Antreprenori de succes: Cristian Dinu ? Infoideea

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriRomania
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari3897

Voteaza & Distribuie

Descriere

In cele ce urmeaza ne va vorbi despre el si business-ul sau Dl. Cristian Dinu, fondator Infoideea si vice presedinte al organizatiei non-profit PMI Romania.

Povestea Infoideea si implicarea in organizatia non-profit PMI Romania

Firma pe care o conduc are drept principal domeniu de activitate furnizarea de solutii pentru comert electronic. Dupa cativa ani de tatonari in diverse zone web, am ajuns la concluzia ca acesta este domeniul in care ne face cea mai mare placere sa lucram si in care suntem cei mai buni. Firma despre care vorbesc, Infoideea a aparut acum patru ani ca urmare a unei dorinte pe care am avut-o dupa mai multi ani angajat in mari corporatii. Aceasta dorinta a fost aceea de a le oferi si clientilor companii mici servicii la calitate corporate, dar la preturi pe care sa si le permita. Sunt convins ca am reusit acest lucru si in plus am satisfactia ca le putem acorda un grad de atentie si de grija pe care il pot obtine numai de la o firma mica.

Inca din primul moment am plecat de la ideea ca voi construi o firma care sa nu fie o anexa personala sau o facilitate administrativa pentru un freelancer (ma refer evident la mine). Am incercat sa separ brandul personal de numele Infoideea si sa il cresc pe acesta din urma cat mai mult. Desi joc un rol important in firma, cheia dezvoltarii si calitatii produselor noastre este la colegii mei, fara de care Infoideea nu ar insemna aproape nimic.

Primul proiect mare pe care l-am avut a fost unul care a venit la pachet si cu satisfactii morale imense: site-ul Grupului Humanitas. Am invatat multe din accest proiect. Faptul ca am realizat cel mai bun site de editura din Romania ne-a dat o energie pozitiva si o legitimitate care ne-a permis sa intram in domenii mai complexe, accesibile in general doar companiilor mari. Ca urmare a reusitei site-ului de corporatie, Humanitas a avut incrderea sa ne acorde si proiectul de refacere al site-ului. Faptul ca si site-ul librariilor este unul de top este dovedit de aprecierea generala si de premiile obtinute de acesta. In fiecare proiect care a urmat ne-am folosit cunostintele cu pasiune pentru a il face un succes. Clientii fericiti ne fac si pe noi fericiti iar faptul ca obiectivul nostru este mai degraba sa facem comertul electonic mai bun decat sa ne imbogatim se simte in calitatea produselor pe care le cream si in modul in care lumea le foloseste.

Cristian Dinu, Sonia Balogh, Elena Tomescu

Desfasurand atat de multe proiecte mi-am dat seama ca cel mai important pentru atingerea obiectivelor noastre in timpul si in bugetele stabilite este sa obtinem excelenta in domeniul managementului de proiect. De aceea, dupa obtinerea unei certificari internationale, am hotarat sa ma implic voluntar in cea mai importanta organizatie profesionala a managerilor de proiect – Project Management Institute (PMI), unde ocup acum pozitia de vicepresedinte. Cea mai mare realizare pe care am avut-o impreuna cu aceasta organizatie este publicarea traducerii in limba romana a standardului mondial de management in proiecte numit Project Management Body of Knowledge (PMBoK®).

Munca in cele doua organizatii m-a ajutat sa ma reinventez profesional, trecand de la mentalitatea de angajat la cea de intreprinzator , respectiv de la cea de specialist in calculatoare si proceduri la cea de creator si dezvoltator de echipe. Am descoperit ca sa devii manager nu este atat de simplu precum scrie in carti si ca patru ani cat au trecut de la momentul zero nu sunt decat un modest inceput in noua mea cariera.

Serviciile oferite si targetul acestora
Oferim doua categorii principale de servicii. Prima, si cea mai importanta este aceea de consultanta si creare de solutii pentru comert electronic, iar a doua de creare site-uri pentru proiecte europene. Desi in ceea ce priveste magazinele online am plecat prin a furniza doar platforma tehnica ne-am dat seama foarte repede ca sa ai doar platforma tehnica este doar necesar si de departe suficient pentru a putea reusi in business-ul online – este ca si cum i-ai pune in brate cuiva o masina de scris si i-ai spune „Gata, acum ai tot ce iti trebuie ca sa devii un mare romancier".

Solutia tehnica este doar una dintre cele trei componente esentiale ale unui business online, iar aici credem ca avem cea mai buna solutie. Celelalte componente sunt cea logistica si cea de marketing. Partea de marketing este evident specialitatea clientului; el stie cel mai bine care sunt caracteristicile produselor sale, segmentele de clienti etc., iar noi putem oferi prezentari ale posibilitatilor pe care le ofera mediul online si implementare tehica pentru nevoile sale. La partea logistica insa putem oferi mai multe: pe langa consultanta vis-a-vis de caracteristicile operatiunilor pe care trebuie sa le desfasoare pentru ca produsele sa ajunga cat mai repede si cat mai bine la cei care le-au comandat, am incheiat acorduri cu cei mai buni procesatori de plati online cu cardul (GeCAD si Credit Europe – Card Avantaj) pentru comisioane preferentiale oferite clientilor nostri. De asemenea avem o solutie de finantare pentru proiectele noastre (plata se poate face in 1, 6, 12 sau 18 transe), astfel incat cei care apeleaza la noi sa aiba cheltuieli de start cat mai mici si sa poata sa investeasca in publicitate si in inventar.

Putem spune deci ca suntem un „one-stop-shop" pentru cei care vor sa inceapa sau sa refaca business-ul folosind canalul de vanzari online.

A doua categorie de servicii pe care le oferim raspunde nevoilor pe care le au cei care au obtinut o finantare din fonduri europene si au nevoie de un site de prezentare pentru proiectul lor. Acesti clienti au nevoi speciale, iar noi avem cate un raspuns pentru fiecare dintre acestea. In primul rand cerintele de vizibilitate si de imagine ale finantatorilor sunt foarte dure (modul de plasare a siglelor, cuolarea textului etc.) si nerespectarea acestora poate duce la nerambursarea cheltuielilor cu site-ul lor. Oferim clientilor deci garantia ca daca sunt probleme in ceea ce priveste rambursarea cheltuielilor cu site-ul din aceste motive toti banii le vor fi returnati. O alta nevoie pe care o au cei care trebuie sa creeze aceste site-uri sunt datorate faptului ca partea contractuala trebuie sa se desfasoare conform legilor de achizitii publice. Am raspuns creand un proces facil de achizitii care dureaza cateva minute folosind site-ul e-licitatie.ro. In sfarsit, managerii acestor proiecte se mai confrunta cu problema fluxului de numerar – cashflow-ul. Pentru a ii ajuta le oferim posibilitatea sa plateasca atunci cand la randul lor obtin banii de la finantator.

Strategiile de Marketing aplicate
Cel mai bun canal de marketing sunt clientii existenti . Promovam de asemenea compania in cadrul unor evenimente de afaceri, cum ar fi organizarea unui eveniment pentru PMI Romania sau sponsorizarea PMday 2010, cel mai important. Aceste evenimente ne-au adus in atentia publicului pe care il vizam. De asemenea folosim drept canal de promovare proiectele pe care le-am facut. Avem norocul ca in mediul online distanta intre un proiect pe care l-am facut si site-ul nostru sa fie de un click.

Obiective pentru 2010
Voi incerca sa pozitionez Infoideea ca lider in ceea ce priveste solutiile pentru comert electronic. Este o misiune dificila, insa din fericire nu imposibila. De asemenea, proiectul meu cel mai important din PMI Romania, Ghidul PMBoK va trebui continuat. Ghidul PMBoK este cel mai important standard mondial de management al proiectelor, disponibil pana acum doua saptamani doar vorbitorilor de engleza care deși sunt numeroși, reprezinta doar o parte din publicul implicat in proiecte.

Cartea este acum publicata și potențialul sau imens este dovedit de faptul ca 150 de exemplare s-au vandut numai in ziua lansarii sale, 26 mai. Toate beneficiile obținute in urma vanzarii vor fi folosite pentru a oferi exemplare universitaților și altor instituții care pot promova standardele și bunele practici in managementul proiectelor. Romania are mare nevoie de așa ceva. Voi continua si directia de trainer / instructor si pe langa cursurile si colaborarile in managementul proiectelor si al riscurilor pe care le am cu European Project Consulting, ExecEdu si SNSPA.

Cheia succesului
M-am implicat personal si as putea spune chiar emotional in fiecare proiect pe care l-am facut pana acum, iar cultura creata in organizatie face ca si colegii mei sa fie la fel de implicati. Clientii nostri simt si apreciaza acest lucru, dovada fiind ca majoritatea proiectelor din portofoliu au ca origine o recomandare de la unul dintre clientii existenti.

Serviciile prin natura lor sunt lucruri abstracte si drept urmare atunci cand un client cumpara un serviciu de fapt cumpara increderea ca va primi ceva in schimbul investitiei sale (financiare, efort, timp). Se stie ca increderea se cladeste foarte greu si se poate pierde in cateva clipe.De aceea daca ar fi sa numesc o singura cheie a succesului aceasta ar fi increderea. In spatele acestui cuvant se afla foarte multe actiuni si valori, precum integritatea – spunem mereu adevarul clientilor (chiar daca uneori este foarte incomod), calitatea – facem intocmai ce am stabilit cu clientul, previzibilitatea – sa livram la timp sau daca intarziem sa anuntam din timp si multe altele.

Mediul de business romanesc, incotro?
Din pacate ceea ce se numeste acum „criza" este doar o trezire la realitate dupa betia unor ani de boom, boom sustinut artificial de o creditare care s-a dovedit nesustenabila. Astfel „criza" nu se va termina peste noapte, revigorarea fiind una lenta si probabil nepredictibila. Clientii isi vor pastra chiar si in vremuri mai bune comportamentul actual de cumparare, adica cel foarte atent cu raportul intre pret si valoarea pe care o primesc in schimb. Aceasta este de fapt starea normala, drept urmare trebuie sa dam la o parte depresiile si nostalgiile dupa epoca 2006-2008 si sa ne adaptam situatiei actuale care va mai persista legitim inca o perioada.

Tendintele vot fi legate deci de eficientizare a operatiunilor pentru a putea supravietui si respectiv creste: operatiunile de vanzari prin crearea de canale de vanzare mai ieftine (prin telefon, online), operatiunile de marketing (segmentarea clientilor si reclama bine tintita), logistica (lanturi de aprovizionare mai bune), etc. Greselile maxime care pot fi facute sunt renuntarea la bugetele de marketing sau renuntarea la training-ul personalului. Aceste aparente economii vor arunca firma intr-un cerc vicios care va accelera si mai tare problemele.