Aspectele care stau la baza schimbarilor de pret la carburanti in Romania

Detalii

CategoriiEconomie
Taguricurs valutar
Ultima actualizareMarti 18 decembrie 2018
Vizualizari998

Voteaza & Distribuie

Descriere

In mediul economic apar tot mai multe stiri legate de directia spre care evolueaza preturile carburantilor si modul in care influenteaza acest lucru bugetul romanilor. Fiind unul din statele europene cu salarii foarte mici, orice scumpire ne afecteaza considerabil de mult.

Pretul unui litru de carburant constituie in proportie de mai mult de 50% taxele si accizele statului. Pretul barilului de petrol, cursul de schimb, marja companiilor petroliere sau costurile legate de logistica implica cealalta jumatate. Fiecare dintre aceste elemente au rolul de a influenta mai mult sau mai putin pretul la pompa.

Cum evolueaza preturile la benzina si care sunt factorii care determina aceste schimbari?

Conform datelor economice, doar un procent de 45-48% din pretul carburantului constituie apanajul marfii in varianta propriu-zisa. Restul este alcatuit din taxe percepute in mod direct de catre stat, potrivit informatiilor publicate de companiile petroliere. Practic, putem vorbi de faptul ca la fiecare alimentare a masinii, aproximativ 52-55% din intregul cost este trimis in contul statului pentru ca distribuitorul de carburanti vizeaza aceasta suma direct la Finante, reprezentand TVA-ul, acciza si taxa pe stalp.

Componenta de pret cu care jogleaza producatorii si distribuitorii de carburanti este formata dintr-o serie de alte costuri. Printre acestea se numara:

  • Costurile de logistica;
  • Costul materiei prime;
  • Costurile de operare a retelei de distributie;
  • Costuri financiare;
  • Adaos comercial.

Asadar, atunci cand pretul carburantului sufera modificari, schimbarile se produc doar pe componenta distribuitorului deoarece statul isi va retrage mereu partea. Specialistii in economie au declarat pentru Roportal faptul ca cursul de schimb leu – dolar are o influenta uriasa. Petrolul si produsele de natura petroliera sunt cotate in dolari, dar distributia in Romania se face in lei. Furnizorul este platit ulterior tot in dolari – o intarziere de cca. 30-45 de zile in functie de fluxul de productie si achizitie intre costurile care se impun la cumparare si cele de la desfacere. In acest sens, o depreciere valutara a leului intr-un curs dolar interactiv determina automat o scumpire a carburantilor.

O alta influenta in determinarea unui pret este oferita de costul pe care il presupune achizitia materiei prime, legat de cotatia produselor petroliere, care la randul sau are legatura cu cotatia titeiului. De exemplu, o scadere care depaseste 50% cotatiile barilului de petrol se transpune intr-o ajustare de aproximativ 20% a pretului benzinii. Impactul pretului titeiului in costurile carburantilor implica, in mod obisnuit o intarziere de 45 de zile. Aceasta intarziere are legatura cu fluxul de productie. Titeiul este, astfel, cumparat la un anumit pret, urmand a fi descarcat, procesat si depozitat pana la ajungerea in statie, de unde este vandut clientilor la cotatiile impuse produselor petroliere.

Fiecare parte componenta a pretului are influenta in pretul final. Insa acest lucru nu asigura faptul ca o ajustare intr-un sens a unei componente determina o ajustare proportionala a celui din urma pret. In ipoteza in care cotatia barilului de titei ar scadea semnificativ, dar dolarul se apreciaza in raport cu leul, pretul final ar ramane neschimbat.

In Romania marii producatori de carburanti urmeaza acelasi trend al preturilor fara exceptie. Este foarte dificil sa observi vreo proportie mai redusa sau mai crescuta la o anumita statie de alimentare pentru ca fiecare impune preturile pe baza acelorasi influente.