Istoria parasutismului

Detalii

CategoriiStiinta
TaguriInventii
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari7534

Voteaza & Distribuie

Descriere

Parasutele au fost folosite inca de la sfarsitul secolului al 18-lea. Cuvantul "parasuta" a fost derivat din cuvantul francez „para", care inseamna „a proteja impotriva", si cuvantul „chute", care inseamna „cadere".



Astazi, parasuta este utilizata pentru evacuarea persoanelor dintr-un avion in flacari si alte avioane militare. Este utilizata pentru aterizari de urgenta, pentru a transporta produse alimentare si medicamente in zone inaccesibile ca paduri tropicale, deserturi, oceane si terenuri de mare altitudine.



parasutism


parasutismul



Parasutele sunt utilizate pentru reducerea vitezei de aterizare a bombelor, oferind astfel mai mult timp pentru evacuarea aeronavelor din zona. Parasutele si-au gasit utilitate si in tehnologia spatiala, fiind folosite pentru a trasporta capsule spatiale in siguranta inapoi pe pamant. De asemenea, parasutismul a devenit un popular sport de aventura.



Iata istoria parasutismului si modul in care parasutele au suferit modificari de-a lungul secolelor.


Evolutia parasutelor de-a lungul secolelor
1. Leonardo Da Vinci

Undeva intre 1483 si 1485 legendarul Leonardo Da Vinci a venit cu conceptul initial de parasuta. A facut ca schita o piramida in forma de panza de cort ca si structura, destinata sa evacueze oamenii din cladiri inalte. Ceea ce este uimitor cu privire la aceasta schita este faptul ca arata un barbat suspendat la patru cabluri de suspensie care au fost anexate in mod corespunzator cortului! Cu toate acestea, acest concept nu a fost niciodata executat si a ramas o schita pentru un timp foarte lung. Insa Da Vinci a dat ideea initiala cu privire la modul in care o parasuta ar functiona, fie ca mecanismul ar putea fi efectiv testat si pus in functiune! Acesta este motivul pentru care Leonardo da Vinci a fost considerat "Parintele parasutei".




parasuta lui Leonardo da Vinci


parasuta lui Leonardo da Vinci



2. Paolo Guidotti

Guidotti a incercat sa zboare in 1590 si este considerat primul om care a incercat sa puna in practica conceptul de zbor. El a fost un artist si un entuziast in ce priveste inventiile. Ce crede ca a facut o inventie, inspirandu-se de la Leonardo Da Vinci. Cu toate acestea, a facut ceva care a fost in niciun mod similar cu schita. Inventia sa a avut aripi formate din oase de balene, care au fost infasurate cu pene. Guidotti a sarit de pe o cladire si a reusit sa zboare pentru cateva secunde, inainte sa se prabuseasca pe acoperisul unei case. Si-a rupt piciorul in acest experiment si nu a mai incercat niciodata sa testeze conceptul. Cu toate acestea, tentativa lui este in continuare foarte apreciata.


3. Fausto Veranzio - „Omul Zburator"

In 1617, Fausto Veranzio s-a inspirat din proiectele conceptuale ale lui Leonardo da Vinci si a creat o parasuta rigida utilizand niste panza. El a numit-o „Volans homos", ceea ce insemna Omul Zburator. Veranzio este considerat a fi primul om care a construit un model de parasuta si a zburat cu el. A fost de 61 de ani cand si-a testat parasuta si a sarit de la Campanile San Marco din Venetia. Cu toate acestea, acest eveniment nu a fost adus la cunostinta oameni doar cu multi ani mai tarziu.




Fausto Veranzio - Omul Zburator


Fausto Veranzio - "Omul Zburator"



4. Sebastian Lenormand

In 1783, acest fizician si inventator francez a reusit cu succes sa aterizeze pe sol, utilizand o parasuta cu diametrul de cca 4 m. Parasuta lui a fost facuta din panza si rame din lemn. Lenormand a sarit de pe Observatorul Montpellier din Franta. Conceptul de design al inventiei sale a fost sa faca un mecanism care ar putea ajuta la evacuarea oamenilor din incendiile din cladiri inalte.


5. Fratii Montgolfier - „Balonul cu aer cald"

Cei doi frati Montgolfier, Joseph-Michel si Jacques-Étienne au inventat primul balon cu aer cald din lume in 1782, pe care l-au numit Montgolfière. Ei au fist nevoiti sa treaca prin niste incercari nereusite pentru a atinge in cele din urma succesul. Ei au decis sa faca o demonstratie publica a creantelor lor de inventie a unui aparat de zbor real. Aceasta demonstratie a avut loc in Annonay, Franta, pe 5 iunie 1783.




Fratii Montgolfier - „Balonul cu aer cald


Balonul cu aer cald al fratilor Montgolfier



6. Jerome Lalande – Ventilatia parasutei

Jacques-André Garnerin a facut prima saritura de succes in 1797. El a folosit o parasuta non-rigida si a sarit dintr-un balon cu hidrogen de la 2438 de metri. Dupa aceasta saritura astronomul francez Jerome Lalande i-a sugerat sa introduca cateva modificari, printre care gauri mici in partea de sus a acoperisului parasutei. Aceasta schimbare este inca in uz astazi, si este numita ventilatia parasutei, avand menirea de a preveni oscilatiile in timp ce se zboara si in timp ce se aterizeaza.


7. Kathe Paulus

In 1890, Kathe Paulus a fost considerata prima parasutista profesionista. Ea a preferat sa foloseasca e expozitie de parasute pliate, care necesita ca "corzile" sa le fie taiate manual cu un cutit.


8. Utilizarea in razboi a parasutelor

Utilizarea parasutelor a fost interzisa pana in ultimii ani ai primul razboi mondial. Cu toate acestea, unii piloti le-a folosit de la 1916 incoace, fara permisiune oficiala, pentru a-si salva vietile. Motivul a fost ca odata ce avionul era in afara controlului, parea o risipa sa se salveze vietile. Serviciile aeriene si-au dat seama apoi ca era mai bine sa piarda cateva avioane decat piloti bine pregatiti si instruiti.




parasutism militar


parasutism militar



In 1918 aviatia americana si-a format prima Sectiune de parasute la Wilbur Wright Field. J. Floyd Smith si altii au sugerat parasutele cu cablu de tragere sau inel, cu diamentrul panzei de 9 metri. In 1919, Leslie Irvin a facut primul saritura folosind acest mecanism (model A), si a facut o aterizare de succes dupa o cadere libera de la 457 metri cu 128 de km pe ora. Dupa aceea, a fost formata Campania aeriana de parasutism Irving. Modelul A a evoluat in modelul S si a fost numit C-9, ramanand in armata pentru multi ani.


9. Knacke si Madelung – Parasuta cu ecran de protectie lamelar

Acestia au introdus parasutele care ar putea rezista la viteze si altitudini mari! Acesta a fost debutul pentru parasutele din zilele moderne, in 1930. Parasuta cu ecran de protectie lamelar a fost creata in aceasta perioada, in scopul de a reduce viteza in cazul trasportarii obiectelor grele astfel incat aterizarea sa aiba loc cu impact redus si daune minime. Pentru prima data, parasuta a fost folosita pentru reducerea vitezei de aterizare a aeronavelor in 1937, pentru care germanii au acordat credit. Aceasta tehnica a incetinit cu succes nivelurile de decelerare ale aeronavelor, si nu a intrerupt deplasarea ambarcatiunii. Aceasta noua tehnologie a avut frane retractabile, ceea ce a asigurat o eficienta mai mare in timpul aterizarii.


10. Parasuta cu fanta inelara

Acest design a fost inventat in 1951 pentru a inlocui parasuta cu ecran de protectie lamelar pentru aeronave, fiind este in continuare utilizat in prezent, cu modificarile moderne ce au fost introduse.


11. Domina Jalbert – parasutele parafoil cu aer dinamic

Aceasta parasuta are un design unic cu arce dreptunghiulare ca forma. Este de asemenea primul model care a permis zburatorului sa-si orienteze parasuta, la fel ca planoarele de mana. Cu toate acestea, utilizarea sa militara este foarte limitata, deoarece este nevoie de mult spatiu aerian pentru a zbura, si, de asemenea, este foarte vizibila facand-o o tinta usoara in timpul misiunilor de lupta. Misiunile militare necesita modele mai putin evidente, si prefera, prin urmare, modele conventionale peste parafoil.




parasuta parafoil


parasuta parafoil



Istoria parasutelor a inceput cu designul legendarului Leonardo Da Vinci. In mod ironic, proiectul sau sfarsit pare a fi inca practic. Acesta a fost realizat intr-o parasuta actuala condusa de Adrian Nicholas din Marea Britanie in anul 2000.




Adrian Nicholas


Adrian Nicholas