Tehnologiile multimedia in e-learning

Detalii

CategoriiIT
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari15940

Voteaza & Distribuie

Descriere

Autor: Mihaela Brut, asistent universitar la Facultatea de Informatica a Univ. "Al. I. Cuza" Iasi, titular al cursului de "Instruire asistata de calculator", http://www.infoiasi.ro/~mihaela

Invatamantul virtual (e-learning) este reprezentat de interactiunea dintre procesul de predare/invatare si tehnologiile informationale – ICT (Information and Communication Technology). La nivel mondial, se fac investitii substantiale in programele de pregatire a profesorilor in domeniul ICT. Internetul a devenit obiect de studiu in multe institutii de invatamant (datorita tehnologiilor foarte complexe pe care le implica), dar si sursa bibliografica si imagistica pentru prezentarea lectiilor sau pregatirea temelor. In domeniul comercial, s-a dezvoltat o intreaga strategie de educare a publicului in scopul atragerii de clienti printr-o promovare cat mai atractiva a serviciilor si produselor oferite: sunt concepute ghiduri si alte tipuri de publicatii electronice, sunt disponibile pe Internet materiale promotionale, sectiuni de raspunsuri la intrebarile puse frecvent de clienti (FAQ – Frecquently Asqued Questions), liste de discutii tematice. Multe dintre corporatiile comerciale mass-media ofera gratuit pe Internet cursuri de instruire in diverse domenii, cum e cazul serviciului BBCi al British Broadcasting Corporation (http://www.bbc.co.uk/learning/index.shtml) sau serviciului de instruire oferit de Discovery Corporation (http://school.discovery.com). Multe institutii de cultura plaseaza cursuri gratuite pe diverse situri specializate in popularizarea metodelor moderne de educatie, cum este cazul sitului Fathom :: The Source for Online Learning: http://www.fathom.com/.

Este evident ca invatamantul traditional nu isi va pierde niciodata prerogativa dialogului direct dintre profesor si studenti, prin care se creaza un cadru optim pentru modelarea personalitatii, mentinerea mai pregnanta a spiritului de competitie dar si a suportului psihologic reciproc. Internetul ofera insa noi oportunitati de instruire, carora nu este obligatoriu sa li se acorde exclusivitate.

Multe dintre institutiile academice traditionale si-au achizitionat sau si-au proiectat propriul sistem de e-learning, accesibil nu doar studentilor inscrisi la sectiile de invatamant la distanta, ci si celor de la cursurile de zi. Internetul devine, astfel, din ce in ce mai pregnant, un auxiliar al procesului educativ din orice domeniu, verificandu-se afirmatia facuta in martie 2001 intr-un titlu de articol din ziarul New York Times: "All Science Is Computer Science". Universiati precum L' Université Rennes 2 - Haute Bretagne din Franta (http://www.uhb.fr/), Universitat Autonoma de Barcelona din Spania http://www.uab.es/ sau University of Hull din Marea Britanie (http://port.hull.ac.uk) pun la dispozitie foarte multe facilitati de instruire, informare sau predare profesorilor si studentilor de la toate formele de invatamant. University of New England din Australia utilizeaza aceleasi programe, manuale, teste, examinari si echipe profesorale pentru pregatirea studentilor de la cursurile de zi si a celor de la distanta (http://www.une.edu.au/), acest tip de sistem educational integrat fiind adoptat si de Statele Unite, Israel sau Noua Zeelanda. In sistemul de invatamant olandez si cel francez, sustinerea examenelor finale si acordarea diplomelor are loc la nivel guvernamental, astfel ca sunt inlaturate eventualele retineri fata de calitatea instruirii la distanta. Exista si universitati functionand exclusiv in regim la distanta, al caror prestigiu este perfect similar celui detinut de universitatile traditionale: Open University UK, situata in topul primelor zece universitati din Marea Britanie (http://www3.open.ac.uk), Virtual Open University (http:/www.vousi.com) si University of Phoenix Online din SUA (http://www.uofphx.info), The African Virtual University (http://www.avu.org), Universidad Nacional de Education a Distancia din Spania (http://www.uned.es), The Lund Virtual University din Suedia (http://lvu.lu.se) sau Open University of the Nederlands (http://www.ou.nl/).

Utilizarea tehnologiilor hipermedia este o caracteristica pregnanta a tuturor sistemelor de e-learning. Amprenta intuitiva si plusul de atractivitate pe care le confera siturilor Web sunt de neinlocuit. In ultimul timp se observa un mai mare accent pus pe selectarea tehnologiilor multimedia open-source datorita publicului foarte larg caruia ii sunt destinate spre folosire materialele educationale. Accesibilitatea este o cerinta majora a tot ce este publicat pe Web, iar utilizarea oricarei tehnologii proprietare restrange din start numarul beneficiarilor. Acesta este unul dintre motivele majore pentru care am ales sa expunem in cartea "Prezentari multimedia pe Web. Limbajele XHTML+TIME si SMIL" doua tehnologii multimedia deschise utile in dezvoltarea siturilor de e-learning.

Limbajele XHTML+TIME si SMIL sunt adoptate de multe situri educationale in primul rand din motivul acesibilitatii. XHML+TIME necesita popularul navigator Internet Explorer, iar SMIL – ca standard recomandat de Consortiul Web – se bucura de atentia multor implementatori care ofera playere gratuite, precum RealPlayer, GriNS sau mai noul Ambulant Open SMIL Player. Colectivele unor centre de cercetare precum INRIA (Franta) sau CWI (Olanda) au adoptat limbajul SMIL pentru realizarea rapoartelor de cercetare sub forma de prezentari multimedia disponibile pe Web. Printre facilitatile oferite de cele doua limbaje pentru crearea unor materiale atractive din domeniul educativ – si nu numai – pot fi amintite:

- Realizarea de slide-show-uri.
- Conceperea unor cursuri de instruire asistata de calculator care sa integreze voce, imagini, animatie sau alt continut multimedia.
- Prezentarea pe un sit Web de comert electronic, alaturi de numele produselor oferite spre vanzare, a fotografiilor sau a unor video-clip-uri ale acestora, care sa apara dinamic pe ecran simultan cu o prezentare vocala corespunzatoare.
- Temporizarea prezentarilor astfel incat slide-urile sa fie derulate in mod secvential la intervale de timp precizate, schimbandu-si diferite proprietati atunci cand ajung focalizate.
- Plasarea pe ecran a unor elemente de control prin care sa poata fi lansate sau oprite bucati muzicale sau video.
- Dezvoltarea Televiziunii la cerere (TV on demand) sau TV Web-ului.
- Crearea de arta conceptuala sau de infodivertisment.

Invitam cititorii sa parcurga volumul
"Prezentari multimedia pe Web. Limbajele XHTML+TIME si SMIL" avand permanent in atentie diversele modalitati de aplicare a oportunitatilor oferite de cele doua limbaje in e-learning (evidentiate pe parcursul cartii) sau in alte domenii de interes.

Prezentul articol reprezinta un extras din acesta carte, informatii suplimentare gasindu-se pe situl aferent.