Criterii de selecție a furnizorului de servicii software: patru lucruri de care să ții cont

Detalii

CategoriiIT
Tagurisoftware
Ultima actualizareMiercuri 23 martie 2022
Vizualizari421

Voteaza & Distribuie

Descriere

Alegerea unui provider de servicii software dedicate este un aspect care îți poate influența considerabil business-ul pe care intenționezi să-l dezvolți. Așa că dacă vrei să externalizezi proiecte sau o parte a activității tale, este important să selectezi cu atenție furnizorul de servicii prin sistemul de outsourcing.

Tocmai de aceea, am ales să-ți prezentăm câteva criterii de selecție care să te ajute să economisești timp, energie și bani.

Portofoliul de clienți

O companie software cu experiență are o listă de proiecte variate pentru diferite tipuri de soluții. Însă nu trebuie să te lași impresionat doar de numărul mare de clienți pentru care s-au dezvoltat aplicații.

Iată de ce ar trebui să ții cont atunci când evaluezi portofoliul unui provider:

  • cât de mari sunt clienții respectivi. Uneori, rata de retenție a unui client mare este mai greu de menținut, decât în cazul clienților mici.
  • ce servicii a oferit compania de software pentru clientul respectiv. Studiile de caz pot fi un indiciu valoros de unde îți poți lua această informație. Astfel îți poți da seama cu ce soluții a venit providerul software respectiv și dacă abordarea problemei este pe aceeași lungime de undă cu strategiile tale.
  • cât de lungă este relația cu clienții. Sunt companii software care, pe lângă lansarea aplicației propriu-zise, oferă și mentenanță, păstrând o relație de lungă durată cu clienții din portofoliu, fapt care îți pot crește gradul de încredere.

Tehnologiile cu care se lucrează


Pentru a putea dezvolta proiecte comune, ai nevoie de un provider care lucrează cu aceleași tehnologii ca tine. Iar acestea trebuie să fie actualizate și gata de a fi implementate pe proiect.

Iată de ce ar trebui să ții cont atunci când verifici tehnologiile cu care lucrează un furnizor de servicii software:
  • dacă are oameni specializați în tehnologia respectivă. De regulă, aceste informații le găsești în paginile de prezentare ale echipei sau în secțiunile „despre noi”.
  • experiența oamenilor alocați pe proiect. Este un aspect care reiese tot din portofoliul de clienți și studiile de caz sau dintr-o discuție de tip interviu pe care o poți purta cu aceștia.
  • diversitatea tehnologiilor. Acest detaliu te va ajuta să iei în considerare providerul pentru proiecte viitoare și să nu mai investești timp căutând din nou un alt furnizor software.
  • domeniile de activitate în care au fost aplicate tehnologiile respective. Să presupunem că ai de dezvoltat o aplicație de HR management, folosind tehnologii de tipul .Net. Sunt mulți provideri de servicii software care te-ar putea ajuta. Însă o selecție mai amănunțită s-ar putea realiza și în funcție de experiența furnizorului în aplicațiile de acest tip.

Transparență și comunicare

Din cauza lipsei de comunicare și a transparenței pot apărea o mulțime de consecințe negative precum întârzierile, erorile sau așteptări nerealiste cu privire la proiect.

Iată de ce ar trebui să ții cont atunci când verifici transparența și comunicarea unui furnizor de servicii software:
  • testimonialele primite de la clienți. De regulă, o firmă cu experiența va acorda atenție relației cu clienții și le va cere să ofere feedback privind colaborarea anterioară. Iar acest lucru îți va arată dacă providerul a fost preocupat de comunicarea pe care a avut-o în trecut și dacă a adus schimbări în bine. Îți recomandăm să nu te rezumi doar la feedback-ul de pe website, ci să verifici și informațiile din Social Media sau Google My Business.
  • modul de organizare a task-urilor și proiectelor. Firmele cu experiență folosesc un manager de activități în care poți să urmărești evoluția zilnică a proiectului.
  • call-urile de aliniere. O ședință scurtă în care să-ți fie prezentat progresul proiectului te poate ajuta să ai încredere mai mare în firma respectivă.
  • transparența privind costurile. Încă de la început trebuie să obții o estimare costuri proiect, pentru a vedea dacă poți respecta bugetul pe care îl ai la dispoziție și pentru a evita eventuale surprize.
  • părerea angajaților. Ca să-ți faci o idee despre modul în care se desfășoară lucrurile intern, poți verifica opiniile celor care lucrează sau care și-au încheiat activitatea la firma către care vrei să faci outsourcing. Găsești cu ușurință astfel de informații în Social Media sau pe platforme dedicate.
  • alinierea la normele legale. O firmă de încredere este una care respectă normele impuse de legislația țării de care aparține, indiferent de numărul de angajați, tipul proiectelor sau dacă are o activitate de tip offshore, nearshore sau onshore.
  • timpul pe care îl poate aloca proiectului tău. Degeaba găsești un provider software cu experiență și costuri favorabile, dacă este supraaglomerat și nu poate acorda atenție suficientă proiectului tău. Sau dacă îți oferă un deadline prea mare.

Confidențialitate

Aplicațiile și proiecte pot include acces la baze de date și la feature-uri importante care reflectă viziunea clientului tău. Așa că ai nevoie ca firma căreia îi încredințezi aceste informații delicate să aibă grijă ca ele să rămână confidențiale.

Iată de ce ar trebui să ții cont atunci când verifici confidențialitate pe care ți-o poate oferi un provider software:
  • acorduri NDA. Pe acestea le semnezi odată ce ai decis începerea colaborării.
  • reguli privind respectarea normelor GDPR. Aceste aspecte îți recomandăm să le aduci în vedere încă de la început.
  • dacă providerul software folosește medii de dezvoltare securizate și programe antivirus actualizate.
  • politica / procedurile pe care firma le poate pune în aplicarea în eventualitatea unor situații care afectează confidențialitatea.

Patru riscuri la care te expui dacă nu alegi corect providerul de servicii software:
  • Pierderea clienților - este poate cel mai mare risc pentru o firmă care face outsourcing. Clientul nemulțumit va alege să renunțe la serviciile tale, fapt care te poate afecta economic.
  • Pierderea timpului - o experiență negativă cu un furnizor software va înseamna reluare procesului de selecție, iar asta poate duce la imposibilitatea respectării deadline-urile pe care ți le-ai propus. De asemenea, poate exista riscul ca în loc să-ți dezvolți propriile aplicații sau să-ți crești portofoliul de clienți să fii nevoit să soluționezi eventuale conflicte.
  • Afectarea imaginii în piața de profil - un client nemulțumit de colaborarea cu tine va lăsa review negativ, fapt care îi va face și pe ceilalți clienți să se gândească de două ori înainte să te aleagă
  • Pierderea angajaților - există riscul ca cei din echipa ta să nu poată dezvolta o relație bună de colaborare cu cei din echipa către care se face outsourcing. Pe de altă parte, există și riscul ca software developerii să găsească destul de atractivă echipa către care faci outsourcing și să-și dorească să plece la ei.

Având în vedere numărul mare de furnizorii de servicii software din țară și de peste hotare, alegerea unei companii de încredere poate fi o provocare. Cu atât mai mult cu cât domeniul de activitate este unul în continuă expansiune. Însă, dacă urmărești atent criteriile de enumerate mai sus, rata de succes va fi mai mare.