Fiecare vede altceva (Vintage Point)

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari3592

Voteaza & Distribuie

Descriere

„FIECARE VEDE ALTCEVA"

(VANTAGE POINT)

In thrillerul de maxima actiune, produs de Columbia Pictures, „Fiecare vede altceva", opt oameni diferiti, fiecare cu punctul sau de vedere, incearca sa descopere un singur adevar privitor la culisele unei tentative de asasinat asupra presedintelui Statelor Unite. Thomas Barnes (Dennis Quaid) si Kent Taylor (Matthew Fox) sunt doi agenti ai Serviciului Secret, insarcinati cu paza presedintelui Ashton (William Hurt), aflat la un summit hotarator asupra razboiului global impotriva terorismului. Cand presedintele Ashton este impuscat, la scurta vreme dupa sosirea sa in Spania, se dezlantuie haosul, iar oameni complet straini unul de altul isi unesc fortele pentru a-l gasi pe asasin. In multime se afla Howard Lewis (Forest Whitaker), un turist american care crede ca l-a surprins pe asasin, in timp ce filma evenimentul cu camera portabila, pentru copiii lui. La fata locului, relatand evenimentul istoric pentru milioane de telespectatori din intreaga lume se afla si producatoarea americana de stiri Rex Brooks (Sigourney Weaver). Pe masura ce ei, si altii ca ei, isi spun fiecare versiunea, piesele din puzzle incep sa se aseze la locul lor, iar indaratul aparentelor incep sa apara, tot mai evident, motivatii socante.

DESPRE FILM

Presedintele Statelor Unite se afla in Spania pentru a tine un discurs important despre terorism. In timp ce se apropie de podiumul instalat intr-o piata aglomerata, se aud niste impuscaturi care declanseaza un haos general. Presedintele cade la pamant.
Acesta este cadrul in care se petrece noul film al Columbia Pictures, un thriller de actiune, in care regizorul Pete Travis a avut ocazia de a explora ideea de „adevar" – si teoria ca adevarul se afla in ochii privitorului. Pe masura ce se deruleaza, filmul exploreaza perioadele de dinaintea si de dupa atentat, din punctele de vedere ale opt participanti – incepand de la presedinte, agentii Secret Service, care-l protejau si pana la un turist aflat din intamplare in piata. „Daca iei in calcul o singura marturie, nu vei afla niciodata adevarul asupra celor intamplate", spune Travis. „Pe masura ce vezi si alte versiuni, incepi sa afli lucruri pe care nu le stiai la inceput. Abia cand ajungi la sfarsitul acestor povesti intelegi ce s-a intamplat cu adevarat".
Travis subliniaza faptul ca in afara de cei 5 actori americani renumiti si de cei 4 actori internationali de renume care joaca in „Fiecare vede altceva", mai exista un star: acel star este scenariul. „Ai opt oameni diferiti, opt feluri de a vedea lumea, opt piese dintr-un puzzle. E un vis pentru un regizor: nu poti rezolva misterul fara a vedea realitatea asa cum o vad acei oameni. Este o poveste pe care nu o poti spune decat prin intermediul cinematografului."
Scenaristul Barry L. Levy adauga ca o viziune multipla asupra aceluiasi eveniment poate crea haos – si ca adevarul nu poate iesi la lumina decat daca punctele diferite de vedere converg intrucatva. „Fiecare crede numai ceea ce vede cu proprii sai ochi, sau ceea ce poate deduce. Acest lucru insa da posibilitatea persoanei sa inteleaga ceea ce se intampla", spune el. „Numai dupa ce vede toate cele opt povesti, toate cele opt piese din puzzle, spectatorul va putea sa inteleaga ce s-a intamplat. Pana la urma, filmul este o singura poveste, calatoria unui personaj –dar spusa din opt puncte de vedere."
Pentru a transpune ideea lui Levy pe ecran, producatorul Neal H. Moritz l-a adus pe Travis, al carui prim film, Omagh, vorbea despre un atac cu bomba din 1998, in Irlanda de Nord. „Felul in care Pete a reusit sa surprinda realitatea, personajele, sunetul, totul era original", spune Moritz. „Abordarea lui Pete era asa de proaspata incat mi-am dat seama imediat ca „Fiecare vede altceva" este in maini bune".
Dupa filmari, Travis a mai gasit o modalitate de a mentine suspansul: „Cand am ajuns la montaj, am avut grija ca fiecare dintre versiunile martorilor sa se termine in aer. Abia la final, dupa ce ai aflat toate punctele de vedere, iti poti da seama ce s-a intamplat."
Filmul are o distributie de actori care au in palmaresul lor premii de interpretare, cum ar fi Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, William Hurt si Sigourney Weaver, sau staruri internationale in devenire, cum ar fi spaniolul Eduardo Noriega ( care a jucat in Abre los ojos, versiunea originala a lui Vanilla Sky), israeliana Ayelet Zurer (Munich), francezul Said Taghmaoui (La Haine) si venezueleanul Edgar Ramirez (The Bourne Ultimatum).
Quaid afirma ca a fost atras de film datorita sansei pe care i-o oferea de a lucra cu acest regizor. „Vazusem filmul anterior al lui Pete, Omagh, in care e vorba despre un atac terorist cu bomba din Irlanda. Imi place stilul lui realist de film; totodata are si multa actiune. Filmele lui sunt palpitante – stii ca urmaresti jocul unor actori, dar ei par oameni reali, dintr-un documentar."
Fox arata ca meandrele personajului sau l-au atras imediat. „Ma fascineaza conceptul de perspectiva", spune el. „E o mare oportunitate sa joci rolul unui tip despre care crezi ca e intr-un fel, dupa care iti dai seama ca e cu totul altfel."
Whitaker, care si-a adjudecat in 2007 premiul al Academiei de Film pentru interpretarea din The Last King of Scotland, adauga, „Cand l-am intalnit pe Pete, mi-a povestit despre trecutul sau. El a lucrat ca asistent social inainte de a face filme. Vorbim aici de o cu totul alta perspectiva! Din prima noastra intalnire mi-am dat seama ca vreau sa fac filmul acesta si, din fericire, a iesit bine."
Producatorul Neal H. Moritz dorea sa realizeze acest film ca un omagiu fata de filmul sau favorit. „Rashomon este un clasic de patru stele si daca el este lider la aceasta categorie, m-am gandit ca ar fi foarte palpitant sa dezvoltam aceasta tema.

DISTRIBUTIA

Fiecare vede altceva" este un film in care joaca numai stele, fiecare actor jucand rolul principal pe segmentul sau.
„Dennis Quaid a fost intotdeauna eroul american, incepand cu The Right Stuff si continuand cu The Big Easy", spune Travis. „Exact asta iubesc eu la el: faptul ca reprezinta chintesenta americana, e o vedeta de moda veche si un om asa cum trebuie. E dur si totusi vulnerabil. De asta avea nevoie rolul sau, de un om care era sfasiat pe dinauntru. Toata lumea il trateaza ca pe un erou, dar acesta e ultimul lucru pe care-l doreste – el nu-si face nimic altceva decat meseria. Dennis i-a adus acestui rol multa sensibilitate. Si mai are in rolul lui si cursa nebuneasca de masini."
Matthew Fox il interpreteaza pe partenerul lui Quaid, agentul Secret Service Kent Taylor. Fiind de multa vreme partenerul de incredere al agentului Barnes, Taylor se afla intr-o pozitie unica. „ Povestea lui Dennis si a lui Matthew este, intr-un fel, povestea unor frati. Ei isi poarta de grija unul altuia. Taylor il ajuta pe mentorul sau, care se adapteaza greu dupa ce fusese impuscat intr-o misiune. Dar totul capata o alta turnura dupa ce este impuscat presedintele – relatia lor este pusa la microscop."
Prin urmare, Travis a cautat un actor care sa faca fata alaturi de Quaid. „Ca si Dennis, el este intruchiparea eroului american", spune Travis. „ ce imi place la Matthew este faptul ca e autentic – are multa energie si abilitatea de a surprinde.
Fox s-a bucurat de sansa de a lucra indeaproape cu Dennis Quaid. „Personajul lui Dennis este mai mult decat un mentor pentru mine – e ca un frate", spune Fox. „Ei au o legatura puternica. Dennis este un mare actor, iar explorarea legaturii dintre cele doua personaje alaturi de el a fost o incantare."
Forest Whitaker, care interpreteaza rolul unui om obisnuit pe nume Howard Lewis, s-a alaturat echipei de la bun inceput, dupa intalnirea cu Travis. „Omagh a fost un film atat de puternic, atat de deschis", apune el. „Unul dintre principalele motive pentru care am vrut sa fac acest film este faptul ca am avut posibilitatea de a lucra cu acest regizor."
„Fata de celelalte personaje, Howard Lewis este un om obisnuit", spune Travis. El este un oarecare – n-a mai fost niciodata in Spania, nu s-a aflat niciodata atat de aproape de presedinte, e emotionat de faptul ca are ocazia sa-l filmeze pentru a-l arata copiilor lui, acasa – si deodata el, un om atat de neinsemnat, se gaseste in mijlocul unui eveniment atat de important. El e tipul care n-a fost niciodata selectat in echipa de fotbal a scolii, care isi doreste cu disperare sa ajunga erou si iata, aceasta e sansa lui."
William Hurt s-a pregatit pentru rolul de presedinte al Statelor Unite, vorbind cu un om care cunostea foarte bine acest statut: presedintele Clinton. „Stiam ca timpul lui era pretios, asa ca n-am vrut sa-l irosesc si am mers direct la subiect", spune Hurt. „ Presedintele Clinton a fost foarte tonic si deschis. L-am intrebat ce inseamna pentru un om sa stie ca reprezinta, pentru multi, o tinta. El mi-a raspuns ca daca nu ai fi pregatit dinainte, n-ai fi capabil sa mai faci un pas."
Cu sfatul presedintelui in minte, Hurt s-a bucurat de oportunitatea de a-si schimba felul de a juca, odata cu interpretarea rolului presedintelui, asa cum este el vazut prin prisma altora, fata de rolul care prezinta punctul propriu de vedere al presedintelui. „Cand e privit de altii, e interesant sa-l vezi mergand printr-o multime pestrita, in care unii il iubesc, iar altii il urasc, inghesuiti unul in altul".
Travis a admirat atasamentul lui Hurt fata de personaj si interpretarea lui. „Prin felul in care este structurat filmul, fiecare actor detine rolul principal timp de 15 minute", spune el. „William Hurt a venit in Mexic si in primele sase saptamani n-a facut nimic altceva decat sa apara in piata, sa ridice bratele, sa fie impuscat si sa cada pe spate. Asta a fost tot timp de sase saptamani. Dar nu s-a plans niciodata pentru ca stia ca atunci cand urma sa vina momentul lui, el avea sa fie starul din centrul atentiei tuturor."
Travis a fost impresionat de modul in care Hurt l-a interpretat pe liderul lumii libere. „Nu sunt american, dar acesta este presedintele pe care l-as vota," spune el. „Si asta nu pentru politica sa – nu stiu care e politica sa si nici nu prea imi pasa – dar este un om decent, destept si este un om moral pentru ca vrea sa faca lucrurile pentru un motiv corect. Asta imi place la el – povestea noastra il plaseaza pe om intr-o mare dilema morala. Acesta reprezinta pentru el momentul definitoriu al carierei, iar viitorul lui depinde exclusiv de aceasta decizie. William a redat asta foarte bine."
Pentru Sigourney Weaver interpretarea rolului producatoarei de stiri, Rex Brooks, a fost o sansa de a juca un personaj care vrea cu tot dinadinsul sa-si transporte spectatorii in lumea stirilor. „E cu siguranta o dependenta de stiri", spune actrita nominalizata la premiul Academiei.
In pregatirea rolului, Weaver a petrecut o perioada de timp in newsroom-ul unui mare post de televiziune de stiri. In timp ce se afla acolo, ea fost martora la reportajele ce descriau arestarea, in Anglia, a suspectilor de terorism, care erau acuzati ca au incercat sa doboare aeronave cu ajutorul unor explozivi lichizi. „Era o zi de „breaking news" si am putut sa vad frenezia cu care lucrau oamenii", spune Weaver.
Fiecare vede altceva" se distinge de asemenea prin interpretarea de mare clasa a unor actori internationali. Pete Travis spune ca fiecare din ei aduce o nota aparte rolului pe care-l joaca: „Eduardo Noriega este un mare star in Spania si sunt sigur ca va deveni star si in America, pentru ca are multa carisma. La inceputul filmului, el este un om manat de pasiune si gelozie – crede ca prietena lui il inseala – dar descopera ca viata poate fi si mai vitrega. Cand am vazut-o pe Ayelet Zurer in Munich, mi s-a parut foarte carismatica. Cautam pe cineva care sa aiba de toate – trebuia sa fie si rea si vulnerabila in acelasi timp. Said Taghmaoui este un star de mare anvergura in Franta. Cand l-am vazut in La Haine, filmul in care s-a remarcat, am observat ca avea o intensitate feroce. Edgar Ramirez arata grozav cu arma in mana - el este un ucigas platit care vrea sa se retraga, dar care mai trebuie sa mai raspunda la o ultima comanda. Cu Edgar nu esti sigur niciodata daca e rau sau e bun, iar asta e nemaipomenit la un actor.

PLASTICA FILMULUI

Realizatorii trebuia sa filmeze intr-o tara straina: aceasta trebuia sa contribuie la confuzia ceruta de povestire. Cautand diverse locatii, ei s-au indragostit de o localitate anume: Salamanca, din Spania, si piata sa centrala, Plaza Mayor. „Era esential ca filmul sa fie realizat in Salamanca", spune Travis. „In acest film nu exista o conceptie unitara. Nu poti sa-ti dai seama cine l-a impuscat pe presedinte urmarind doar pe eroii americani; trebuie sa vezi povestile tuturor si pentru ca povestea se refera la noi toti, filmul trebuia sa fie turnat intr-un loc din strainatate. In plus, eu doream ca filmul sa se deruleze la temperaturi inalte, cu intensitatea unei povesti de amor si cu alura exotica. Ori astea nu se puteau obtine decat in Spania."
Dupa cele spuse de Travis, realizatorii s-au indragostit instantaneu de piata centrala a orasului, Plaza Mayor. „E o piata spectaculoasa, inchisa ca un amfiteatru, plina de viata si cultura, dar care poate deveni un infern daca 30.000 de oameni ar fugi care-incotro pentru a-si salva viata", spune el. „E impresionanta si mare, potrivita pentru un summit si, in plus, n-a mai aparut in nici un film. Era perfecta."
Totusi, analizand locatia in perspectiva realizarii filmarilor, a devenit evident ca filmarile nu erau posibile in Slamanca; din cauza scenariului plin de actiune, explozii, focuri de arma si urmariri cu masini, Salamanca nu dadea realizatorilor flexibilitatea necesara pentru o productie de asemenea dimensiuni. Solutia fiind exclusa, realizatorii au inceput sa caute o locatie care sa semene cu Salamanca si au gasit-o la Mexico City. „Cand a trebuit sa gasim alta locatie, vroiam sa avem o tara cu aceleasi contraste si intensitate pe care le are Spania. Toate acestea le-am gasit in Mexic."
Pentru Brigitte Broch – care a castigat premiul Academiei pentru scenografia la Moulin Rouge – provocarea si-a gasit imediat rezolvarea: trebuia reconstruita o replica la Plaza Mayor in Mexico City, o replica care putea fi aruncata in aer.
Pentru amplasamentul acestei piete, scenografa a descoperit un loc ideal in sudul capitalei mexicane. Producatorul executiv Callum Greene explica: „Am gasit un Mall abandonat cu patru etaje, care a devenit locul ideal pentru noi. In Mall-ul parasit am construit magaziile si cladiri din lemn, metal si plastic. In apropierea Mall-ului se afla un fel de crater. Acolo am construit Plaza Mayor. "Ne-a luat zece saptamani sa construim decorul, muncind sapte zile pe saptamana, cu peste 300 de muncitori. La final, producatorul Moritz a exclamat: „Piata noastra e o capodopera!"
Travis adauga: „Puteai sa aduci acolo locuitori din Salamanca si nu si-ar fi dat seama ca nu sunt in Spania."
Cand isi construiesti singur platoul, avantajul esential este ca toata lumea asteapta cu nerabdare sa vina clipa cand trebuie aruncat in aer. Cand a sosit momentul, toata lumea era prezenta. Moritz descrie scena: „Filmam explozia cu 15 camere, plus inca trei care filmau automat fiind cel mai aproape de explozie. Aveam cascadori care trebuiau sa se miste odata cu explozia si inca niste cascadori de rezerva, care stateau gata de fuga. Vroiam sa dam acestei scene o senzatie de groaza."
Datorita faptului ca filmul a fost turnat intr-o maniera realista, Moritz a considerat ca actorii, care ii interpretau pe agentii Secret Service, aveau nevoie de pregatire speciala. Pentru a realiza acest lucru, realizatorii l-au adus in echipa pe Ron Blecker, care, in timpul carierei sale de 15 ani in armata, i-a pregatit pe agentii Secret Service pentru protectia presedintelui Statelor Unite. „Era esential ca Dennis, Matthew si ceilalti actori, care jucau roluri de agenti ai Secret Service, sa invete cum se asigura protectia unui presedinte", spune Moritz.
Atat inainte de turnari cat si in timpul filmarilor, Blecker i-a consiliat pe Travis si pe Levy in legatura cu secretele meseriei, dedesubturi cu care s-a confruntat in ani de zile de pregatire pentru Operatiuni Speciale. De exemplu, Blecker a observat: „Personajul lui Dennis Quaid reactioneaza fata de un tip din multime care filmeaza cu camera. Reactia spontana a altor agenti ar fi sa scoata arma, dar asta nu este ceea ce trebuie facut intr-o situatie reala. Pentru agentii care-l protejeaza pe presedinte, reactia normala este sa-l protejeze pe acesta cu trupurile lor. Pete era foarte interesat sa faca astfel de schimbari pentru ca secventele cu agentii Secret Service sa fie realiste."
Blecker a ajuns in Mexic cu trei saptamani inainte de inceperea productiei. Prioritatea lui era sa selecteze 35 de actori figuranti care sa joace rolul de agenti ai Secret Service. „Departamentul de casting a identificat 3000 de oameni si eu am stat de vorba cu fiecare dintre ei. In felul acesta am redus lista la 60, iar acestia au venit si s-au pregatit executand manevre specifice, pregatire fizica, s-au familiarizat cu armamentul din dotare. Dintre acestia Pete si cu mine am ales 35 de actori figuranti."
Apoi, timp de o saptamana, Blecker s-a ocupat de pregatirea lor. „Primul lucru pe care l-am facut a fost sa-i familiarizez cu armamentul", spune el. „Majoritatea actorilor mai manuisera arme in filmele in care au jucat, dar Secret Service face lucrul acesta putin diferit, asa ca i-am invatat cum sa scoata arma, cum sa tinteasca si cum sa se miste cu ea." „Apoi, ne-am ocupat de tactica", continua Blacker. „Am adus la antrenamente inca cateva sute de oameni pentru a-i invata cum trebuie sa se miste prin multime, cum trebuie sa lucreze in formatie, care e responsabilitatea fiecaruia, la ce trebuia fiecare sa se astepte. Apoi am trecut la antrenamente - cineva urma sa-l atace pe presedinte cu o arma, apoi cu un cutit, apoi primeau prin casca un semnal de alerta – si i-am invatat cum sa actioneze in echipa."