Gloster-Whittle E 28/39

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari9405

Voteaza & Distribuie

Descriere

La 15 mai 1941, avionul cu reactie Gloster-Whittle E 28/39 zboara cu succes deasupra localitatii Cranwell, din Anglia, in prima testare a unui avion cu reactie al Aliatilor. Motorul cu reactie al avionului, care producea o cantitate mare de aer cald, a fost proiectat de Frank Whittle, inginer si pilot englez, considerat a fi parintele motorului cu reactie. Whittle, nascut la Coventry in 1907, a fost fiul unui mecanic. La varsta de 16 ani, s-a inrolat in Aviatia Regala, iar in 1926 a trecut examenul medical necesar pentru a deveni pilot si s-a inscris la Facultatea de Aviatie. A castigat reputatia de pilot indraznet, iar in 1928 si-a scris lucrarea de licenta intitulata Dezvoltarea viitoare a proiectarii avioanelor, in care se dezbate posibilitatea propulsiei pe baza unui motor cu reactie. De la primul zbor al fratilor Wright din 1903 pana la primul zbor al unui avion cu reactie in 1939, majoritatea avioanelor erau puse in miscare cu ajutorul elicelor. In 1910, inventatorul roman Henri Coanda a construit un biplan cu reactie, insa acesta s-a prabusit in primul sau zbor si nu a mai zburat niciodata. Avionul lui Coanda nu a atras prea mult atentia, astfel ca inginerii au pastrat tehnologia pe baza de elice, desi si-au dat seama ca acestea nu vor depasi niciodata anumite limitari inerente, in special legate de viteza. Dupa ce a absolvit facultatea, Whittle a facut parte dintr-un escadron de lupta, iar in timpul sau liber, a lucrat la stabilirea principiilor de functionare a motorului cu reactie. Un instructor de zbor, impresionat de ideile lui Whittle, l-a prezentat la Ministerul Aviatiei si unei companii private de inginerie, insa ideile lui au fost ridiculizate, fiind considerate imposibil de pus in practica. In 1930, a brevetat conceptul de motor cu reactie, iar in 1936 a constituit compania Power Jets Ltd., avand ca obiect de activitate construirea si testarea inventiei sale. In 1937, a testat pe sol primul sau motor cu reactie. La vremea respectiva, Whittle beneficia de fonduri limitate. La 27 august 1939, avionul german Heinkel He 178, proiectat de Hans Joachim Pabst von Ohain, a fost primul avion cu reactie din istorie care si-a luat zborul. Prototipul de avion cu reactie al germanilor a fost realizat independent de incercarile lui Whittle. La o saptamana dupa zborul lui He 178, a izbucnit in Europa al doilea razboi mondial, iar proiectul lui Whittle a primit o noua sansa. Ministerul Aviatiei a comandat de la Power Jets un avion cu reactie si a cerut Companiei aviatice Gloster sa construiasca un portavion experimental. La 15 mai 1941, avionul cu reactie Gloster-Whittle E 28/39 a avut primul sau zbor, depasind prototipul companiei britanice care respinsese anterior ideile sale. In testarile sale initiale, avionul lui Whittle ? pilotat de pilotul de teste Gerry Sayer ? a atins o viteza maxima de 370 de mile pe ora, la o inaltime de 25000 de picioare, fiind mai rapid decat oricare alt avion de pana atunci. In timp ce Compania aviatica Gloster lucra la un avion de lupta, Whittle i-a ajutat pe americani sa produca un prototip de avion cu reactie. Cu consimtamantul lui Whittle, guvernul britanic a preluat compania Power Jets Ltd., in 1944. La acea vreme, avioanele cu reactie Gloster Meteor incepusera sa fie folosite de Aviatia Regala a Marii Britanii, infruntandu-se pe cerul Europei cu avioanele germane Messerschmitt Me. Whittle s-a retras din Aviatia Regala in 1948, cu gradul de comandant. In acelasi an, a primit 100.000 de lire din partea Comisiei Regale de premiere a inventatorilor si a fost facut cavaler. Cartea sa, Avionul cu reactie: Povestea unui pionier, a fost publicata in 1953. In 1977, a devenit profesor la Academia navala a Statelor Unite, de la Annapolis, Maryland. Whittle a murit la Columbia, Maryland, in 1996.