Michael Clayton

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2998

Voteaza & Distribuie

Descriere

SYNOPSIS

Michael Clayton (George Clooney) este un tip care aranjeaza tot felul de afaceri dubioase in cadrul unei mari firme de avocatura din New York. La cererea co-fondatorului firmei, Marty Bach (Sydney Pollack), Clayton, fost procuror crescut intr-o familie de politisti, ajunge sa se ocupe de treburile murdare ale distinsei corporatii „Kenner, Bach & Ledeen".

Clayton este omul-bun-la-toate: curata „mizeria" clientilor, incepind cu fuga de la locul accidentului, pana la neveste care sterpelesc din magazine, politicieni corupti sau povesti care ruineaza reputatiile prin presa. Desi nemultumit de treaba care o face, Clayton este legat de maini si de picioare la firma, avand in spate un divort costisitor, patima jocurilor la cazino si un munte de datorii de platit.

La compania de produse agrochimice U/North, cariera consilierului-sef Karen Crowder (Tilda Swinton) depinde de o anume intelegere de cateva milioane de dolari, pe care firma la care lucreaza Clayton a obtinut-o prin negociere in cursul unui proces. Avocatul firmei „Kenner, Bach & Ledeen", stralucitul Arthur Edens (Tom Wilkinson), cel care a construit cazul, are o cadere nervoasa si e pe cale de a sabota toata actiunea U/North.

Ca intotdeauna, Clayton e trimis „pe teren" sa evalueze si sa repare dezastrul fara precedent, dar, cu acest prilej, incepe sa-si dea seama cine si ce a devenit.

Samuels Media si Castle Rock Entertainment prezinta o productie Mirage Enterprises /Section Eight Production,

MICHAEL CLAYTON

cu George Clooney (Micharel Clayton) actor distins cu Academy Award (Syriana, Good Night and Good Luck), Tom Wilkinson (In the Bedroom, Eternal Sunshine of the Spotless Mind), Tilda Swinton (The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, The Wardrobe; Broken Flowers).

Filmul este realizat dupa un scenariu scris de Tony Gilroy (scenariul din The Bourne Identity, The Devil’s Advocate, The Bourne Supremacy), care semneaza si regia, Sydeny Pollack, Jennifer Fox, Steven Samuels si Kerry Orent sunt producatorii, iar Steven Soderbergh, George Clooney, James Holt si Anthony Minghella, producatorii executivi.

In spatele camerei, alaturi de regizor, se afla regizorul de imagine Robert Elswitt, scenograful Kevin Thomson si John Gilroy in calitate de editor.

Muzica este semnata de James Newton Howard, iar Sarah Edwards a creat costumele.


DESPRE PRODUCTIE

Daca te uiti la tot ce-am scris eu peste ani, ti-e clar ca sunt un tip obsedat de munca. Ce fac oamenii, cum o fac, sunt fascinat de dileme, dorinte, decizii" spune regizorul-scenarist Tony Gilroy.

Ideea de la care pleaca „Michael Clayton" i-a venit lui Gilroy in timp ce vizita firmele mari de avocati din New York, sa faca munca de cercetare pentru scenariul din „The Devil’s Advocate." „Hoinarind prin birourile avocatilor din New York, am fost uimit de cat de multe se intampla in spatele scenei. Oricare firma importanta are cateva departamente mari, ferite vederii, care functioneaza 24 de ore pe zi pentru ca afacerea sa ramana la nivel de plutire."

Am auzit o poveste despre o firma implicata intr-un proces urias de corporatie, care dura de aproape zece ani. Cazul fusese aproape rezolvat, iar firma avea castig de cauza. Intelegerea era stabilita la un miliard de dolari.

Cu doua zile inainte de semnarea documentelor,la patru dimineata, un avocat stagiar a gasit un document care ar fi putut da peste cap tot procesul si ar fi putut inversa verdictul. Documentul nu a vazut niciodata lumina zilei, iar stagiarul a cunoscut cea mai rapida promovare in randul partenerilor, din istoria firmei.

Intr-un alt caz din anii ’70, Anderson vs. General Motors, masinile explodau in flacari la impact. Un grup format din familiile victimelor „moarte prin incendiere" a decis sa dea in judecata fabricantul de masini si, abia in 1999, a castigat verdictul odata cu despagubiri in valoare de 4,9 miliarde dolari. La mijloc a fost un simplu document.

Un memo redactat de inginerul Edward Ivey de la GM, intitulat „Analiza valorica privind accidentelor provocate de auto-incendierea combustibilului". Are doar doua pagini. Nimic complicat la el, este doar o analiza cost-beneficii.

General Motors stia ca masinile explodeaza iar dl Ivey intocmise calculele pentru a vedea daca e mai ieftin sa se schimbe linia de fabricatie sau sa fie platite daune victimelor. Au decis ca era mai ieftin sa plateasca pentru cei care mureau arsi in masini.

Fascinatia pe care o are Gilroy fata de asemenea povesti a condus la crearea personajului Michael Clayton, cel care aranjeaza treburile necurate, un tip tacut si eficient, angajat de firme mari de avocatura pentru a curata reputatia avocatilor ilustri si a clentilor.

In ciuda celor 15 ani petrecuti in firma, Clayton a ramas un avocat „de usa din spate". Eforturile de a scapa de asemenea viata nu au dat roade, in schimb, s-a trezit cu o gramada de datorii.

Intre timp, avocatul- vedeta al „Kenner, Bach & Ledeen", Arthur Edens, sufera o cadere nervoasa dupa ce gasise „pistolul care scoate fum", un document ce demonstra infamia, josnicia morala a clientului U/North.

Cand intervine momentul cand socotesti cat de mult rau este rau, cat de profund este acest rau, cat rau a fost facut de oameni care merg acasa, isi platesc impozitele si isi iubesc copiii, nu-i uimitor cat de putini escaladeaza gardul? Spune Gilroy.

Materialul mi s-a parut interesant de la prima vedere. Stiu ca este scris foarte bine intr-un fel in care pare autentic si teatral in acelasi timp. Tematica este la zi si totusi atemporala." afirma producatorul Sydney Pollack.

Lucrand pentru prima data cu Tony in calitate de regizor, producatorul Steven Samuels spune: „Am fost impresionat cu adevarat de Tony. Este foarte talentat si un mare vizionar.

Mai cred si ca povestea va atinge direct o multime de oameni care s-au confruntat cu astfel de situatii, oameni carora serviciul sau comportamentul care li se cere constituie un compromis cu propria integritate."

Pentru casting, Gilroy a avut in vedere ca Michael este un personaj complex. Toate trasaturile care l-au servit atat de frumos inainte- farmecul, lejeritatea, nonsalanta, autoritatea- niciuna nu-i sunt acum folos, pe parcursul derularii intrigii. Toata carisma din lume nu te ajuta sa-ti gasesti drumul spre casa cand te-ai ratacit. Multi actori spun ca vor sa joace roluri cum e acesta,dar iti trebuie un fel anume de curaj si de ambitie ca sa-ti pui pielea in joc astfel.

In acelasi timp, Giroly lucra la un alt proiect cu regizorul Steven Soderbergh, care i-a aranjat o intalnire cu George Cloney.

George este un adevarat newyorkez" afirma Gilroy „are toate atu-urile, e inteligent si fermecator. Poate fi extrem de convingator si bataios, ceea ce-l face sa fie perfect pentru rol."

Producatoarea Jennifer Fox a considerat ca o colaborare intre Clooney si Gilroy va merge bine din mai multe motive. „Au aceleasi puncte de referinta. Amandoi se afla sub influenta unor mari cineasti ai anilor ’70, Alan Pakula, Mike Nichols, Sydney Lumet, Sydney Pollack. Amandoi au acelasi fel de apropiere, sunt incredibil de disciplinati, au o maniera bine pregatita si reusesc sa para ca nu fac niciun efort."

Revenind la subiectul filmului, in ultimii sase ani, „Kenner, Bach & Ledeen" a reprezentat U /North, o companie agrochimica acuzata ca ar fi otravit lumea cu un produs erbicid. Pe masura ce cazul se apropie de o invoiala intre parti, se produce incredibilul: Arthur Edens are o criza de constiinta si face o marturisire.

Avocatul-cheie al firmei este un tip care sufera o cadere nervoasa si incepe sa construiasca uncaz de partea adversa" explica Pollack. „suspansul intervine cu dilema: va capata sau nu amploare, va castiga sau nu cauza adversa, cum va reusi de data aceasta Michael Clayton sa repare daunele...

Actorul britanic de succes Tom Wilkinson joaca rolul lui Arthur Edens. Gilroy descrie viata lui Arthur ca fiind una plina de sacrificii. „Viata unui avocat de marca este foarte dura. Lucreaza ore nenumarate, iar munca devine un fel de masina de tocat viata. E un sacrificiu imens"

Pentru rolul lui Marty Bach, unul din proprietarii firmei „Kenner, Bach & Ledeen", Gilroy s-a orientat spre producatorul Sydney Pollack. „Aveam nevoie de cineva credibil in functia de patron al firmei de avocati, cineva care sa-l intimideze pe Michael. Aveam nevoie de cineva cu autoritate reala. Iar lista era foarte, foarte scurta.

Pollack declara „Marty depinde mult de Michael Clayton. Cazul intervine intr-un moment cand „Kenner, Bach & Ledeen" este pe care sa fuzioneze cu o firma importanta din Londra, ceea ce ar fi o sansa unica pentru Marty, si care i-ar aduce o bucatica frumoasa de tort. Cand cazul U /North o ia razna, Marty este disperat sa-l tina sub control pe Arthur si pentru asta face presiuni mari asupra lui Michael."

Pentru „Michael Clayton" filmarile au inceput in ianuarie 2006 la New York, orasul in care Gilroy a trait majoritatea vietii. „Nu exista alt loc in lume care sa aiba o asemenea concentrare de bani si activitate. Nu exista un alt loc cu o asemenea intensitate." explica acesta.

Gilroy filmeaza zgarie-norii din Manhattan, centrul mondial al corporatiilor. In mod special, regizorul si-a dorit sa filmeze apoi Avenue of the Americas, unde constructiile dezvoltate rapid intre 1960-1970 au dat nastere unmor cladiri din otel si sticla, de cate cinci niveluri, asezate la rand, ca soldatii, si care creaza o impresie stranie.

Cladirile sunt ingramadite intr-un mod atat de frumos, infiorator, intr-o maniera de-a dreptul greceasca" spune Gilroy. Realizatorii au privit si cantarit sase firme de avocatura si in cele din urma au ales birourile lui Dewey Ballantine, una dintre corporatiile de top din New York. Scenele au fost filmate in enorma sala de conferinte de la Dewey Ballantine, o sala care se intinde pe toata lungimea cladirii din partea Sixth Avenue, la etajul 22 si care are deschidere pe trei directii.

Pentru biroul lui Marty Bach, a fost aleasa aceeasi cladire Dewey Ballantine, dar un alt etaj, intr-un birou al companiei Oaktree Capital Management. „In mod intentionat am ales un birou de la un etaj superior, care sa ofere o priveliste dramatica asupra Central Park, pentru a accentua pozitia lui Marty Bach." Explica Jennifer Fox.

Pentru scenele ce contrasteaza cu jungla urbana din Manhattan, realizatorii au ales Cornwall, in Orange County, New York. „Am vrut ca peisajul sa fie salbatic, complet opus celeilalte lumi" afirma Thomson.