Sweeney Todd

Sweeney Todd

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune, Londra
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4503

Voteaza & Distribuie

Descriere

sweeney-todd-the-demon-barber-of-fleet-streetVizionarul realizator de film Tim Burton („Batman", „Charlie and the Chocolate Factory") si starul premiat cu premiul Academiei si nominalizat la Globul de Aur, Johnny Depp („Charlie and the Chocolate Factory", trilogia „Pirates of the Caribbean"), ne ofera un nou thriller dramatic, „Sweeney Todd, barbierul diabolic din Fleet Street", ce constituie o viziune originala si captivanta a renumitului muzical creat de legendarul compozitor si textier Stephen Sondheim.

Depp joaca rolul lui Benjamin Barker, un om nevinovat care a fost aruncat in inchisoare timp de 15 ani, peste mari si tari, de unde scapa pentru a se intoarce la Londra ca sa se razbune, iar Helena Bonham Carter o interpreteaza pe complicea sa devotata, doamna Nellie Lovett.

Prezentandu-se sub numele de Sweeney Todd, Barker se reintoarce la fosta sa frizerie, aflata la etaj, deasupra placintariei d-nei Lovett, pentru a-l urmari pe judecatorul Turpin (Alan Rickman) care, cu ajutorul acolitului sau ticalos, Beadle Bamford (Tomothy Spall), il trimisese la inchisoare sub acuzatii false, pentru a-i lua sotia, pe Lucy (Laura Michelle Kelly), si fiica.

Doamna Lovett il informeaza pe Todd ca sotia sa se sinucisese pentru ca Judge Turpin abuzase de ea. Cand italianul Pirelli (interpretat de Sacha Baron Cohen), frizerul ce-i face concurenta lui Todd, il ameninta ca-i va dezvalui adevarata identitate, Todd il ucide, taindu-i gatul. Nestiind ce sa faca cu cadavrul, d-na Lovett vede aceasta criza ca pe o posibila solutie pentru revigorarea afacerii sale, venind cu ideea de a toca carnea si a o folosi in placintele ei.

Sweeney descopera ca judecatorul si-a indreptat acum avansurile amoroase asupra fiicei sale, Johanna (Jayne Wisener), care este acum adolescenta si se afla sub tutela lui Turpin. Incuiata in casa, Johanna este remarcata de Anthony (Jamie Campbell Bower), tanarul marinar care l-a salvat pe Sweeney de la inec. Indragostit nebuneste, Anthony jura sa o salveze pe Johanna din mainile lui Turpin si sa se insoare cu ea.

Pe cand placintele doamnei Lovett devin renumite in intreaga Londra, iar afacerea sa infloreste, ea viseaza la o viata linistita si respectabila alaturi de Sweeney, ca sot, si impreuna cu Toby, fostul ajutor al lui Pirelli, ca fiu adoptiv.

Dar Sweeney nu este manat decat de crunta sa razbunare, chiar daca aceasta va fi in detrimentul tuturor.

ETAPA INTAI: ADAPTAREA LUI „SWEENEY TODD" PENTRU ECRAN

Cand Parkes si MacDonald au obtinut drepturile de autor pentru filmul „Sweeney Todd, barbierul diabolic din Fleet Street", ei au apelat la vechiul lor colaborator John Logan, care a facut scenariul filmului „Gladiator", rasplatit cu premiul Academiei de film.

Din punct de vedere al povestirii, el a facut schimbari substantiale. „Am dorit sa focalizam povestea pe calatoria lui Sweeney Todd, asa incat multe elemente secundare au fost lasate deoparte. In film, Johanna, fiica lui Todd, canta mai mult. Ea si Anthony sunt personaje muzicale, dar eu am simtit nevoia sa concentrez filmul pe Sweeney Todd si pe Mrs. Lovett, si intr-o oarecare masura si pe Toby."Am vrut sa ma concentrez pe acest triunghi cat mai mult".

Pentru Stephen Sondheim, versiunea cinematografica a lui „Sweeny Todd, barbierul diabolic din Fleet Street" oferea sansa de a schimba unele versuri, ca rezultat al schimbarilor structurale si narative suferite de scenariu.

„Este o persoana formidabila", remarca Burton in legatura cu legendarul compozitor. „E foarte inteligent, pasionat, un adevarat geniu, dar ceea ce am apreciat cel mai mult la el este faptul ca ne-a incurajat sa mergem inainte. Acesta nu este un spectacol de scena, este un film. E altceva, dar trebuie sa-l faceti. Eu m-am simtit foarte incurajat de asta."

„Tim e regizorul perfect pentru „Sweeney Todd", este de parere producatorul Richard D. Zanuck. „Exista multe afinitati intre filonul povestirii si stilul sau gandirea lui Tim. El este un om al stilului, dar in acelasi timp are si un dezvoltat simt dramatic, pentru ca stie sa redea o poveste umana simpla. Tim Burton era predestinat sa regizeze filmul „Sweeney Todd".

ETAPA A DOUA: SELECTAREA ACTORILOR

Pentru rolul lui Sweeney Todd, Tim Burton nu concepea decat un singur actor. „Johnny Depp il interpreteaza pe Sweeney Todd cum numai el stie s-o faca," spune producatorul Richard Zanuck. „Vorbim despre un om caruia ii place riscul. Cu cat riscurile unui rol sunt mai mari, cu atat Johhny este mai tentat sa-l accepte si sa se inhame la el. Intreaga lui cariera este construita pe niste roluri pe care alti actori le-au refuzat sau le-ar refuza. El este maestrul deghizarilor, omul cu mai multe fete. El face din fiecare rol ceva unic. De fiecare data are alta infatisare, alta personalitate, iar in filmul nostru, are o voce de care publicul va fi uimit si incantat."

„Sweeney Todd" este cel de-al saselea film la care Depp si Burton lucreaza impreuna, dupa „Edward Scissorhands", „Ed Wood", „Sleepy Hollow", „Charlie and the Chocolate Factory" si „Corpse Bride". „Ei fac o echipa buna, care nu are nevoie de cuvinte pentru se intelege, mai ales ca au ajuns sa-si citeasca unul altuia gandurile", spune Zanuck. „Johnny asteapta de la Tim indrumarile, iar Tim asteapta ca Johnny sa avanseze pe calea ideilor pe care le-a conturat el. Ei chiar tin unul la altul si ar face orice pentru celalalt. Sunt legati de o prietenie adanca. Sunt oameni minunati, muncitori si ambitiosi, cu care e o placere sa lucrezi. Sunt intotdeauna printre primii in bransa lor. Asa incat conlucrarea lor este minunata, mai ales ca genereaza prospetime si inventivitate."

In anii 1980, Depp a cantat la chitara intr-o trupa din Florida, denumita The Kids, desi pretinde ca n-a cantat niciodata un cantec de la cap la coada. Pentru a afla daca poate sa cante sau nu, Depp a apelat la fostul lui coleg de trupa, Bruce Witkin, care era solist si canta la chitara bass in The Kids. Cei doi s-au deplasat la studioul lui Bruce Witkin din Los Angeles pentru a-l inregistra pe Depp cu cantecul „My Friends". „Acesta este primul cantec pe care l-am cantat integral, in viata mea", explica Depp. A fost destul de ciudat si m-a cam speriat". Dar Depp avea incredere in onestitatea prietenului sau care urma sa-i dea un verdict in legatura cu capacitatea sa de a canta. Witkin isi aduce aminte dialogul lor: „Vrei vestea buna sau vestea rea?, l-am intrebat. El a raspuns „Da-mi-o pe cea rea", si atunci eu i-am dat-o: „Vestea rea e ca va trebui sa faci rolul asta".

Pentru Depp, cheia interpretarii lui Sweeney Todd era sa nu se gandeasca la el ca la un criminal, ci ca la o victima. „Sweeney este cu siguranta un personaj negru", reflecteaza el, „dar totodata cred ca este hipersensibil avand in vedere faptul sa a suferit o experienta traumatizanta, o nedreptate grava. Eu insa l-am privit intotdeauna ca pe o victima. Orice om care ar suferi o asemenea nedreptate si apoi s-ar intoarce si ar deveni un criminal, cu siguranta ca n-ar mai putea fi teafar la cap. Intotdeauna personajul mi s-a parut mai incet la minte, nu chiar tampit, dar cu jumatate de pas in urma celorlalti. Dar cineva i-a tras presul de sub picioare, i-a distrus viata si lumea in care era atat de fericit. A stat cincisprezece ani intr-o gaura de sobolan. Singurul motiv pentru care s-a intors era sa-i elimine pe cei care il nenorocisera."

„El este incapabil de a se simti fericit", spune Depp, „poate doar daca ar ajunge foarte aproape de telul sau de a-i ucide pe cei care il nedreptatisera."

Prietenii sai, odata reveniti in universul sau, devin scopurile sale de viata si mijloacele sale de razbunare. Pe ei ii omagiaza in cantecul „My Friends". „Aceste instrumente reprezinta acum familia sa", explica Depp. „Ei sunt un fel de prelungiri ale sale, singura sa dragoste, acum, cand familia sa reala a disparut.

Bonham Carter a fost indragostita de acest muzical inca de pe vremea cand era adolescenta. „Imi amintesc cum ma uitam la partitura, sau cum parcurgeam versurile si ascultam muzica", spune ea. Desi a dorit s-o interpreteze pe Mrs. Lovett inca de cand era foarte tanara, Bonham Carter nu stia daca ar putea canta intr-un muzical. „Imi doream sa joc intr-un muzical, dar nu credeam ca pot canta decat, eventual, in baie. Asa incat Bonham Carter si-a acordat trei luni pentru a afla daca o poate face.

„E foarte curajoasa", spune Depp. „Vreau sa spun ca, fara indoiala, acesta e cel mai greu rol din film, iar ea l-a realizat in stil propriu. Ea a facut din domana Lovett o persoana vulnerabila, groaznica, si in acelasi timp, dulce. Personajul a capatat, datorita Helenei, multe fatete."

„Eu am considerat-o total amorala. Plina de viata, ea este de fapt o supravietuitoare", spune Bonham Carter. „Este cineva care are aceeasi vitalitate ca si Sweeney,dar care este depresiva si introvertita, sireata si parvenita. Dar principala energie care o face sa mearga inainte si fateta care o defineste este faptul ca doamna Lovett este deznadajduit indragostita de cineva care nu-i raspunde cu aceleasi sentimente."

Pentru rolul lui Judge Turpin, obiectul razbunarii lui Sweeney Todd, Burton avea nevoie de un actor de calibru.

„Judecatorul are un rol important", spune Zanuck. „El este cel care-l trimite pe Sweeney la inchisoare, iar cand acesta se intoarce la Londra, el este cel pe care Sweeney il urmareste cu obstinatie si ura. Aveam nevoie de cineva de calibrul lui Johnny, care sa-i dea replica in film. El trebuia sa stie sa cante. De asemenea el trebuia sa fie rau. Si nimeni nu poate parea mai rau, desi nu face prea multe in film, decat Alan Rickman."

„E fantastic", spune Depp, „pentru ca el poate sa fie fioros si apoi, in aceeasi secventa, el poate sa intoarca capul si dintr-o data sa devina foarte bland si sa te priveasca cu ochii aceia catifelati de catel. Rickman e intr-adevar exceptional!"

Desi studiile lui de la Royal Academy of Dramatic Arts (RADA) din Londra, includeau si lectii de canto, Rickman nu a mai cantat niciodata intr-un film. „Eram vocea masculina care incheia intotdeauna cantecele, iar in anii de scoala am activat in corul „Guys and Dolls". Mi-a placut intotdeauna sa cant, dar nu credeam ca se va ajunge vreodata la asa ceva. Este totusi bine sa te intalnesti si cu asemenea roluri si sa iesi victorios, chiar si atunci cand te astepti cel mai putin."

Pentru Pirelli, barbierul care a destramat falsa identitate a lui Barker, dar care are el insusi un secret bine ascuns in trecutul sau, Burton l-a ales pe comicul britanic Sacha Baron Cohen, aflat la primul sau film, dupa fabulosul succes cu „Borat". „Pirelli este barbierul aflat in concurenta cu Sweeney, cu care acesta are o confruntare deschisa intr-una din pietele londoneze", explica producatorul Laurie MacDonald. „El este un personaj comic, interpretat magnific de Sacha, dar cred ca publicul va fi surprins sa vada ce bine canta si ce bine isi contureaza realizarea cinematografica."

ETAPA A TREIA: MUZICA SI VERSURILE

„Muzica e foarte importanta", spune Zanuck. „Povestea este relatata prin intermediul libretului. Noi eram hotarati sa folosim actori care-si pot folosi propriile voci. Toata lumea trebuia sa cante cu vocea proprie."

„Stephen Sondheim a scris cea mai complicata muzica din istoria muzicalului, asa incat pentru interpreti era ca si cum ei ar fi fost niste alpinisti fortati sa urce Everestul fara oxigen si fara serpasi", explica John Logan.

Muzica a fost inregistrata in patru zile la London’s Air Studios, iar orchestra formata din 64 de instrumentisti era cea mai mare orchestra care a interpretat vreodata partitura lui Sondheim. „I-am adaugat 30 de viori, cateva cornuri englezesti, o tuba, totul pentru a obtine un sunet mai bogat si mai profund", explica Higham. „Acest aranjament orchestral este intr-adevar unic."

Odata ce a fost gata muzica, trebuiau compuse versurile. Dar inainte de a realiza coloana sonora, actorii au fost nevoiti sa repete in fata lui Sondhaim, care a zburat pentru cateva zile la Londra pentru a-i asculta. „Asta a fost ceva extrem de stresant", isi aminteste Bonham Carter. „Eu am fost selectata de el, apoi a trebuit sa cant in fata lui. Slava Domnului ca a fost cumsecade."

Timothy Spall adauga: „Eu pot sa cant, dar asta nu inseamna ca sunt cantaret. A fi nevoit sa canti in fata lui e ca si cand ai juca Hamlet in fata lui Shakespeare insusi."

Desi Sondheim era preocupat de adaptarea muzicala in sine, el s-a aplecat si asupra interpretilor. El explica: „Ii prefer pe actorii care canta, fiind mai buni decat cantaretii care joaca. Asta nu face neaparat ca muzica sa fie mai buna, dar contribuie la realizarea povestirii, iar eu cred ca asta e important."

Cantecele au fost inregistrate intr-o perioada de 6 saptamani, din noiembrie si pana in decembrie 2006, la Air Studios si Eden Studios, Londra. „Majoritatea cantecelor le-am inregistrat mai intai in studiourile din Los Angeles", explica Depp, „apoi ne-am deplasat la Londra si le-am inregistrat din nou pe fundalul muzicii orchestrale. Mi s-a parut destul de firesc acest proces, probabil pentru ca muzica a fost prima mea dragoste si asta a contat."

„Eram uimit cand ii priveam pe Helena si pe Johnny", spune Laura Michelle Kelly, o cantareata profesionista, care isi face debutul cinematografic in „Sweeney Todd". „Nu-mi puteam imagina ca era pentru prima oara cand cantau in public si pentru public."