Hartuirea si abuzul pe Internet, cele mai intalnite probleme online in Romania

Hartuirea si abuzul pe Internet, cele mai intalnite probleme online in Romania

Detalii

CategoriiIT
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari1129

Voteaza & Distribuie

Descriere

Pe parcursul celor doi ani de functionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri si sesizari atat din partea copiilor, cat si a adultilor. Problemele semnalate cel mai frecvent sunt: hartuirea si intimidarea pe Internet - cyberbullying (218), instrainarea datelor personale (149), cazuri de frauda si/sau spam (35), pornografie/continut ilegal (24) si santaj (20).



Media de varsta a apelantilor este de 17 ani, preponderente fiind persoanele de sex feminin. Cele mai utilizate mijloace de contact pentru apelarea Helpline-ului au fost emailul si chat-ul, remarcandu-se in multe cazuri dorinta utilizatorilor de a isi pastra anonimatul.


Hartuirea si intimidarea pe Internet (Cyberbullying) a fost cauzata de o problematica diversa: agresiune verbala, calomniere si lipsa de securizare a datelor personale. Acest tip de hartuire poate presupune trimiterea de emailuri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, emailuri care pot contine amenintari, remarci sexuale, incitari la ura, sicanari ale victimelor precum si afisarea oricaror declaratii false care au ca scop umilirea victimei. Instrainarea datelor personale este relationata cu hartuirea, care reprezinta deseori evolutia nefericita a unui caz in care datele personale sunt utilizate in scopuri de umilire si injosire.




Cyberbullying


Cyberbullying




Cazurile de frauda/spam au implicat solicitari de introducere a datelor bancare, prin emailuri fictive de la banci. Santajul reclamat la linia de consiliere se bazeaza de cele mai multe ori pe utilizarea unor date personale ale altei persoane (de cele mai multe ori poze compromitatoare), pentru a obtine beneficii.



Problemele au fost remediate prin: redirectionarea apelantului catre Sectia de Politie aferenta (in cazurile de Cyberbullying si Santaj), informarea departamentului Cybercrime din cadrul IGPR (in cazurile de tentative de frauda si spam), interventia efectuata de catre Hotline si departamentul Cybercrime (in cazurile de continut pornografic si ilegal), interventia Directiei Generale Protectia Copilului (in cazuri care priveau siguranta fizica si psihica a minorilor).



In octombrie, website-ul www.sigur.info/helpline, una dintre componentele esentiale ale liniei de consiliere, a fost reorganizat devenind un instrument util de informare si comunicare privind problemele sociale cauzate de utilizarea Internetului.


Componenta Helpline ofera utilizatorilor mai multe posibilitati de contactare, apelurile fiind preluate de coordonatorul Helpline si de operator, la numarul de telefon 0744 300 476 si prin chat Yahoo Messenger/Meebo, intre orele 11–15 de luni pana vineri, sau prin email la adresa helpline@sigur.info. Solutiile oferite pot fi:



· consiliere telefonica sau prin chat care asigura o informare generala sau specifica situatiei semnalate, privind riscurile online cu accent asupra evitarii si gestionarii acestora;



· consiliere psihologica (prin directionarea catre specialistii centrelor de consiliere Salvati Copiii);



· consiliere tehnica privind dificultatile in folosirea calculatorului si a noilor tehnologii;



· consiliere juridica privind legislatia si demersurile legale posibile;



· redirectionare catre specialisti sau autoritati competente pentru probleme complexe care se afla in responsabilitatea acestora, privind telefonia mobila, accesul la Internet, alte situatii privind educatia scolara sau protectia copilului.