Canalul Panama

Canalul Panama

Detalii

CategoriiTurism
TaguriCanalul Panama, Constructii celebre, Statele Unite ale Americii
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari6970

Voteaza & Distribuie

Descriere

Istoria Canalului Panama sta marturie asupra eforturilor mamut care au fost necesare pentru constructia acestui canal. A fost nevoie de aproximativ 80.000 de muncitori, 366.650.000 dolari si 10 ani pentru a finaliza acest canal lung de 77 km. Chiar daca lungimea Canalului Panama este doar jumatate din cea a Canalului Suez, constructia a durat aproape la fel de mult timp si a necesitat acceasi suma de bani.



Inainte de constructia Canalului Panama, navele americane trebuiau sa parcurga tot drumul pana la extremitatea sudica a Americii de Sud si sa strabata tot drumul pentru a ajunge la coasta Pacificului Americii de Nord. Un canal peste Istmul Panama a scurtat distanta si a salvat o gramada de timp si de bani necesari pentru aceasta calatorie lunga. Aceste lucruri explica constructia Canalului Panama.




Canalul Panama


Canalul Panama




Canalul Panama: Inainte de secolul 20

Chiar daca lucrarile efective de constructie a acestui canal au inceput in 1904, cronologia Canalului Panama dateaza din secolul 16 - cand regele Spaniei a autorizat un sondaj pentru a verifica fezabilitatea unui canal peste Istmul Panama, care ar putea face legatura intre Spania si Peru mult mai usor.



In decursul timpului, mai multe administratii au incercat sa construiasca un canal pe acest istm, dar nici una dintre aceste incercari nu au avut succes. Aceste esecuri au fost datorate in principal conditiile neospitaliere care predomina in aceasta regiune.



Constructia Canalului Suez, care leaga Marea Mediterana de Marea Rosie, in 1860, a venit ca un impuls major pentru ideea de a construi un canal similar in Panama care sa conecteze Oceanul Atlantic si Oceanul Pacific. Cand administratia franceza a incercat sa construiasca un canal peste Istmul Panama in 1880, in jur de 21900 de muncitori au murit din cauza diferitelor boli si calamitatilor naturale.


„Unda verde" pentru Canalul Panama in secolul 20

La inceputul secolului 20, aproape toata lumea - inclusiv Statele Unite ale Americii, a realizat importanta construirii unui canal peste Istmul Panama. De fapt, acest canal a fost de importanta strategica pentru Statele Unite ale Americii.



In cele din urma, Comisia Isthmian Canal, formata de Congresul SUA pentru a evalua fezabilitatea acestui proiect, a dat startul pentru construirea acestui canal din America Centrala. Problema a aparut cand Columbia a respins propunerea SUA de a construi acest canal.



La randul sau, administratia americana a sprijinit rebelii din Panama in razboiul de independenta, si in cele din urma Panama a devenit o natiune independenta - Republica Panama in 1903. Noul guvern din Panama a semnat Tratatul Hay-Bunau-Varilla cu Statele Unite pe 18 noiembrie 1903. Astfel Statele Unite a primit controlul asupra aceastei parti a tarii in 23 februarie 1904.


Construirea Canalului Panama

In cele din urma momentul mult asteptat din istoria Canalului Panama a sosit pe 4 mai 1904. Constructia efectiva a acestui canal a inceput dupa ce administratia Statelor Unite a achizitionat echipamente franceze si escavatoare in valoare de 40 milioane de dolari. Un inginer american, John Frank Stevens, a fost numit inginer sef de proiect intre 1905 si 1907. Stevens a argumentat ca acest canal ar trebui sa fie construit cu diguri si incuietori, si nu la nivelul marii cum a incercat anterior administratia franceza.


Dupa ce a primit aprobarea pentru aceasta propunere din partea administratiei, Stevens a reluat, sub conducerea presedintelui Theodore Roosevelt, linia de cale ferata Panama, asigurandu-se de cazare adecvata pentru muncitorii angajati. Acest lucru a facut posibil ca toate problemele de sanatate care au urmarit incercarile anterioare de constructie ale canalului sa fie tinute la distanta, iar numarul de decese a fost redus in mod semnificativ.




linia de cale ferata a canalului Panama


linia de cale ferata a canalului Panama



Finalizarea si deschiderea oficiala a Canalului Panama

Treptat, echipamentele franceze au fost inlocuite cu echipamente noi, mai eficiente, care au crescut viteza de lucru. In 1907, George Washington Goethals - un ofiter de armata si inginer civil din SUA, a preluat functia de inginer-sef al proiectului de la Stevens. Restul lucrarilor privind Canalul Panama au fost facute sub supravegherea lui Goethals, si in cele din urma canalul a fost finalizat in 1914.



Una dintre cele mai interesante aspecte despre Canalul Panama este ca constructia acestuia s-a terminat cu doi ani inainte de termenul limita, care era iunie 1916. Momentul cel mai asteptat a venit pe 15 august 1914 - ziua care a marcat deschiderea oficiala a Canalului Panama de catre un vapor american - SS Ancon. Republica Panama a primit control complet asupra Canalului Panama la 31 decembrie 1999, conform prevederilor tratatelor Torrijos-Carter din septembrie 1977.




SS Ancon


SS Ancon



Constructia Canalului Panama a necesitat o suma de 366.65 milioane de dolari si a avut nevoie de autoritatile americane aproape un deceniu. Rezultatul final a fost remarcabil, distanta intre New York si San Francisco fiind redusa la 5900 mile de la 14,000 mile in jurul Capului Horn.



Astazi, acest canal este gestionat de catre Autoritatea Canalului Panama (ACP), care este sub controlul direct al guvernului din Panama. Atunci cand proiectul de extindere al Canalului Panama initiat de ACP va fi finalizat in 2014, eficienta acestui canal este de asteptat sa devina dubla fata de cea din prezent.