Securitatea Statelor Dunarene In Contextul Globalizarii

Detalii

CategoriiSocial
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari1330

Voteaza & Distribuie

Descriere

Dimensiunea politica se refera la modul in care state care s-au desprins de sub auspiciile Cortinei de Fier si-au trasat directiile de actiune in vederea integrarii in structurile de securitate regionale (NATO si in fond Uniunea Europeana, pentru ca si aceasta asigura securitate).


Dimensiunea economica presupune o colaborare indeaproape cu cea politica si implica eforturile statelor de a realiza cooperari de ordin politico-economic menite sa le asigure securitatea nationala prin securitatea colectiva. Deducem de aici ca, in principiu, trebuie realizata securitatea colectiva ca prim pas in realizarea securitatii nationale:



"curand insa, dupa primele momente de eauforie (este vorba despre momentele imediat urmatoare caderii Cortinei de Fier, n.n.), s-a dovedit ca regionalizarea si integrarea, caracterul multidimensional al securitatii, evolutiile tehnologice si stiintifice (evolutia "factorului de dezvoltare") au adus cu ele si o nevoie acuta de cooperare la nivelul diverselor entitati ale sistemului international (local, regional, zonal) . Dar statele natiune si multinationale nu se puteau sustrage acestei logici a cerintelor noilor relatii internationale".



Dimensiunea militara a securitatii


"inseamna locul, rolul, ponderea, intensitatea, misiunile si managementul unor structuri militare ori de tip militar, denumite forta de securitate si aparare, in diferite actiuni de pace, criza si razboi".


Aspectul militar al securitatii presupune si


"utilizarea unui limbaj comun si necesitatea definirii si intelegerii unitare a conceptelor de baza, cum ar fi cooperarea, interdependenta, armonia, conflictul, etc., care domina acum relatiile internationale".


In lumina celor de mai sus, vom prezenta succint conceptele enumerate, urmand, din ratiuni tehnice, textul lucrarii citate, intrucat, chiar daca ea face referire la Europa de Sud-Est, consideram ca principiile pe care le contine se pot aplica mai multor regiuni din Europa, inclusiv spatiului Dunarean.


Astfel,



"starea de cooperare apare cand politica unui guvern este perceputa de partenerii externi ca favorabila in realizarea obiectivelor proprii si colective, fiind rezultatul concret al unui proces consistent de coordonare politica".



"Armonia este situatia in care politicile externe, concepute si derulate de catre state in comun pentru interesele proprii, tin seama de cei din jur (la nivel local si regional), ceea ce faciliteaza in mod sigur realizarea si a obiectivelor celorlalti. Aceasta situatie poate exista in cele doua regiuni deosebite ale zonei numai daca actiunile fiecarui stat nu aduc atingere intereselor celorlalte state."



Discordia (un alt concept ce trebuie inteles in vederea realizarii securitatii colective si nationale) "este situatia care poate apare atunci cand guvernele si / sau actorii non-statali considera reciproc politicile celorlalti (din vecinatatea imediata si mai indepartata) ca obstacole pentru indeplinirea obiectivelor proprii si le atribuie raspunderea pentru neindeplinirea obiectivelor propuse".


Conflictul



„se naste foarte usor atunci cand unul dintre actori incearca, fara succes, sa-i determine pe ceilalti sa-si ajusteze politicile si invers".



Interdependenta



"este starea generata de efectele reciproce ale actiunilor actorilor statali in plan local si regional".



Am enumerat conceptele de mai sus intrucat ele reflecta o parte a realitatii cooperarii pentru securitate si, cum spuneam, se aplica si spatiului Dunarean.


Pe de alta parte, ca o completare la conceptul de securitate prezentat de catre Sorin Frunzaverde si Constantin Onisor, Barry Buzan propune inca doua dimensiuni ale securitatii (pe langa cea politica, militara si economica): sociala si a mediului ambient. Aceste dimensiuni



„se pliaza peste radacina comuna a intereselor (din viitoarele strategii de securitate) care trebuie aparate: democratia, drepturile omului, economia de piata si ecosistemul regional si planetar, alaturi de cele ale identitatii nationale ale statelor din spatiul euroatlantic."



O analiza pertinenta a mediului de securitate Dunarean nu se poate desfasura decat pornind de la identificarea factorilor de risc, vulnerabilitatilor, a amenintarilor globale si regionale care pericliteaza atat securitatea nationala, cat si pe cea colectiva. Trebuie constientizat faptul ca factorii de risc se constituie in doua categorii in functie de modul in care privim problematica. Astfel, putem face distinctia intre factorii de risc interni si externi spatiului Dunarean si factori de risc interni si externi fiecarei tari a spatiului Dunarean luate in parte. Factorii externi tarilor reprezinta, la o privire atenta, vulnerabilitatile, factorii de risc interni spatiului Dunarean considerat ca sistem supus analizei. Aceasta distinctie apare ca urmare a faptului ca fiecare tara reprezinta un subsistem al spatiului Dunarean in genere sau reprezinta spatiul Dunarean la nivel micro. In sensul acesta, factorii de risc externi ai spatiului Dunarean ca tot unitar reprezinta pentru fiecare stat Dunarean factori de risc supraexterni. Aceasta intrepatrundere este inevitabila.


Factorii de risc supraexterni sunt cei care ameninta securitatea colectiva, timp in care factorii de risc interni spatiului Dunarean comporta efecte destabilizatoare atat asupra spatiului Dunarean ca sistem macinat din interior, cat si a statelor dunarene amenintate din exteriorul lor, dar din interiorul sistemului carora se subordoneaza.