Cercetarea pietei in online

Detalii

CategoriiIT
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4333

Voteaza & Distribuie

Descriere

Atunci cand esti implicat intro activitate online pe care o faci de ceva vreme, esti tentat sa crezi ca ceilalti din jurul tau carora le explici cum lucrezi, vor intelege automat niste faze relativ simple, pe care le crezi „de la sine intelese". Gresit! Cand prezinti strategiile de afaceri intrun domeniu nou, in special pentru incepatori, nici o faza nu este de la sine inteleasa!

Vedeti, daca va intreb acum (mai ales pe aceia care au deja niste cunostinte de marketing online), care este prima activitate pe care trebuie sa o faceti la pornirea afacerii, probabil as primi raspunsuri de genul (de fapt am si primit astfel de raspunsuri): sa am un produs super, sa construiesc un site care arata traznet, sa construiesc o lista mare cu potentialii clienti carora sa pot vinde, sa fac o campanie foarte eficienta, etc, etc.

GRESIT! Si am sa va explic de ce.

Mediul de afaceri online este diferit de cel offline, asa cum am aratat de mai multe ori, iar problemele trebuie tratate in multe privinte diferit ca la afacerile „clasice". Vom vedea in continuare cateva diferente de baza, inainte insa as vrea sa pun niste intrebari, la care cautand raspunsurile, ajungem mai aproape de esenta problemei si la ceea ce incerc sa explic aici:

- Cine este audienta dvs intro afacere online (cui adresati mesajele dvs de vanzare)?
- Ce anume cauta audienta dvs (care sunt necesitatile pentru care ei navigheaza pe Net)?
- Cum puteti sa veniti in ajutorul lor (ce informatii le oferiti pentru a da o solutie)?
- Ce puteti sa le oferiti (produsele dvs acopera perfect aceste necesitati)?
- De ce ar dori ei sa asculte mesajul dvs (cum motivati audienta)?

Daca incercati sa dati raspuns la intrebarile de mai sus, veti vedea ca nici produsul, nici website-ul, nici campania de promovare, nici lista de clienti nu poate precede cercetarea pietei. Cu alte cuvinte, trebuie sa stiti cat mai exact posibil, daca ideea dvs de afacere pe care va bazati in construirea afacerii propriuzise, este sau nu viabila, daca exista o necesitate pe piata pentru care ideea dvs poate fi o solutie, cat de intensa este aceasta necesitate, cat de mare este piata tinta (sau nisa de piata cum se mai spune), cat de activa este nisa (membrii pieteti tinta cumpara des produse de acest gen sau mai rar), ce putere de cumparare are nisa (membrii ei pot fi determinati, convinsi sa cumpere anumite produse, sau sunt doar surferi fara motivatie), care este comportamentul membrilor nisei fata de oferte, si care sunt optiunile lor pentru a gasi o solutie la rezolvarea problemelor, necesitatilor, dorintelor, aspiratiilor, ambitiilor lor.

Aceste concepte suna cam vag pentru urechea celui care nu a facut inca afaceri online, dar credeti-ma, sunt EXTREM de importante, si daca stati un pic sa aprofundati problema, veti vedea ca fara a defini piata tinta, si apoi fara a rafina aceasta nisa, nu veti reusi sa fiti un intreprinzator de succes pe internet. Si aceasta din simplul motiv ca nu veti ataca nisa cu un mesaj care va fi capabil sa trezeasca interes si ca urmare nu va exista reactia scontata, sau mesajul dvs super nu va ajunge la nisa tintita la momentul si in modul adecvat.

Au fost vremuri (nu prea indepartate) cand pe Internet puteai sa vinzi cu un site simplu practic orice produs, fara campanii sofisticate si fara un marketing rafinat. A fost deajuns sa ai un site, si sa faci o campanie Google (mult mai usor de realizat si la costuri mai mici ca acum), sau sa faci reclama pe site-uri de anunturi, sa scrii cateva articole, sa faci schimb de bannere si comenzile au inceput sa „curga".

Astazi lucrurile s-au schimbat, este nevoie de un marketing mai aprofundat, de mijloace si metode mai eficiente, de cunostinte detaliate despre piata tinta. Desigur, se pot vinde si acum diverse produse pe Internet fara sa faceti un marketing laborios, dar numai pe supermalluri online ca eBay, Amazon, sau altele. Aici marketingul pietei tinta nu este relevant (din punctul de vedere al vanzatorului), pentru ca aceste malluri sunt capabile sa genereze un trafic gigantic, operand pe piata globala (prin alte metode de marketing), oferind fie produse de interes general, fie produse pentru un domeniu specializat dar relativ larg (supermarketuri verticale). In acest caz chiar daca numai un procent mic de vizitatori cumpara, acest procent in cifre absolute este semnificativ. Trebuie sa va creati un cont, si sa studiati recomandarile si politica de afaceri a acestor supermalluri.

Dar pentru o afacere cu site de vanzare (indiferent daca este vorba de produs propriu sau produs de afiliere) care porneste acum, aceasta cale nu este de urmat (din motive pe care acum nu le voi atinge). Deci ramane marketingul de nisa despre care am vorbit. Trebuie sa fac insa o remarca. Sa nu credeti ca o nisa, fie ea si mai ingusta, nu poate aduce un profit foarte mare. Ce se pierde la trafic, se recupereaza prin CONVERSIE (numarul de activitati asteptate/ numarul de vizitatori). Daca un supermarket are o conversie de 1/1000 (sa zicem), un site de nisa bine conceput, cu activitate pe o nisa activa poate avea o conversie de 1/100 - 2/100 pentru inceput, iar apoi chiar de pana la 10/100! Sunt nise de exceptie care au conversie de 20/100. Sa nu uitati ca fiecare vizitator inscris pe lista presupune o cheltuiala de marketing (desigur, vizitatori se pot obtine si fara costuri, dar cu efort mult mai mare si in timp mult mai indelungat). In aceste conditii conversia buna este cruciala pentru functionarea eficienta a afacerii. Deci cunoasterea pietei tinta, a necesitatilor si motivatiilor membrilor nisei este esentiala. Asa cum spune un marketer de mare succes: cercetarea pietei este foarte importanta, dar INTELEGEREA nisei este vitala!

Poate este bine sa definim ce este o nisa de piata ca sa fim in termeni. O nisa este o portiune, un segment de piata foarte bine focusat pe o problematica, si care poate fi tintit cu precizie de catre marketeri. Cu alte cuvinte, o afacere online care se concentreaza pe o nisa de piata, va satisface o necesitate concreta a nisei pentru un produs sau serviciu, necesitate care a fost neglijata, ocolita de marea majoritate a furnizorilor. O nisa de piata poate fi conceputa ca un grup relativ ingust de potentiali clienti cu nevoi si pretentii specifice. Cheia (sau conditiile) de capitalizare a unei nise consta in descoperirea (sau dezvoltarea!) necesitatilor segmentului de piata, ofertarea adecvata conceptiei de afacere (care satisface pretentiile), nisa sa aibe clienti accesibili, nisa sa fie capabila de a se dezvolta relativ rapid, si sa nu fie dominata de o alta afacere consolidata.

Marketingul de nisa
este o tehnica de vanzare catre o nisa, des utilizata de catre afacerile de afiliere. Cautand segmente specifice ale unei piete mai largi, si adresand mesaje targetate audientei cu un website construit si promovat in mod profesional, se poate servi o baza de clienti cu necesitati concrete, si care de regula este foarte loiala. Prin ofertele de afiliere, afacerile online isi asigura un procent dat din vanzari, care constituie un venit destul de constant. Repetand tehnica pe mai multe nise, cu mai multe produse, afacerea poate fi foarte rentabila pe termen lung.

Inainte de a incepe cercetarea unei nise, trebuie sa intelegeti clar cum functioneaza intregul proces, cum se leaga intre ele fazele de descoperire ale nisei, intelegerea necesitatilor nisei, si in final cum sa faceti bani intro nisa.

Marketingul de nisa are trei componente :

Audienta (nisa)
Sursa de informare (legatura intre nisa si produs)
Oferta (ce anume cumpara clientii)


Ca marketer afiliat (proprietar de website), va situati la mijloc, intre consumator si tranzactia actuala, adica sunteti sursa de informare. Scopul si sarcina dvs este sa gasiti o audienta (nisa), si sa promovati produsul relevant pentru necesitatile ei, sau sa-i convingeti (prin informare) ca achzitionarea produsului este o activitate necesara si logica pentru a imbunatati viata lor, pentru a crea un nivel superior de confort, si pentru a putea profita la maxim de avantajele pe care le oferiti prin produsul dvs.
Procesul va arata astfel:

Gaseste o nisa + Intelege necesitatile + Gaseste produsul adecvat + Construieste campania = Beneficiu