Managementul stresului: Cum sa ramai increzator cand esti sub presiune

Detalii

CategoriiSanatate
TaguriPsiholog, Psihoterapie, stres
Ultima actualizareSambata 25 februarie 2023
Vizualizari3693

Voteaza & Distribuie

Descriere

"Asadar, analiza ta indica faptul ca tu esti de acord cu aceasta extindere, dar te-ai gandit la impactul asupra clientilor nostri? Mai stii ce impact a avut aceasta strategie asupra filialei noastre, anul trecut? " -spune seful. Daca esti in locul acestui angajat, ai tot dreptul sa te simti sub presiune. Trebuie sa raspunzi la intrebari si sa spulberi toate indoielile sefului asupra acestei probleme. Asadar, ce faci, ce spui si mai ales cum spui intr-o asemenea situatie, astfel incat toata lumea sa aiba de castigat? Cum faci fata stresului care poate fi generat de o asemenea discutie?

Nu este o situatie neobisnuita. Chiar daca poate capata diferite fete: participarea la o intalnire, prezentarea unei propuneri, vanzarea unei idei, a raspunde la intrebari dupa o prezentare, modul cum iti exprimi gandurile in situatii neprevazute necesita cateva abilitati pe care trebuie sa ti le insusesti.

Ideile tale sunt auzite atunci cand poti sa-ti exprimi gandurile si ideile printr-un discurs coerent, spontan, sustinut atunci cand e nevoie. Cu alte cuvinte, ai nevoie sa fii persuasiv si sa te faci auzit la momentul potrivit, nu peste cateva ore, cand vei fi intors problema pe toate partile si vei fi gasit raspunsul potrivit.

Cheia catre un astfel de discurs este increderea. De aceea, atunci cand prezinti o informatie, sau iti formulezi o opinie despre ceva, asigura-te ca stii despre ce vorbesti. Asta nu inseamna ca trebuie sa stii orice despre orice, ci sa ai incredere in cunostintele tale despre subiectul respectiv, asfel incat sa ramai calm chiar daca ti se pun intentionat "paie pe foc". Asadar, secretul pentru a face fata stresului ivit din astfel de situatii este sa fii pregatit: invata cateva tehnici si pregateste-te pentru situatii care te pot pune sub presiune.

Apoi, atunci cand esti pus fata in fata cu situatii neprevazute, vei putea sa te bazezi pe aceste tehnici atunci cand iti pregatesti raspunsul. Iata cateva secrete pentru managementul stresului in astfel de situatii:

1. Relaxeaza-te
Desi este exact opusul sentimentelor pe care le experimentezi cand esti sub presiune, e nevoie de relaxare pentru a-i permite creierului sa gandeasca la rece si vocii tale sa ramana calma si increzatoare.
• Respira adanc
• Spune-ti in gand afirmatii pozitive
• Incordeaza-ti muschii invizibili pt. interlocutor (ai mainii, ai piciorului ) pentru cateva secunde si apoi relaxeaza-i.

2. Asculta
Ascultarea este foarte importanta, pentru a te asigura ca ai inteles pe deplin intrebarea sau cererea care iti este adresata. Aminteste-ti sa:
• Privesti direct catre cel care te chestioneaza
• Observa linbajul corpului, pe langa ceea ce spune
• Incearca sa interpretezi ceea ce se sugereaza prin intrebare. Este un atac, o intrebare legitima pentru a afla mai multe informatii sau un test? De ce intreaba asta si cu ce intentie?


3. Cere repetarea intrebarii
Daca te simti sub presiune, cere repetarea intrebarii. Asta iti da putin mai mult timp sa te gandesti la raspuns. Nu te face sa pari nesigur, cit te face sa pari preocupat de a da cel mai bun raspuns posibil. Si, in acelasi timp, este o ocazie pentru cel care a pus intrebarea sa se faca mai bine inteles. Astfel, iti poti da si tu seama mult mai bine de intentiile lui. Daca intrebarea devine mai clara iar cuvintele sunt pozitive, atunci persoana respectiva chiar vrea sa stie mai multe. Daca repetarea intrebarii aduce o nota si mai mare de agresivitate, atunci iti vei da seama ca scopul persoanei e sa te puna intr-o postura nefavorabila. Daca este asa, foloseste urmatoarea tehnica.

4. Tehnica incetinirii
Uneori ai nevoie de mai mult timp pentru a te calma si a gandi obiectiv, inainte sa dai un raspuns. Ultimul lucru pe care vrei sa-l faci e sa spui ce-ti trece prin minte la primul impuls. Asta nu te-ar face decat sa pari nesigur si stresat, decat increzator si capabil sa faca fata situatiei.


• Repeta-ti intrebarea. Asta iti da timp sa clarifici intrebarea sau sa o reformulezi, daca este necesar.
• Pune intrebari, nu numai pentru a clarifica, ci si pentru a aduce in discutie alte aspecte ale problemei.
• Cere clarificari. Il vei forta sa fie mai specific.
• Cere definitii... "Ce intelegi prin...?" Asigura-te ca vorbesti despre acelasi lucru.

5. Foloseste tacerea in avantajul tau

Desi suntem educati sa credem ca tacerea e neplacuta intr-o conversatie, in acest caz confirma faptul ca esti in control si ca ai tehnica necesara pentru a raspunde in situatii dificile. Daca iei o pauza inainte sa raspunzi, ii spui creierului sa incetineasca putin si sa-ti permita sa iei cea mai buna decizie.

6. Da un raspuns la obiect

Exista riscul ca, fiind sub presiune, sa raspunzi la o intrebare oferind prea multa sau prea putina informatie. Daca dai un raspuns prea scurt, atunci risti sa lasi conversatia sa devina un interogatoriu, pentru ca imediat vei primi o alta intrebare, urmata de alta etc. Cand raspunsul este prea lung, risti sa devii plictisitor sau sa spui lucruri care ar fi bine sa ramana nespuse. Tehnica aceasta iti ofera ocazia sa te concentrezi asupra unui subiect. Nu incerca sa legi toate gandurile care-ti trec prin cap intr-o idée coerenta, ci alege-ti un subiect principal si invaluie-l astfel incat sa oferi raspunsul.

7. Pregateste cateva situatii "dar daca"
Adesea, este posibil sa prevezi ce fel de intrebari iti pot fi adresate, si poti pregati cateva raspunsuri la intrebari. Sa presupunem ca trebuie sa prezinti cifrele lunare de vanzari catre management. Ce intrebari pot aparea? Ce este diferit luna asta de celelate luni? Ce intrebari pot aparea? Cum vei raspunde?

8. Fii clar

Cum spui ceva poate fi mai important decat ceea ce spui. Daca te balbai, si iti condimentezi frazele cu tot felul de onomatopee de genul " Ah", "mmm" , vei inspira orice altceva in afara de incredere. Iata cateva tehnici de comunicare orala de aplicat:
• Vorbeste tare (nu tipa insa)
• Foloseste pauze strategic, pentru a evidentia anumite aspecte
• Foloseste varaitii de ton si fii atent la cum este perceput mesajul tau, in functie de intonatia pe care o folosesti
• Pastreaza contactul vizual
• Exprima-te correct gramatical
• Fii formal/informal, in functie de situatie

9. Recapituleaza
Recapituleaza ceea ce ai spus. Apoi, nu mai adauga informatie, chiar daca se lasa tacerea. Este o ocazie ca ceilalti sa asimileze ceea ce ai spus.

In concluzie, nimanui nu-i place sa fie pus sub presiune sau sa fie obligat sa raspunda la intrebari pe care nu le astepta. Incertitudinea poate fi stresanta. Insa stresul si situatiile neplacute pot fi rezolvate foarte usor cu ajutorul tehnicilor de mai sus.