Ritualul nasterii in lume

Ritualul nasterii in lume

Detalii

CategoriiCultura
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4940

Voteaza & Distribuie

Descriere

Lumea contemporana este foarte preocupata de redescoperirea culturilor populare traditionale, oamenii sunt insetati sa cunoasca tot mai multe semne si simboluri, mai ales intr-o era informationala pentru aceasta in care ne aflam. Omul modern are o relatie speciala cu mitul, ritul si ritualul, fie ca s-a indepartat de acestea si e axat doar pe inovatii, fie ca este interesat sa cunoasca tot mai multe aspecte mitice si simbolice despre ceea ce il inconjoara.





nou nascut


nou nascut



In trecut, cei care apartineau societatilor traditionale, avea o alta viziune a realitatii fata de cum o are in prezent omul modern. Ei erau obisnuiti cu datini, credinte si practici magice, aceasta faceau parte din stilul lor de viata, acum, insa, acestea par atat de indepartate si starnesc atata curiozitate, incat capata un substrat mitic.


Ritualuriledinaintea unei nasteri sau din timpul acesteia, se gasesc atat la noi in Europa, cat si in Asia, Statele Unite si Africa. Exceptia e ca unele sunt mai ciudate, altele mai amuzante, insa sunt tari unde aceste practici pot deveni periculoase.


De regula, ritualurile de nastere au ca obiect reintegrarea femeii in societate, in special atunci cand e vorba de prima nastere. La unele popoare, in perioada sarcinii, femeia se afla intr-o stare de izolare si este tratata precum ar fi bolnava ori straina. Astfel, in cadrul riturilor de sarcina sau ale nasterii, sunt incluse mai multe practici care au drept scop, usuraria travaliului si protejarea mamei si a copilului.


Populatia ngente - ritualuri

In cazul acestei populatii din Bangladesh, clanul Lushei Hills din localitatea Assam, tine in fiecare toamna o sarbatoare de trei zile prin care se celebreaza toti copiii nascuti in acel an. In primele doua zile se mananca si se bea, apoi barbatii se deghizeaza in femei si merg din casa in casa pentru a vizita proaspetele mamici care le ofera pentru un dans, bautura si mici daruri. Se realizeaza, asadar, o paralela cu sarbatoarea anuala a mortilor.


Populatia oraibi - ritualuri

In Arizona, oraibii considera nasterea drept un moment sacru pentru femeie. Inainte de nastere, femeia ramane acasa si este asistata de mama ei, dar nici mama, nici sotul, copiii sau alte persoane, nu pot asista la nastere.




Populatia oraibi


Populatia oraibi



Dupa ce s-a nascut copilul, mama se intoarce pentru placenta si o ingroapa intr-un spatiu numit "colina placentelor". Pentru 20 de zile, tanara mama trebuie sa ramana in casa si au loc spalari rituale ale corpului si capului in cea de a 5-a, 10-a si a 15-a zi.


Populatia toda - ritualuri

Populatia toda din sudul Indiei are o secventa specifica a ritualurilor de sarcina si nastere. In prima faza, femeia insarcinata nu are voie sa intre in satele sau locurile considerate sacre de catre localnici. Apoi, in luna a cincea are loc ceremonia numita "parsirea satului", femeia urmand sa traiasca intr-o coliba speciala.


Urmeaza apoi invocarea divinitatii de catre viitoarea mamica; este vorba de Pirn si Piri. Dupa aceea, femeia isi arde fiecare mana in doua locuri, apoi va avea loc ceremonia iesirii din coliba cand femeia insarcinata va bea lapte sfintit, se va intoarce sa locuiasca in vechea locuinta pana in luna a saptea. In aceasta luna are loc "ceremonia arcului si a sagetii" care ii asigura pruncului un viitor tata social, deoarece in aceasta societate se pracica poliandria, dupa care, femeia se intoarce in casa sa.





Populatie din zona orientala


Populatie din zona orientala



Femeia naste apoi fara nicio ceremonie sociala, iar dupa doua zile se intoarce intr-o alta coliba unde, femeia, sotul si copilul vor fi atinsi de impuritatea numita ichchil, iar toate celelalte sarbatoriri vor proteja familia de spiritul malefic keirt.


Populatia ishogo - ritualuri

In cazul acestei populatii din Congo, daca mama aduce pe lume gemeni, va fi inchisa in casa pana cand copiii cresc mari si va putea sa vorbeasca numai cu membrii familiei sale. Orice strain care va intra in acea casa, v-a fi vandut drept sclav. Gemenii vor fi si ei izolati de ceilalti copii. Casa lor va fi marcata prin doi stalpi infipti in cele doua parti ale portilor, iar pragul va fi decorat cu multi tarusi vopsiti in alb si infipti in pamant. Acest caz mai special se poate numi si "rit de separare".


Populatia musquakie - ritualuri

Populatia musquakie (outagami sau Vupli) are, in cadrul ceremoniei de nastere, cateva influente sexuale:




Populatia


Populatia musquakie





femeia insarcinata este separata de celelalte femei si este reintegrata printre ele, dupa nastere, printr-un rit special, cand o alta femeie, cu un rol important in celelalte ceremonii, actioneaza ca intermediar.



Ritualurile sarcinii si nasterii la romani

La noi, in special la sat, se ascund foarte multe traditii legate de nastere, iar multe dintre ele s-au pastrat si se practica si azi. Se cunosc deja sfaturile si superstitiile aflate de la mame, vecine, soacre si prietene. Sunt multe interdictii pentru perioada sarcinii. De exemplu, daca viitoarea mama va fura ceva, cat de mic, copilul se va naste plin de pete.


In multe zone, momentul nasterii e vazut ca un moment bantuit, fragil si inspaimantator. Camasa mamei si a lauzei nu trebuiesc imbracate pe dos, pentru ca nasterea va fi inluentata negativ.




Sarcina


Sarcina



De asemenea, in a treia noapte dupa nastere, apar ursitoarele la capataiul pruncului si ii hotarasc soarta. In mai toate zonele Romaniei, o femeie insarcinata, daca pofteste ceva, trebuie sa ceara si sa recunoasca mereu ca asteapta un copil, altfel, copilul se poate naste fara grai. In sudul Dunarii, in prima noapte dupa nastere, se pune o paine in leagan, langa copil. Pentru o nastere usoara, moasa va trebui sa treaca un cutit de trei ori prin camasa viitoarei mame, de la gura spre poale si inapoi.


In cadrul fiecarei societati, cat si la nivel familial, prima nastere are o importanta deosebita. La indigenii bontoc-igorrot din Filipine, fata nu poate sa se casatoreasca daca nu are un copil, singura ei dovada ca se poate reproduce. Unele populatii, precum toda, accepta si dau validitate unei casatorii abia dupa nasterea unui copil.


In cazul numeroaselor populatii poligame, musulmane au loc rituri de trecere de la prima stare la cea noua, iar acolo unde divortul este permis, acesta devine aproape interzis daca femeia a avut unul sau mai multi copii. Se intelege foarte clar ca pe intreg globul, desi traditiile difera foarte mult, sarcina si nasterea au o importanta majora atat in plan individual cat si social. Unele populatii mai restranse pot avea niste ritualuri mai periculoase, insa acestea sunt si de admirat pentru ca isi pastreaza obiceiurile nealterate.