Antreprenori de succes: George Butunoiu ? Executive Search Consultants | Zero Paper

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2060

Voteaza & Distribuie

Descriere

1. Care sunt domeniile de business in care activezi in prezent, si care este povestea afacerilor pe care le detii?

Am 2 firme, cea de executive search, de 18 ani, si inca una de software, pe care am inceput-o acum 4 ani. Cu cea de recrutare e simplu, am inceput-o odata cu capitalismul in Romania si i-am cunoscut pe multi dintre oamenii care acum sunt invidiati inca de pe vremea in care carau blugi cu autocarul din Turcia.

Firma de software a fost un rezultat firesc al pasiunii mele. Eu am fost fizician (si matematician de performanta) si softul a fost o consecinta fireasca. Am fost foarte bun la asta in facultate, pacat ca l-am abandonat si m-am apucat de altele. Am facut pentru firma de recrutare un sistem care sa ne gestioneze toata activitatea, pe care l-am tot perfectionat ani de zile incat a ajuns sa automatizeze complet tot ce facem noi acolo si sa nu mai avem nici macar o foate de hartie in birou, desi noi lucram cu volume imense de documente (avem peste 100,000 de CV-uri in banca de date si peste 7,000 de companii). Intr-o zi ne-au sunat unii de la o firma din Anglia, care sunt cei mai mari din lume pe softuri de recrutare, ca sa ne faca un demo cu softul lor. Cand mi-au aratat, am ramas cu gura cascata: parca imi aratau softul meu! Cam 80% din ce imi aratau ei facuseram si noi, ei aveau cate ceva in plus, si noi cate ceva fata de ei. Dupa aceea am comparat ce am facut noi cu cele mai cunoscute softuri de recrutare din Europa si am vazut ca al nostru e printre cele mai puternice. Asa m-am hotarat sa-l vand. L-am modificat incat sa acopere si departamentele de recrutare din firmele mari, nu numai firmele de recrutare si, tot lucrand la arhitectura mi-am dat seama ca-l putem extinde la toate firmele de consultanta, nu numai de recrutare. Apoi am vazut ca putem generaliza arhitectura, cu cateva eforturi, incat sa acopere toate firmele de servicii si departamentele de tip suport din companiile foarte mari, nu numai pe cele de servicii. Asa am ajuns sa lansam Kazier-ul, un software de BPM (Business Process Management), pentru dezvoltarea caruia am facut o firma separata, Zero Paper.

Acum pregatesc cateva proiecte legate de Internet, insa nu le pot lansa inca pentru ca nu am bani sa le finantez, tot ce am avut pana acum am investit in afacerea cu softul (cam 800,000€) – adica toti banii pe care i-am castigat din recrutare.

2. Care sunt produsele sau serviciile principale pe care le furnizezi si cu ce se diferentiaza acestea? Exista vreun atribut care sa le confere unicitate?

La firma de recrutare avem un singur produs – executive search – adica recrutarea pentru pozitille de conducere. Recrutam numai pozitii de top management/ board level: directori generali si manageri/ directori subordonati direct acestora si, in cazul corporatiilor foarte mari, cu structuri complexe, si cu un nivel sub asta. Ce le diferentiaza pe firmele de executive search (direct search), in general, si pe noi in particular de firmele de recrutare, respectiv de alte firme de executive search am descris in detaliu intr-un articol („Cum de-ti platesc clientii tarifele alea?") care e postat si pe blog, nu mai reiau argumentatia.

george butunoiu

Cu Kazier-ul lucrurile sunt mai clare: Kazier este un sistem de management + suportul IT pentru implementarea acestuia: un concept unitar de modelare, de procedurizare si de optimizare a activitatii unei organizatii si un software integrat, de tip Web application, de management al proceselor si proiectelor si al tuturor activitatilor, evenimentelor, contactelor, documentelor si datelor financiare atasate acestora. Kazierul este folosit de catre orice firma sau institutie ne/guvernamentala cu activitati in domeniul serviciilor, de catre departamente de core business sau de suport (vanzari, juridic, marketing, aprovizionare, HR etc.) din corporatii de mari dimensiuni, din orice domeniu de activitate, de catre companiile mici sau mari care vand un numar relativ redus de produse, insa cu o valoare relativ ridicata, au clienti care necesita un tratament individualizat si de lunga durata, au activitati repetitive ce pot fi procedurizate si organizate sub forma de procese si proiecte, au activitati pentru care informatiile (inclusiv documentele) trecute sunt importante, pot fi refolosite / valorificate si necesita pastrarea lor pe termen lung si in volum mare. Kazier poate administra, in functie de compatibilitatea cu criteriile de mai sus, intreaga activitate a unei firme, activitatea din unul sau mai multe centre de cost sau departamente, situate in aceeasi locatie sau in zone, orase, tari diferite, una sau mai multe tipuri distincte de activitati din cadrul unei organizatii, inclusiv activitati transversale (de tip "shared services" – activitati suport pentru mai multe departamente). Altfel spus, Kazier poate inlocui cu succes, printr-un sistem unitar, aplicatii separate de CRM, Project management (inclusiv managementul financiar), Document management, arhiva electronica pentru informatii si documente, Portal intranet (Intraweb), Event management, Contact management (banci de date). Atuul principal al Kazierului e logica arhitecturii (desi e un sistem extrem de complex, toti cei care l-au vazut au inteles despre ce e vorba si cum functioneaza din prima) si, nu in ultimul rand, pretul de 5 – 10 – 20 de ori mai mic decat al altor produse cu care concuram (BPM-uri, CRM-uri, ERP-uri, DMS-uri)

3. Care este cheia succesului tau in afaceri si pasii in care ai realizat acesta?

Daca succesul unei afaceri se masoara dupa marimea contului din banca al detinatorului businessului, atunci nu cred ca firma de executive search e un mare succes, ca nu m-am imbogatit din ea. Cea mai mare cifra de afaceri pe care am avut-o a fost in 2007, de 720,000€, ceea ce pentru o firma cu 3 parteneri si 2 secretare poate fi rezonabil. E drept, avem o notorietate foarte buna, ceea ce imi este si imi va fi de foarte mare folos in celelalte afaceri, cea cu Kazierul si cele pe care le voi mai dezvolta (cu Internetul). Succesul – atat cat este, asa cum am spus mai sus – se datoreaza organizarii interne (cred ca avem printre cele mai eficiente proceduri nu numai printre firmele de recrutare, ci si intre toate firmele de servicii). Cu alte cuvinte, am implementat si am testat Kazierul pe propria afacere (cea de executive search, dar si cea a Kazierului insusi) si am exploatat sistemul pana la ultima lui resursa.

In ceea ce priveste cealalta afacere, cea de software, suntem abia la inceput. Am vandut Kazierul catorva clienti mari si foarte mari (in special banci) insa nu am inca un sistem de referinta ca sa pot spune daca asat e un succes sau dimpotriva, ca la cat de competitiv e sistemul ar fi trebuit sa-l vindem in mult mai multe locuri. Oricum, decisiv in tot demersul comercial a fost notorietatea mea si accesul personal si direct la cei mai importanti oameni din businessul romanesc. Altfel, putea sa fie Kazierul si de 10 ori mai bun ca tot nu am fi vandut mare lucru pe criza asta. Dupa ce vom atinge un anumit volum critic, rolul meu in dezvoltarea afacerii se va diminua si Kazierul va incepe sa se vanda si singur, prin referinte sau prin oameni de vanzari angajati special pentru asa ceva. Insa asta de anul viitor…

4. Care sunt strategiile de marketing pe care le-ai folosit in promovarea companiei?

In executive search lucrurile sunt extrem de simple din punctul asta de vedere: absolut totul se bazeaza pe contactul direct cu clientii, cu clientii potentiali si cu candidatii. Nu se face publicitate in presa, outdoor sau pe Internet, nu se inscriptioneaza sepci sau pixuri cu numele firmei, nu exista spoturi TV sau radio etc. O buna publicitate se face cand se scrie despre firmele de executive search sau cand se cere parerea head-hunterilor pe diverse subiecte, in articole sau la emisiuni radio si TV. Exista niste reguli nescrise in domeniul asta al head-huntingului, o firma care le incalca risca sa se descalifice si refacerea imaginii sa o coste foarte mult.

In afacerea cu softul profit de pozitia pe care o am pe piata ca head-hunter cunoscut si discut tot direct cu toti potentialii clienti, nici nu am resurse in acest moment pentru o strategie complexa de marketing, pe scara larga. Am preferat sa pun deocamdata toti banii pe care i-am avut in dezvoltarea produsului. De anul viitor vom avea si o strategie coerenta de marketing pentru Kazier, inca nu m-am gandit care va fi, avem inca suficient timp pentru asta.

5. Care sunt obiectivele propuse pentru acest an pe plan profesional?

Am 3 obiective:

- Cu firma de executive search lucrurile vor ramane asa cum sunt multi ani de acum inainte. In general, „crestere" la o firma de executive search inseamna sa poata sa-si creasca tarifele, devenind astfel mai profitabila, nu sa-si mareasca numarul de angajati si sa aiba mai multe recrutari dar mai ieftine sau chiar la acelasi tarif. Cele internationale mai pot avea in plan si sa-si extinda operatiile in alte tari. Prin urmare, daca se va duce criza si va creste piata vom incepe sa ne marim tarifele daca vom incepe sa avem mai multe cereri de recrutare decat putem noi face, in niciun caz nu ne vom mari numarul de angajati.

- Si cu firma de software lucrurile sunt simple: fiind la inceput, obiectivul principal e penetrarea pietii, atingerea unui anumit grad de notorietate si consolidarea businessului. Daca vom ajunge la un breakeven operational pana la sfarsitul anului inseamna ca am facut o treaba buna. Obiectivul imediat e sa vindem Kazierul la cat mai multe firme foarte mari, si asta cu sacrificarea profitului, adica il vom vinde la un pret foarte mic, doar cat sa ne acoperim cheltuielile. De anul viitor, insa, vom „schimba foaia".

- Al treilea obiectiv este sa gasesc o finantare pentru cele 3 proiecte de Internet p care le am, pentru care am business planurile deja pregatite. Sper sa demarez cel putin 2 dintre ele pana la sfarsitul anului.

6. Fiind un owner de succes care crezi ca vor fi tendintele de viitor ale mediului de business Romanesc ?

Inca multi ani de acum inainte va fi o piata chinuita, in care toate lucrurile vor fi facute cu forcepsul, va fi frustrant sa vezi ca ai tot ce-ti trebuie insa ti se pun piedici la fiecare pas, frustrant pentru ca altii care fura, insala si dau mita vor castiga o multime de bani… adica asa cum a fost si pana acum si cum e si in continuare. Avantajul e ca sunt inca multe locuri libere pe piata, care pot fi exploatate, si ca Uniunea Europeana va mai tempera putin elanul distructiv al guvernantilor. Cu alte cuvinte, cred ca va fi o evolutie foarte lenta in urmatorii cativa ani.

7. Care sunt princiipile de baza dupa care te ghidezi in afaceri?

Nu am principii „de business", folosesc sistemul axiologic „de baza", adica cel din viata de zi cu zi. Nu am unele principii morale sau de alta natura pe care sa le folosesc „in timpul programului" si altele in viata personala. Nu citesc carti de business, nu ascult sfaturile marilor personalitati din business, nu merg la conferinte pe aceasta tema, nu am urmat si nu voi urma niciodata vreun model de business, indiferent care ar fi acesta. Ma bazez exclusiv pe logica mea, pe „common sense" si pe principiul general al „lucrului bine facut" si pe morala clasica, cea din filosofie si din literatura.

george butunoiu8. Care sunt planurile de business pentru viitor?

Sa castig suficienti bani din businessurile pe care le-am inceput, in urmatorii 4 ani, incat sa nu mai trebuiasca sa muncesc niciodata si apoi sa nu mai aud de businessuri si de oameni de afaceri decat intamplator.

9. Care sunt sfaturile pe care le oferi tinerilor intreprinzatori si companiilor din Romania?

Daca fac o alegere, sa fie siguri ca o fac din cat mai multe optiuni (adica sa si le creeze, daca li se pare ca sunt prea putine) si sa fie convinsi ca alegerea le apartien in totalitate, nu ca au fost „impinsi" catre ea de societate, parinti, criza, conjunctura sociala si economica, lene etc. A „alege" singura varianta disponibila (sau vizibila) nu e o alegere adevarata. Si sa citeasca articolul „Pantalonii mov" de pe situl meu…

10. Un cuvant de incheiere.

Sa nu va asteptati ca businessurile reale si relatiile sociale din interiorul si din jurul lor sa seamene cu cele descrise in reviste sau in cursuri. Nu va implicati emotional si mai ales afectiv in astfel de relatii mai mult decat e cazul, nici cu "firma" (ca entitate abstracta), nici cu managementul si nici cu ceilalti din jur cu care nu aveti decat legaturi profesionale. Eu, George Butunoiu, am vazut de foarte multe ori la ce poate duce asta.