Sistemul de comunicare PECS

Detalii

CategoriiDivertisment
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari6144

Voteaza & Distribuie

Descriere

Sistemul de comunicare PECS nu inlocuieste metodele de terapie necesare oricarui copil cu tulburari de dezvoltare, ci este folosit in situatia in care limbajul intarzie sa apara, deoarece, in aceasta situatie, copilul are nevoie de un sistem, o modalitate prin care sa-si exprime necesitatile si pentru a-i elimina frustrarile ce apar in momentul in care comunicarea nu este posibila.

Despre utilizarea PECS:

- folosirea metodei PECS nu exlude aparitia limbajului;

- nu incetati a stimula potentialul verbal al copilului;

- ajutati-l sa vorbeasca prin metode logopedice specifice problemei;

- nu eliminati restul terapiilor din procesul recuperatoriu: copilul are nevoie de deprinderi de autoservire, de indici comportamentali si reactii comportamentale adecvate, de o buna stimulare a memoriei, a segmentului cognitiv, a atentiei si a celorlalte procese psihice si, implicit, de o buna capacitate de integrare sociala;

- PECS stimuleaza potentialul limbajului receptiv si expresiv;

- PECS ajuta copilul sa-si exprime necesitatile si dorintele.

PECS – Picture Exchange Communication System

Dezvoltat in EU de L.Frost si A.Bondy si publicat in 1994

PECS este un sistem de comunicare alternativ si augmentativ.
alternativ- inlocuieste modul verbal de comunicare
augmentativ- utilizat alaturi de modul verbal pt a-i spori eficacitatea.

PECS nu necesita material complex ori tehnologie sofisticata, nu necesita echipamente scumpe.

OBIECTIV : sa invatam copilul sa initieze spontan o interactiune de comunicare cu adultul, invatandu-l sa solicite un obiect , un aliment etc, prin folosirea pictogramelor.

Sistemul cuprinde 6 faze de achizitie:

FAZA 1. SCHIMBUL FIZIC.

-utilizarea recompenselor(un obiect preferat, dulciuri etc) cu scopul de a motiva comunicarea
-amenajarea contextului: un copil asezat la masa, 2 antrenori un obiect preferat, o imagine
protocol de antrenament:
-a) cand copilul face un gest de a lua obiectul preferat, adultul din SPATELE lui ii dirijeaza mana (prompt fizic), facandu-l pe copil sa prinda imaginea cu obiectul respectiv si sa o dea adultului din FATA lui, care la randul sau ii va da obiectul preferat in schimbul imaginii. Pentru a inlesni schimbul , adultul din fata intinde mana spre copil , cu scopul de a-i da acestuia de inteles ce se asteapta de la el
b)se va incerca trecerea de la o asistenta fizica completa la o asistenta fizica redusa (diminuarea promptului).

FAZA 2. SPORIREA SPONTANEITATII.

- Adaugati un tablou de comunicare pe care vor fi plasate imaginile
- pe durata acestei faze, copilul va invata sa mearga la tabloul de comunicare, sa ia imaginea preferata si sa o aduca unuia dintre adulti, care, la randul sau, va pune imaginea la loc in tablou.

FAZA 3. DEOSEBIRI DE IMAGINI
- copilul va invata sa aleaga imaginea adecvata dintre mai multe imagini (discriminare)
- utilizati mai multe imagini simultan, pentru a fi sigur ca alege imaginea corecta
- deosebirea intre o imagine adecvata si una inadecvata
- deosebirea intre doua imagini reprezentand doua obiecte preferate de copil
- important : schimbati aranjamentul imaginilor, pentru a va asigura ca cel mic nu retine imaginea corecta in functie de locul in care s-a obisnuit sa o gaseasca.

FAZA 4. STRUCTURAREA UNEI FRAZE

- Copilul va invata sa formuleze o propozitie utilizand un cartonas-fraza si imaginea "vreau"
- imaginea "vreau" fixa: plasam imaginea "vreau" pe un carton fraza, invatam copilul sa alature cartonasul "vreau" unei imagini cu obiectul preferat si sa le inmaneze terapeutului
- deplasarea imaginii "vreau" si alaturarea imaginilor cu diferite obiecte.
stimulare verbala: cand copilul va inmaneaza cartonasele "vreau" alaturi de imaginea obiectului preferat, intoarceti ambele imagini spre copil , spunand cu voce tare "vreau" si punctand cu mana imaginea obiectului favorit.

FAZA 5.RASPUNSUL LA INTREBAREA "CE VREI?"

-adultul puncteaza cartonasul "vreau" si il intreaba pe copil "ce vrei?"
-pe masura ce se avanseaza cu exercitiul, incitatia gestuala(punctarea imaginii sau promptul gestual) trebuie minimizata, pana la renuntarea totala. Se va ajunge la situatia simpla, doar intrebam copilul "ce vrei?", iar el va utiliza cele doua cartonase: imaginea cu obiectul favorit si imaginea "vreau"

FAZA 6. COMENTARII SPONTANE SI RASPUNSURI

-copilul va invata sa raspunda la intrebarile:
- ce vrei?
- ce vezi?
- ce ai?
- pe durata antrenamentului, copilul va primi un stimulent (recompensa) ori de cate ori va efectua un schimb corect.
-antrenamentul se va face cu o incitatie gestuala sporita, la inceput, care se va diminua pe parcurs. Partea cea mai dificila va fi raspunsul alternativ la intrebarile " ce vezi?" si "ce vrei?". Prin promptarea adecvata, se va ajunge in timp la o buna discriminare a intrebarilor si raspunsurilor copilului.