt necesare. Eventual oferiti o alternativa celor cu o conexiune mai slaba.

Numele fisierelor
Aveti grija la numele pe care le dati fisierelor. Nu folositi spatii (substituiti-le cu ?_? sau ???) sau majuscule deoarece pot apare probleme cand puneti pagina pe servar (mai ales daca foloseste linux ca si sistem de operare ? se va face distinctie intre litere mari si mici).

Testarea site-ului
Acesta este un pas foarte important in design-ul unui site.
Intrebati-va prietenii. S-ar putea sa aflati lucruri la care nu v-ati fi putut gandi singur.
Puteti sa puneti o persoana sa navigheze pe site si sa vedeti ce greutati intampina. Inainte de a apasa pe vre-un link intrebati-l ce crede ca va gasi pe pagina respectiva. Aflati astfel ce lipseste site-lui si care este cel mai bun text pentru link-uri.
Pe internet exista de asemenea numeroase forumuri care au o rubrica in care un membru isi prezinta un site iar restul isi spun parerea. Chiar pe forumul nostru puteti gasi o astfel de rubrica. Nu ezitati sa le folositi.

Browsere
Verificati-va pagina cu mai multe browsere (Internet Explorer, Netscape, Opera) pentru a fi siguri ca si cei care folosesc alt browser decat dumneavoastra beneficiaza de acelasi design. Puteti de asemena verifica codul HTML sa vedeti daca este valid (daca nu este pot apare probleme in anumite browsere).
Ganditiva totdeauna la toti utilizatorii. Nu folositi functii specifice unui anumit browser daca nu exista si o alternativa pentru cei care nu il au.
Exista functii cu ajutorul carora puteti verifica tipul de browser (atat pe partea de servar si pe partea de client) si puteti sa-i serviti codul specific browserului folosit.