Sfaturi sanatoase pentru creierul tau

Sfaturi sanatoase pentru creierul tau

Detalii

CategoriiSanatate
Tagurisanatate
Ultima actualizareJoi 21 octombrie 2021
Vizualizari136

Voteaza & Distribuie

Descriere

Cum iti ajuti tu creierul pentru ca el sa te ajute pe tine? Ai avut vreodata senzatia ca nu reusesti sa te concentrezi asa cum ti-ai dori? Te confrunti cu epuizare mentala pe tot parcursul zilei? Ti se intampla mereu sa uiti lucruri marunte, cotidiene, pe care alta data le retineai fara probleme?

Creierul este, fara indoiala, cel mai important organ din corpul nostru. El este “computerul” cel mai complex posibil, care controleaza toate functiile organismului. De la respiratie si bataile inimii pana la controlul miscarilor. Cu ajutorul sau intelegem sensul cuvintelor si vorbim. El activeaza simturile: auzim, vedem, simtul gustului sau simtul tactil. Prin intermediul creierului traim emotiile cele mai diverse si ințelegem sensul existentei noastre. Unul din principiile de baza, de functionare a creierului, este ca trebuie antrenat, la fel ca un muschi! Muschii antrenati se dezvolta, muschii neutilizati se atrofiaza.

In limba engleza, americanii in mod specific, folosesc o expresie: “ You either use it, or you lose it” / “Fie il folosesti, fie il pierzi”
Deci, pana la urma, nu inaintarea in varsta este un inamic important al creierului ci mai degraba lipsa de exercitiu, un stil de viata si o alimentatie neadecvata, care ii vor grabi procesul de imbatranire precoce sau degradare.

“Cercetarile revolutionare din domeniul neurostiintei confirma zi de zi ceea ce noi am stiut instinctiv tot timpul: ceea ce gandesti in fiecare clipa a fiecarei zile devine o realitate fizica in creierul si in corpul tau, iar aceasta realitate iti afecteaza sanatatea mintala si fizica optima. Toate aceste ganduri laolalta iti formeaza atitudinea, care reprezinta starea ta sufleteasca, si atitudinea nu ADN-ul, este ceea ce determina in mare parte calitatea vietii tale.” Dr. Caroline Leaf

Priveste creierul tau ca fiind cea mai importanta resursa cu care ai fost inzestrat si cauta orice mijloace pentru a-l ingriji si mentine la cei mai buni parametrii.

STMULEAZA-TI MINTEA IN FIECARE ZI

Invata ceva nou

Fie ca citesti o carte, sau te documentezi pe internet, fii receptiv la nou, incearca sa inveti anumite concepte sau sa acumulezi informatii cu privire la un subiect de interes.

Invata o limba noua, este probabil una dintre cele mai eficiente metode de a-ti antrena creierul. Poti sa o faci ajutand la teme copiii sau nepotii. Sau poti sa o faci doar pentru tine, pur si simplu ! Retine faptul ca statistic, dupa ce ai invatat 2-3 limbi straine, esti mai inzestrat sa inveti la fel de bine altele noi.

Dezvolta-ti vocabularul, prin citire vei avea sansa sa intalnesti cuvinte noi, cauta-le in DEX, invata-le, intelege-le sensul si foloseste-le in urmatoarele ocazii. Fii o fiinta sociala, participa alaturi de prietenii tai la jocuri de societate. Deconecteaza-te cu puzzle-uri si rebus. Daca ai cat de putin talent, deseneaza! Doar pentru tine ! Toate aceste activitati iti ajuta memoria, atentia, concentrarea, adaptarea la situatii noi, creativitatea si logica.

Fa miscare, sport

Gimnastica muschilor stimuleaza gimnastica mintii. Nu mai este un secret faptul ca sportul, dansul sau exercitiul fizic ajuta nu numai corpul ci si mintea.

University of Georgia - Departamentul de Stiinta al Miscarii, indica faptul ca un minim 20 min de miscare pe zi poate ajuta creierul uman. Prin exercitiu fizic va creste ritmul cardiac si astfel mai mult oxigen va fi pompat spre creier. Din punct de vedere hormonal, prin miscare/exercitiu se elibereaza in corp, de aceasta data mai multi hormoni ai starii de bine (endorfine, dopamina, serotonina, etc.) Toate acestea imbunatatesc starea generala a organismului, transmiterea mai buna a semnalelor in cadrul sistemului nervos.

Nu neglija importanta somnului

Somnul suficient si odihnitor protejeaza sanatatea mentala, sanatatea fizica si imbunatateste calitatea vietii. Randamentul nostru din timpul zilei depinde in mare masura de calitatea si durata somnului din timpul noptii. A devenit deja cunoscut de ceva timp, in timpul somnului nu se sisteaza toate activitatile mentale si fizice. Somnul este un proces fiziologic esential, la fel ca si setea si foamea, fara de care nu putem supravietui. In timpul somnului, organismul este ajutat sa se refaca si sa functioneze mai bine. Atunci cand dormim mai putin, suntem mai putin eficienti, suntem mai obositi si mai stresati, facem mai multe greseli. Suntem mai putin creativi si ne imbolnavim mai repede.

Alimente care ajuta creierul sa functioneze mai bine

Hidratare din abundenta - deoarece cantitatea de apa pe care trebuie sa o consumam zilnic este mai mare dacat cantitatea de hrana, vom incepe cu apa.

Hidrateaza-te cu generozitate!

Inainte de a te gandi ce alimente sic ar trebui sa consumi pentru sanatatea creierului, ofera-ti apa din abundenta. Atunci cand simti senzatia de sete, creierul tau deja sufera de deshidratare. Asa ca, bea apa inainte de a simti setea. Calculeaza doza optima in functie de greutatea corporala (0,033x kg corp) imparte aceasta doza in portii (flaconul de 500 ml pare optim) si asigura-ti cel putin aceasta cantitate de apa.

O alimentație echilibrata te ajuta sa iți pastrezi intregul corp in forma. Exista insa anumite alimente care sunt considerate sanatoase in special pentru creier.
Peste gras

Bogat in acizi grasi Omega-3, pestele gras este unul dintre cele mai bune alimente pentru regenerarea sistemului nervos. Aceasta categorie include somonul, macroul, sardinele, hamsiile si heringul. Acizii grasi Omega-3 sunt vitali pentru mentinerea functiei normale a creierului si faciliteaza comunicarea intre neuroni. De asemenea mențin mintea tânara mai mult timp.

Nuci, migdale, alune, arahide

Nucile ofera o cantitate semnificativa de antioxidanti, lecitina si Omega-3. Prezenta lor in alimentatia noastra previne aparitia bolilor neuro-degenerative precum si imbatranirea precoce. Sunt bogate de asemenea in acizi grasi, imbunatațesc concentrarea, memoria, dar si odihna, cea din urma fiind obligatorie pentru o activitate cerebrala normala. Cele mai bune sunt nucile „clasice”, urmate de migdale, alune si arahide.

Fructe de padure

Funcțiile creierului pot fi imbunatațite prin consumul regulat de fructe de padure precum afine, zmeura, macese, mure sau coacaze, deasemenea datorita rolului lor de antioxidanti puternici. Un studiu publicat in Neural Regeneration Research a demonstrat ca aceste fructe pot preveni bolile neurodegenerative legate de inaintarea in vârsta si pot imbunatați funcțiile motorii si cognitive.

Turmeric

Este adevarat, exista si condimente care ne pot ajuta memoria! O dovada este turmericul, care mai este denumit si curcumina (sofranul indian) si care este un antioxidant puternic. Acesta are proprietați antiinflamatorii si poate proteja celulele impotriva daunelor cauzate de radicalii liberi. Beneficiile pentru creier includ imbunatațirea memoriei si a starii de spirit.

Cafea

Cafeaua este una dintre cele mai indragite, populare si frecvent consumate bauturi din lume. Efectul sau pe termen scurt, imediat este ca poate imbunatați timpul de reacție si invațarea. Prin utilizarea pe termen lung are beneficii la pacienții de Parkinson si Alzheimer. Consumul in exces, in schimb, trebuie evitat. Deoarece duce la palpitații, insomnie, anxietate si nervozitate.

Ciocolata neagra

Mai multe studii au demonstrat ca fluxul sangvin al creierului, nivelul de oxigen si funcția nervoasa pot fi imbunatațite printr-un consum moderat de ciocolata neagra. Atenție, ciocolata „adevarata” are un conținut de minim 70% cacao si foarte puțin zahar.

Avocado

Acest fruct conține grasimi sanatoase care contribuie cu reale beneficii pentru sistemul nervos. Imbunatateste atentia si memoria, ne ajuta sa luptam împotriva stresului iar acidul folic pe care il contine este esential pentru dezvoltarea optima a celulelor nervoase.

Ulei de masline extravirgin


Acest tip de ulei este bogat in vitaminele E si K, antioxidanți si grasimi sanatoase monosaturate. Combinația are efecte deosebite pentru creier, incetinind procesul de imbatrânire. Daca ai bifat cea mai mare parte din recomandarile de mai sus si totusi esti in cautare de altceva, cu efectul asteptat imediat, poti apela la suplimente nutritive.

Suplimente alimentare

Exista pe piata suplimente alimentare, cum ar fi Forever Focus, create cu scopul de a imbunatati capacitatea de concentrare, de a sustine acuitatea mentala. Sunt rezultatul unor ani de studii, si au la baza alegerea unor ingrediente naturale de cea mai buna calitate. Sunt non-invazive, fara efecte secundare cu beneficii semnificative pe termen scurt si pe termen lung. Si sunt o optiune care nu poate fi neglijata atunci cand dorim mai multa energie, mai multa concentrare, o forma fizica si psihica situata la cei mai buni parametrii.

Vom spune acum ce nu functioneaza

Poate crezi ca daca esti o persoana multitasking (multifunctionala) este un semn bun de concentrare. Din pacate, NU! Atunci cand scrii un e-mail in timp ce asculti la radio stiri sau melodia preferata, creierul tau este fortat sa sara de la o activitate la alta, el fiind creat pentru a se concentra pe un singur lucru odata. Sau daca cineva iti vorbeste iar tu raspunzi la mesaje … nu este doar nepoliticos. Aceasta oscilatie de concentrare ii produce stres. Determina cresterea nivelul de cortizol (hormon care este toxic functiilor neuronale, in cantitate mare) si poate contribui la atrofierea hipocampusului (centrul cerebral al memoriei si invatarii)

In loc de incheiere

Cateva ganduri, ale unor oameni mari, care au lasat umanitatii incurajarea de a avea atitudinea potrivita si de a merge mai departe in incercari, cu demnitate, cu forta, cu credinta:

“Marea descoperire a generatiei mele este ca fiinta umana isi poate schimba viata prin schimbarea atitudinii ei” William James

“Daca ti-ai da seama cat de puternice sunt gandurile tale n-ai mai avea niciodata un gand negativ.” Peace Pilgrim

“Doamne, daruieste-mi seninatatea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba;
Curajulul de a schimba lucrurile care le pot schimba;
Si intelepciunea de a cunoaste diferenta dintre ele.”
Reinhold Niebuh