Wall-E

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari7424

Voteaza & Distribuie

Descriere

WALL•E

NOTE DESPRE PRODUCTIE

Cum ar fi daca omenirea ar pleca de pe Pamant si cineva ar uita sa deconecteze ultimul robot ?

Iata premiza uimitoare, bizara, de la care pleaca noua comedie extraordinara de animatie realizata de Disney•Pixar si derulata in spatiu: "WALL•E." Un film plin de umor, duiosie, fantezie si emotie, "WALL•E" isi poarta publicul intr-o remarcabila calatorie prin toata galaxia, demonstrand inca o data maiestria cu care Pixar creeaza lumi noi si stabileste noi standarde pentru a oferi povesti fascinante, personaje care evolueaza, muzica incredibila si animatie generata pe computer, cu ajutorul celor mai performante tehnologii existente.

Derulat intr-o galaxie nu foarte indepartata, "WALL•E" este o comedie originala, incitanta, despre un robot foarte tenace. Dupa sute de ani in care a stat singur, facand ceea ce a fost construit sa faca, WALL•E (Waste Allocation Load Lifter Earth-Class) isi gaseste un nou tel in viata (pe langa colectia sa de flecustete) cand intalneste un robot de cautare elegant, pe nume EVE (Extra-terrestrial Vegetation Evaluator). EVA isi da seama ca, fara sa vrea, WALL•E a gasit cheia viitorului planetei si se napusteste inapoi in spatiu, ca sa le raporteze oamenilor descoperirile sale. Acestia o asteapta cu nerabdare la bordul luxoasei navete spatiale "Axioma", sperand sa afle ca se pot intoarce acasa in siguranta. Pe de alta parte, insusi WALL•E o urmareste pe EVA prin toata galaxia si pune in miscare una dintre cele mai incredibile aventuri comice derulate vreodata pe marele ecran.

In uluitoarea sa calatorie prin univers, in viitorul de peste 800 de ani, WALL•E este insotit de o multime hilara de personaje: un gandac care e animalul lui de companie si o intreaga echipa curajoasa de roboti defecti si inadaptati. Al noualea film de lung metraj de la Disney si Pixar Animation Studios, "WALL•E" vine dupa cel mai recent triumf al studiourilor, "Ratatouille," care a castigat Oscarul pentru "Cel mai bun lung metraj de animatie", a cules cele mai bune cronici dintre toate filmele lansate in 2007 si a fost un succes de box-office in toata lumea. Incasarile totale obtinute la nivel mondial pentru al optulea lung metraj Pixar se ridica la uluitoarea suma de 4,3 miliarde de dolari.

"WALL•E" este cel mai recent film realizat de regizorul/scenaristul premiat cu Oscar Andrew Stanton, care s-a alaturat echipei Pixar in 1990, fiind al doilea animator si abia al noualea angajat al studiourilor recent infiintate la vremea respectiva. A fost unul dintre cei patru scenaristi nominalizati la Oscar in 1996 pentru contributia la "Toy Story" si scenaristul urmatoarelor filme Pixar, intre care "A Bug’s Life," "Toy Story 2," "Monsters, Inc.," si "Finding Nemo," pentru care a fost din nou nominalizat la Oscar, in calitate de co-scenarist. In plus, a fost co-regizor pentru "A Bug’s Life," producator executiv pentru "Monsters, Inc." si filmul premiat cu Oscar din 2007, "Ratatouille," si a castigat Oscarul pentru "Cel mai bun lung metraj de animatie" pentru "Finding Nemo."

Filmul Disney•Pixar "WALL•E," regizat de Andrew Stanton dupa o poveste originala de Stanton si Pete Docter, pe baza unui scenariu scris de Stanton si Jim Reardon, il are ca producator executiv pe John Lasseter, fiind produs de Jim Morris ("Star Wars: Episode I" si "Episode II," "Pearl Harbor," "The Abyss," si trei dintre filmele "Harry Potter"), care a contribuit la realizarea unora dintre cele mai revolutionare efecte vizuale din industria de gen, in timpul asocierii sale de 18 ani cu ILM, ca Presedinte al Lucas Digital.

Galeria vocilor de personaje din acest film ii include pe comicul Jeff Garlin ("Curb Your Enthusiasm"), veteranul Pixar John Ratzenberger ("Cheers," "Ratatouille," "Toy Story"), actrita Kathy Najimy ("Sister Act," "King of the Hill"), vedeta de teatru si cinema Sigourney Weaver ("Alien," "Gorillas in the Mist," "Baby Mama") si apreciatul designer de sunet castigator a patru Premii Oscar, Ben Burtt ("E.T.: The Extra-Terrestrial," "Indiana Jones and the Last Crusade"). Comicul Fred Willard ("Best in Show," "Back to You") apare si el in film.

Gama extrem de expresiva de voci robotice din WALL•E a fost creata de Burtt, ale carui realizari memorabile includ si "vocile" altor roboti legendari, cum ar fi R2-D2 (din filmele "Star Wars"). Bazandu-se pe cei 30 de ani ai sai de experienta ca unul dintre cei mai mari experti in sunet din industria de gen, Burtt s-a implicat inca din primele stadii ale filmului in crearea unei intregi lumi sonore pentru toate personajele robotice si toate navetele spatiale, dar si pentru toate mediile in care se deruleaza actiunea.

Partitura originala pentru "WALL•E" a fost compusa de Thomas Newman, de opt ori nominalizat la Oscar si care mai lucrase deja cu Stanton, la filmul "Finding Nemo". O adevarata legenda a muzicii rock-and-roll, Peter Gabriel a colaborat cu Newman pentru melodia originala intitulata "Down to Earth." Gabriel a scris el insusi versurile pentru acest epilog muzical inteligent, captivant, si a interpretat melodia.

OUT TO LUNCH

O LUME DE ROBOTI:

CARE CINE ESTE IN "WALL•E" ?

WALL•E (Waste Allocation Load Lifter Earth-Class – Ridicator de greutati pentru distribuirea deseurilor, din clasa Pamant) este ultimul robot ramas pe Pamant, programat sa curete planeta, mutand rand pe rand cuburile de gunoi compactat. Totusi, dupa 700 de ani de functionare, are o mica hiba: si-a format si o personalitate. Este extrem de curios, foarte cercetator si putintel cam singur. WALL•E a fost unul dintre miile de roboti trimisi de corporatia Buy n Large pentru a curata planeta, in timp ce oamenii au plecat intr-o croaziera spatiala de lux. A ramas singur, cu o singura exceptie: un gandac, animalul sau de companie, numit in interiorul companiei – cu multa afectiune - Hal (dupa un celebru producator din anii 1920, Hal Roach, si in cinstea lui HAL din "2001: A Space Odyssey"). Cu mult devotament, WALL•E face cuburi compacte de gunoi in fiecare zi, descoperind si colectionand pe parcurs diverse obiecte. De fapt, WALL•E a adunat un adevarat cufar de comori, plin de tot soiul de flecustete: un cub Rubik®, un bec si multe altele, pe care le tine in camionul de transport unde locuieste. Fire romantica, WALL•E viseaza ca intr-o buna zi sa faca o conexiune, fiind convins ca viata trebuie sa insemne mai mult decat slujba monotona pe care o face zi de zi. Visurile lui il fac sa strabata galaxia, intr-o aventura care va intrece pana si cele mai marete asteptari ale lui.

EVA (Extra-terrestrial Vegetation Evaluator – Evaluator de Vegetatie Extraterestra) este un robot-sonda elegant si foarte performant. Este rapida, poate sa zboare si are o arma cu laser. EVA, numita si Sonda Unu de catre capitanul "Axiomei" (uriasa nava spatiala-mama de lux, care adaposteste mii de oameni dezradacinati de pe planeta lor), este doar unul dintr-o flotila intreaga de roboti similari trimisi pe Pamant intr-o misiune secreta de scanare. EVA are o directiva secreta si este decisa sa isi indeplineasca misiunea cu succes. Abia daca il remarca pe noul ei admirator, WALL•E. Dar intr-o buna zi, frustrata de faptul ca nu gaseste ceea ce cauta, face o pauza si descopera ca isi formeaza o legatura neasteptata cu acest robot ciudat. Impreuna, ei pornesc intr-o uimitoare calatorie prin spatiu.

Di-Mi (Distrugatorul de Microbi) este un robot de curatare programat sa curete tot ce vine la bordul "Axiomei" si este considerat "agent strain contaminant". Di-Mi se deplaseaza rapid in interiorul "Axiomei", pe rotita lui, curatand obiectele murdare pe care le intalneste in cale. Cea mai mare provocare a lui este ziua in care WALL•E insusi apare la bord. Di-Mi face o fixatie pentru cel mai murdar robot pe care l-a vazut vreodata. Incepe un soi de joc "de-a soarecele si pisica", caci Di-Mi incearca sa spele ani de zile in care diverse reziduuri si gunoaie si-au lasat amprenta asupra lui WALL•E. Dar, desi WALL•E incearca mereu sa scape de aceasta pacoste, cei doi sfarsesc prin a deveni prieteni, iar Di-Mi ajunge in scurt timp acolitul de nadejde al lui WALL•E.

AXIOMA este nava-mama pe care locuiesc oamenii. Vocea computerului de bord este Sigourney Weaver, care si-a facut debutul in cinema cu "Alien", una dintre sursele de inspiratie ale lui Stanton pentru acest film. Iar faptul ca ea a devenit vocea computerului de bord a fost, in final, o recunoastere a acestei contributii.

CAPITANUL este actualul comandant al "Axiomei". Prizonier al rutinei, ca si WALL•E, Capitanul tanjeste dupa o pauza in obositorul ciclu al asa-numitei sale vieti. Indatoririle sale lipsite de evenimente deosebite se rezuma la simpla verificare si rasverificare a stadiului in care se afla nava spatiala, alaturi de Auto, pilotul automat. Cand capitanul este informat de unul dintre robotii-sonda ca s-a produs o mult-asteptata defectiune, isi descopera chemarea launtrica de a deveni un lider curajos, asa cum nu si-ar fi imaginat vreodata, si planuieste sa stabileasca un nou traseu pentru omenire. Jeff Garlin, membru al hilarei distributii a indragitului serial HBO "Curb Your Enthusiasm," ii imprumuta vocea sa acestui personaj atat de placut.

AUTO este pilotul automat de pe "Axioma", care a pilotat nava pe parcursul calatoriei sale de 700 de ani prin spatiu. Un robot atent programat, avand forma volanului navei spatiale, Auto are un stil rece, mecanic si aparent indatoritor fata de capitan. Insa fara stirea echipajului "Axiomei", programarea lui Auto include si o misiune ascunsa. Auto este decis sa indeplineasca aceste ordine secrete cu orice pret, indiferent care ar fi consecintele pentru locuitorii Axiomei.

REJECT BOTS – Respingo-botii alcatuiesc un adevarat alai de roboti care indeplinesc fiecare functie posibila, pentru a-i servi si a-i rasfata pe pasagerii navei. Iata insa ca si dupa sute de ani in viitor, aceste masinarii inca nu sunt perfecte. Robotii care s-au defectat sunt trimisi la atelierul de reparatii si marcati cu un semn rosu. WALL•E se imprieteneste cu acest grup de rebeli respinsi, printre care: o robotita-cosmeticiana care nu reuseste sa isi infrumuseteze clientele, un robot-aspirator care din greseala scuipa murdarie si un robot-umbrela care se deschide si se inchide in momente nepotrivite. Acesti roboti inadaptati isi unesc fortele cu WALL•E, pentru a schimba soarta "Axiomei".

GO-4 – Aport este secundul "Axiomei", care impartaseste un secret cu pilotul automat. Aceasta capsula pneumatica avand un girofar in loc de cap este supusa erorii.

JOHN si MARY sunt doi oameni care traiesc la bordul Axiomei, unde duc o viata de lux si rasfat. Sosirea lui WALL•E ii scoate din rutina zilnica si ii face sa isi dea seama unul de existenta celuilalt, ca si de faptul ca in viata ar putea fi mai multe de facut, nu doar sa pluteasca pe fotoliile lor de inalta tehnologie. Veteranul Pixar devenit o adevarata amuleta a acestei companii, John Ratzenberger, ii imprumuta vocea sa personajului John, in timp ce actrita Kathy Najimy ("Sister Act," "King of the Hill") vorbeste in numele lui Mary.

A WORLD OF ROBOTS

SHELBY FORTHRIGHT este fermecatoarea directoare a corporatiei Buy n Large, uriasa companie globala care a castigat controlul asupra universului, cu linia sa de roboti (inclusiv linia de produse WALL•E) si vase luxoase de croaziera (cum este si "Axioma"). Corporatia inca promite un viitor luminos si fericit, prin mesajelele digitale ale lui Forthright, desi lucrurile nu au evoluat chiar conform planurilor initiale. Fred Willard ("Best in Show," "Fernwood 2 Night") apare in film ca "fata" acestei companii.

IDEEA SE TRANSFORMA IN REALITATE:

POVESTEA FUTURISTICA A REGIZORULUI/CO-SCENARISTULUI ANDREW STANTON DESPRE ROBOTI, DRAGOSTE SI AVENTURI GALACTICE

"Am vrut ca publicul sa creada ca urmareste o masinarie care a prins viata.

Cu cat publicul crede mai tare ca este o masinarie, cu atat este mai atragatoare povestea."

Andrew Stanton, Regizor/Co-scenarist

Imaginea unui robotel singuratic – ultimul de pe planeta – care isi vede metodic de treaba, strangand gunoiul, l-a urmarit pe regizorul/co-scenaristul Andrew Stanton inca de cand a aparut prima data, in timpul unui pranz luat impreuna cu colegii sai, in 1994. Aveau sa treaca mai multi ani pana cand a gasit o poveste unica, in care acest personaj sa se dezvolte la potentialul sau real.

Stanton explica: "Am devenit fascinat de singuratatea pe care o evoca aceasta situatie si empatia pe care o simteai imediat pentru acest personaj. Noi ne petrecem cea mai mare parte din timp incercand sa ne facem personajele principale placute, pentru ca publicul sa vrea sa le urmareasca si sa le "faca galerie". Am inceput sa ma gandesc: "Incotro ma pot indrepta, cu un asemenea personaj ?" In scurt timp mi-am dat seama ca opusul singuratatii este iubirea si faptul ca esti alaturi de cineva. In special pe fundalul unui univers care nu mai stie sensul vietii. Mi s-a parut foarte poetic. Mi-a placut imens ideea ca omenirea putea sa mai aiba parte de o a doua sansa, pentru ca acest robotel s-a indragostit. Eu sunt un romantic incurabil, deghizat in cinic, iar acest film mi-a dat sansa de a ma lasa prada laturii romantice mai mult decat as face-o in mod normal, in public."

Jim Reardon—regizor veteran si story supervisor pentru "The Simpsons," care a regizat 35 de episoade din serial si a supervizat derularea povestii pentru aproape 150 —s-a ocupat de povestea din "WALL•E" si in final a scris scenariul impreuna cu Stanton. IDEA BECOMES REALITY

Dupa cum spune Reardon: "Am inceput cu ideea de a face din ‘WALL•E’ o comedie, dar cam la o treime din parcurs ne-am dat seama ca filmul este in egala masura si o poveste de dragoste. WALL•E este un personaj inocent, copilaros, care fara sa vrea ajunge sa aiba un impact urias asupra lumii. Povestea filmului este, de fapt, despre EVA. Personajul ei sufera cea mai mare schimbare, iar filmul este in egala masura povestea ei si povestea lui. Ea este un robot foarte elegant, tehno-sexy si cu o alura foarte futurista. El este conceput doar pentru a-si face treaba, e ruginit, murdar si urat. Dar am considerat de la bun inceput ca impreuna vor trai o minunata aventura romantica."

Producatorul Jim Morris rezuma: "Filmul este o combinatie de mai multe genuri. Este o poveste de dragoste, un film SF, o comedie, o comedie romantica."

Unul din marile puncte de cotitura pentru Stanton in crearea povestii pentru "WALL•E" a fost ideea de a folosi imagini muzicale si melodii din filmul din 1969 "Hello, Dolly!", pentru a defini mai bine personalitatea lui WALL•E. De fapt, urmarind de mai multe ori o caseta veche cu acest film (singura din colectia lui), WALL•E ajunge sa capete aceasta hiba: sentimentele romantice. Stanton explica: "Cautasem elemente muzicale potrivite pentru acest film. Cand am dat peste ‘Hello, Dolly!’ s-a intamplat cel mai bun lucru cu putinta. Melodia ‘Put on Your Sunday Clothes" (Pune-ti hainele de duminica) si prologul sau ‘Out There’ merg perfect cu temele filmului, totusi in mod normal nu ar fi genul de muzica pe care te-ai astepta sa o gasesti intr-un film ca al nostru. Este o melodie foarte naiva, cantata in ‘Hello, Dolly!’ de doi tipi care nu stiu nimic despre viata. Ei vor sa ajunga la oras si "nu se vor intoarce acasa pana nu vor saruta o fata". Am gasit in asta o bucurie simpla – care s-a potrivit perfect cu ceea ce cautam noi. Cand am gasit ‘It Only Takes a Moment,’ (E nevoie doar de o clipa) a fost ca un dar primit din partea zeilor. Melodia aceasta a devenit un instrument extrem de important pentru mine, prin care sa arat interesul lui WALL•E pentru ideea de iubire."

E nevoie doar de o clipa

Pentru ca ochii vostri sa se intalneasca

Si apoi inima ta va sti intr-o clipa

Ca niciodata nu vei mai fi singur.

Am tinut-o in brate doar o clipa,

Dar bratele mele se simteau sigure si puternice.

E nevoie doar de o clipa

Ca sa ajungi sa fii iubit o viata intreaga...

Citat: "It Only Takes a Moment" din filmul "Hello, Dolly!"

Producatorul Morris spune: "Pe tot parcursul filmului, WALL•E isi doreste sa se tina de mana cu cineva. Asta a invatat el din filmul ‘Hello, Dolly!’... Asa isi exprima oamenii afectiunea in acest film."

Stanton adauga: "Mi-am dat seama ca asa este. Acel moment muzical din film ii prezenta pe cei doi tinandu-se de mana. Si am stiut ca asa trebuia sa fie," spune el. "Dintotdeauna am simtit, cu pasiune, ca animatia poate spune la fel de multe povesti ca oricare alte forme media, chiar daca in alte modalitati. Rareori a fost impinsa in afara zonei sale de confort," conchide Stanton. "Am fost foarte mandru ca am contribuit la crearea filmului ‘Toy Story,’ pentru ca am simtit ca tonul si stilul acelui film au spart multe conventii din mintea oamenilor. Si inca sunt de parere ca putem continua sa fortam anumite limite in acest sens. Chiar inainte sa stiu ca acest film avea sa se cheme ‘WALL•E,’ am stiut ca avea sa fie inca un pas inainte pe drumul fortarii acestor limite. Sunt foarte mandru ca am avut sansa sa il fac si ca s-a ridicat la inaltimea asteptarilor mele."

"Acest robotel invata de fapt omenirea sa redevina umana."

Lindsey Collins, Co-Producator

FORTAREA LIMITELOR ANIMATIEI:

ANIMATORII DE LA PIXAR ISI ADAUGA IN REPERTORIU SI ROBOTII

Talentata echipa de animatori de la Pixar a abordat misiuni aparent imposibile pentru filmele pe care le-a creat, ridicand din nou, de fiecare data, stacheta pentru calitatea animatiei. De la jucarii la furnici, de la pesti la monstri si de la supereroi la sobolani cu talente culinare, ei au creat personaje memorabile, care au devenit simboluri recunoscute in intreaga lume. Pentru cea mai recenta misiune a lor, "WALL•E," o multime pestrita de personaje umane si roboti aveau sa ridice noi provocari. Cu supervizorii de animatie Alan Barillaro si Steve Hunter in fruntea echipei (50 de animatori, in perioada de varf a productiei), plus experienta si talentul regizorului de animatie Angus MacLane, acest film reprezinta un nou triumf in arta animatiei.

Jim Reardon, head of story pentru "WALL•E," remarca: "In acest film nu am vrut sa desenam roboti cu aspect uman, cu brate, capete si ochi, pe care sa ii punem sa vorbeasca. Am vrut sa luam obiecte pe care in mod normal nu le-ai asocia cu caracteristici umane si sa vedem ce putem scoate din ele, prin desen si animatie."

Stanton explica: "Am vrut ca publicul sa creada ca urmareste o masinarie care a prins viata. Cu cat publicul crede mai tare ca este o masinarie, cu atat este mai atragatoare povestea."

"In ‘WALL•E,’ animatorii lucreaza cu toata maiestria lor, pentru a putea transmite emotii si ganduri complexe, cu atat de putine cuvinte. Ideea este sa putem transmite emotii prin intermediul animatiei."

Ed Catmull, Presedintele Disney & Pixar Animation Studios

Una dintre cele mai mari provocari cu care s-au confruntat animatorii a fost nevoia de a comunica emotii si actiuni in mod clar, fara a se putea bizui pe dialogurile traditionale. "Am simtit ca putem face asta prin dialoguri non-traditionale, pastrand insa integritatea personajelor," spune Stanton. "In viata reala, cand personajele nu pot vorbi – de exemplu un bebelus, un animal de companie – oamenii tind sa defineasca emotiile acestora, in locul lor. "Cred ca e trist", "Ma place", etc. Asta prinde foarte bine publicul."

Dupa parerea lui Ed Catmull, Presedintele Disney and Pixar Animation Studios, "In

WALL•E,’ animatorii lucreaza cu toata maiestria lor, pentru a putea transmite emotii si ganduri complexe, cu atat de putine cuvinte. Ideea este sa putem transmite emotii prin intermediul animatiei."

Stanton remarca: "In lumea animatiei, pantomima le place cel mai mult animatorilor. Este "painea si sarea" lor, practic cu asta se hranesc. John Lasseter si-a dat seama de acest lucru cand a animat si regizat primul lui film de scurt-metraj pentru Pixar, ‘Luxo Jr.,’ in care apareau doua personaje-lampi care se exprima in absenta totala a unui dialog clasic. Dorinta de a da viata unui obiect neinsufletit este innascuta in orice animator. Pentru cei care au lucrat la ‘WALL•E,’ a fost ca si cum li s-ar fi scos catusele si ar fi fost lasati sa zburde in libertate. Au putut sa lase elementele vizuale sa spuna cea mai mare parte din poveste. De asemenea, au descoperit ca este mult mai dificil sa obtina tot ceea ce le trebuia. "Am tot incercat sa ii fac pe animatori sa isi impuna niste limite, fiindca voiam sa fie evident modul de construire a masinariilor si modul cum fusesera concepute," adauga Stanton. "Personajele par robotice fiindca nu se intind, nu se turtesc. A fost o mare incercare pentru animatori sa isi dea seama cum sa comunice aceleasi idei, totusi sa lase sentimentul ca masinaria functiona in limitele impuse de design si constructie. A fost o misiune dificila – si cu atat mai satisfacatoare, cand cineva gasea solutia corecta."

Pentru a-i ajuta sa isi indeplineasca misiunea, realizatorii si echipa de animatori s-au intalnit cu specialisti care au proiectat roboti adevarati, oameni de stiinta de la NASA si Jet Propulsion Laboratory, au asistat la conferinte pe teme de robotica si chiar au adus in studio roboti adevarati - inclusiv un robot de la departamentul local de politie, a carui misiune era sa depisteze bombe. Pentru a intelege cum ar putea arata oamenii dupa sute de ani de viata de rasfat, in spatiu, expertul NASA Jim Hicks a discutat cu ei despre atrofia provocata de muschii nefolositi si efectele gravitatiei zero asupra corpului.

Jason Deamer, art director-ul care s-a ocupat de personajele filmului, isi aminteste ca unul dintre punctele de pornire in design-ul lui WALL•E au fost ochii lui. "Andrew a venit intr-o zi bucuros ca gasise sursa de inspiratie pentru ochii lui WALL•E. Fusese la un meci de baseball si folosise un binoclu. Brusc, si-a dat seama ca, daca inclina usor binoclul, obtinea alta imagine si transmitea alt sentiment. Acest binoclu a devenit unul dintre elementele cheie in desenul personajului principal."

Restul desenului lui WALL•E s-a inspirat din functionalitatea lui. "Cum baga gunoiul in el si cum il compacteaza ?" s-a intrebat Deamer. Asa ca au vizitat uzine de reciclare a deseurilor, pentru a vedea compactoare de gunoi adevarate. El spune: "Ne-am dat seama ca aveam nevoie de senile ca sa urcam pe mormanele de gunoi. De asemenea, personajul trebuia sa poata compacta cuburi de gunoi, deci avea nevoie de un soi de maini, cu care sa gesticuleze."

STRETCHING E LIMITS

"Ea are gratie si eleganta in miscari, asa cum te-ai astepta sa aiba un robot foarte performant."

Angus MacLane, Directing Animator

Animarea personajului EVA a ridicat si ea problemele ei. Avand doar doi ochi care clipeau si patru parti mobile, ea cerea o gandire avansata si miscari subtile, pe masura. Conceputa sa arate ca un robot futurist, EVA este simbolul elegantei si simplitatii. "Am vrut sa fie gratioasa", spune Stanton. "Poti transmite in moduri diferite elementele masculine si feminine din aceasta lume, iar noi am considerat ca ea trebuia sa fie fluida, impecabila, sa aiba calitati feminine atragatoare."

MacLane explica: "Daca miscarile lui WALL•E sunt mai traditionale, cu motoare si rotite dintate, EVA este un robot elegant, in forma ovoidala, care se misca folosind magneti. Fiecare cadru si compozitie au fost atent modificate, pentru a lasa ochiului o impresie placuta. Ea are gratie si eleganta in miscari, asa cum te-ai astepta sa aiba un robot foarte performant."

Hunter adauga: "Fiecare plan se schimba, fiecare unghi si chiar modul in care capul i se curbeaza spre spate, cand se roteste. Totul trebuia sa arate intr-un anumit fel, ca sa fie convingator. Totul trebuia sa fie foarte, foarte subtil. In principiu, ea este alcatuita doar din patru parti si doi ochi care clipesc. Am discutat mult despre felul cum ar trebui sa isi miste bratele si am gasit mai multe pozitii perfecte pentru a exprima diverse emotii. E uimitor cat de multe poate sa exprime."

Pe langa pesonajele principale roboti - Auto, Di-Mi si ceilalti respingo-roboti – echipa de design de personaje a creat un intreg catalog de roboti si multimi de pana la 10 000 de oameni, pentru a popula nava Axioma. A fost conceput un sistem modular de roboti diferiti, care puteau fi combinati cu o diversitate de brate si corpuri. Pictandu-i in diverse culori sau diferentiati in alte moduri, au fost creati nenumarati roboti.

DINCOLO DE NOI:

VIZIUNEA FANTASTICA ASUPRA PAMANTULUI SI SPATIULUI COSMIC, EXPRIMATA DE DESIGNER-UL DE PRODUCTIE RALPH EGGLESTON’S

Echipa care a facut design-ul de productie pentru "WALL•E" avea nevoie de o viziune cinematica asupra viitorului, care sa includa totul – de la un Pamant abandonat, acoperit de gunoaie, pana la uriasa nava spatiala de croaziera, care pluteste prin spatiu cocotata pe marginea unei nebuolase unde traiesc mii de oameni. Cel care a supervizat design-ul de productie al filmului a fost Ralph Eggleston ("Finding Nemo"), un veteran Pixar care a fost art director pentru "Toy Story" si "The Incredibles," dar si regizor pentru scurt-metrajul premiat cu Oscar "For the Birds." Trei mari art directori au colaborat indeaproape cu el, pentru a-l ajuta sa isi atinga obiectivele artistice: Anthony Christov (art director pentru decoruri), Bert Berry (art director pentru umbre) si Jason Deamer (art director pentru personaje).

OUT THERE

Dupa cum spune producatorul Morris, "Cea mai mare provocare cu care ne-am confruntat la acest film, din punctul meu de vedere, a fost design-ul de productie si delimitarea decorurilor si mediilor. Stiam ca pentru a reusi acest lucru avem nevoie de o versiune viitoare a unui Pamant abandonat. Insa era extrem de complicat sa gasim toate detaliile si chichitele. Design-ul pentru "Axioma" si mediile din spatiu era de asemenea complicat, dar aveam la dispozitie surse de inspiratie mai bogate pentru acestea. Ralph si echipa lui au facut o treaba extraordinara, creand imagini placute si uimitoare, care au devenit la randul lor personaje de sine statatoare si l-au ajutat pe Andrew sa spuna povestea pe care si-o dorea."

"Una dintre marile reusite ale animatorilor de la Pixar," explica Eggleston, "este ca pot sa creeze filme de animatie care au si elemente de efecte speciale sau filme de actiune. Conturam lumi pe care le cream pornind de la zero. In cazul filmului ‘WALL•E,’ era esential ca publicul sa creada in aceasta lume, altfel nu ar fi putut sa creada ca personajul nostru principal este un robot – ultimul robot de pe Pamant. Ca urmare, am conceput foarte realist decorul de pe Pamant, cu multe detalii. Am creat aproape 10 km de peisaj urban, astfel incat, oriunde s-ar duce WALL•E, stim exact unde se afla si stim sigur ca lumea aceea exista. In final, am mai stilizat imaginile putin pentru animatie, dar acestea sunt cele mai realiste decoruri pe care le-am creat vreodata aici, la Pixar. A fost si cea mai dificila misiune, din punct de vedere artistic."

"Un alt obiectiv al nostru, cu acest film, a fost sa folosim culori si lumini pentru a sublinia emotiile lui WALL•E si a ajuta publicul sa le inteleaga", spune Eggleston. "Prima parte are o lumina romantica, emotionanta, iar partea a doua se refera la sterilitate, ordine si curatenie, fiind in antiteza directa cu prima. Pe masura ce filmul inainteaza, incet, dar sigur, introducem mai multa lumina romantica. O mare parte din misiunea mea a fost sa preiau toate aceste idei disparate de la departamentul artistic si sa le duc pana la linia de productie."

Ca sursa de inspiratie pentru aspectul spatiului cosmic din "WALL•E," Eggleston si echipa lui au apelat la viziuni idealizate asupra viitorului, create de savantii NASA in anii ’50 si ’60, dar si la conceptul artistic pentru zona Tomorrowland (Taramul de Maine) din Disneyland. "Una dintre influentele cele mai puternice simtite de mine si de intreaga echipa, in ceea ce priveste viziunea noastra asupra viitorului, a fost arta creata pentru Tomorrowland," explica Eggleston. "Nu era vorba despre detalii specifice, ci mai degraba despre sentimente de tipul "Unde e modulul meu cu reactie ?". Vezi multe imagini cu programul spatial din anii ’40, ’50 si ’60, in care apar imagini fantastice, cu cladiri de pe Marte. Undeva, in jurul anului 1978, nu au mai facut asa ceva, fiindca nu voiau sa finanteze nimic din ceea ce stiau ca nu pot sa faca. Pe noi ne interesa sa aratam cum ar putea fi viitorul. De asta am vrut sa impartasim cu acele viziuni stilul nostru de a desena acest film."

PROGRESUL ANIMATIEI PE COMPUTER:

APRECIATUL DIRECTOR DE IMAGINE ROGER DEAKINS SI PIONIERUL EFECTELOR VIZUALE DENNIS MUREN SUNT CONSULTANTI PENTRU FILMUL "WALL•E"

"Una dintre chestiile pe care Andrew si-a dorit sa le faca in ‘WALL•E’ a fost sa creeze un alt aspect decat suntem obisnuiti sa vedem in filmele de animatie," isi aminteste producatorul Morris. "Foarte adesea, filmele de animatie iti dau sentimentul ca sunt inregistrate intr-un soi de spatiu computerizat. Noi am vrut ca acest film sa dea senzatia de film real, filmat cu camere adevarate, pentru care directorii de imagine s-ar fi dus si ar fi filmat imaginile pe care le vedeam. Ne-am dorit sa aiba elemente de fotografie si sa para real, mult mai dur decat tind sa fie filmele de animatie, in general. In acesti ani multi de cand lucrez cu ILM, am cunoscut mai multi oameni care ma puteau ajuta sa obtin acest lucru."

Morris a invitat doi mari experti in domenii diferite sa viziteze Pixar in calitate de consultanti pentru acest film. Directorul de imagine Roger Deakins ("No Country for Old Men," "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford," "Fargo," "O Brother, Where Art Thou?"), de sapte ori nominalizat la Oscar si cel mai bine cunoscut pentru colaborarile lui frecvente cu Fratii Coen, a contribuit cu experienta sa in materie de lumini si camere de filmat. Renumit vrajitor al efectelor vizuale si de sase ori premiat cu Oscar, Dennis Muren ("Star Wars," "Indiana Jones," "Terminator 2," "Jurassic Park," "The Abyss," "Twister") a venit cu experienta sa in efecte vizuale, pentru a crea imaginile si atmosfera potrivita.

"Si Roger, si Dennis au lucrat la acest film, oferindu-ne perspectiva lor si multe idei referitoare la cum ar trebui sa arate lucrurile," spune Morris. "Am adus chiar si niste camere de filmat vechi de prin anii 1970, de la Panavision, asemanatoare cu cele cu care am filmat filmele originale din seria ‘Star Wars’. Cu ele am filmat imaginile, pentru a obtine stilul special creat de acele lentile. Am tinut cont de detalii tehnice cum ar fi aberatia cromatica, distorsiunea si alte imperfectiuni, iar tot ce am invatat am aplicat in imaginile noastre cu grafica creata de computer. Dennis si Roger au jucat un rol esential in obtinerea acestor imagini. De exemplu, sfaturile lor referitoare la imagine, lumina si compozitie ne-au ajutat sa cream peisajul pamantean auster, luminos si dur din prima parte."

Experienta lui Morris legata de filme de actiune si efecte vizuale a contribuit si ea la obtinerea stilului dorit, facand ca filmul sa para mai degraba filmat decat inregistrat. "Am explicat echipei tehnice ca, in lumea reala, cand filmezi, lentilele sunt de obicei cam la 1 metru distanta de planul filmului – si obtii modificari de perspectiva cand panoramezi sau inclini camera. Oamenii au preluat asemenea informatii si ne-au oferit imagini care semanau cu 50 la suta mai mult cu o imagine filmata. Rezultatul este ca ai senzatia ca ar fi un cameraman acolo, care filmeaza, nu ca te afli intr-un soi de spatiu virtual, unde totul este neatins. Exista o oarecare imperfectiune in aspectul final al filmului, care ii da un plus de credibilitate."

Ca director de imagine, Jeremy Lasky a ajutat si el la slefuirea filmului. "Am folosit camerele si tehnologia de iluminare pentru a crea sentimentul ca exista o camera de filmat si o lentila care filmeaza intreaga actiune. Am folosit un fel de ecran lat si o profunzime de camp foarte mica, pentru a conferi imaginii o bogatie reala. Puteti remarca fundaluri neclare si straturi cu textura mai pronuntata, in anumite cadre, care aproape creeaza compozitii ca de acuarela. Am folosit si multe cadre filmate din mana sau cu steady-cam, in special pentru secventele din spatiu, pentru a face publicul sa simta ca asa ceva chiar s-ar putea intampla, ca avem un robot adevarat, care merge printr-o lume adevarata. Simti ca esti martorul unei scene care se petrece cu adevarat. Una dintre marile inovatii pe care le-am realizat cu acest film – o premiera absoluta pentru Pixar - a fost ca am putut sa pre-vizualizam cadrele principale, inainte sa le filmam, pentru a avea o idee mult mai clara cu privire la modul cum va arata lumina in film, in final. In trecut, nu aveam nicio informatie referitoare la lumini, in acest stadiu al productiei." Lasky a colaborat cu Danielle Feinberg, care a fost directorul de imagine pentru lumini. "Cand am vazut filmul finisat, am avut sentimentul ca nu am mai vazut in viata mea asa ceva," spune Morris. "M-am simtit de parca il vedeam cu alti ochi."


O MUZICA EVIDENT CU PICIOARELE PE PAMANT:

THOMAS NEWMAN SI PETER GABRIEL

CREEAZA COMPOZITII COSMICE

Andrew Stanton si compozitorul Thomas Newman s-au impacat de minune inca de la prima lor colaborare, pentru "Finding Nemo," ca atare a fost firesc sa se reintalneasca pentru un "bis" cu "WALL•E." Cum filmul pune accentul pe povestea relatata prin elemente vizuale si mai putin prin dialog, muzica are un rol mai mare decat de obicei in crearea atmosferei si comunicarea povestii. Newman a colaborat cu legenda rock-and-roll Peter Gabriel la o melodie intitulata "Down to Earth," (Cu picioarele pe Pamant), care ofera un epilog muzical foarte placut al filmului. Stanton observa: "A fost dintotdeauna un vis al meu sa colaborez cu Tom. Sunt un mare fan al muzicii lui, de mult, fiindca e un tip extrem de original. Imi amintesc ca i-am povestit pentru prima data de acest nou proiect in seara Premiilor Oscar din 2004, cand ne aflam acolo pentru ‘Nemo.’ I-am zis ca am o idee de film in care intra ‘Hello, Dolly!’ si elemente SF. M-am intrebat daca o sa mai vorbeasca vreodata cu mine dupa asta. S-a dovedit in final ca partitura pentru ‘Hello, Dolly!’ fusese compusa de legendarul unchi al lui Tom, Lionel Newman, deci, intr-un fel, totul ramanea in familie."

"In animatie, atmosfera se creioneaza in segmente de timp mai mici, uneori in numai cateva secunde."

Thomas Newman, Compozitor

In ceea ce priveste compozitiile lui Newman pentru "WALL•E", Stanton admirat foarte mult capacitatea lui de a surprinde temele mari, coplesitoare, ale spatiului cosmic, dar si detaliile relatiei dintre cele doua personaje principale, roboti.

"Prin partitura lui, Tom putea sa comunice sentimentul lumii pe care o creaseram noi," remarca Stanton. "Exista o scena in primul act in care il urmarim pe WALL•E vazandu-si de rutina lui zilnica. Totul are un oarecare aspect ca de mecanism de ceas. Partitura are un ritm ca de fabrica, un fluierat slab, ca atunci cand fluieri in timp ce lucrezi. Tom reuseste intotdeauna sa gaseasca adevarul acestor momente. Iar cu stilul lui unic de dublaje suprapuse si mixaje, dupa ce a inregistrat cu orchestra, vine cu o paleta proaspata de sunete. Are capacitatea reala, naturala, de a gasi emotiile cele mai intime dintr-o scena. Cred ca de asta am lucrat atat de bine impreuna, pentru ca eu am tendinta sa subliniez aspectele emotionale ale povestii."

"Tom a plecat la Londra pentru un jam session cu Peter si totul a fost ca vartej..."

Andrew Stanton, Regizor/Co-scenarist

Pentru melodia "Down to Earth," care se aude in finalul filmului, Stanton a avut sansa sa colaboreze cu un alt erou muzical al sau: Peter Gabriel. Fiind un mare fan al acestei legende rock-and-roll inca de la varsta de 12 ani, Stanton l-a contactat pe Gabriel si l-a rugat sa scrie o melodie esentiala pentru concluzia povestii. Stanton isi aminteste: "Colaborarea cu Peter a fost unul dintre cele mai grozave momente din cariera mea. Cand am ajuns la finalul filmului, ne-am dat seama ca mai trebuia sa adaugam ceva, sa cream o poveste cu un sentiment global. Brusc, mi-am dat seama ca Peter a creat o mare parte din muzica lumii occidentale. Am fost sedus de ideea de a-i aduce pe el si pe Tom in aceeasi incapere, ca sa vad ce ar putea iesi. Tom s-a dus la Londra pentru un jam session cu Peter si totul a fost ca un vartej... Brusc, aveam o melodie uluitoare compusa de Thomas Newman si Peter Gabriel, intitulata ‘Down to Earth’. A fost mai presus de cele mai indraznete visuri ale mele. Versurile lui Peter sunt inselator de simple, dar exact ce trebuie. Am fost atat de impresionat de versuri, fiindca sunt inteligente si se potrivesc perfect. Il reprezinta intru totul pe Peter Gabriel si faptul ca stiam ca se inspira din povestea scrisa de mine, iar eu eram cumva asociat in acest proiect m-a facut sa imi ies complet din minti."

"Seamana foarte mult cu o melodie Peter Gabriel, dar are o conectivitate si o sensibilitate care sunt ale lui Tom" adauga Stanton. "Tom a fost atat de inspirat de acest cantec, incat a revenit asupra filmului si a rescris cateva momente principale, pentru a include o parte din aceleasi teme. Totul are acum un sentiment organic, perfect integrat in film."

DESPRE DISTRIBUTIE

JEFF GARLIN (Capitanul) si-a demonstrat talentul pentru scenarii, productie, regie, actorie si stand-up comedy. Garlin apare in serialul HBO al carui producator executiv este, "Curb Your Enthusiasm." In aceasta comedie unica mai apare si creatorul serialului "Seinfeld", Larry David, cu Garlin in rolul devotatului sau manager. Serialul s-a bucurat de aprecieri din partea criticii si a castigat numeroase premii, inclusiv Globul de Aur pentru "Cea mai buna comedie", Premiul Danny Thomas, "Producatorului Anului" – premiu acordat de Producers Guild of America si Premiul "AFI – Cel mai bun serial de comedie al anului".

JOHN RATZENBERGER (John) este recunoscut ca regizor, producator si actor detinator al mai multor Premii Emmy, cu un palmares remarcabil ca intreprinzator si sustinator al unor proiecte umanitare. Cunoscut cel mai bine publicului international din rolul postasului Cliff Clavin, din serialul "Cheers," pentru care a fost de doua nominalizat la Premiul Emmy, Ratzenberger este singurul actor a carui voce apare in toate filmele Disney•Pixar. Personajele lui au fost memorabile: fermecatorul si spiritualul Hamm, pusculita-purcel din "Toy Story" (reluat in "Toy Story 2" si "Toy Story 3", care urmeaza sa fie lansat in curand); P.T. Flea din "A Bug’s Life"; Yeti, Omul Zapezilor, in "Monsters, Inc."; un banc de pesti-luna in "Finding Nemo"; un personaj filosofic pe nume Underminer in "The Incredibles"; un camion Mac in "Cars" si Mustafa, chelnerul-sef in "Ratatouille."

Fost tamplar, instructor de tras cu arcul, artist de carnaval si vaslas, Ratzenberger a crescut in Bridgeport, Conn. A absolvit studii de literatura engleza la Sacred Heart University, a jucat in multe spectacole si a regizat altele dupa absolvire. Ratzenberger si-a petrecut un deceniu in Anglia, fiind co-fondator al duetului de improvizatii Sal’s Meat Market, care s-a bucurat de aprecieri in intreaga Europa si a primit o bursa din partea Consiliului Britanic pentru Arte.

Votata de Ms. Magazine "Femeia Anului 2005," KATHY NAJIMY (Mary) este o vedeta de film, televiziune si teatru, al carei palmares include de la rolul cunoscut al Surorii Mary Patrick din "Sister Act" si "Sister Act 2: Back in the Habit" pana la vocea lui Peggy Hill din serialul premiat cu Emmy® al FOX, "King of the Hill."

Najimy a fost recent vazuta in drama CBS "Numb3rs."

Palmaresul ei in televiziune include trei sezoane alaturi de Kirstie Alley in rolul lui Olive, in serialul NBC "Veronica’s Closet", si aparitii in productiile Disney "The Scream Team" si FOX "CinderElmo."

Cu filme precum "Alien" si "Gorillas in the Mist", actrita SIGOURNEY WEAVER (Computerul de Bord al Navei-Mame) a creat numeroase personaje memorabile, atat dramatice, cat si comice, pe scena si in filme.

Nascuta si educata in New York City, Weaver a absolvit Universitatea Stanford si si-a luat masteratul de la Scoala de Arta Dramatica Yale. Primul ei rol a fost de dublura in productia lui Sir John Gielgud "The Constant Wife," cu Ingrid Bergman.

Weaver si-a facut debutul in cinematografie cu filmul blockbuster "Alien," reluand ulterior rolul Ofiterului Ripley in "Aliens," care i-a adus nominalizari la Premiul Oscar si Globul de Aur pentru "Cea mai buna actrita". A revenit pentru "Aliens 3" si "Alien Resurrection," pentru care a fost si co-producator. Weaver a jucat apoi rolul expertei in primate Dian Fossey in "Gorillas in the Mist", pentru care a fost nominalizata la Premiul Oscar si la Globul de Aur. Rolul ei din "Working Girl" i-a adus o alta nominalizare la Oscar si un al doilea Glob de Aur. Palmaresul ei mai include titluri precum: "Ghostbusters", productia lui Peter Weir "Year of Living Dangerously," Roman Polanski - "Death and the Maiden", "Galaxy Quest", "Heartbreakers",

"Holes", Jim Simpson - "The Guys", "Imaginary Heroes" si filmul Showtime "Snow White", care i-a adus o nominalizare la Premiul Emmy si o nominalizare la Premiul Screen Actors Guild.

ABOUT THE CAST

Multiplu laureat al Premiului Oscar, BEN BURTT (WALL•E/Di-Mi/Sound & Character Voice Designer) s-a alaturat echipei de la Pixar Animation Studios in mai 2005. Veteran cu 30 de ani de experienta in domeniu la activ si realizator de filme recunoscut, Burtt a scris, regizat si montat mai multe proiecte.

Si-a inceput activitatea cu regizorul George Lucas in 1977, ca sound designer pentru primele filme din seria "Star Wars", castigand primul sau Oscar – un Premiu pentru Realizari Speciale. I s-a alaturat din nou lui Lucas dupa 20 de ani, ca supervizor al partii de sunet pentru "Star Wars Trilogy" (Editie Speciala).

Pe langa munca sa pentru filmele "Star Wars", Burtt a colaborat la multe proiecte de film si televiziune. A castigat Oscarul pentru "Cel mai bun montaj de sunet" cu "Raiders of the Lost Ark" si pentru "Cel mai bun montaj de efecte sonore" cu "E.T.: The Extra-Terrestrial" si "Indiana Jones and the La