Ramurile biologiei

CategoriiSanatate
TaguriMicrobiologie
Ultima actualizareDuminica 2 aprilie 2023

Termenul „biologie" provine din greaca si inseamna „viata" (bios) si studiu (logos). Subiecte cu privire la originea, evolutia, taxonomia, structura, anatomia, cresterea si functionarea organismelor sunt analizate in detaliu. Luand in considerare faptul ca exista milioane de entitati vii, biologia este un subiect foarte vast. Pentru a evita confuzia si, in acelasi timp, pentru a permite studiul aprofundat al grupurilor de fiintele vii, oamenii de stiinta au dezvoltat diferite ramuri ale biologiei. Enumeram mai jos diferite ramuri ale biologiei pentru o mai buna intelegere.

Botanica
Este o ramura principala a biologiei, care se concentreaza pe studierea plantelor si acopera toate aspectele, de la numirea plantelor la clasificarea cresterii lor, a dezvoltarii, a reproducerii si a bolilor lor.

Zoologia
Tot o ramura principala a biologiei, se axeaza pe speciile de animale. Este impartita in subramuri care studiaza un anumit grup de animale (de exemplu, mamalogia se ocupa numai cu mamiferele).

Microbiologia
Numele insusi dezvaluie studiul de baza ale acestei discipline: se ocupa cu studiul populatiei microbiene, care interactioneaza cu alte vietuitoare in diferite moduri.

Biochimia
Intr-un organism viu, reactiile chimice sunt esentiale pentru functionarea normala a proceselor lui. Astfel de procese chimice esentiale pentru supravietuire sunt acoperite de ramura biochimiei.

Fiziologia
Fiziologia este definita ca fiind studiul organismelor vii, in special al organelor interne si a proceselor care sunt asociate cu functionarea lor.

Biotehnologia
Este o ramura noua a biologiei, care se ocupa cu aplicarea microorganismelor pentru bunastarea sau beneficiul omenirii si al societatii.

Micologia
Conform taxonomiei zilelor moderne, ciuperca nu este nici planta, nici animal, ci apartine unui grup de forme de viata diferite si este studiat de micologie.

Entomologia
Se ocupa exclusiv cu studiul insectelor: taxonomia lor, caracteristicile, adaptarile, rolurile si comportamentul acestora.

Ecologia
Este incorporata ca ramura a biologiei, in scopul de a certifica relatia dintre fiintele vii (atat plante, cat si animale) si mediul lor.

Anatomia
Aplicabila plantelor si animalelor, studiaza structura detaliata, organele interne si functiile unui organism.

Biologia de dezvoltare
Asa cum arata denumirea, biologia dezvoltare se ocupa cu studiul diferitelor faze de crestere si dezvoltare a unei fiinte vii.

Criobiologia
Aceasta disciplina se ocupa cu efectele temperaturii extrem de scazuta asupra celulelor vii si a organismelor ca un intreg.

Citologia si biologia moleculara
Citologia este studiul aprofundat al celulei si al structurii, functiei, partilor si al anomaliilor ei. De asemenea, studiul organismelor la nivel molecular se numeste biologie moleculara.

Genetica
Este ramura a biologiei care se axeaza pe gene, ereditate si atribute similare care fac organismele sa difere unele de altele.

Biologia evolutiei
Dupa cum stim cu totii, organismele foarte dezvoltate au evoluat din forme mai simple. Exista o ramura specifica a biologiei care se concentreaza pe evolutia speciilor.

Etologia
Este o subramura a zoologiei si se ocupa cu adaptarile comportamentale ale animalelor, in special in mediile lor naturale sau originare.

Bioinformatica
Bioinformatica leaga studiile genomice de aplicarea datelor prelucrate, a cunostintelor si a aplicatiilor calculului statistic.