Adidas, de la inceputuri si pana azi

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriAdidas, Publicitate
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4788

Voteaza & Distribuie

Descriere

In anul 1920, pasionatul de sport si de pantofi, Adi (Adolf) Dassler, nascut la 3 noiembrie 1900 si fiu al unui cizmar din Bavaria, realizeaza manual (impreuna cu alti doi pantofari) prima sa pereche de pantofi de sport in intregime din piele. Inca de la inceput, el adopta trei principii de baza: performanta atletica, protectia impotriva ranilor si soliditatea.

La inceputul verii anului 1924, Adi Dassler a incheiat un parteneriat cu fratele sau Rudolf, a carui personalitate extrovertita, opusa firii lui, ara un adaos valoros. Cei doi inregistreaza intrerpinderea lor cu numele de "Fabrica de pantofi a fratilor Dassler, Herzogenaurach". Curand, zeci de oameni s-au alaturat afacerii de familie, care producea 50 de perechi de pantofi pe zi.

In 1928, folosirea crampoanelor Dassler, concepute in stransa colaborare cu Josef Waitzer, antrenor de atletism, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, a marcat inceputul unei lungi istorii de sponsorizare intre companie si sportivi pana in zilele noastre.

Din 1945 pana in 1947, compania a intrat sub tutela armatei, care a incheiat contracte pentru 1000 de perechi de pantofi de hochei pe gheata. La sfarsitul acestei perioade, cu ajutorul a 47 de angajati, compania a inceput o noua era. Adi, intotdeauna productiv, isi punea ideile in practica, vechi de dinainte de razboi sau noi.

In 1948, fratii Adi si Rudolf Dassler o iau pe cai separate. Rudolf infiinteaza Puma.

In 1949, Adi Dassler creeaza numele companiei (Adidas) combinandu-si cele doua nume (Adi Dassler) si faimosul brand al pantofilor cu "trei dungi". Dar numai in anul urmator, in 1949, cele trei benzi sunt inregistrate oficial ca marca a companiei Adidas.

In timp ce in 1959 Adi creeaza o a doua fabrica Adidas la Scheinfeld, Horst Dassler, fiul lui, dechide o fabrica in Franta. Acesta devine, in 1976, responsabil pentru aducerea brandului in Franta (45 milioane de perechi de pantofi produse pe an).

Dupa moartea lui Adi in 1978, sotia lui Kathe, impreuna cu ginerele ei, Alf Bente, si fiul ei, Horst, vor conduce compania. In 1984, Kathe dispare la randul ei, lasand compania fiului sau Horst, care a primit cea mai mare distinctie la Jocurile Olimpice. Din 1985 el a continuat sa o dezvolte pentru a face fata concurentei din ce in ce mai prezenta, si cu costuri de fabricatie din ce in ce mai apasatoare. Pur si simplu productia nu era suficienta, trebuia sa ia in considerare si marketingul. Dar in 1986, Horst moare subit la 51 de ani, lasand neterminate planurile de restructurare.

Urmatorii ani au fost o perioada de tranzitie dificila. Ramanand in cadrul familiei, compania si-a schimbat statutul in 1989, devenind o corporatie. Saga familiei se incheie in anul urmator, in 1990, prin achizitionarea majoritatii actiunilor de catre Bernard Tapie. In 1993, Bernard Tapie renunta, iar Robert Louis-Dreyfus preia conducerea si initiaza noi strategii de afaceri benefice brandului.

Dintotdeauna, sportivii au fost promotorii brandurilor, mai ales in timpul evenimentelor majore, cum ar fi olimpiadele sau campionatele mondiale. In 1994 vanzarilor si profiturile cresc din nou, iar in 1995 Adidas intra pe piata de valori.

In 1996, compania are un nou logo si o noua generatie de atleti (printre care si superstarul baschetbalist Kobe Bryant) se asociaza cu brandul. Totul este pus in aplicare pentru a crea o imagine moderna si inovatoare.

In 1997, Adidas achizitioneaza producatorul de schiuri Salomon, iar in anul urmator actiunea Adidas-Salomon este admisa la DAX (indicele german al actiunilor bursiere). In 2005, Adidas se separa si cumparat Reebok International, reunind doua branduri din lumea sportului.

Pentru aniversarea de cincizeci de ani in 1999, Adidas se intoarce la orgini, relocand sediul central la Herzogenaurach. Compania Adidas-Salomon este in forma maxima avand vanzari de peste 10 miliarde de marci germane si 12,829 angajati in intreaga lume.

In 2001, la conducerea companiei vine Herbert Hainer si prima sa inovatie majora este lansarea proiectului de personalizare, care ii permite consumatorului sa-si creeze proprii pantofi in functie de criteriile si nevoile sale.

Din 2001, se deschid primele magazine la nivel mondial: Adidas Originals la Berlin si Tokyo, si megamagazinele din Paris si Amsterdam. In 2003, la Herzogenaurach se deschide un urias magazin de prezentare si inca 3 magazine Originals: Miami, Seoul, Milano. Apoi, in 2005, cel mai mare magazin din New York - Sport Performance. In 2006, se deschide „Mi Innovation Center"la Paris, pe Champs Elysees.

In 2002 a avut loc inaugurarea sediului din America de Nord (Portland, Oregon). Erich Stamminger a fost numit in acelasi an CEO al Adidas American Inc., ceea ce perminte consolidarea eforturilor din America de Nord.

In 2003, marele designer japonez Yohji Yamamoto se asociaza brandului pentru a crea un nou brand: Y-3. Acest nume este o combinatie a numelui creatorului si a cifrei 3, reamintind figura emblematica a celor 3 dungi Adidas. Brandul ofera si colectii desenate de Yohji Yamamoto. In mod similar, Adidas recurge in mod regulat la designerul britanic Stella McCartney, dupa succesul primei lor colaborari, care ar fi trebuit sa ramana unica in 2002. In 2006, Adidasn anunta continuarea colaborarii cu Yohji Yamamoto si Stella McCartney pana in 2010.

Adidas indrazneste sa isi asume riscuri prin colaborarea cu designeri ai unui stil complet diferit de cel obisnuit al brandului. Astfel, in 2009, Jeremy Scott a creat o linie pe o tema africana. In mai 2009, un alt magazin Adidas Originals si-a deschis portile la scurt timp dupa lansarea gamei SLVR, lansata in 2008.