Viitorul apartine masinilor care se vor conduce singure

Viitorul apartine masinilor care se vor conduce singure

Detalii

CategoriiSport
TaguriAuto, Google, Toyota
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari1911

Voteaza & Distribuie

Descriere

Masinile se vor conduce singure, intr-un viitor nu foarte indepartat, si va fi suficienta comunicarea adresei dorite computerului de bord pentru ca „pilotul automat" sa te duca unde vrei. Adio permise de conducere, examene si, probabil, excesele de pe sosea.




Self driving car


Self-driving cars (masini care se conduc singure)



Potrivit ziarului The New York Times, Google testeaza o serie de automobile autonome, care se conduc singure, dandu-le drumul pe autostrazile Californiei. Ele au strabatut deja peste 200 000 de kilometri pe asfaltul californian. Automobilele dispun de o serie de instrumente de masura si colectare de date de pe teren, folosind tehnologia laser, si dispozitivele, aflate deasupra sasiului, le face sa fie confundate cu faimoasele aparate de masini - aparate de fotografiat ale Google.



Din acest motiv, si pentru siguranta circulatiei, s-a luat decizia ca toate modelele sa fie marcate cu avertizarea: „Self-driving car" – automobil cu conducere autonoma. Este doar inceputul unei noi ere, apreciaza specialistii, cand automobilele se vor conduce singure la destinatie, evitandu-se cu grija orice coliziune. Google-car reprezinta un progres cert fata de primele tentative de masini autonome, inteligente, aparute prin 2008.


Universitatea Stanford a realizat un model numit Junior, un Volkswagen Passat modificat, cu care s-a prezentat la Congresul mondial al sistemelor de transport inteligente, tinut in acel an in California. Masina putea rula cu 40 de kilometri pe ora si senzorii sai puteau descifra luminile semafoarelor, oprind masina la intersectii. Acum, la o distanta de doar cativa ani, modelul autonom testat de Google poate rula cu peste o suta de kilometri pe ora, pe o autostrada aglomerata, cum este Highway 85, din nordul Californiei.


Este o demonstratie uluitoare a rapiditatii cu care se progreseaza in acest domeniu. Google nu este singura companie cu automobile autonome pe sosea (a creat o adevarata flota, testata acum in conditii reale). Aproape toti fabricantii de masini traditionale sunt interesati de asemenea proiecte pentru ca ele reprezinta viitorul. Anul trecut, BMW a testat un asemenea model autonom pe autostrada dintre Munchen si Ingolstadt (orasul Audi).




Toyota Prius AVOS


Toyota Prius AVOS



Nici Audi nu s-a lasat mai prejos si a trimis un vehicul care se conducea singur pe o sosea din Pikes Peak, SUA, in vreme ce VW, in cooperare cu Universitatea Stanford, construieste un model avansat de Junior. La salonul auto din Tokyo, de anul trecut, Toyota a adus un model autonom, Prius AVOS (Automatic Vehicle Operating Sistem), care poate fi manevrat si prin telecomanda. Alan Taub, director de productie la General Motors, afirma ca automobilele autonome vor incepe sa cucereasca autostrazile pana la sfarsitul acestei decade. Organizatii precum Societatea Inginerilor Auto au format comisii speciale care se preocupa de elaborarea standardelor rutiere pentru vehiculele autonome. Chiar si Neil Young, vedeta muzicii rock, este interesat de aceasta tema. Un expert in robotica, Paul Perone, se straduieste sa-i converteasca Lincolnul Continental, model 1959, intr-un vehicul autonom.




„Toata lumea stie ca acesta-i viitorul",



comenteaza Clifford Nass, directorul de program de la Stanford. Vehiculele autonome testate in prezent de Google au sisteme de telemetrie laser si senzori specializati cu ajutorul carora mediul inconjurator este analizat si evaluat de 20 de ori pe secunda. In functie de aceste date, masina va accelera sau va reduce viteza, va ocoli obstacole, este capabila sa observe biciclistii si pietonii, interpreteaza luminile semafoarelor.


Camere de luat vederi integrate in parbriz vor recunoaste marcajele de pe sosea, pentru deplasarea nocturna se va trece in regim infrarosu. In computerul de bord – unul mult mai sofisticat decat cel al sistemului audio – se afla hartile unor orase, sistemul se foloseste de un GPS avansat pentru a se orienta.


Generatia urmatoare de impatimiti ai cailor-putere nu se vor mai preocupa de cilindre, viteza, acceleratia de la 0 la 100 de kilometri pe ora. Ei vor acorda atentie unor amanunte precum raza de actiune a radarului de bord, redundanta sistemelor de comunicare integrate, rezolutia afisajelor de bord. Se crede ca violentele rutiere vor scadea semnificativ, la fel si rata producerii accidentelor grave. Masinile noastre se vor conduce singure.