Sir Malcolm Campbell

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari6912

Voteaza & Distribuie

Descriere

La 3 septembrie 1935 este stabilit un nou record de viteza de catre celebrul pilot britanic, Sir Malcolm Campbell. Campbell si masina sa de 2.500 de cai putere, numita Bluebird, au facut doua tururi pe un circuit de o mila din Utah, la viteze medii de 301,129 mile/ora. Depasind bariera de 300 de mile/ora, el a depasit si recordul mondial de 276,82 mile/ora pe care il stabilise tot el, in acelasi an. Malcolm Campbell, nasacut intr-o suburbie a Londrei in 1885, a fost pilot in aviatia regala britanica in timpul primului razboi mondial. Dupa razboi, a inceput sa participe la curse de masini, devenind favorit pe pista de curse Brooklands de la Weybridge, Surrey. In 1922, un nou record terestru de viteza, de 133,788 mile/ora, a fost stabilit la Brooklands, iar Campbell si-a promis sa-l depaseasca. Cautand suprafata optima pentru curse de viteza, a facut incercari pe o plaja in Danemarca si la Saltburn in Anglia. La Saltburn, a depasit recordul mondial, dar rezultatul nu a fost recunoscut de organismul international ce guverna recordurile de viteza. In septembrie 1924, s-a dus la Pendine Sands in vestul Tarii Galilor, una dintre cele mai lungi bucati de plaja acoperite de nisip, din Marea Britanie. La 25 septembrie, a facut o serie de tururi pe plaja lunga de 7 mile, cu o masina V-12 Sunbeam. Potrivit regulilor curselor de viteza, s-a facut media intre cele mai bune doua timpuri realizate intr-o ora si astfel Malcolm Campbell a devenit noul detinator al recordului mondial de viteza, cu o viteza medie de 146.163 mile/ora. In 1925, a ridicat recordul la 150.766 mile/ora, insa in 1926 a pierdut titlul de cel mai rapid pilot al lumii. Pentru a recastiga acest titlu, a construit impreuna cu inginerul Leo Villa o masina special proiectata pentru depasirea recordurilor de viteza. Dotata cu un aero-motor Napier Lion, inovatoarea masina a fost botezata Bluebird, dupa piesa L'Oiseau bleu scrisa de dramaturgul belgian Maurice Maeterlinck. In 1927, a stabilit cu Bluebird un nou record terestru de viteza, de 174,883 mile/ora, iar in 1928 l-a depasit pe britanicul Henry Segrave, cu un record de 206,956 mile/ora. In 1931, Campbell a dus o masina noua si imbunatatita la Daytona Beach, Florida, stabilind al cincilea sau record: 246,088 mile/ora. In acel an, a fost facut cavaler de regele George al V-lea, datorita realizarilor sale. Sir Malcolm a stabilit la Daytona Beach alte trei recorduri consecutive: 253,968 mile/ora in 1932, 272,465 mile/ora in 1933 si 276,710 mile/ora, la inceputul anului 1935. Cautand o suprafata suficient de rapida pentru a-l propulsa peste bariera de 300 mile/ora, Campbell a ajuns la salina Bonneville din Utah, unde suprafetele plane si uniforme erau la sfarsitul verii la fel de solide ca betonul. La 3 septembrie 1935, a stabilit un nou record de 301,129 mile/ora. Incercarea a fost aproape de a se termina cu un dezastru, in momentul in care masinii i-a explodat cauciucul la capatul primului tur, insa Campbell a reusit sa pastreze controlul asupra masinii si apoi sa faca un al doilea tur obligatoriu, in aceeasi ora. Dupa ce a depasit 300 de mile/ora ?tinta sa declarata ? s-a retras din cursele de viteza. Campbell a detinut recordul mondial de nu mai putin de 9 ori. Nemultumit de retragerea sa, Sir Malcolm a inceput sa participe la curse de viteza pe apa si in 1937 a stabilit un nou record mondial de viteza pe apa (129,50 mile/ora). In anul urmator, si-a imbunatatit recordul la 130,93 mile/ora, iar in 1939 la 141.74 mile/ora. Acest record a ramas neatins pana in 1948, cand Campbell a murit din cauza unui atac cerebral, la varsta de 63 de ani. Fiul sau, Donald Campbell, a stabilit la randul sau recorduri de viteza pe sol si pe apa. In prezent, recordul de viteza pe sol este de 763,035 mile/ora, stabilit de britanicul Andy Green in 1997. Recordul lui Green a fost primul timp oficial, realizat pe sol, care a depasit viteza sunetului.