Sari la conținut
Forum Roportal
Redondo

Problema troleului - varianta Muntenegru

Evaluează acest topic

Postări Recomandate

Imaginează-ţi că eşti soferul unui autocar. Ieşi din tunel şi deodată îţi apare în faţă un grup de copii. Poţi evita copiii dar rişti să pierzi controlul autocarului şi astfel să pui in pericol viaţa ta şi a pasagerilor tăi. Ce alegi: faci un viraj brusc sau omori copiii ?

 

Aceasta este varianta oficiala a accidentului dată de poliţia din Muntenegru sursa

 

se poate face o paralela cu binecunoscuta problemă a troleului din filosofie(etică) https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem

Editat de Redondo

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Tu ai permis de conducere automobil??? In tunel conduci cu farurile ON si este iluminat tunelul

nu vreau sa intru in detalii tehnice, că firma avea sau nu licenţă, faruri aprinse, şofer experimentat sau nu, umezeala carosabil etc. vreau sa ne concentrăm asupra părţii etice a problemei, la fel cum e formulată in problema troleului

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Cand vorbim de accident rutier cu multi morti, logic este sa fi stiut sa controleze volanul care statea in spatele lui!!! nu ce a zis Shoppenhauer lui Lenin despre Brigitte Bardot!!! Etica vine de aici, cine si pe ce baza l-a angajat si lasat pe o cursa din asta pe teren deosebit de periculos sa fie responsabil de vietile a peste 35 de persoane!!!!

Eu pe tine te-am intrebat daca ai permis de conducere ca nu mi se pare ca ai multe ore de condus.

Editat de The Unknown
  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

depinde de numarul de pasageri si numarul de copii

 

În situațiile concrete de trafic nu ai timp de astfel de evaluări. Șoferul ăla se comporta ca un cowboy pe șosea, altfel n-ar fi ajuns într-o astfel de situație. Am văzut șoferi de la Atlassib care se fugăreau pe M43 prin Ungaria, cu autocarele pline și cu remorci cu bagaje după ei. Pasagerii erau suficient de tâmpiți încât să aplaude și să considere că șoferii au ”balls”, dar eu i-aș fi dat afară pe amândoi, dacă eram managerul lor de transport. Am permis și pt. D + DE, am și ”qualification card” , pot conduce inclusiv ansambluri agabaritice formate din autocar de 15 metri și remorcă de 10 tone după el. Și am și certificat de manager de transport (așa-zisa ”persoană desemnată” în RO ) iar printre atribuțiile profesionale ale unui manager de transport este și instruirea șoferilor pentru a nu ajunge să facă alegeri într-o astfel de situație.

  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

se poate face o paralela cu binecunoscuta problemă a troleului din filosofie(etică)

 

În traficul rutier nu e loc de astfel de paralele. În traficul rutier nu ai de ce să te deplasezi cu viteză mai mare decât cea care îți permite oprirea vehiculului în condiții de siguranță. Dacă mergi cu 60 km/h, iar vizibilitatea e de 30 de metri, nu poți opri autocarul în acei 30 de metri, deci 60 km/h e o viteză prea mare, în condițiile date. Asta e treaba șoferului, să evalueze condițiile de trafic și să se comporte accordingly.

  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Soferii sa considere mereu ca timp au, chiar daca merg mai incet putin tot acolo ajung, insa viata e una!!! ... si se pierde repede.

Iar viteza sa nu fie mai mare de cat poate sa controleze!!! sa considere si starea tehnica al masinii ... sint legile drumului mare.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

vreau sa ne concentrăm asupra părţii etice a problemei, la fel cum e formulată in problema troleului

 

În traficul rutier nu avem de ce discuta despre partea etică a problemei troleului. Autocarul ăla nu e asteroid, nu se deplasează de capul lui. Autocarul merge exact cu viteza pe care o decide șoferul și efectuează exact manevrele pe care le decide șoferul. Dacă te răstorni sau ieși de pe drum cu el, înseamnă că ai încercat o manevră pe care vehiculul nu era capabil să o realizeze. Paralela cu problema ”troleului” (a vagonetului, aș spune eu în românește) nu are de ce să existe, situațiile nu sunt similare. Nu poți evalua numărul de morți și răniți, dacă încerci o manevră pe care vehiculul nu e capabil să o execute.

 

Premizele problemei troleului sunt net diferite: vehiculul este capabil să execute manevra, iar evaluarea numărului de victime este și ea posibilă. În cazul din Muntenegru, niciuna din premize nu era valabilă. Astfel de scuze pentru șofer sunt pur și simplu ”românisme”, fac apel la sentimentalisme ieftine. Șoferul ăla ar merita judecat în UK, ar fi o lecție pentru toată lumea grin.gif

Editat de harald
  • Upvote 2

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

×