Atonement (Remuscare)

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4224

Voteaza & Distribuie

Descriere

ATONEMENT, o productie Woking Title, prezentata de Universal Pictrures in asociere cu Studio Canal si Relativity Media, este regizat de Joe Wright si ii are pe generic pe James McAvoy, Keira Knightley, Romola Garai, Saoirse Ronan si Vanessa Redgrave.

Scenariul este semnat de Christopher Hampton si se bazeaza pe romanul omonim al lui Ian McEwan. Producatori sunt Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Webster, Richard Eyre, si pe Robert Fox, Ian McEwan, Debra Hayward si Liza Chasin ca producatori executivi. In film mai apar Brenda Blethyn, Juno Temple, Benedict Cumberbatch, Patrick Kennedy, Harriet Walter, Peter Wight, Daniel Mays, Nonso Anozie, Gina McKee, Jeremie Renier si Michelle Duncan.

Joe Wright i-a readunat intr-o noua echipa pe mai vechii sai colaboratori de laPride & Prejudice, Keira Knightley, Brenda Blethyn, scenografa Sarah Greenwood, autoarea costumelor Jacqueline Durran, monteurul Paul Tothill si compozitorul Dario Marianelli. Greenwood, Durran si Marianelli au primit nominalizari ale Academiei pentru Pride & Prejudice. Operatorul Seamus McGarvey, machioza si hair designer-ul Ivana Primorac completeaza echipa lui Wright.

Naratiunea este plasata in Anglia anului 1935, intr-una dintre cele mai calde zile ale anului. In atmosfera premergatoare celui de-al Doilea Razboi Mondial, toropiti de canicula, Briony Tallis si familia sa isi petrec vara la imensa lor resedinta in stil gotic victorian. Reunirea familiei in weekend, intr-o atmosfera incinsa - la propriu si la figurat-, face perceptibile tensiunea, opresiunea si sentimentele reprimate.

Dupa o serie de neintelegeri, Briony, o fetita cu o imaginatie bogata pe care si-o canalizeaza si in mici scrieri, il acuza pe Robbie Turner, fiul menajerei familiei, de un delict pe care acesta nu il comisese. Acuzatia le afecteaza vietile tuturor: schimba cursul existentelor lui Robbie si a Ceciliei, sora lui Briony. S-a filmat in Shropshire, London, Lincolnshire, Norfolk, Cambridgeshire, Grimsby and Redcar in Marea Britanie.

In timpul filmarii la Pride & Prejudice, Tim Bevan, directorul de la Working Title, impresionat de talentul regizorul Joe Wright, a inceput sa caute o posibilitate de a continua sa lucreze impreuna. Romanul lui Ian McEwan, ATONEMENT, tocmai fusese cumparat de la Working Title cu aranjamentul ca Robert Eyre sa fie regizor. Acesta, fiind implicat in alte proiecte, Wright a fost alegerea cea mai buna si venea in intampinarea dorintelor lui Bevan. Romanul lui McEwan l-a atras pe Wright prin formula narativa, care opune adevarul obiectiv unor adevaruri subiective. Regizorul a petrecut mai mult timp cu scenaristul.

Christopher Hampton, lucrand la adaptarea cartii."O carte este o iluzie, o serie de simboluri care creeaza o naratiune in mintea fiecaruia. Sunt atatea versiuni ale unei carti, cati cititori au parcurs-o. Am facut o adaptare a cartii dupa mintea mea." declara regizorul. Opinia producatorului Paul Webster este ca scenariul a devenit mai bogat, mai complex, fiind incarcat cu imaginatie vizuala. Au aparut astfel mai clare pulsiunile sexuale ale copilariei, nostalgiile si neimplinirile resimtite de personaje.Si McEwan constientizeaza dificultatea ecranizarii: "Este ca o demolare! Sa reduci un text de 130,000 de cuvinte la un scenariu de 25,000. Acesta carte pune probleme unui scenarist pentru ca este un roman despre interioritate, care patrunde in constiinta mai multor personaje. Joe si Christopher Hampton a gasit o cale inteleapta de a patrunde in carte."

Hampton, la randul sau, considera ca o care buna este mai usor de adaptat decat decat una proasta, desi a-i pasta calitatile este o mare responsabilitate. Cu Pride & Prejudice, Wright a dovedit ca poate interpreta o poveste clasica in stil modern, astfel incat spectatorii sa poate patrunde dincolo de datele istorice ale textului.

Cu scenariul in buzunar, Wright a inceput pregatirea meticuloasa a filmului, discutind cu membrii echipei fiecare aspect pentru a fi sigur ca viziunea sa este corect inteleasa. Timp de trei saptamani a repetat cu actorii, pentru a fi sigur ca atunci cand camerele se vor invarti in jurul lor, vor fi acomodati cu personajele si spatiile in care evolueaza. Wright a dorit sa asigure o unitate de atmosfera a filmului printr-un un control direct al imaginii, scenografiei si costumelor pentru a da linia continua de sensibilitate. Echipa a lucrat alaturi de un istoric si trecerea intr-o perioada istorica noua, a fost precedata de un studiu al picturilor, fotografiilor sau filmelor de epoca.

Pentru prima parte a filmului, plasata in resedinta familiei Tallis, in 1935, scenografa a cautat in arhive pentru a gasi o proprietate care sa se inscrie in parametrii sugerati de Mc Ewan. S-a optat pentru Stokesay Court din Shropshire decorate in linia design-ului anilor ‘30.
Pentru partea franceza s-a optat pentru filmari in Lincolnshire, Norfolk, Cambridgeshire, Grimsby si Redcar, a caror peisaje seamana cu cele din Dunkirk.
Wright si operatorul Seamus McGarvey, au incercat nu doar sa redea vizual o poveste ci chiar sa transforme camera intr-un povestitor activ.
Pentru episoduil 1935, au folosit un filtru special, folosit si in reclamele Christian Dior, care da o stralucire si o molicioune aparte obiectelor.
Pentru tranzitia de la momentul 1935 la 1940, au adaptat camera, schimbarii de la somptuozitatea resedintei la severitatea spatiului din timpul razboiului, apelandu-se la un expresionist joc de umbre si lumini.
Si la nivelul costumelor s-a facut acelasi efort de a se pastra unitatea chiar in evolutia personajelor, astfel costumele lui Briony sunt concepute mereu in aceeasi paleta cromatica, desi tin cont de linia epocii.
Si machajul si coafurile sunt concepute in spiritual aceleiasi unitati: celor din anii ‘30 li s-a dat o stralucire pe care aristocratia engleza a vremii nu o avea, iar cele din anii ‘40 respectau saracia epocii, facand ca episodul din ‘30 sa para unul oniric.
Pentru secventa de la Dunkirk, filmata pe plaja de la Redcar, Wright a decis sa filmeze totul dintr-o singura miscare de aparat, desi decorul avea mai multe componente: plaja, o estrada pentru orchestra, o nava de razboi, un atelier, cladiri bombardate. "Stiam ca puteam sa facem filmarea dintr-o singura miscare a camerei; am inceput sa repetam, o zi intreaga de la 6 dimineata la 6.30 seara. Am tras toata secventa in trei duble.

A devenit ca o piesa de teatru." povesteste Wright. "Joe poate sa faca lucruri complexe intr-un mod foarte simplu, asfel incat spectatorul sa poata intelege ca Atonement este o carte mare cu idei mari si universale, iar el este un romantic, un filosof care interpreteeaza ideile intr-o forma cinematografica." concluzioneaza Paul Webster.