Salt la continut


Fotografie
- - - - -

De ce nu agreeaza protestantii icoanele, crucea, obiectele de cult


  • Te rog sa te conectezi pentru a raspunde
223 replici la acest subiect

#21 just a girl

just a girl

    wize girl

  • Full Members
  • StricaStricaStricaStrica
  • 317 mesaje

Scris 09 January 2006 - 04:14 PM

Traim in mijlocul; unui crestinism inpanzirt cu icoane reprezentand diferiti asa zisi sfinti.Aceste icoane au devenit obiect de inchinaciune de asa maniera ca marea multime zisa "crestina" le venereaza , se roaga chipurilor din aceste icoane, le saruta si le cinstesc mai mult decat pe Dumnezeu.
Ce spune teologia ortodoxa ca sunt aceste icoane?
"Icoanele sunt inchipuiri sau reprezentari prin zugravire a chipului lui Dumnezeu, a lui Isus ,a Sfantului Duh, a sfintilor crestini declarati de biserica ortodoxa . Ele nu sunt Dumnezeu :Tatal,Cristos ,Duhul Sfant ci ele numai il reprezinta pe acesta. " (Dehelean,Sectologie )
De la inceput constatam ca teologia ortodoxa recunoaste ca aceste icoane sunt zugraveli, creeatia diferitilor pictori care posibil ca unii dintre ei nu au avut nici o legatura cu crestinismul.
De asemenea Teologia Ortodoxa recunoaste ca dovezile pentru sustinerea icoanelor au aparut dupa veacul apostolic . Sfanta Scriptura a fost scrisa mai devreme cand nu se cunosteau icoanele, recunoscand prin aceasta ca Vechiul Testament nu accepta icoanele care sunt inventate in timpul paganizarii crestinismului .
Dupa anii 300 d.Cr cand paganii erau obligati sa se increstineze , cand preotii pagani au devenit preoti crestini usa bisericii crestine s-a deschis pentru multe din practicile pagane.
Pentru a satisface dorinta paganilor increstinati din oficiu,de a avea zei diferiti,au inceput icoanele cu chipul lui Dumnezeu, a lui Isus,Mariei ectc..si sigur ceva mai tarziu si a diferitilor lideri crestini declarati sfinti.
Teologia ortodoxa mentioneaza ca abia in secolul al 7-lea (787) s-a hotarat instalarea icoanelor. (Calauza Crestina ,p. David pg 327)
Observam in general ca icoanele nu sunt fotografii pe care sa fie prezentate chipurile respective ci sunt picturi chiar daca acesti sfinti sunt recrutati din timpul existentei aparatului fotografic. De aceea aceleasi chipuri se deosebesc in functie de arta pictorului.
Se stie ca in timpul celor 10 valuri de prigoana 100-300 d.Chr. ,una din acuzatiile ce li se aducea crestinilor era ca nu au zei si ca nu se inchina zeilor,ca nu venereaza sfintii din templele pagane, si ca exclud orice immagine a vreunui zeu si declara inchinaciune unui Dumnezeu nevazut.Toti cei ce nu mai venerau idolii erau aruncati in inchisori si cei mai multi martirizati.
S-a ridicat la Cartagena (Africa) un mare apologet (aparator al crestinilor) , dupa ce a studiat studiile vremii ,s-a dedicat studiilor de drept, cunoscand foarte bine legile vremii, numele lui fiind Tertulian(160-220 dCr). In apologia sa privind apararea crestinilor printre altele el combate drastic idolii sub orice forma de zei sau sfinti si spune ca crestinii nu venereaza sau adora obiectele facute de maini omenesti.
Deci in primele trei secole nu numai ca crestinii nu se inchinau si nu aveau icoane ci le combateau .
In manualul sau de istorie crestina, Alexa Popovici precizeaza ca credinciosii Nolui Testament resping categoric intrebuintarea ca obiecte,picturi,sculpturi,icoane ale diferitilor sfinti si venerarea lor. Toate acestea erau considerate idoli si pacat.
In cartea sa "Calauza Crestina" (-David -1987-pg 331) autorul sustine ca iconografia (cultul icoanelor ) a fost biblia nestiutorului de carte.
Chiar in primele secole cand stiinta de carte era scazuta , nu s-au putut introduce icoane intre crestini, ci s-au putut usor introduce in timp ce stiinta de carte a crescut. Acest lucru s-a intamplat deoarece crestinii sau indepartat de izvorul invataturii Noului Testament.
Toti "sfintii" din ortodoxism sunt repartizati in slujba lor dupa modelul zeitatilor pagane : sfinti ocrotitori,ai uraganelor, ai localitatilor ectc
Ce spune Biblia despre icoane si adorarea lor?
1. In Decalog ,cele 10 porunci din V.T. , Dumnezeu a oprit prin legi severe orice inchinare la chipuri cioplite sau diferite obiecte .
Exod 20:4-5 :"Să nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfătisare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pămînt, sau în apele mai de jos de cît pămîntul.Să nu te închini înaintea lor, si să nu le slujesti; căci Eu, Domnul, Dumnezeul tău,
sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea părintilor în copii pînă la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc,..."
Deut 5:6-9 :,,Eu sînt Domnul, Dumnezeul tău, care te-am scos din tara Egiptului, din casa robiei.Să n`ai alti dumnezei afară de Mine.Să nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfătisare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pămînt, sau în ape supt pămînt.
Să nu te închini înaintea lor, si să nu le slujesti; căci Eu, Domnul, Dumnezeul tău, sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc fărădelegea părintilor în copii pînă la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc;" In perioada VT poporul putea fi reabilitat pentru orice abatere in urma pocaintei, dar pacatul idolatriei nu afost lasat niciodata fara consecinte, pedepse.( Ex: Vitelul de aur- Exod)
2. Imaginea Dumnezeirii. Dumnezeu care este Duh nu poate fi infatisat prin iscusinta omului:
Fp Ap 17:29 : " Astfel dar, fiindcă sîntem de neam din Dumnezeu, nu trebuie să credem că Dumnezeirea este asemenea aurului sau argintului sau pietrei cioplite cu mestesugirea si iscusinta omului."
Obiectele de arta ,indiferent pe cine reprezinta sunt interzise ca sa devina obiecte de inchinare, venerare sau adorare.
3.Icoanele sunt o mostenire a idolilor pagani prin care este profanata slava lui Dumnezeu :Rom 1:22-23 :"S`au fălit că sînt întelepti, si au înebunit;si au schimbat slava Dumnezelui nemuritor într`o icoană care seamănă cu omul muritor, păsări, dobitoace cu patru picioare si tîrîtoare.
Omul estecreeat de Dumnezeu si prin pacat a pierdut legatura cu creeatorul Sau. Legatura cu Dumnezeu omul o poate reface prin pocainta , dar in loc de pocainta se inchina unei icoane care nu are nici o legatura cu constiinta. Pocainta are insa legatura cu constiinta.
4.Icoanele sunt simple obiecte fara putere pentru sufletul omului, de aceea Dumnezeu a pronuntat osanda asupra celor ce asteapta efectul benefic pentru sufletul lor. Cum ar putea lucrurile materiale (pictura,sculptura) indiferent pe cine se zice ca or reprezentasa poata ajuta partea spirituala a omului. Judecatori 6:28-31 :"Cînd s`au sculat oamenii din cetate dis de dimineată, iată că altarul lui Baal era dărîmat, parul închinat idolului deasupra lui era tăiat; si al doilea taur era adus ca ardere de tot pe altarul care fusese zidit.Ei si-au zis unul altuia: ,,Cine a făcut lucrul acesta?`` si au întrebat si au făcut cercetări. Li s`a spus: ,,Ghedeon, fiul lui Ioas, a făcut lucrul acesta``.Atunci oamenii din cetate au zis lui Ioas: ,,Scoate pe fiul tău, ca să moară, căci a dărîmat altarul lui Baal si a tăiat parul sfînt care era deasupra lui``.
Ioas a răspuns tuturor celor ce s`au înfătisat înaintea lui: ,,Oare datoria voastră este să apărati pe Baal? Voi trebuie să -i veniti în ajutor? Oricine va lua apărarea lui Baal, să moară pînă dimineată. Dacă Baal este un Dumnezeu, să-si apere el pricina, fiindcă i-au dărîmat altarul``.
5.Imaginea din icoana nu poate face slujba dintre Dumnezeu si om prin mijlocire .
1Tim 2:5-6 :"Căci este un singur Dumnezeu, si este un singur mijlocitor între Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos,care S`a dat pe Sine însus, ca pret de răscumpărare pentru toti: faptul acesta trebuia adeverit la vremea cuvenită,..."
1Ioan2:1-2 :"Copilasilor, vă scriu aceste lucruri, ca să nu păcătuiti. Dar dacă cineva a păcătuit, avem la Tatăl un Mijlocitor (Sau Advocat. Greceste: Paraclet, adică apărător, ajutor.), pe Isus Hristos, Cel neprihănit.El este jertfa de ispăsire pentru păcatele noastre; si nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale întregei lumi."
Cea mai oribila defaimare (profanare) a Numelui Domnului Isus Cristos este ai inlocui mijlocirea Lui pentru noi cu picturi, creeatie a unor oameni de arta. (1Tim6:16 : "...singurul care are nemurirea, care locuieste într`o lumină, de care nu poti să te apropii, pe care niciun om nu L -a văzut, nici nu -L poate vedea,si care are cinstea si puterea vecinică! Amin).
Zeii sunt nascociri ale omului infricosat de fenomenele naturii ,ei sunt personificari ale sufletului stramosescDivinizarea eroilor ,creearea de sfinti inexistenti s-a facut in timp pentru adomina viata religioasa a oamenilor.

tu inca mai speri ca cineva sa'ti citeasca posturile romane foiletoane??? esti defect... cine vorbeste mult pacatuieste mult... asta ca sa fiu in ton cu tine...
  • 0

Ultima colectie! Noile implanturi Allergan BRST

#22 MariaB

MariaB

    catolica

  • Silver Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 2955 mesaje

Scris 10 January 2006 - 10:31 AM

ideea cu chipul cioplit pleaca de la poporul israel care in momentul in care nu mai vor sa asculte de Dumnezeu isi fac vitelul de aur in pustie in sperata ca acesta se va plia cererilor lor.

de fapt, poporul lui Israel si-a facut vitelul de aur dupa modelul popoarelor vecine care asa erau ascultate de zeii lor
in momentul in care Moise se duseese sa stea de vorba cu Dumenzeu si nu se mai intorcea, poporul s-a simtit parasit si nu a mai avut incredere sa astepte...

Draga Maria ingerii sunt fiinte superioare omului, daca citesti in Apocalipsa vei vedea ca ingerul care vine la Ioan nu doreste inchinare, si el spune:Eu sun un slujitor impreuna cu tine, lui Dumnezeu sa i te inchini si Lui sa-i slujesti.

in ce sens gandesti superioritatea despre care vorbesti?

Creaturile Domnului nu au dreptul de inchinare oricat de sfinte ar fi.

asa este
sfantul catolic sau ortodox nu asteapta inchinarea care i se cuvine lui Dumnezeu, ci se ofera ca model de viata inchinata lui Cristos
daca tu stii altfel, este "stierea" ta gresita
  • 0

#23 cioanas

cioanas

    Orhidee

  • Silver Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 4364 mesaje

Scris 10 January 2006 - 12:54 PM

de fapt, poporul lui Israel si-a facut vitelul de aur dupa modelul popoarelor vecine care asa erau ascultate de zeii lor
in momentul in care Moise se duseese sa stea de vorba cu Dumenzeu si nu se mai intorcea, poporul s-a simtit parasit si nu a mai avut incredere sa astepte...

in ce sens gandesti superioritatea despre care vorbesti?

asa este
sfantul catolic sau ortodox nu asteapta inchinarea care i se cuvine lui Dumnezeu, ci se ofera ca model de viata inchinata lui Cristos
daca tu stii altfel, este "stierea" ta gresita


Pai ce sa intelegem prin asta ,ca din momentul in care Isus s-a inaltat la Cer ,dupa 7 secole crestinii sau simtit parasiti si si-au facut si ei icoane?
Saracutii de ei!

Sunt sigur ca nimeni dintre inaintasii nostrii nu asteapta inchinarea noastra,deoarece i se cuvine doar lui Dumnezeu. Oamenii insa in ratacirea lor fac contrariul la toate acestea si se prostern inaintea a sute si mii de tablouri!Cine-i de vina? Omul binenteles ca doar n-o fi crestinul care a trait cu sute de ani inainte!
Niciunde in Scriptura nu ne sunt prezentati crestini care se inchina la crestini!
  • 0

#24 MariaB

MariaB

    catolica

  • Silver Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 2955 mesaje

Scris 10 January 2006 - 02:25 PM

Pai ce sa intelegem prin asta ,ca din momentul in care Isus s-a inaltat la Cer ,dupa 7 secole crestinii sau simtit parasiti si si-au facut si ei icoane?

Nu. Tu asa intelegi?!?

Niciunde in Scriptura nu ne sunt prezentati crestini care se inchina la crestini!

si unde spui tu ca ar fi asa? in Biserica Ortodoxa/Catolica? Nu
sunt ortodocsi si catolici care cred ca se inchira sfantuluirespectiv, dar este greseala lor! - nu Biserica ii invata asa
  • 0

#25 rvsro

rvsro

    Crin

  • Advanced Member
  • StricaStricaStricaStricaStrica
  • 839 mesaje

Scris 10 January 2006 - 10:26 PM

si unde spui tu ca ar fi asa? in Biserica Ortodoxa/Catolica? Nu
sunt ortodocsi si catolici care cred ca se inchira sfantului respectiv, dar este greseala lor! - nu Biserica ii invata asa



Dar nici biseria nu face nimic, cine a pus icoanele?Enoriasi?

Am vazut ca oameni gasesc un lemn in padure si cand il taie pentru foc gasesc cate o (minune) un semn ca o cruce in el si il aduc la preot si oameni saraci il iau ca obect de incinare si se inchina la o bucata de lemn, mai rau ca in Evul Mediu.
  • 0

#26 dan-marius

dan-marius

    fara titluri preferentiale :)

  • Gold Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 6651 mesaje

Scris 10 January 2006 - 11:06 PM

si unde spui tu ca ar fi asa? in Biserica Ortodoxa/Catolica? Nu
sunt ortodocsi si catolici care cred ca se inchira sfantului respectiv, dar este greseala lor! - nu Biserica ii invata asa

Dar nici biseria nu face nimic, cine a pus icoanele?Enoriasi?

Am vazut ca oameni gasesc un lemn in padure si cand il taie pentru foc gasesc cate o (minune) un semn ca o cruce in el si il aduc la preot si oameni saraci il iau ca obect de incinare si se inchina la o bucata de lemn, mai rau ca in Evul Mediu.

Poate va veti supara de ceea ce voi scrie in continuare, dar asta e o dovada imensa de prostie.
  • 0

#27 MariaB

MariaB

    catolica

  • Silver Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 2955 mesaje

Scris 11 January 2006 - 08:44 AM

asta e o dovada imensa de prostie.

ca si multe alte "obiceiuri" ale omului modern...

putem porni de la eliminarea prejudecatilor religioase pe care le avem, dar nu acestea sunt majoritare (din moment ce oamenii religiosi sunt putini fata de ceilalti)
  • 0

#28 Pixelut

Pixelut

    Orhidee

  • Advanced Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 1002 mesaje

Scris 11 January 2006 - 09:23 AM

Just a girl. celebra porunca din Exod: (sa nu-ti faci chip cioplit), care este invocata de catre protestanti nu are legatura cu icoanele. Un lucru pe care nu-l stiai:

protestantii falsifica textul Bbilei in acord cu doctrinele lor.

Un text din Biblia ortodoxa (Vechiul Testament):

"rusinati cei care se inchina chipurilor cioplite..."

devine in Biblia protestanta:

"rusinati cei care se inchna icoanelor..."

Oare cum a nimerit intr-un text redactat in ebraica un termen grecesc (icoana) care urma sa apara cu multe secole mai tarziu?

==================================================================

Icoana nu face parte din categoria "chipurilor cioplite", sintagma folosita de evrei pentru a desemna IDOLUL, ci este un obiect de cult crestin, care se bucura de un regim special.

Prefigurarea lui este reprezentata in Vechiul Testament de Chivotul Legamantului. Acest obiect era divinizat, chiar daca reprezenta o un instrument al lui Dumnezeu. Oamenii i se adresau ca lui Dumnezeu: "Odihneste-te, Doamne!, atunci cand faceau popas si "Ridica-te, Doamne!", atunci cand plecau. Vechiul Testament nu mentioneaza, dar atunci cand pornea prin multime oamenii nu-l tratau ca pe un singur obiect (probabil pentru ca nu erau inca protestanti) ci isi plecau capetele in pamant, evitand sa-l priveasca. Dealtfel Chivotul era acoperit tocmai pentru a-l feri de privirile profanilor.

Existau si triburi care venerau cate un copac sau cate un crocodil mumificat. Care era diferenta dintre acestia si vechii evrei? Erau evreii idolatri? Nu, pentru ca obiectul de cult - Chivotul in cazul lor - reprezenta clar o punte intre om si divinitate, dar in acelasi timp exista o cinstire deosebita adusa aceste punti. IDOLUL in schimb era un zeu in sine, inchis in materia respectiva.

Disputa pe tema icoanelor nu se sfarseste aici. Protestantii ar fi de acord cu versetele biblice care demonstreaza - destul de clar cred eu - ca obiectele de cult (icoanele, candelabrele, lumanarile etc.) n-ar fi idolatrie, insa mai pastreaza un argument. Legea Veche - spun ei, Legea care cuprindea cultul liturgic s-a implinit prin jertfal lui Hristos, si din aceasta cauza intregul arsenal (preotie, cult liturgic, lacase de cult) devine inutil.

Noi - Biserica Ortodoxa si Biserica Romano-catolica - suntem de parere ca Legea nu a fost abolita, ci doar schimbata in esenta (implinita). Sunt si cuvintele Mantuitorului: "Nu am venit sa stric Legea, ci sa o implinesc. Prin jertfa Sa Mantuitorul nu a abolit preotia si cultul liturgic, care au fost poruncite de Dumenezeu in veac, ci a schimbat esenta acestora prin persoana sa divina.

Aceast mesaj a fost editat de Pixelut: 11 January 2006 - 09:24 AM

  • 0

#29 dan-marius

dan-marius

    fara titluri preferentiale :)

  • Gold Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 6651 mesaje

Scris 11 January 2006 - 10:03 AM

Just a girl. celebra porunca din Exod: (sa nu-ti faci chip cioplit), care este invocata de catre protestanti nu are legatura cu icoanele. Un lucru pe care nu-l stiai:

protestantii falsifica textul Bbilei in acord cu doctrinele lor.

Ar fi trebuit sa spui ca protestantii interpreteaza textul Bibliei in acord cu doctrinele lor. Asa ar fi fost mai corect, pentru ca e ceva ce facem fiecare dintre noi.

Un text din Biblia ortodoxa (Vechiul Testament):

"rusinati cei care se inchina chipurilor cioplite..."

devine in Biblia protestanta:

"rusinati cei care se inchna icoanelor..."

Oare cum a nimerit intr-un text redactat in ebraica un termen grecesc (icoana) care urma sa apara cu multe secole mai tarziu?

==================================================================

Icoana nu face parte din categoria "chipurilor cioplite", sintagma folosita de evrei pentru a desemna IDOLUL, ci este un obiect de cult crestin, care se bucura de un regim special.

E acelasi lucru. Icoana tot un "chip cioplit" este.

Prefigurarea lui este reprezentata in Vechiul Testament de Chivotul Legamantului. Acest obiect era divinizat, chiar daca reprezenta o un instrument al lui Dumnezeu. Oamenii i se adresau ca lui Dumnezeu: "Odihneste-te, Doamne!, atunci cand faceau popas si "Ridica-te, Doamne!", atunci cand plecau. Vechiul Testament nu mentioneaza, dar atunci cand pornea prin multime oamenii nu-l tratau ca pe un singur obiect (probabil pentru ca nu erau inca protestanti) ci isi plecau capetele in pamant, evitand sa-l priveasca. Dealtfel Chivotul era acoperit tocmai pentru a-l feri de privirile profanilor.

Existau si triburi care venerau cate un copac sau cate un crocodil mumificat. Care era diferenta dintre acestia si vechii evrei? Erau evreii idolatri? Nu, pentru ca obiectul de cult - Chivotul in cazul lor - reprezenta clar o punte intre om si divinitate, dar in acelasi timp exista o cinstire deosebita adusa aceste punti. IDOLUL in schimb era un zeu in sine, inchis in materia respectiva.

Disputa pe tema icoanelor nu se sfarseste aici. Protestantii ar fi de acord cu versetele biblice care demonstreaza - destul de clar cred eu - ca obiectele de cult (icoanele, candelabrele, lumanarile etc.) n-ar fi idolatrie, insa mai pastreaza un argument. Legea Veche - spun ei, Legea care cuprindea cultul liturgic s-a implinit prin jertfal lui Hristos, si din aceasta cauza intregul arsenal (preotie, cult liturgic, lacase de cult) devine inutil.

Noi - Biserica Ortodoxa si Biserica Romano-catolica - suntem de parere ca Legea nu a fost abolita, ci doar schimbata in esenta (implinita). Sunt si cuvintele Mantuitorului: "Nu am venit sa stric Legea, ci sa o implinesc. Prin jertfa Sa Mantuitorul nu a abolit preotia si cultul liturgic, care au fost poruncite de Dumenezeu in veac, ci a schimbat esenta acestora prin persoana sa divina.

Pe de alta parte ai scris o parte a acestui text si la alt subiect de la "Religie si spiritualitate" (ma refer la subiectul "Asupra textelor biblice") si nu faci decit sa reiei ideea.
  • 0

#30 Pixelut

Pixelut

    Orhidee

  • Advanced Member
  • StricaStricaStricaStricaStricaStrica
  • 1002 mesaje

Scris 11 January 2006 - 10:12 AM

Nu fac decat sa mut ideea pe un topic dedicat. Motivul este unul destul de simplu: e greu ca cineva sa caute un anumit subiect pe un topic al carui titlu este destul de vag. De alftel voi deschide o serie de topicuri dedicate unor subiecte importante din crestinism.

Ar fi trebuit sa spui ca protestantii interpreteaza textul Bibliei in acord cu doctrinele lor. Asa ar fi fost mai corect, pentru ca e ceva ce facem fiecare dintre noi.

======================================================================

Multumesc, Marius, m-am exprimat gresit. Intrepretarea e una, traducerea e alta poveste.

Reformulez:

Protestantii rescriu textul original al Biblie in acord cu doctrinele lor
  • 0