Ireprosabilii

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriPublicitate
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari5600

Voteaza & Distribuie

Descriere

"Multe trec pe dinainte, in auz ne suna multe", mai ales intr-o piata efervescenta cum e cea din Romania. Ne-am intreba noi despre toate si-am socoti asemenea, daca am fi o armata de scribi cu penitele la tampla publicitatii sau la subsuoara ei, acolo unde se gadila orgoliile. Cum nu suntem decat doi la primarie, doi in rond la Universitate si inca doi in rond la Teatrul National, singura solutie a fost sa aplicam tactica omului coplesit de prea multe: le aduna pe toate la un loc si le da foc. Revenind la limba romana pe placul publicitarilor, cea cu mesaj clar si sensuri indubitabile, "Ireprosabilii" va face, din cand in cand, o trecere in revista a unor materiale care merita mentionate, dar, din diverse motive, nu ajung sa fie descusute pe lungimea unui articol intreg. Insa n-o sa dam foc, ci coronite. Premii dau altii. Incep cu un clip pe care eu mi l-as dori drept un minim standard in publicitate. Este vorba de spotul "Diversitate", realizat de Leo Burnett pentru Banca Comerciala Romana. De ce spotul asta, va veti intreba? In fond, n-are nimic surprinzator, nimic socant, nimic care sa te faca sa razi sau sa te emotioneze. Simplu, pentru ca n-are nevoie de nimic din cele enumerate. Are ceva de transmis si reuseste s-o faca intr-o forma eleganta. Avem trei personaje cu trasaturi de caracter diferite, genul intelectual-cool nu ne-ar mira sa lucreze in domeniu - genul tragic-misterios si genul exuberant-expansiv, avem si trei case diferite. O ecuatie fara nici o necunoscuta. Ah, ba da, avem si-aici ceva: coloana sonora, care probabil va umple alte zeci de pagini pe forum cu intrebarea "stiti cumva ce melodie apare in reclama de la BCR, aia cu casele?". Facem apel pe aceasta cale ... Chiar daca nu exceleaza la capitolul creativitate, reclama este impecabila din punct de vedere al realizarii. Iata motivul pentru care mi-o doream ca standard, iata motivul pentru care, desi nu m-a facut sa umblu la buzunarasul cu superlative, intra la "Ireprosabilii". Al doilea subiect vine direct de pe paginile unei reviste pe care o rasfoiam acum mai mult de-o saptamana. Trebuie sa recunosc ca, la prima vedere, n-am inteles nimic. Erau niste bibelouri pe o comoda, atat am vazut. Am citit nedumerit explicatia din colt: "MTV Made in Romania", m-am uitat mai atent si m-a pufnit rasul. Doamna sau domnule - ma refer la cel caruia i-a venit ideea de a-l transforma pe Marilyn Manson in bibelou - sa stii ca ai un fan pe IQads. Profit de oportunitatea oferita de acest print de exceptie si o sa adaug si cateva randuri legate de campania in sine, chiar daca a implinit deja o varsta. Se vede si din subiectul deschis pe forum, si din alte discutii, ca a creat doua tabere. Adeptii creativitatii fara bariere au laudat-o fara rezerve, cei ai mesajului cu forma ponderata au criticat-o dur pentru lipsa de nationalism. Celor din urma le scapa esentialul: imaginea prezentata este cea a unei Romanii invechite, stagnante, e-adevarat, dar nu si la nivel de mentalitate. Sa fim corecti, cate natiuni se pot lauda cu mosi si babute asa hatri si bine infipti in spiritul MTV, desi traiti toata viata la tara? Ce bine ar fi fost sa fie ca in reclama. Spotul cu nunta sare din aceasta schema, insa, chiar s-asa, a te supara pe cei de la McCann sau de la MTV pentru el e la fel de ridicol cu a clasifica Dogville drept film anti-american. Sar repede si la ultimul subiect, BrandExpo-ul de la Harley Davidson. Nu-l mai perii, nu e cazul, vreau doar sa va atrag atentia asupra unui lucru: sunt trei tipuri de printuri, primul in care grafica spune aproapte tot cazul printului prezentat mai sus al doilea, in care si grafica si copywrite-ul au contributii aproape egale la succesul lui vezi Think Positive si al treilea, in care copywrite-ul face toti banii, un tip din ce in ce mai rar intalnit in lumea colorata de azi. Tocmai de aceea am tinut sa termin prima parte a "Ireprosabililor" cu aceasta mentionare, caci pentru a treia categorie, seria de la Harley este exemplul ideal. Daca le-ar vedea mosul MTV ar spune cu siguranta: "Copywriting at its best!".