Deficitul de calciu: Care sunt cauzele și ce poți face

Deficitul de calciu: Care sunt cauzele și ce poți face

Detalii

CategoriiSanatate
Tagurisanatate, suplimente alimentare, suplimente nutritive
Ultima actualizareMarti 26 octombrie 2021
Vizualizari104

Voteaza & Distribuie

Descriere

Calciul este un mineral prezent în corpul uman, stocat în principal în oase și dinți, dar care se regăsește și în mușchi și sânge. Prezența unei cantități adecvate de calciu este vitală pentru buna funcționare a organismului. Mai multe funcții corporale depind de nivelul de calciu din corp, din acest motiv, o deficiență poate avea repercursiuni pe mai multe nivele, respectiv la nivelul oaselor dinților, mușchilor, dar și asupra sănătății mintale. Pe termen lung, deficiența de calciu poate duce la osteopenie (densitate osoasă scăzută). Dacă această afecțiune nu este tratată corespunzător, rezultatul este osteoporoza sau oasele fragile.

Deficitul de calciu este cunoscut și sub numele de hipocalcemie și apare atunci când nivelul de calciu din sânge este foarte scăzut. Deși dacă este diagnosticată din timp, hipocalcemia poate fi tratată ușor cu suplimente nutritive naturale și o dietă adecvată, atunci când este neglijată poate pune viața în pericol. Deficiența de calciu se întâmplă atunci când prea puțin calciu intră în organism sau când prea mari cantități de calciu se elimină prin urină. Printre cele mai frecvente cauzele ale deficienței de calciu se numără:

  • Un aport mic de calciu pentru o perioadă prelungită de timp, în special la vârste fragede
  • Tratamentul cu anumite medicamente, care afectează absorbția calciului în organism
  • Intoleranță la alimentele bogate în calciu (în special lactatele)
  • În cazul femeilor - modificările hormonale
  • Factori genetici
  • Hipoparatiroidismul. Paratiroidele sunt situate în apropierea glandei tiroide și produc un hormon (PTH) care reglează cantitatea de calciu din organism. Dereglarea producției de PTH duce la apariția hipocalcemiei.
  • Pseudohipoparatidoidism. Este o dereglare genetică ce afectează reacția organismului la PTH.
  • Nivel scăzut de magneziu în sânge. Atunci când magneziul este într-o cantitate insuficientă în sânge rezultatul este reducerea producției de PTH.
  • Deficitul de vitamina D. Un nivel normal de calciu are nevoie de vitamina D; un steroid care influențează absorbția calciului din organism. Deficitul de vitamina D poate apărea în condițiile unei alimentații defectuoase sau expunere insuficientă la lumina soarelui.
  • Tratamente medicale care produc hipocalcemie. Fenitoina sau fenobarbitalul, precum și tratamentele administrate în cazul cancerului osos, au o strânsă legătură cu hipocalcemia.
  • Insuficiența renală
  • Veganismul. Deoarece din alimentație lipsesc cu desăvârșire produsele de origine animală bogate în calciu, respectiv lactatele, veganismul poate fi una dintre cauzele apariției deficitului de calciu.
  • Consum ridicat de alcool sau cafea
  • Perioade în care organismul este solicitat suplimentar (Adolescență, sarcină. etc. )
  • Tulburări digestive
  • Practicarea unui sport de performanță care implică eliminarea unei cantități mari de apă prin transpirație

Specialiștii recomandă creșterea aportului de calciu, în special în cazul femeilor, începând cu vârsta mijlocie. Odată cu apropierea de menopauză, cantitatea de calciu este cu atât mai importantă, pentru a reduce riscul de osteoporoză. Deoarece în timpul menopauzei estrogenul este produs în cantități mai mici, oasele femeilor se subțiază rapid.

Este important de reținut că deficitul de calciu nu prezintă simptome imediat, deoarece organismul încearcă să remedieze această problemă extrăgând calciul din oase. Pe termen lung însă, efectele sunt foarte grave. Necesarul de calciu are niște valori bine stabilite de specialiști, iar recomandările lor ar trebui respectate ca atare.

  • Sugari 0-6 luni: 200 mg
  • Sugari 7-12 luni: 260 mg
  • Copii 1-3 ani: 700 mg
  • Copii 4-8 ani: 1.000 mg
  • Adolescenți 9-18 ani: 1.300 mg
  • Adulți 19-50 de ani: 1.000 mg
  • Bărbați 50-70 de ani: 1.000 mg
  • Femeile peste 50 de ani: 1.200 mg
  • Adulți peste 71 de ani: 1.200 mg

Principalele simptome ale deficitului de calciu în organism sunt:

  • Pierderea memoriei și stări de confuzie
  • Spasme și crampe musculare
  • Depresie
  • Unghii fragile
  • Fracturi frecvente datorate oaselor subțiate
  • Amorțeală și furnicături la extremități (mâini, picioare, față)

Sursa foto: piqsels.com