Categorii | Stiri Sport |
---|---|
Taguri | |
Ultima actualizare | Marti 5 august 2014 |
Vizualizari | 3113 |
condusul prin ploaie
Greseli fundamentale, comise in timp ce conducem, grabiti, prin ploaie, pot favoriza tragedii dintre cele mai groaznice, prin declansarea unor accidente soldate cu victime. „Ploaie, ploaie, du-te la miazazi, vino din nou in alta zi", sunt gata sa intoneze majoritatea soferilor, mai ales cand au de facut un drum si afara ploua cu galeata, iar asfaltul este alunecos si vizibilitatea redusa. Si pentru ca indemnuri copilaresti adresate ploii, de a veni „in alta zi", nu rezolva, de obicei, nimic, solutia ar fi deprinderea metodelor de a conduce prin ploaie in conditii de siguranta.
In primul rand, exista o serie de obiceiuri proaste la care trebuie renuntat. Unele dintre obisnuintele care nu-ti fac probleme cand drumul este uscat, creeaza dificultati pe ploaie. Sunt atat de adanc impamantenite, incat este extrem de dificil de scapat de ele cand Mama Natura scalda totul in lacrimile ei generoase, straduindu-se sa faca sa infloreasca bobocii de trandafiri si sa aprinda un curcubeu pe cer.
Drumurile sunt construite in asa fel incat sunt mai ridicate spre mijloc, scazand spre margine. Apa acumulata in timpul ploii, tinde sa se scurga spre marginea drumului. La deplasarea prin ploaie este de dorit sa evitati aceste zone. Nu, pe mijlocul drumului nu-i mai uscat decat pe margine, dar cel putin n-o sa va doriti sa fi avut vreun vehicul amfibiu.
Farurile, chiar daca nu ajuta cine stie cat de mult la limpezirea peisajului ploios, sunt esentiale in traficul auto prin semnalarea locului, directiei de mers, etc a vehiculului. Este esential ca ele sa fie aprinse, dar nu puse pe faza mare, pentru a nu-i stanjeni pe cei veniti din sens opus. Aceasta este, de regula, o obisnuinta proasta pe ploaie, farurile puse pe faza mare. Nu ajuta nimanui.
In caz de ploaie torentiala, este posibil ca vizibilitatea sa scada brusc, ploaia fiind atat de intensa incat prin suvoaiele de apa parbrizul sa devina opac. In acest caz, in loc sa va avantati prin trafic cu faza mare, claxonand disperat, cel mai bine este sa trageti pe dreapta. Nu puteti sti ce-i in fata, asa ca o intrerupere a deplasarii este perfect justificata.
Cand vedeti ca apa ocupa intreaga parte a carosabilului, nu incercati sa navigati pe o sosea devenita canal nautic. Sunt mii de oameni care considera ca masina lor, mai ales daca este un SUV pe roti imense, isi zic ca niste apa, acolo, nu le poate stanjeni prea tare vehiculul. Spre surprinderea lor, de cele mai multe ori se trezesc la marginea drumului, azvarliti acolo de viitura in care s-a transformat soseaua, iar traseul lor continua la voia hazardului. Iar chiar daca suvoaiele nu sunt atat de vijelioase incat sa va mute de pe directie, prin faptul ca soseaua nu se mai vede face orice deplasare extrem de riscanta in aceste conditii. Poti da peste gropi in sosea de marimea unor piscine, si-atunci scufundarea pare inevitabila.
Limita de viteza este impusa pentru asigurarea desfasurarii traficului in cele mai bune conditii. Cand drumul este ud, ploua si vizibilitatea-i redusa, cea mai neinspirata idee este sa apesi pedala acceleratiei in momentul cand pe sosea se creeaza fenomenul de hidro-alunecare. De obicei, rotile din fata intrerup pelicula de apa formata pe sosea, dar daca viteza de deplasarea este prea mare, vehiculul incepe sa pluteasca pe suprafata apei, avand un contact mai redus cu carosabilul.
Cand va dati seama ca ati inceput hidro-alunecarea, nu franati brusc (desi asta ati fi tentat sa faceti), pentru ca astfel, lucrurile se inrautatesc. Reduceti acceleratia, pentru ca tractiunea ramasa sa va ajute sa reduceti viteza. Conduceti drept. Nu incercati sa virati. Daca masina se indreapta spre o directie aleatorie, nu va opuneti. Cand vehiculul incetineste, va veti relua controlul asupra lui.