Lions for lambs (Leii mor pentru miei)

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari7468

Voteaza & Distribuie

Descriere

Despre productie


Daca acesta ar fi fost un film despre razboi, probabil ca nu m-ar fi atras, pentru ca stiam ca razboiul urma sa fie tratat diferit de-a lungul timpului. In schimb ceea ce m-a interesat la filmul LEII MOR PENTRU MIEI a fost modul in care povestea apeleaza la razboi ca la un catalizator, pentru trei povesti despre probleme care ma intereseaza mai mult: rolul media, educatie, politica si problemele tineretului din America. Ceea ce ma intriga pe mine era ideea ca aceste povesti puteau oarecum sa stea laolalta intr-o maniera dramatica, pentru a-i face pe spectatori sa se gandeasca unde am ajuns.”

-- Robert Redford


Ce este riscul? Ce este curajul? Ce este angajamentul? Si ce inseamna a lua o pozitie atunci cand e vorba de media, politicieni, tineri? Regizorului Robert Redford, castigator al Premiului Academiei, i se datoreaza realizarea unui film incitant, care trateaza marile intrebari despre viata de azi din America. Desi subiectul ar putea parea arid, abordarea este una cat se poate de emotionanta: LEII MOR PENTRU MIEI. Desfasurandu-se in timp real, filmul foloseste evenimentele nevazute, din spatele usilor inchise, dintr-o zi, pentru a face legatura intre momente disparate si a dezvalui cum un broker ambitios care face niste miscari indraznete in Washington, un jurnalist care urmareste o poveste fierbinte, fiind sub o mare presiune si doi soldati curajosi trimisi intr-o misiune periculoasa, sunt legati de un tanar aflat la momentul cand intelege ce inseamna adevarata putere a libertatii, credintei si angajamentului.

Povestea se petrece pe trei planuri la fel de tensionate si emotionale, fiecare avand o miza personala in joc. In biroul Congresului, senatorul Jasper Irving (Tom Cruise) este pe cale sa dezvaluie o poveste – bomba despre o noua strategie de razboi unei reportere TV (Meryl Streep), o adevarata profesionista, in timp ce ei se angajeaza intr-un joc de-a soarecele si pisica. La Universitatea West Coast, un profesor idealist, Dr. Malley (Robert Redford) se confrunta cu un student privilegiat de soarta, dar blazat - (Andrew Garfield), care este in pericolul de a nu-si valorifica niciodata potentialul enorm pe care il detine. Intre timp, intr-o alta parte a globului, in miezul bataliei din Afghanistan, doi dintre fostii studenti ai doctorului Malley, Arian (Derek Luke) si Ernest (Michael Peña), analizeaza dezbaterile si argumentele mentorilor si politicienilor intr-o batalie pentru supravietuire, ale carei consecinte vor reverbera pentru restul vietii lor.

Regizorul Robert Redford subliniaza faptul ca in timp ce LEII MOR PENTRU MIEI traverseaza evenimentele in desfasurare, temele abordate sunt aprofundate, iar filmul nu este neaparat o drama de razboi. Mai degraba este o drama a omului, care indrazneste sa-i faca pe spectatori sa-si puna intrebari, sa se minuneze si sa simta. Filmul ii indeamna pe oameni sa participe si mai mult la destinul lor, precum si la destinul tarii lor. “In cele din urma, intrebarile puse de cele trei povesti din film ajung la spectatori. Tu ce ai face? Ce simti in privinta aceasta? Totul revine mereu.” explica Redford.

LEII MOR PENTRU MIEI este regizat de Robert Redford dupa un scenariu de Matthew Carnahan (“The Kingdom.”) Filmul este produs de Redford, Tracy Falco si Andrew Hauptman. Producatori executivi sunt Tom Cruise, Paula Wagner si Daniel Lupi. In remarcabila echipa artistica sunt inclusi cineastul Philippe Rousselot (“The Brave One,” “A River Runs Through It”), castigator al Premiului Academiei, editorul Joe Hutshing (“Almost Famous,” “Jerry Maguire”), de doua ori castigator al Premiului Academiei, designerul de productie Jan Roelfs (“World Trade Center”), de doua ori nominalizat la Premiul Oscar, designerul de costume Mary Zophres (“No Country For Old Men”), iar coloana sonora a fost asigurata de Mark Isham (“Reservation Road,” “A River Runs Through It.” ), nominalizat la Premiul Oscar.


Sase oameni si o natiune aflate la rascruce de drumuri:

Robert Redford despre LEII MOR PENTRU MIEI

Robert Redford a fost intotdeauna atras de povestile emotionale despre viata americana, povesti despre oameni obisnuiti angrenati in probleme mai largi cu care se confrunta tanara noastra natiune democratica. Acest fir a fost urmat in intreaga sa cariera, de la cariera de star de cinema la cea de regizor – lider al unui curent al filmului independent. Tot acest fir l-a atras si la filmul LEII MOR PENTRU MIEI, bazat pe un scenariu apartinand unui scriitor tanar, relativ necunoscut, pe nume Matthew Carnahan.

Desi el nu a mai regizat niciun film in ultimii sapte ani, atunci cand scenariul a ajuns pe masa sa, imediat a percutat – ceea ce pentru Redford reprezinta un semnal important ca filmul merita facut. “A venit din senin”, spune Redford despre scenariul lui Carnahan. “M-a surprins pentru ca este un film politic si in zilele noastre exista multa nesiguranta de ordin comercial la filmele de acest gen, incat doar cele care sunt sigure ajung sa fie facute. Cele care sunt mai riscante se fac mai greu, oricat de surprinzator ne-ar parea acest lucru. Si totusi acelea au fost intotdeauna filmele pe care mi-a placut sa le fac.”

Ca regizor, Redford explorase framantarea din familiile americane in filmul “Ordinary People”, care a castigat Premiul Oscar; tentatiile culturii noastre TV in filmul “Quiz Show”, care si el este castigator de premii; legaturile vitale dintre peisaj, natura si sufletul american in filme precum “The Milagro Beanfiled War,” “A River Runs Through It” si “The Horse Whisperer.” De asemenea, el a contribuit la dezvoltarea cinematografiei americane infiintand Institutul Sundance, Festivalul de Film Sundance si Canalul Sundance Channel, care au ajutat la formarea unei noi generatii de cineasti tineri, dornici sa puna in discutie povesti care nu s-au mai spus pana acum.

Riscurile implicate intr-o asemenea activitate nu au putut sa-l opreasca pe Redford. In cel mai rau caz ele l-au inspirat. Dar filmul LEII MOR PENTRU MIEI nu a insemnat pentru Redford doar o asumare a riscurilor – el a fost atras totodata de ideea unei dezbateri incitate, care sa insufleteasca publicul tanar, neobisnuit sa vada puse in discutie teme de o asemenea anvergura. “Speram ca acest film sa provoace spectatorii la o reflectie pentru a descoperi unde ne aflam in aceasta tara si cum am ajuns aici”, spune Redford. “Pentru mine este o poveste despre mult mai mult decat problemele cu care ne confruntam in momentul de fata. Este pur si simplu despre factorii mai profunzi care stau in spatele problemelor si despre cum sunt ei experimentati la nivel personal de catre oameni adevarati. Cred ca este un film despre responsabilitatea personala, despre oamenii tineri care accepta rolul pe care il joaca ei in modelarea viitorului, si despre cum tratam fiecare dintre noi alegerile pe care le facem in viata, incercand sa facem lumea aceasta mai buna.”

Redford a fost apoi contrans de naratiune si de provocarile considerabile la nivel artistic. “Eu nu sunt interesat de filmele politice de dragul istoriei. Trebuia sa fie o poveste creata in jurul unui personaj, asa cum s-a intamplat, de exemplu, cu filmul ‘All The President’s Men.’ Ce mi-a placut a fost faptul ca fiecare in cele trei povesti din LEII MOR PENTRU MIEI are un interes personal al sau – iar uneori ele nu co-exista foarte bine,” spune el. “Aveti, de asemenea trei povesti, dintre care doua au loc in birouri, iar provocarea a fost cum anume faci din acesta un film dramatic. Cu cat ma gandesc mai mult la ei, cu atat mai provocator devine, ceea ce ma atrage si mai mult in aceasta aventura.”

Filmele lui Redford s-au centrat intotdeauna pe teme fundamentale, chiar populiste, teme americane, in buna parte pentru ca el are sentimente puternice pentru tara sa, iar acest lucru se vede in filmul LEII MOR PENTRU MIEI. “Am gasit ceva in aceasta poveste care m-a facut sa fiu melancolic”, spune Redford, “si cum ai putea sa nu fii trist, daca iubesti aceasta tara si ai crescut cu idealuri despre democratie si libertatea de expresie, pe care le vezi acum distruse?”

Dar tot el adauga: Nu am vrut niciodata sa fac o propaganda abjecta. Sunt multe puncte de vedere diferite si trebuie sa le respecti pe toate. Am vrut sa las publicul sa aiba o reactie libera la fiecare dintre aceste povesti.”

Un lucru minunat a fost pentru Redford faptul ca Tom Cruise si-a exprimat interesul pentru a se alatura echipei sale – nu doar pentru a prelua rolul senatorului Irving, un tip alunecos si pasional, dar si pentru a asigura productia executiva a filmului, alaturi de partenera sa Paula Wagner, acesta fiind primul lor proiect in noua companie United Artists. Apoi s-a auzit ca si lui Meryl Streep i-a trecut scenariul prin mana.

Nu cred ca filmul s-ar fi facut daca nu era Tom”, spune Redford. “Ideea ca Tom sa joace rolul senatorului era incitanta si pur si simplu m-a facut sa fiu interesat de aceasta colaborare. Apoi am sunat-o pe Meryl, careia i-am spus ca sunt interesata si am intrebat-o ce parere are. Ea mi-a spus: ‘Daca faci tu filmul, joc si eu.’ Si asa am ajuns cu totii in echipa foarte repede.”

Intr-adevar, atunci cand Streep a citit scenariul, acesta nu avea inca insemnarile lui Redford pe el. Dar a captat-o si pur si simplu nu l-a mai putut lasa deoparte. “Este o poveste despre cum sa faci alegerea corecta, dar este si un film care vorbeste despre cat de usor este sa nu faci nici o alegere.”, spune ea. “Filmul arata ca nu conteaza ce crezi sau ce simti, daca nu faci nimic, daca nu iei atitudine.”

Pentru Tom Cruise, LEII MOR PENTRU MIEI a fost exact genul de poveste indrazneata, neasteptata pe care el si Paula Wagner il asteptau pentru a fonda noua companie United Artists, compania care la origini a fost infiintata in 1919 pentru a oferi artistilor de marca de la Hollywood sansa de a-si manifesta talentul.

Cruise spune: “M-am gandit ca era un scenariu foarte puternic si o poveste foarte puternica. Este un film minunat, tocmai bun pentru a da un imbold companiei United Artists, in special avandu-l alaturi pe Robert Redford, un regizor american de exceptie, care a schimbat atat de mult cinematografia moderna cu filmele sale independete. El este, de asemenea, si un povestitor magnific, asa ca intotdeauna e o mare incantare sa lucrezi cu el.”

Cruise a simtit si el, la randul sau, ca povestea avea potentialul necesar pentru a stimula si inspira, nu era ca alte filme thriller sau drame care ating niste evenimente curente si cam atat. “Nu m-am gandit niciodata la el ca la un film de razboi.”, explica el. “Cred ca este un film despre care se va discuta, care va stimula idei si problematizari, extrem de profitabile, indiferent de opiniile care se vor formula. Este un film despre teme atemporale care stau la temelia statului nostru – libertatea de expresie si de gandire – dar invita spectatorul sa interpreteze singur evenimentele pe care le urmareste. Chiar in timpul productiei, toti, de la Redford pana la membrii echipei tehnice, s-au simtit incurajati sa discute indelung despre aceste subiecte. Asa ca mi se pare ca este un film foarte antrenant, mai ales pentru ca te invita sa participi si tu.”


Nu intoarce spatele:

Inspiratia lui Matthew Carnahan pentru a scrie LEII MOR PENTRU MIEI

Inspiratia pentru a scrie scenariul LEII MOR PENTRU MIEI a venit odata cu schimbarea, din reflex, a butonului de pe telecomanda televizorului. In timp ce urmarea intr-o seara programul la televizor, tanarul scenarist Matthew Carnahan a simtit nevoia sa schimbe postul pe care se difuza o stire despre un nou eveniment din Irak, pentru a cauta stiri sportive. . . Apoi s-a intrebat de ce a facut acest lucru. De ce, intr-o perioada in care multi oameni isi exprima preocuparea pentru directia in care merge natiunea noastra, noi suntem tentati sa intoarcem spatele? De ce nu privim si nu discutam direct despre aceste lucruri, cu toata fervoarea si emotia pe care ni le starneste ideea de libertate si speranta pentru viitor?

Cumva m-am trezit brusc, de parca m-ar fi lovit ceva si am realizat ca nu eram atent la ce se intampla in lumea din jurul meu, ca nu eram atent la compatriotii mei care isi sacrificau vietile. Am realizat cat de departe suntem, cei mai multi dintre noi, de realitatea care exista dincolo de suprafata confortabila a vietii noastre cotidiene. Asa ca m-am pus pe scris despre ideea de angajament personal – ce este, de unde provine si ce implica.”, explica Carnahan.

La inceput, Carnahan s-a gandit ca scrie o piesa, dar apoi a realizat ca povestea ar putea si probabil ar trebui sa devina film – un film care sa inlature vechile practici de a abandona dialogul in film in favoarea actiunii. El vroia sa inoate impotriva curentului si si-a dat seama ca multi tineri erau dornici sa faca acelasi lucru.

Acestea sunt subiecte grele si chiar nu poti face justitie fara sa vorbesti despre ele in detaliu”, spune Carnahan. “De asemenea, pentru a spune aceasta poveste m-am gandit ca era important sa juxtapunem imaginile cu birourile curate, sigure, unde oamenii nu fac altceva decat sa aiba lungi si importante conversatii, cu imaginile damburilor pustii din Afghanistan, unde vieti reale sunt riscate.”

Carnahan si-a impartit explorarea in privinta diferentelor dintre oameni in fata timpurilor pe care le traiesc, in patru sfere – politicienii, media, armata de voluntari si tinerii privilegiati, cu o educatie aleasa. Astfel s-au nascut personajele din film: doi soldati tineri si devotati, care s-au ridicat din saracie si sunt gata sa-si slujeasca tara care a facut posibila aceasta emancipare; un politician ambitios, care isi cauta adevaratele credinte cu multa fervoare; o jurnalista nesigura de rolul ei intr-o lume in care insusi jurnalistii au devenit parte a agendei politice; un profesor cam idealist, a carui ultima speranta in lumea aceasta este sa aiba un impact durabil asupra studentilor lui si un tanar inteligent si infatuat, de la colegiu, care n-a luat pozitie niciodata in viata lui, dar care are potentialul de a se schimba total.

Carnahan s-a ocupat apoi de o singura zi, remarcabila de altfel, din viata lor, in care ei ajung sa-si impleteasca destinele. “Chiar vroiam sa lasam spectatorului sentimentul ca evenimentele din LEII MOR PENTRU MIEI s-ar putea petrece in orice clipa in lumea reala.”, explica el “pentru ca in fiecare saptamana aceste lucruri s-ar putea petrece in diferite parti ale tarii si ale lumii.”

Atunci cand Carnahan, care a mai scris si scenariul filmului thriller cu actiune in Arabia Saudita - “The Kingdom,” a terminat de scris scenariu, el a glumit cu producatorul Tracy Falco spunandu-i ca probabil ar trebui sa i-l trimita lui Robert Redford. Nu i-a venit sa creada cand gluma s-a adeverit. “Odata ce numele sau a fost mentionat, ne-a intrat ideea in cap si am inceput sa ne gandim ca nu a fost o idee asa de ridicola.”, isi aminteste Carnahan. “Am vorbit cu Redford prima data in septembrie, iar dupa cateva luni eram deja in productie. Este uluitor cu cata energie si cu cat entuziasm a venit in acest proiect.”

Falco, care il intalnise pe Carnahan atunci cand fusese adus pentru a adapta serialul BBC “State of Play” pentru o versiune pe marele ecran, in regia lui Kevin Macdonald, l-a rugat pe Carnahan sa-i trimita altceva la care lucra. Carnahan i-a trimis LEII MOR PENTRU MIEI, nesigur de reactia pe care o va avea.

Pentru Falco totul a avut rezonanta si a fost instantaneu. “Am simtit ca era altfel decat alte scenarii pe care le citisem vreodata.”, spune ea. “Se refera la evenimente care se petrec in clipa de fata si care fac parte din viata noastra. Mi s-a parut ca nu se mai facuse asa ceva si aceasta imi dadea sentimentul ca am o abordare personala a evenimentelor si a politicii.”

Falco continua: “Mult mai mult decat politica este un film despre apatie, despre diversiune, despre toate motivele pe care le avem pentru a nu lua aminte la evenimentele curente. Cred ca acesta a fost aspectul hotarator care a adus in echipa oameni precum Tom Cruise, Meryl Streep si Robert Redford. Era interesant, de asemenea, faptul ca fiecare personaj din film incearca sa fie o sursa de inspiratie pentru alt personaj. Senatorul Irving incearca sa o inspire pe Janine sa scrie povestea potrivita pentru ca el crede ca America are nevoie sa castige. Ernest si Arian ii inspira pe altii, pentru ca ei provin din estul orasului Los Angeles si au ajuns intr-un loc unde multi nu s-au gandit vreodata ca vor ajunge. Dr. Malley incearca sa-l inspire pe Todd sa aleaga o cale mai buna, asa incat Todd sa poata inspira generatii viitoare prin propriile sale actiuni si prin modelul vietii lui. Asa ca am vazut intreg filmul ca fiind despre inspiratie – despre cum sa iei decizia de a face ceva in loc sa stai si sa-i astepti pe ceilalti sa faca lumea mai buna.”

Dar Falco a inteles totodata ca pentru a tine pasul cu subiectele momentului, la care se face referire, productia trebuia sa se miste foarte repede, “Stiam ca trebuia sa facem filmul imediat pentru a tine pasul cu evenimentele curente.”, explica ea. “Noi nu ne gandisem niciodata ca pentru un asemenea ritm am fi putut sa-l captam pe Robert Redford, dar cand impreuna cu Matt l-am intalnit in Chicago, aceasta devenind marea intalnire – noi ne-am inteles foarte bine, discutand despre politica, arta si viata. Deodata, a acceptat. Ne-am pus degraba pe treaba, in speranta ca nu visam.”

Nu a fost, iar strarurile nu au incetat sa vina pentru a se alatura unui asemenea proiect.


Jurnalista si senatorul:

Meryl Streep si Tom Cruise se inteleg bine la Washington D.C.

In fruntea echipei de actori a filmului LEII MOR PENTRU MIEI se afla doua dintre cele mia populare si mai apreciate vedete din zilele noastre: Meryl Streep si Tom Cruise, care n-au aparut niciodata impreuna pe ecran. Intruchipand-o pe reportera de televiziune Janine Roth si, respectiv, pe senatorul american Jasper Irving, care participa la o scurta intalnire, care s-ar putea sa schimbe infatisarea lumii, ei au sansa de a aduce in prim plan doua personaje extrem de credibile, prinse in conflictele intense si serioase ale razboaielor din vremurile noastre: libertatea de exprimare versus putere politica.

Personajul Janine Roth al lui Streep soseste la biroul senatorului Irving nesigura de ceea ce doreste el. Cu ani in urma, un articol pe care il scrisese ea a ajutat la situarea tanarului si ambitiosului politician pe pozitia salvatorului partidului, iar de atunci incoace el i-a ramas extrem de indatorat. Acum, el spera sa castige sustinerea ei pentru o poveste care se presupune ca va avea un impact mult mai mare – atat asupra “Razboiului Terorii”, cat si asupra propriilor sale ambitii de a fi Presedinte. Singura problema este ca de asta data Roth, care a vazut cum media poate cunoaste ascensiunea in agendele politice, nu mai este chiar asa de usor de manipulat.

Streep, castigatoare a doua Premii ale Academiei si o actrita vesnic nominalizata la premii, a avut sansa de a lucra cu multi dintre cei mai buni scenaristi si cineasti ai zilelor noastre – totusi de data aceasta a fost vorba de scenariul unui scenarist aproape necunoscut - Matthew Carnahan, care a atras-o de la inceput, chiar inainte de a sti ca va fi si Robert Redford implicat. “Cred ca Matthew este foarte atent la conversatiile destepte si agresive. Ii seamana, intr-un fel, lui David Mamet, dar numai intr-o oarecare masura. Este diferit, avem aici mult din propria sa opinie si acest lucru este destul de neobisnuit.”, observa ea. “M-am gandit ca scenariul este ca o piesa mai mare, cu impact imediat si cu forta. Este o privire lucida aruncata asupra problemelor importante si totusi are acel element emotional, fiind despre oameni de care iti pasa.”

Streep continua: “Eram interesata de modul in care erau implicate angajamentul personal si responsabilitatea. Este vorba, de asemenea, de ceea ce inseamna responsabilitatea fiecarui cetatean intr-o democratie si cat de dificila este ea, de fapt.”

Ea a fost atrasa in mod deosebit de dilema morala a lui Janine Roth: sa se angreneze intr-un joc cu politicianul care vrea s-o foloseasca pentru a-si “vinde” cu grija povestea despre operatiunile militare cumplite. Streep a inteles imediat tot ce se va intampla si cum va gandi Roth in aceste circumstante atat de primejdioase. “Ea este o femeie cu mult prestigiu, ajunsa la 50 de ani, cu responsabilitati in familie si stie foarte bine ca nu ar mai fi angajata nicaieri, daca ar ramane fara slujba.” Streep explica: “Asa ca sunt mult lucruri care o tempereaza atunci cand vrea sa spuna ceea ce crede cu adevarat.”

Totusi, ii sunt foarte clare lui Streep, ca si lui Janine Roth, consecintele atunci cand presa nu doreste sa riste totul pentru a cauta adevarul intr-o societate democratica. “Noi depindem de presa libera care sa ne dea informatiile exacte, pentru a putea lua deciziile corecte.” , subliniaza ea.

Descriindu-se ca un fan al stirilor, Streep arata ca intotdeauna a fost fascinata de viata jurnalistelor. “Christian Amanpour este eroina mea.”, remarca ea. “Eu ii admir cu adevarat pe oamenii care se duc in linia intai pentru a ne relata o poveste, care nu sunt manati de sentimente intr-o parte sau alta. Dar ce nu vrea sa-ti spuna o asemenea femeie este cat de greu ii este, iar acest lucru o face sa devina un gen de personaj extrem de interesant de interpretat.”

Streep si-a imbogatit interpretarea cu nuante ce releva framantarea care se ascunde sub infatisarea rece a lui Roth. Ei i-a placut in mod deosebit sa se angajeze in confruntarea mentala cu senatorul interpretat de Tom Cruise. “Am vrut sa-i dau personajului o inteligenta vie, asa incat sa ai sentimentul ca nu stii niciodata daca ea conduce sau senatorul.”, spune Streep. “Janine face o smecherie in care ea este cea care conduce, dar nu vrea sa se vada acest lucru. Pentru ea, totul este cum sa ascunda raspunsurile, fara sa ajunga la conflicte cu persoana care le detine.”

Odata intrata in platoul de filmare, Streep a fost inspirata mai departe de faptul ca interpreteaza alaturi de Tom Cruise -- se stimuleaza unul pe celalalt si se pun in valoare. “El mi-a amintit de un amestec intre Rick Santorum si John Edwards.”, arata ea. “Tom da sentimentul puternic ca stie ca el este marea solutie de viitor a partidului sau. Scenele in care ne confrunta sunt ca un duel, cu fentari si atacuri, cu argumente pe care ni le aruncam reciproc. Treaba lui Janine este sa ascunda ce simte, pentru a putea obtine poveste, iar treaba senatorului este sa nu lase sa se vada cine este el, pentru a putea spune cum ar vrea sa fie cunoscut. Deci, este foarte interesant sa vezi acest joc.”

Ultima oara cand Streep a lucrat cu Robert Redford a fost in filmul de mare succes “Out of Africa”, iar de atunci intre cei doi s-a legat o prietenie sustinuta de pasiunea lor pentru mediul inconjurator. De data aceasta, lucrand cu Redford ca regizor, ea a avut o revelatie. “La vremea aceea, el era un star urias, iar eu, nu stiu, dar mie imi era teama de el.”, recunoaste ea. “Dar acum vad ca suntem amandoi veterani. Ca regizor, este atat de inteligent si stie totul, incat m-am bazat complet pe el. Este un film complet diferit de ceea ce a abordat el pana acum si am fost uluita sa vad cum a facut el din aceste povesti una singura si nu trei si cum i-a dat acestei povesti forta si curaj.”

Redford a fost incantat sa lucreze ca director cu buna sa prietena si spune ca singurul sau regret este ca nu a aparut in nici o scena cu ea. “Ar fi fost grozav sa lucrez cu ea in acest film ca actor, dar acum a fost un alt tip de relatie.”, spune el. “Minunat a fost faptul ca indrumand-o ca regizor am avut mare incredere in ea, o incredere cladita in trecut, cand am colaborat ca actori.”

El continua: “Am lucrat cu ea pentru ca este foarte inteligenta si am rugat-o sa contribuie improvizand acolo unde crede ca este cazul.”

Partenerul de joc al lui Streep este Tom Cruise, senatorul Irving, manat de ideologie si lacomie. De la bun inceput, Redford a fost incantat de ideea ca il va avea pe Cruise in acest rol, mai ales ca stia ca personajul interpretat de acesta nu va fi un personaj complet pozitiv sau complet negativ, ci undeva la mijloc, intr-un amalgam fascinant. Cruise a contribuit si el cu calitatile sale innascute – intelligenta, charisma, forta de persuasiune, ca sa nu mai mentionam zambetul sau irezistibil. Redford a putut cu usurinta sa vada in el candidatul in cursa pentru puterea politica.

Ar fi fost foarte usor sa-l intruchipam pe senator ca pe un ticalos cu o mustata rasucita, dar ar fi fost un dezastru.”, remarca Redford. “Ce mi s-a parut interesant la Tom a fost o anumita intensitate si energia care amplifica ideea de om care stie cu adevarat ceea ce face, dar si de om care are propriile lui interese.”

Desi este cunoscut ca fiind unul dintre starurile cu cel mai mare succes de box office, Cruise are si reputatia de a alege cele mai neasteptate si mai solicitante roluri. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Academiei pentru roluri foarte diferite: un veteran al razboiului din Vietnam, paralizat, in filmul lui Oliver Stone “Born on the 4th of July”, agentul sportiv aflat intr-o criza morala in filmul lui Cameron Crowe “Jerry Maguire” si fascinantul personaj Frank Mackey din filmul lui Paul Thomas Anderson “Magnolia.”. Rolul senatorului Jasper Irving l-a purtat pe Tom Cruise intr-o zona pe care nu o mai explorase.

In rolul Irving, el interpreteaza un personaj care este manat de fermele sale convingeri ca trebuie sa riste vietile americanilor. “A fost de-a dreptul provocator pentru mine ca actor, un rol cum nu am mai jucat pana acum.”, explica Cruise. “Jasper Irving este cineva cu cunostinte bogate despre guvern si problemele militare, care crede ca acesta este cel mai bun mod de a ajuta. Nu am putut sa-l interpretez pur si simplu ca pe orice alt personaj. Mai degraba, am simtit ca trebuie sa ma transpun in pielea acestui om, sa inteleg ce stie el si sa-l vad din launtrul sau. A fost un rol pe care a trebuit sa-l cercetez cu atentie.”

Pentru a studia in profunzime argumentele lui Irving in favoarea sporirii agresiunii militare, Cruise a avut o perioada de lecturi si cercetari. “Am petrecut mult timp citind despre guvernul modern, despre istoria gandirii conservatoare, despre afacerile externe actuale.”, remarca el. “A trebuit sa devin Irving ca sa inteleg ce stie el. Am fost de asemenea foarte norocos sa discut cu unii oameni de la nivel inalt, care au fost foarte deschisi cu mine si mi-au impartasit punctul lor de vedere.”

De asemenea, el a trebuit sa gaseasca modul cel mai dinamic pentru a interactiona cu personajul lui Meryl Streep, ca sa creeze o atmosfera intensa pentru scenele care au loc in spatiul stramt al biroului. “Am fost nerabdator sa interpretez aceste scene cu ea, sa realizam un joc inteligent al mintii.”, spune Cruise. “S-a spus despre Meryl tot ce se putea spune despre un artist si cred ca totul este adevarat. Este o femeie incredibil de puternica si un actor extrem de generos. A fost un vis sa lucrez cu ea.”

Pentru Cruise, secretul acestor scene a fost sa faca publicul sa simta tensiunea electrizanta dintre ei. “Dinamismul dintre senator si personajul lui Meryl este foarte incitant, cred, tocmai pentru ca ei balaseaza intre diferite idei contradictorii. Acest joc intelectual a fost foarte provocator, iar ca actor mi s-a parut foarte amuzant.”, spune el.

Pe parcursul acestui traseu, Cruise a considerat stilul regizoral al lui Robert Redford drept unul de exceptie. “Munca lui se bazeaza intotdeauna pe personaj, dar acorda atentie si povestii, si structurii, asa incat ceea ce vezi nu doar ca este autentic, dar are si dramatism, si tensiune.”, spune Cruise. “Am fost foarte onorat sa lucrez cu el.”


Profesorul si studentul:

Robert Redford si Andrew Garfield au o discutie incendiara la Berkeley


In timp ce Janine Roth si senatorul Irving se tot confrunta in Washington, un alt tip de duel are loc in biroul profesorului de la colegiu, pe cealalta coasta a continentului american. Aici, in scene care constituie nucleul filmului LEII MOR PENTRU MIEI, profesorul de istorie Dr. Malley se confrunta cu un student care lui i se pare de exceptie, tot ce isi doreste este sa-l faca sa se manifeste.

Din momentul in care a citit scenariul filmului LEII MOR PENTRU MIEI, Redford s-a vazut in rolul doctorului Mallez, in parte pentru ca intotdeauna a fost fascinat de educatie si de profesori, precum si de ideea de a da o sansa noii generatii sa se faca auzita – un element care l-a facut pe Redford sa puna bazele Festivalului de Film Sundance.

Probabil ca el l-a vazut pe Malley ca parte a unei generatii care in mod tragic piere, un insingurat, care il induioseaza. Este cumva la capatul drumului.”, spune Redford. „El este un profesor care crede ca educatia este un instrument foarte important pentru forta si dezvoltarea democratiei si totusi vede cum se pierde intregul sau angajament in scopul cultivarii acestei idei. Acest student, Todd, devine un simbol in opinia sa. Este un student cu un potential enorm, pe care pare ca il iroseste optand pentru o viata mai usoara. Pentru Malley aproape ca este ultima sansa de a forta acest tanar sa ia o decizie.”

Discutia lui Malley cu Todd reprezinta una din cele mai importante teme ale filmului, care iti dau mult de gandit. „Dr. Malley a vazut tineri care au preferat apatia si cinismul de-a lungul anilor, tineri care se intreaba de ce s-ar implica si nu ar cauta mai bine un stil mai usor de viata. Exista sentimentul ca este ridicol sa te implici intr-un sistem care este falit, iar Malley il vede pe Todd ca pe cineva care este cu siguranta dotat ca sa aiba o viata buna, doar daca vrea acest lucru, dar el este totodata o persoana care ar putea sa faca un pas inainte si sa incerce ceva mai riscant.”

Pentru rolul Todd, tanarul inzestrat care la inceput incearca sa-l pacaleasca pe Dr. Malley, iar apoi incepe sa se deschida fata de el, Redford l-a ales pe debutantul Andrew Garfield, un actor britanic, care are un tata american, distribuit in filmul lui Fall The Other Boleyn Girl.”. „Este foarte tanar, dar foarte talentat.”, spune Tracy Falco. „Am avut vizionari cu toti tinerii cu varste intre 18 si 30 de ani si ni s-a parut ca el era cel mai potrivit pentru acest rol.”

Redford observa ca Garfield nu avea avantajele celorlalti, pentru ca venea din Anglia si nu avusese niciodata experienta universitatii americane. „El nu este american, asa ca nu parea ca sansa sa fie de partea lui, dar este atat de destept incat m-am gandit ca el este persoana potrivita cu care sa lucrez.”, spune regizorul. „A fost o adevarata achizitie si a fost o placere sa lucrez cu el.”

Lasand de o parte aceste elemente de fundal, Garfield a inteles foarte bine personajul lui. „Todd este in esenta un tip foarte inteligent si foarte lenes.”, remarca tanarul actor. „Este foarte coerent, atent si are un potential bogat, dar ii place viata buna , cu femei si camarazi si cu multa distractie. Este ceea ce e pe placul multor tineri de varsta lui, pentru ca desi lumea in care traim este complet aiurea in momentul de fata, totusi cred ca este greu sa lupti impotriva ei.”

Dar a-l intelege pe Todd nu inseamna neaparat ca e si usor sa-l portretizezi. Mi s-a parut destul de dificil”, recunoaste Garfield „sa trec dincolo de acea apatie. A trebuit sa-mi depasesc propriile mele instincte.”

Dar Garfield a fost complet fascinat de energia pe care o degaja Todd atunci cand se confrunta cu Dr. Malley si cand au o discutie extraordinara despre ce conteaza cu adevarat in viata. „Todd este cu adevarat zgaltait de Dr. Malley.”, observa el. „Se confrunta cu o provocare uriasa, pentru ca acest tip ii cerceteaza sufletul si-i spune: ‚Uite, nu faci nimic cu inzestrarile pe care le ai., asa ca este fortat sa se cerceteze intr-o maniera mult mai profunda decat o facuse vreodata. Cred ca pentru Todd se deschide o usa care si-ar fi dorit sa ramana inchisa pentru ca stie ca de indata ce se va deschide, el va fi nevoit sa adopte o anumita pozitie.

Accceptand acest rol, Garfield insusi a trebuit sa se confrunte cu o mare provocare – sa joace alaturi de Robert Redford si sub indrumarea regizorala a acestuia si toate acestea in primul sau rol major pentru marele ecran. „La inceput, a fost ca o sabie cu doua taisuri.”, marturiseste actorul. „Pe de o parte, a fost cel mai incitant lucru pe care l-am facut, dar pe de alta parte a fost si cel mai inspaimantator. Mi-au trebuit vreo 3 -4 zile ca sa ma obisnuiesc cu ideea. Imi parea ca este o fantezie. Dar de indata ce l-am intalnit, a devenit pentru mine ceva cat se poate de real. Pentru un actor care este o adevarata legenda a marelui ecran, mi s-a parut absolut incredibil de modest. Parca lucram cu un actor fantastic, dar care nu are nici un fel de aere de vedeta. Este foarte placut atunci cand interpreteaza un rol, iar cand este regizor, este extrem de calm, linistit si generos.”

Misiunea dificila pentru amandoi era sa mentina in linii esentiale o intalnire tête-à-tête prelungita, desi sub imperiul tensiunii generate de dusmanie si de emotia pasarii misiunii de la o generatie la alta. „Am discutat mult despre modul in care puteam sa mentinem dialogul curgator.”, explica Garfield. „Scenele erau foarte provocatoare tocmai pentru ca ele in esenta sunt statice, destul de grele si tensionate, asa ca am incercat tot timpul sa le conferim cat mai multa lumina si energie.”

In cele din urma, Garfield crede ca ceea ce se petrece intr-un timp scurt in biroul Dr. Malley va avea efecte pe tot parcursul vietii lui Todd intr-un mod pe care nu si l-a imaginat niciodata. „Malley sadeste niste seminte adevarate.”, sintetizeaza Garfield. „El spune tot timpul sa fii atent, sa continui sa citesti ziarul, sa te enervezi, sa fii in pas cu lumea. El nu-i da lui Todd niciun raspuns usor, ci doar ii aminteste sa nu uite ca are un mare potential pe care l-ar putea folosi intr-un mod anume.”


Doi soldati pe culme:

Derek Luke si Michael Peña lupta pentru viata lor in Afghanistan

Numeroasele legaturi din LEII MOR PENTRU MIEI alcatuiesc o retea care merge spre punctul culminant atunci cand doi tineri soldati si prietenii lor cei mai buni lupta pentru supravietuire pe o culme muntoasa indepartata, departe de discutiile bine dirijate din film. Aici, Arian si Ernest, doi fosti studenti remarcabili ai Doctorului Malley, au fost trimisi intr-o misiune secreta, din dorinta de a influenta mersul lucrurilor in razboiul din Asia Centrala. Ei sunt gata de orice sacrificiu pentru tara lor si unul pentru celalalt. Actiunile lor si eroismul lor dezgolesc partea umana inevitabila a dezbaterilor, care ii preocupa atat de mult pe cei aflati la putere.

In distribuirea rolurilor Arian si Ernest, Robert Redford spera sa gaseasca actori care puteau intelege foarte bine de unde proveneau acesti doi tineri si cat de greu le-a fost sa-si implineasca visele. „Trebuia sa simti faptul ca amandoi au venit din medii sarace si ca s-au ridicat prin propriile lor eforturi.”, spune regizorul „Pe langa realizarile lor academice, trebuia sa mai aiba si acea atitudine care simti ca provine din ghetou.”

Astfel, cineastul i-a ales pe Derek Luke si Michael Peña, doi tineri artisti care provin din medii defavorizate, dar care sunt destul de talentati pentru a da viata unei prietenii unice in momente dificile. „Pentru mine, cel mai interesant lucru in privinta lui Derek si Michael era profunzimea emotionala.”, spune Redford. „Amandoi au o personalitate puternica, multa demnitate si degaja mult umanism, ceea ce este foarte important.”

Derek Luke, care a devenit faimos dupa ce a castigat rolul titular din “Antwone Fisher”, acesta fiind filmul artistic de debut al sau, sub indrumarea lui Denzel Washington, a devenit de atunci o prezenta obisnuita pe marele ecran. Recent a jucat in thrillerul politic al lui Phillip Noyce - “Catch A Fire.”

Atunci cand Luke a citit scenariul filmului LEII MOR PENTRU MIEI, a fost imediat atras de personaj pentru ca putea sa-l inteleaga foarte direct, facand legatura cu experienta sa de viata. „Interpretand personajul Arian, am putut sa apelez la propria mea experienta, ca persoana care provenea dintr-un mediu defavorizat si era nerabdatoare sa faca o schimbare. Cunosteam sentimentul de a munci din greu pentru a ajunge undeva, incat ajungi sa te identifici cu visul tau.”, spune el.

De asemenea, a simtit ca citeste ceva cu adevarat unic printre povestile de la Hollywood. “M-am gandit ca este ceva cu totul diferit.”, remarca Luke. “Ceea ce mi-a placut a fost ca ajungi sa vezi realitatea dintr-o multime de perspective diferite – ca politician, reporter, student, soldat. Fiecare dintre aceste personaje joaca un rol diferit in apararea libertatii.

Mai inainte de toate, Luke a fost fortat sa inteleaga mai bine de ce Arian face alegeri dure in viata. “Vroiam sa inteleg de ce un tanar care provenea dintr-un mediu defavorizat si munceste din greu ca sa ajunga la o scoala buna, opteaza mai tarziu sa lupte in razboi.”, explica el. “Cred ca Arian a descoperit ca la aceasta scoala foarte prestigioasa o multime de copii aveau oportunitati grozave, dar in esenta treceau peste ele. In cele din urma, am ajuns sa cred ca Arian a simtit ca a vazut o tinta mai mare si atunci a actionat.”

Luke a simtit de asemenea ca profesorul Malley a avut o influenta profunda asupra lui Arian, chiar daca nu a fost chiar acea influenta pe care o intentiona Malley. Cred ca toate cuvintele noastre sunt un vehicul si au multa greutate, iar atunci cand spui cuvintele potrivite pentru cineva, ele ajung sa-l ilumineze.”, spune el. “Iar eu cred ca asta face Dr. Malley cu Arian. El i-a dat lui Arian ideea ca intr-adevar era raspunzator sa ajute lume, iar Arian a preluat ideea in felul sau.”

Luke continua: “Aceasta l-a inspirat pe Arian si de asemenea, m-a inspirat si pe mine sa preiau rolul – provocarea lansata de Dr. Malley pentru aceasta generatie ca sa nu mai stea si sa doarma, ci sa devina constienta si sa aiba o contributie.”

Pe langa pregatirea sa mentala, Luke a urmat o pregatire de lupta si in domeniul armamentului si a trebuit sa ajunga la nivelul de pregatire fizica necesar pentru un soldat de elita, ca sa fie in stare sa duca in spate dotarea militara foarte grea, prin muntii din Afganistan. A fost o experienta unica. “Dupa cateva zile de pregatire dura, parea ca lumea din afara nu mai exista.”, isi aminteste Luke. “Nu mai exista decat camaraderia – un tovaras la dreapta mea si unul la stanga. Am inteles cu adevarat ce inseamna onoarea, angajamentul si sacrificiul pe care le implica ideea de a fi soldat.” Antrenamentul l-a apropiat si de Michael Peña, care interpreteaza rolul celui mai bun prieten si camarad al sau. “Am descoperit multe afinitati cu el, ceea ce a intarit sentimentul de camaraderie.”, spune Luke. “Amandoi venisem la acest film cu o dorinta reala de a fi credibilii, ceea ce a dus la cladirea unei legaturi autentice care se reflecta pe ecran.”

Dar oricum, niciun antrenament nu a putut sa-l pregateasca pe Luke pentru filmarile lungi, cand erau ingropati in zapada aceea care iti amorteste picioarele. “Facusem niste repetitii cu zapada artificiala, dar cand am ajuns la filmare, au decis ca zapada adevarata ar arata mai bine.”, isi aminteste Luke. “Trebuie sa spun ca lucrand in acele conditii, ingropati in zapada adevarata, cu picioarele amortite, am inteles cu adevarat cine era Arian. A fost foarte dificil, dar am apreciat mai bine ce tip de caracter iti trebuie pentru a indura cu demnitate o asemenea provocare.”

La fel ca si Derek Luke, artistul Michael Peña provine dintr-un mediu similar cu personajul sau, Ernest, fiind crescut in cartierele rau famate din Chicago. El a venit in atentia publicului in ultimii ani, cu roluri in filme precum “Crash”, castigator al premiului Oscar, “Babel”, un film de succes, filmul lui Oliver Stone “World Trade Center” si filmul de actiune “Shooter.”

Peña spune: “Mi-a placut aceasta calatorie cu Ernest si am multe in comun cu acest tip. Eu provin dintr-un mediu care nu era tocmai cel ideal si stiu ce inseamna sa muncesti din greu ca lucrurile bune sa se intample. Stiu ce inseamna sa ai un vis care iti pare tangibil si crezi ca e posibil sa se implineasca. Am facut legatura usor cu acesti baieti, cu mediul lor, cu traseul parcurs de ei pana la colegiu si am inteles cum au ajuns la ideea ca trebuie sa faca ceva, sa se implice.”

La fel de mult l-a impresionat pe Peña structura complexa a scenariului. “Mi-a placut foarte mult cum se imbina povestile si ajung toate la un final comun. Este mult echilibru in naratiune, iar pe mine m-a incantat cum trebuie sa ai o perspectiva pentru a le intelege pe toate celelalte. M-am gandit ca si filmul “Crash” a facut acelasi lucru la fel de frumos.”

Un alt aspect al povestirii care i-a fost familiar lui Peña a fost ideea ca un mentor poate avea un impact hotarator asupra unui tanar. Unul din motivele pentru care am vrut sa lucrez in acest film a fost faptul ca mi-am amintit de oameni care m-au inspirat cu adevarat atunci cand eram in scoala, oameni care au crezut in mine, mentori precum Dr. Malley”, spune el “si am vrut sa le aduc un omagiu cu acest rol.”

Peña a fost atras de scenariu in sine, dar cand a auzit prima data care este lista actorilor care vor juca in film, s-a intrebat daca e bine sa se prinda in joc. El isi aminteste: “Am intrebat cine asigura regia si mi s-a spus ca Robert Redford. Eu am spus ca e grozav. Apoi am intrebat si cine joaca si iar mi-au spus Robert Redford, ceea ce din nou a fost grozav. Apoi am aflat ca mai sunt si Meryl Streep si Tom Cruise, iar mie mi s-a parut ca glumesc. Eram de-a dreptul coplesit.”

Asa atractiv cum era proiectul, totusi Peña trebuia sa gaseasca o modalitate de a-si asuma motivele de ordin emotional si filozofic care au determinat inscrierea lui Ernest pe lista voluntarilor, exact in momentul in care in sfarsit aparuse o oportunitate. “Cred ca totul se leaga de faptul ca Ernest si Arian au avut un sentiment de loialitate fata de tara lor.”, spune el. “Iar ei au vrut sa faca ceva in lumea aceasta. Cred ca s-au gandit ca daca e sa fie un razboi care trebuie dus, atunci ca fie ei cei care sunt acolo cu mandrie. Si-au dorit sa fie cei mai buni soldati care exista. Pentru ei a fost mai mult decat dorinta de a merge la razboi. Pur si simplu si-au dorit sa ajute in cel mai bun mod cu putinta.”

Peña i s-a alaturat lui Derek Luke in pregatirea militara intensiva pentru rol. Dar, asa cum s-a intamplat si cu Luke, niciun exercitiu militar riguros si nici o arma nu a putut sa-l pregateasca pentru emotiile intense si agonia fizica resimtite atunci cand au lucrat in zapada. “Imi amintesc ca stateam in nametii de zapada pana la piept si imi tot spuneam este pentru o cauza buna, este pentru un film bun’”, isi aminteste el.

Totusi, Peña a fost profund impresionat de curajul si destinul personajului sau si i-au venit in minte toate marile intrebari ale vietii. El sintetizeaza: “Pentru mine, este o scena superba cand Dr. Malley ii spune o replica lui Todd -- ‘Niciodata asemenea lei nu au fost condusi de asemenea miei.’ – si este intr-adevar o replica memorabila, care te obsedeaza si te pune pe ganduri.”


In jurul lumii in Valea Simi:

Filmarile pentru LEII MOR PENTRU MIEI

Desi actiunea filmului LEII MOR PENTRU MIEI se petrece pe ambele coaste ale Americii si in Afghanistan, pentru a filma rapid, intreaga productie s-a realizat, in stil indie, intr-un program super-rapid integral in sudul Californiei. Lucrand cu o echipa artistica exceptionala, in care au fost inclusi cineastul Philippe Rousselot, castigator al Premiului Academiei, designerul de productie Jan Roelfs si designerul de costume Mary Zophres, Redford a putut sa transforme Varful Stancos din Valea Simi in muntii abrupti de la granita Afghanistanului.

In urma colaborarii precedente cu Redford, Rousselot a castigat premiul Oscar pentru filmarile exterioare realizate in filmul “A River Runs Through It.” Dar pentru filmul LEII MOR PENTRU MIEI, sarcinile impuse de filmari s-au modificat in privinta stilului cu 180 de grade. “Acest film este mai putin centrat pe panorama si mult mai mult pe interpretarea actorilor.”, observa Rousselot. “Asa ca provocarea a fost in parte cum sa facem ca atunci cand doi oameni discuta la o masa, totul sa devina interesant din punct de vedere vizual, in timp ce filmarile sa fie complet in slujba personajelor.”

Rousselot si Redford au inceput sa discute despre designul vizual al filmului cautand imagini care ar putea reflecta calitatile principale ale fiecarui personaj– puterea totala a senatorului Irving, idealismul doctorului Malley, care piere, curajul si spirirtul de sacrificiu ale lui Arian si Ernest, indrazneala lui Todd de a face o alegere intre stilul de viata usoara si angajarea pentru altceva. Rousselot a inceput sa dezvolte o paleta de nuante care fac legatura, ca un fir, intre toate povestile, construind calea catre punctul culminant al filmului. “Am folosit rosu pe parcursul filmului, de la biroul senatorului pana la elicopterul Chinook . Este o culoare puternica si, in plus, este culoarea sangelui.”, observa el.

De vreme ce o mare parte din film se petrece in birou, unde au loc intalniri in care accentul este pe realismul imaginii – cu expresiile faciale si intensitatea schimbului de replici – Rousselot a cautat sa aiba o alta viziune asupra secventelor gandite sa se desfasoare pe crestele inalte, inghetate ale muntilor aflati sub controlul inamicului, in Afghanistan, in noptile cu luna. Pentru acestea, Rousselot a folosit in mod creativ luminile pentru a oferi sentimentul ca in jur este o bezna care inghite totul. Totusi, spectatorului ii este ingaduit sa vada in cele mai mici detalii luptele in care sunt implicati Arian si Ernest. “Acestea sunt cele mai interesante scene din punct de vedere vizual.”, spune Rousselor, “dar, de asemenea, ele vorbesc despre o teribila tragedie.”

Redford si Rousselor au colaborat foarte strans cu designerul de productie Jan Roelfs, pe care Redford l-a angajat dupa ce a vazut ce facuse pentru filmul lui Oliver Stone “World Trade Center.” Roelfs a folosit pentru birourile profesorului Malley si al senatorului Irving detalii subtile care ofera alte chei pentru descifrarea personajelor si povestilor lor. De asemenea, munca sa a fost foarte importanta in filmarile realizate in Valea Simi pentru scenele din Afghanistan.

A fost un volum urias de munca pe care l-a presupus recrearea culmilor muntoase din Afghanistan, in mijlocul iernii, noi fiind in California, dar chiar ne-a iesit.”, spune Redford. “Mi-a placut sa pot lucra cu multi oameni cu care nu mai lucrasem niciodata inainte de acest proiect, mai ales ca ceea ce ne-a adus laolalta era dragostea pentru ceea ce spunea filmul.”

In acelasi timp, designerul de costume Mary Zophres a avut sarcina de a se asigura “ca hainele pe care le-am conceput chiar dispar!” Ea explica: “Hainele din acest film au cu totul misiunea de a intruchipa personajul, asa ca trebuia sa fie tot una cu el si nu sa iasa in evidenta. Tom Cruise este emblematic pentru guvern, asa ca poarta ceea ce te-ai astepta sa poarte un senator american bine imbracat – un costum bleumarin din trei pies. La fel s-a intamplat si cu Meryl Streep. Ea este reporter, asa ca nu poarta orice haina care ar putea sa te deranjeze. Pentru Robert Redford, am vrut haine care sa arate adecvate pentru un profesor, placute si cuminti.”

Pentru Arian si Ernest, Zophres a facut cercetari referitoare l