Eu si monstrul meu (The Water Horse: Legend of the Deep)

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari5483

Voteaza & Distribuie

Descriere

Producatorul care a fost premiat cu premiul Academiei de Film si echipa de efecte speciale care a lucrat la The Lord of the Rings au colaborat cu Revolution Studios, Walden Media (The Chronicles of Narnia) si Beacon Pictures pentru a aduce pe ecrane acest film incantator.

Eu si monstrul meu (The Water Horse: The Legend of the Depp) este povestea unui baietel singuratic din Scotia, pe nume Angus MacMorrow, care isi asteapta tatal sa revina de pe front. Povestea incepe cu scena in care Angus aduce acasa un obiect magic si misterios pe care l-a gasit pe plaja. Curand, el isi da seama ca obiectul miraculos este un ou. Din ou va iesi o creatura ciudata, pe care baiatul o va creste si cu care se va imprieteni: este vorba de „calutul de apa", descins din vechile legende scotiene. Pe masura ce Angus incearca sa-si ascunda prietenul, pe care il numeste Crusoe, iar intre ei se naste o relatie apropiata, baietelul incepe o calatorie initiatica, odata cu protejarea secretului, care da nastere unei legende.

DESPRE FILM

Ne dorim cu disperare ca lumea in care traim sa nu fie lipsita de magie, iar aceasta dorinta a facut ca legenda monstrului din Loch Ness sa captiveze atentia multor generatii", spune Jay Russell, regizorul noului film Eu si monstrul meu. „Eu caut povestiri care au ceva de spus in legatura cu spiritul uman. Sunt absolut fascinat de rolul nostru pe pamant si de toate celelalte creaturi care traiesc alaturi de noi si de modul in care ne influentam viata, unii altora. Pentru ca povestirea aceasta abordeaza teme universale ca magia si prietenia, ea se poate adresa oricarei persoane si oricarei varste. Este realmente un film pentru toata lumea: pe de o parte este pentru copii, pe de alta este pentru parinti si chiar pentru bunici." Din punctul lui de vedere, relatia copilului cu calutul de apa este o paralela a vietii lui Angus. „Legatura dintre Angus si calutul de apa este de mare importanta pentru ca, pe masura ce calutul creste, ea se transforma intr-un fel de metafora a relatiei pe care Angus o avea odinioara cu tatal sau", observa regizorul. „Crusoe il ajuta pe copil sa creasca si sa se maturizeze. Aici sta simplitatea povestirii; ea este o modalitate simpla de a spune povestea unui copil care creste si incepe sa accepte realitatile vietii."

Dick King-Smith, care a scris cartea The Water Horse (Calutul de apa), pe care se bazeaza filmul, spune ca a dorit tare mult sa scrie povestea legaturilor pe care le stabileste baietelul cu lumea inconjuratoare. „Cred ca ceea ce-i intriga pe oameni este elementul de mister", spune el. „Nimeni nu stie daca acolo se afla un calut de apa si cum va arata el. Poti sa-ti lasi imaginatia sa zburde; tocmai asta este amuzant. Cred ca povestea atrage tocmai prin simplitatea ei; este o poveste simpla despre relatia dintre o familie de oameni si un animal ciudat si despre modul in care prezenta acestui animal ii influenteaza pe oamenii respectivi".

King-Smith spune ca i-a mai placut inca un aspect al povestirii. „Cred ca in toate povestile mele cu animale exista o tema comuna: curajul," spune autorul, care a mai scris si volumul Babe: The Gallant Pig. „Poate sa fie vorba despre curaj fizic sau moral, dar in povestirile mele, animalul este confruntat cu un blestem sau necaz, pe care il va invinge datorita vointei sale. Aceasta este o tema care ma captiveaza".

Pentru a aduce la viata acest animal ciudat, realizatorii filmului au apelat la magicienii efectelor speciale de la Weta Workshop si Weta Digital, care au creat si efectele speciale din Lord of the Rings, Chronicles of Narnia si King Kong. „Acesta este exact genul de film care ne place", spune Richard Taylor, seful studioului Weta Workshop. „Am realizat relativ usor mica creatura, dar faptul ca ea se dezvolta si ajunge la maturitate pe parcursul intregului film a constituit o provocare si ne-a obligat la ample explorari de design. Am interactionat bine cu Jay Russell si cu echipa noastra cu care am realizat lucruri deosebite pentru acest frumos film."

Producatorul Barrie M. Osborne, care a mai facut echipa cu Weta si pentru trilogia Lord of the Rings, s-a intors in Noua Zeelanda pentru a realiza acelasi lucru si pentru filmul Eu si monstrul meu. Osborne a afirmat ca Russell – care a regizat anterior familia de filme My Dog Skip si Tuck Everlasting - era omul cel mai potrivit pentru a transpune pe ecran „Calutul de apa"


ALEGEREA DISTRIBUTIEI

In centrul povestirii se afla Angus, baietelul care isi gaseste un prieten in acest calut ciudat. Regizorul Jay Russell l-a vazut pe Alex Etel in rolul principal din Millions al lui Danny Boyle. El a aranjat sa-l vada pe tanarul actor in Anglia. „Deindata ce am pus camera pe el, ecranul s-a luminat si am stiut ca el este personajul pe care-l cautam", spune Russell. „Nu trebuie sa gasesti doar un actor cu experienta – pentru ca atunci cand lucrezi cu actori tineri, nici unul nu are o experienta prea vasta. Trebuie sa gasesti ceva mai mult de atat – indaratul interpretarii trebuie sa depistezi filonul, valoarea, o anume vibratie. Alex are aceste lucruri si am stiut de la inceput ca el este facut pentru rolul acesta."

Etel isi descrie personajul ca fiind un baiat singuratic, care devine si mai retras cand tatal sau pleaca la razboi. „Tata era singurul sau prieten, realmente singura persoana apropiata", spune Etel. „Crusoe devine un fel de substitut al tatalui – lucrurile pe care le fac impreuna sunt de fapt lucrurile pe care le fac tatii impreuna cu fiii lor. Cand se desparte de Crusoe, el isi da seama ca viata pe care a avut-o inainte de plecarea tatalui pe front nu va mai fi niciodata aceeasi".

Rolul mamei lui Angus, Anne, este interpretat de Emily Watson, detinatoarea unei nominalizari la premiul Academiei. „Pentru rolul acesta nu aveam in minte decat o persoana si aceea era Emily Watson", spune Jay Russell. „Emily era singura potrivita si nu stiu ce m-as fi facut daca ea ar fi raspuns negativ. Ea aduce intotdeauna rolurilor sale o anumita complexitate care nu are nimic de a face cu gestica sau limbajul".

Cred ca Eu si monstrul meu se plaseaza in marea traditie a povestilor pentru copii, care au o baza reala", spune Watson. „Copiii cred ca inteleg cat de grava e situatia. Personajului pe care-l interpretez, Anne, ii este mai usor sa-l lase pe Angus sa traiasca intr-o lume imaginara, fantastica, decat sa se confrunte cu adevarul crud al vietii."

Pentru rolul lui Lewis Mowbray, realizatorii filmului au apelat la Ben Chaplin, care trebuia sa interpreteze personajul misterios si enigmatic al povestirii. „Trecutul lui Lewis reprezinta un secret adanc si intunecat", spune Russell. „ El este mai incercat de viata decat oricare dintre personajele filmului, a trecut prin experiente grele, care l-au marcat si l-au facut sa ascunda totul indaratul unor aparente comportamentale.

In rolul capitanului Hamilton a fost ales veteranul actor David Morrissey. „El este un formalist", spune Morrissey despre personajul sau. „Desi este o persoana sensibila, el are de dus la bun sfarsit o sarcina si este hotarat sa nu lase sentimentele sa stea in calea indeplinirii ei."

Pentru Russell, gasirea actorului potrivit pentru a juca rolul povestitorului era un lucru esential. „Simteam ca pentru rolul acesta nu era suficient un actor bun, ci era nevoie de un actor mare", spune Russell. „ Pentru ca el se afla pe ecran pentru scurt timp, vroiam ca legatura pe care o stabileste cu publicul sa fie instantanee, iar spectatorul sa se lase purtat de buna voie, de povestea pe care el incepe sa o spuna. Nu poti realiza asta decat cu ajutorul unui actor mare cum e Brian Cox."

Simultan cu cautarile intreprinse pentru gasirea tanarului potrivit, care urma sa-l interpreteze pe Angus, Russell a cautat si o tanara fata care sa interpreteze rolul surorii acestuia, Kristie. „Pentru mine e important ca in filmele in care este vorba despre o familie, actorii sa semene intre ei, nu numai fizic ci si din punct de vedere psihic. Priyanka Xi are aceeasi stralucire in ochi si acelasi temperament cu Emily, ca sa nu mai vorbim de faptul ca seamana si fizic. Am rasuflat usurat in momentul in care am vazut ca ea este si o buna actrita."

CUM A LUAT FIINTA CRUSOE

Desigur ca in povestire mai era un personaj care urma sa-si puna amprenta pe film, iar acesta era personajul ce dadea chiar titlul povestirii initiale: „calutul" Crusoe. Sarcina de a-l crea pe Crusoe a revenit celor de la Weta Digital si Weta Workshop, care realizasera si efectele speciale din trilogia Lord of the Rings , King Kong si The Chronicles of Narnia.

Fiindca micuta creatura era unul dintre personajele principale ale filmului, am incercat mai intai sa-i definim personalitatea", spune Joe Letteri, regizorul pentru efecte vizuale de la Weta Digital si laureat al premiului Academiei. „Cel mai important lucru pentru noi era sa-l facem sa se comporte ca un animal – e adevarat ca trebuia sa aiba personalitate, dar nu vroiam sa-l umanizam complet. De asemenea foarte importanta era si ideea ca acest calut era o creatura in care Angus se regasea pe sine.

Prima etapa o constituia design-ul creaturii mitice. Din moment ce nimeni nu a vazut vreodata un calut de apa, puteam sa dam frau liber imaginatiei. Russell spune, „Cand m-am asezat la masa de lucru, impreuna cu designerul Matt Codd, am studiat mai intai tot felul de creaturi si animale. Pentru ca aveam de gand sa inventam propria noastra versiune a legendei, vroiam sa cream ceva unic. Daca studiezi cu atentie desenul initial, poti distinge cu usurinta ca are ochi de vultur si bot de cal. Mai are trasaturi si de caine sau de dinozaur si chiar elemente din constitutia unei girafe, si asta pentru ca vroiam ca spectatorul sa aiba o senzatie aparte, spunandu-si: „Am mai vazut creatura ca asta, dar nu pot spune cu ce seamana". In plus, pentru ca micul Crusoe crestea pe parcursul catorva saptamani, de la stadiul de pui si pana la maturitate, echipa a fost obligata sa creeze mai multe animalute, in diferite faze de evolutie.

Gino Acevedo, directorul artistic al departamentului de prostetica al Weta Workshop, spune: „Pentru a ne da seama de dimensiunile pe care trebuia sa le aiba Crusoe, Weta Digital a creat un model digital al lui Angus, iar noi l-am suprapus pe spinarea lui Crusoe si ne-am jucat cu cele doua modele pana cand am considerat ca dimensiunile lui Crusoe se potriveau cu cele ale lui Angus."

Cand Acevedo a terminat design-ul, stafeta a fost predata celor de la Weta Digital, care au scanat creatura si au transformat-o intr-un model bidimensional pe computer. Pornind de la acest model, ei au creat apoi scheletul lui Crusoe, musculatura si pielea. Pielea lui Crusoe reprezinta o semnificativa cucerire tehnica a Weta Digital. „Pentru Crusoe am dezvoltat o noua tehnologie pentru imitarea pielii", explica Letteri. „Datorita ei se pot vedea cele mai mici modificari pe care le sufera pielea cand animalul intra sau iese din apa."

Animatorii isi incepeau treaba inainte de filmarea fiecarui cadru. Testand miscarile pe care le-ar putea face mica creatura, ei le-au dat sugestii actorilor, care, in timpul filmarilor, trebuiau sa dea replici unui manechin (care ulterior era inlocuit cu o imagine digitala) sau pur si simplu in fata camerei de filmat. „Am experimentat diferite miscari sau mimici pentru a obtine reactiile unui animal jucaus, sau uneori izolat si trist, care trebuia sa interactioneze cu Angus, sau cu oamenii din jurul sau. Am folosit aceste teste ca punct de plecare." „Manechinele sunt facute din silicon, asa ca sunt maleabile", explica Acevedo. „Am folosit prajini cu care le manevram si am obtinut uimitoare imagini de miscare sau de inot in apa. Am creat si o masca albastra a calutului de apa, ceea ce a usurat sarcina Weta Digital, care trebuia sa inlocuiasca manechinul cu o imagine digitala in fiecare cadru.


LOCATIILE SI FILMARILE

Inainte de inceperea productiei, realizatorii filmului au hotarat ca majoritatea filmarilor pentru Eu si monstrul meu sa fie facute in Noua Zeelanda. O singura locatie era una reala, in Scotia: exterioarele locuintei unde traia Angus, impreuna cu mama si sora sa. S-a filmat la Ardkinglas, o gospodarie de tara a carei casa dateaza de acum 100 de ani. In timp ce se afla in Scotia, scenograful Tony Burrough a cercetat zonele care-i puteau sluji drept inspiratie pentru restul filmului, care urma sa fie turnat la capatul celalalt al lumii.

In cea mai mare parte, filmul a fost turnat in Noua Zeelanda. Aceasta tara a devenit locatia ideala pentru turnarea filmului pentru ca, nu numai ca are o comunitate cinematografica bine consolidata, care s-a dovedit a fi capabila sa gazduiasca turnarea filmelor, oricat de complexe ar fi ele, dar poseda si o varietate imensa de locatii si peisaje. In plus, Wellingtonul este chiar orasul de resedinta al Weta Workshop si Weta Digital, cei doi factori cheie in realizarea unui film cu dificile efecte speciale.

In prima zi de filmare, actorii si echipa s-au intrunit pe pontonul unui lac pentru a lua parte la un ritual maori de binecuvantare. Batranii din triburile maori invecinate au oficiat ceremonia si au oferit regizorului Jay Russell si actorilor Emily Watson, Alex Etel, Ben Chaplin si David Morrissey traditionalele pietre verzi, menite sa-i protejeze de ghinioane si duhuri rele.

Primele trei saptamani de filmare au avut loc pe malurile lacului, vizavi de Queenstown si au presupus traversarea cu ambarcatiuni a celor peste 200 de actori si membri ai echipei. In Queenstown incepea ierna, iar muntii din jur purtau deja urmele primei zapezi. Cel mai important lucru pentru traversare a fost faptul ca apele lacului erau linistite, fenomen destul de rar in aceasta perioada a anului. Aceasta traversare a insemnat pentru membrii echipei oportunitatea de a admira privelistile uluitoare, in timpul zilei, dar si cerul spuzit de stele, in timpul noptii.

Dupa terminarea filmarilor din Queenstown, echipa de productie a ridicat ancora si s-a mutat la Stone Street Studios din Wellington. Activitatea ei de acolo urma sa foloseasca decorurile incredibile create de scenograful Tony Burrough. Cea mai impresionanta realizare a echipei de productie a fost construirea, pentru filmari, a unuia dintre cele mai mari rezervoare, care continea 4,2 milioane litri de apa. „Are circa 2,5 metri adancime si se intinde pe o suprafata cat trei sferturi dintr-un stadion de fotbal", explica Osborne. Cu peretii de 70 /100 de metri, tancul de apa era inconjurat din trei parti de ecrane de sticla albastra.

Pentru scenele din rezervorul cu apa, Alex Etel a trebuit sa invete sa inoate, pentru ca la inceperea turnarilor el era abia incepator. Pentru a realiza scenele acvatice fara ajutorul unei dubluri, Etel s-a pregatit timp de cateva saptamani sub indrumarea cascadorului coordonator Augie Davis.

Davis explica: „ Echipa i-a creat lui Crusoe un harnasament special pentru scenele in care inota prin apa, iar aceasta presupunea ca Alex sa stea sub apa o multime de timp. Alex avea de turnat vreo 20 de secvente sub apa, iar pentru fiecare dintre ele trebuia sa-si tina respiratia timp de 20 de secunde. La antrenamente, a trebuit sa poarte o centura grea care sa-l tina mai mult timp sub apa. Era inconjurat de scafandri, gata oricand sa intervina, si putea apela la rezerve de aer, oricand ar fi fost nevoie. Lui Alex ii placea apa si a petrecut numeroase ore alaturi de instructorul de scufundari. Poate sa-si tina respiratia 45 de secunde, ceea ce este impresionant pentru cineva care nu a fost obisnuit cu mediul acvatic".