Traian Vuia

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4501

Voteaza & Distribuie

Descriere

Pe la inceputul secolului trecut, zborul mecanic era doar un vis. In 1906, un banatean a reusit sa-l implineasca. Traian Vuia a ramas in mintea tuturor drept cel care s-a ridicat de la sol numai prin forta motorului sau, a reusit astfel, sa zboare ajutat de teoria tehnicii mondiale. Este drept ca pana aici a trecut peste multe obstacole, dar ajutat de speranta si mai ales, perseverenta, aviatorul roman a reusit.

Traian Vuia - primul zbor

Traian Vuia - primul zbor


Cu trei ani inainte de aceasta uriasa realizare, fratii americani, Wright, au reusit si ei sa zboare cu un avion, dar, in cazul acesta, aparatul nu s-a ridicat singur de la sol, ajutat doar de motor, ci a fost propulsat prin catapultare, a fost nevoie, asadar, de un impuls exterior. Tocmai de aceea, meritul si exclusivitatea zborului ii apartin lui Traian Vuia.

Aviatorul nostru s-a nascut in comuna Bujor din judetul Caras-Severin, a facut liceul in Lugoj, iar mai apoi, amorezat fiind de tehnica si aviatie, s-a inscris la Scoala Politehnica din Budapesta, urmand ca, dupa un an, sa inceapa Facultatea de Drept, de unde putea lipsi in favoarea muncii, pentru a-si castiga existenta.

Eu nu lucrez pentru gloria mea personala, ci lucrez pentru gloria geniului uman

Ajunge in 1901 doctor in drept si urmeaza sa practice avocatura in Lugoj. In timp ce reusise sa ii molipseasca pe cei din jur cu ideile sale despre zbor, i s-au intensificat si lui gandurile si a inceput sa construiarca macheta unui aeroplan-mobil.

Pleaca apoi la Paris, capitala de atunci a aviatiei internationale, unde vorbeste cu un membru al Academiei de Stiinte, isi prezinta proiectul, dar acesta va fi respins din fasa, academicienii considerandu-l ridicol, o himera, un produs al unui creier bolnav. Acest lucru nu ii distruge increderea lui Vuia in fortele proprii. "Eu nu lucrez pentru gloria mea personala, ci lucrez pentru gloria geniului uman", spunea el uneori.

Dupa foarte putin timp, isi breveteaza inventia si trece la construirea proiectului, ajutat financiar de banateni. In 1905, aparatul numit "Vuia-l" si denumit de amici "Liliacul", este gata si reprezinta un monoplan usor cu o elice tractiva si aripi de panza pliabile, iar trenul de aterizare e format dintr-un mic carucior cu roti pneumatice. Vuia, transforma apoi 18 martie 1906 intr-o data istorica pentru aviatie, iar pe terenul de la Montesson de langa Paris, aparatul construit de Vuia si pilotat de acesta, isi ia zborul si decoleaza numai prin puterea motorului sau.

Rene Chambem un membru cunoscut al aviatiei, urma sa scrie peste cateva decenii: "Traian Vuia a facut ca batrana Europa sa se destepte. El este primul in timp."

Apoi, odata cu trecerea timpului, Traian Vuia a construit si experimentat tipuri inovative si perfectionate de avioane si doua elicoptere prevazute cu mai multe rotoare de propulsie si sustenatie, carma de directie si stabilizator orizontal. Tot acest geniu al zborului a inventat si un generator cu aburi original, conceptie proprie, care a ajutat foarte mult in constructia si functionarea centralelor termice.

Traian Vuia a militat in timpul Primului Razboi Mondial la Paris pentru Unirea Transilvaniei cu Tara si a organizat "Comitetul National al Romanilor din Transilvania si Banat". A revenit apoi in Romania, in 1950, insa a murit la scurt timp, abia dupa ce s-a bucurat sa-si vada locurile natale.