Ayrton Senna

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari11238

Voteaza & Distribuie

Descriere

Ayrton Senna

In 1994, pilotul de Formula 1, Ayrton Senna este ucis in timpul Marelui Premiu al statului San Marino. Pilotul de curse brazilian a castigat campionatul mondial de Formula Unu de trei ori. Moartea sa este inca deplansa de brazilieni, iar Senna ramane una dintre cele mai iubite personalitati din Formula 1, desi in timpul carierei, a fost o figura mult mai controversata decat portretul care i s-a facut ulterior mortii sale.

Senna conducea cursa in al 6-lea tur, cand monopostul sau a parasit pista in curba Tamburello, izbindu-se de un zid de beton. Masuratorile arata ca in momentul in care a parasit pista avea o viteza de 186 de mile/ora si a reusit sa incetineasca monopostul la 135 de mile/ora in mai putin de doua secunde, insa nu a fost suficient. El avea 34 de ani. In 2000, a fost inclus postum in Hall of Fame-ul international al sporturilor cu motor. In 2001, a fost difuzat pe canalul britanic Channel 4, un documentar de televiziune intitulat "Stare critica: Moartea lui Ayrton Senna."

Documentarul a luat in considerare toate datele disponibile din monopostul lui Senna pentru a reconstrui secventa de evenimente care a condus la accidentul fatal. Documentarul a concluzionat ca perioada extrem de lunga in care safety-car-ul a fost prezent pe pista, a redus presiunea in cauciucurile lui Senna, astfel monopostul fiind mai apropiat de sol. Cand monopostul a ajuns in curba Tamburello, a facut un tete-a-queue, iar pierderea contactului cu solul a dus la o reducere brusca a fortei gravitationale si in consecinta a aderentei. Dupa ce Senna a corectat instinctiv alunecarea rezultata, forta gravitationala si aderenta au revenit la fel de brusc, iar Senna a iesit de pe circuit.

Documentarul a ajuns la concluzia ca daca Senna nu ar fi fost un pilot asa de bun, reactiile sale in privinta alunecarii nu ar fi fost la fel de rapide si ar fi putut supravietui accidentului. Exista si alte cauze care trebuie luate in considerare : lui Senna nu-i placea pozitia mansei in raport cu pozitia in care era asezat si ceruse in mod repetat ca aceasta sa fie modificata. Alt factor il reprezinta interzicerea in formula unu a suspensiilor active computerizate, folosite pe monopostul Williams in campionatul precedent. Astfel, Senna avea un monopost cu o alta configuratie, inginerii echipei sale incercand sa-l adapteze acestei interdictii. Patrick Head si Adrian Newey au fost de acord cu solicitarea lui Senna de a scurta baza mansei, insa nu a existat timpul necesar producerii unei manse mai scurte.

Mansa existenta a fost taiata, scurtata si reasamblata cu ajutorul unor placute de intarire. Multi specialisti presupun, pe baza unor probe video in care Senna invartea mansa in stanga si in dreapta, fara sa existe nici o miscare a rotilor din fata, ca de fapt controlul masinii a reprezentat cauza accidentului. Echipa Williams a fost implicata multi ani intr-un proces in care procurorii italieni ii acuzau de ucidere din culpa, insa au fost achitati, nefiind luata nicio masura impotriva echipei. In 2004, dosarul a fost repus pe rol.