Filosofie pentru copii

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriFamilie si copii
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari1246

Voteaza & Distribuie

Descriere

Recent, a fost introdusa in programa E?colara filosofia pentru ciclul primar. Lasand deoparte ce nume s-ar putea preda unor copii de 9-10 ani la ora de filosofie, intrebarea relevanta ar fi: sunt capabili copiii sa realizeze reflecE?ii filosofice?


Mi-am adus aminte de comparaE?ia filosofului cu un copil ce e lipsit de prejudecaE?i E?i tot timpul curios de ceea ce il inconjoara.

Un contra-argument predarii filosofiei unor copiii este dezvoltarea cognitiva insuficienta pentru travaliul filosofic. Cu toate acestea, pe parcursul anilor, mai mulE?i cercetatori au constatat ca E?i copiii sunt capabil sa realizeze asemenea reflecE?ii. Poate ca iE?i aduci aminte, de cand erai copil, de anumite lucruri care iE?i starneau curiozitatea sau asocierile de idei ce provocau atat amuzament, cat E?i intelectul.


Gareth Matthews a observat urme de reflecE?ie filosofica in fiecare subiect analizat de catre acesta. Cateva exemple:

Tim (6 ani): In timp ce lingea o lingura plina cu ingheE?ata l-a intrebat pe tatal sau: „Tata, cum E?tim ca totul nu este un vis?"

Jordan (5 ani): Copilul mergea in fiecare noapte la culcare pe la ora 20; micuE?ul se intreba: „Daca eu ma culc la 20 E?i ma trezesc la 07, cum E?tiu ca limba mica a ceasului din camera mea nu a trecut peste fiecare cifra de mai multe ori? Ar trebui sa stau treaz toata noaptea E?i sa observ acest lucru?"

John Edgar (4 ani): In prima lui calatorie cu avionul, dupa ce acesta decolat, iE?i intreaba tatal: „Obiectele de pe pamant nu devin mai mici, au aceeaE?i dimensiune, nu?"


In dezvoltarea unor discuE?ii de grup cu copii, Matthews a primit replici precum:

Daca suntem patru oameni, iar trei vor sa se uite pe un canal tv, de ce egoismul a trei persoane ar trebui sa conteze mai mult decat cel al unei singure persoane?


O alta discuE?ie de grup interesanta arata cum copiii sunt capabili de reflecE?ie filosofica E?i deducE?ie logica riguroasa. La intrebarea "Orice intrebare are un raspuns?", copiii au dezvoltat o discuE?ie interesanta.

Copil 1: Exista viaE?a pe Soare?

Copil 2: Chiar daca nu putem ajunge acolo sa observam, intrebarea tot are un raspuns.

Copil 3: Cate granule de nisip exista pe planeta?

Copil 4: Exista un numar finit, dar nu putem sa-l aflam.

Copil 3: Vantul le va impraE?tia, aE?a ca foarte probabil o sa numaram aceeaE?i granula de mai multe ori.

Copil 5: CaE?i copaci exista pe planeta?

Copil 4: Copacii i-am putea numara. E mult mai simplu.

Copil 3: Cand o sa-i termini de numarat, unii vor creE?te, alE?ii vor fi taiaE?i. Timpul pare sa faca imposibila numaratoarea.

Copil 6: Dumnezeu a facut timpul sa existe?

Copil 7: Vrei sa spui, daca Dumnezeu exista, atunci El a facut timpul sa existe?

Copil 6: SpaE?iul are limite?

Copil 5: Da, ce s-ar intampla daca aE? ajunge la capatul spaE?iului E?i aE? incerca sa intind mana dupa graniE?a?

Copil 6: Poate ca mana E?i-ar intra in interiorul corpului, deoarece nu ar exista nimic in afara spaE?iului.


Sursa: Ethink.ro